Словосполучення. Будова і види словосполучень за способами вираження головного слова



Скачати 42.03 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір42.03 Kb.
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Електронний підручник:

http://pidruchniki.net/ukr8/427-pidruchnik-ukrayinska-mova-8-klas-zabolotniy.html

Урок №7-8
Тема: Словосполучення. Будова і види словосполучень за способами вираження головного слова.

Мета: поглибити знання про словосполучення, його будову; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прості й складні словосполучення, розрізняти лексичні й фразеологічні словосполучення; навчитися аналізувати їх за способом вираження головного слова; удосконалити вміння порівнювати словосполучення зі словом, словоформою, реченням; формувати навички аналітико-синтетичного характеру на основі синтаксичного розбору словосполучень; розвивати творчі вміння побудови словосполучень з різними видами зв’язку.

Тема: Види речень за метою висловлювання; окличні речення. Розділові зна­ки в кінці речень

Мета: знайомитися з класифікацією речень за метою висловлювання, зрозуміти поняття про спонукальне речення; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення; розвивати  емоції, спостережливість, культуру мовлення.

ТЕОРІЯ:






Вид словосполучення

Спосіб вираження головного слова

Приклади

Іменникове

іменник

чудова хустка

Прикметникове

прикметник

червоний від хвилювання

Числівникове

числівник

два зошити

Займенникове

займенник

дещо незрозуміле

Дієслівне

дієслово

ходити на гурток

Прислівникове

прислівник

далеко в лісі


Завдання №1

Записати словосполучення, позначити головне та залежне слово, визначити вид зв’язку слів у словосполученні

1. Читання вголос, кава по-угорськи, шапка набакир, сьогодні вдень, зовсім поруч.

2. Щоденна праця, непохитна мужність, рідний погляд, молодіжний фестиваль, єдина мета, кожен день.

3. Славити Батьківщину, пісня про щастя, потрібний людям, радісно дітям, готуватися до зустрічі.

 Завдання №2

Записати словосполучення у два стовпчики: у перший — прості, у другий — складні. Визначити зв’язок між словами у словосполученнях .
Народне свято, стеблина рослини, козацька важка доля, готовий виконувати, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, низький на зріст, український до мозку кісток, дуже пізно зійшло, висока дівчина з валізою, нова сукня, доплисти швидко, продуктивно працювати.

Завдання №3

З поданими словами утворити словосполучення.


Директор, школа; атестація, історія; говорити, подруга; здібний, математика; запрошувати, однокласник; вітайте, Олена Вадимівна; наполягати, змагання; сильніший, команда; відповідай, Вероніка.
Зробити синтаксичний розбір 3–4 словосполучень. Скористатись алгоритмом.
АЛГОРИТМ синтаксичного розбору словосполучення


ТЕОРІЯ:

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

 

Розповідні

Питальні

Спонукальні

Містять повідомлення, розповідь про щось.

Містять запитання, на яке передбачається відповідь, або запитання, що не вимагає відповіді.

Містять наказ,  вимогу, заклик, прохання, побажання, пораду тощо

Легенький вітерець повіяв. (А. Камінчук.)

Яка тобі найгарніша в цілім світі мова? (Є. Лещук.)

Люби життя, люби людей, природу. (Б. Лепкий.)

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА ЕМОЦІЙНИМ ЗАБАРВЛЕННЯМ



Окличні

Неокличні

     А) розповідні

     Б) питальні

     В) спонукальні

є окличними, якщо виражають емоційні переживання мовця або його емоційне ставлення до того, про що в реченнях йдеться.



А) розповідні

Б) питальні

В) спонукальні

не виражають особливих емоційних переживань мовця.



Погляньте! Погляньте!

Яка благодать!

Дивіться! Метелики з неба летять!

Олександр Олесь.



Погляньте, погляньте, яка благодать: метелики з неба летять і летять.

Олександр Олесь.





Завдання №4

Записати речення. У кінці  кожного речення поставити потрібний розділовий знак (подаємо речення без їх вилучення). Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

1. Живе одинока людина. Чому ж ми проходимо мимо? Чому ж ми не прийдемо в хату, її не покличем з собою? (Л. Забашта.) Ластівки тікають із Європи. Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев, чад, бензин, вібрації, галопи… Птиці мертві падають з дерев! (Л. Костенко.) Скажете, що це дрібні пригоди? Скрізь циклони, нестійкі погоди… Не дрібні! Бо ластівки й народи зроду на одній живуть землі. (П. Воронько.)  Кому ж, коли не нам, міцними буть, як криця?  Кому ж, коли не нам, свій рятувати дім?  Ходім, сп’ємо з прадавньої криниці! (Л. Красицька.)

Завдання №5

Подані розповідні речення реконструювати на питальні і спонукальні, доповнюючи їх другорядними членами речення.



Учні подякували за увагу. 2. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. 3. Усі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною. 4. Хлопці принесли найбільше макулатури. 5. Дівчата змагаються в навчанні. 6. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. 7. Чорноморське узбережжя - одне з кращих в Україні. 8. Ви записалися для придбання путівки в табір.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка