Складання листа. Оформлення конверта



Скачати 98.81 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір98.81 Kb.
Урок розвитку зв’язного мовлення у 5 класі

СКЛАДАННЯ ЛИСТА. ОФОРМЛЕННЯ КОНВЕРТА
Мета: ознайомити учнів з ознаками офіційно-ділового стилю, сферами його вживання, правилами написання листів; формувати вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення, правильно писати адресу на конверті; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: таблиці, пам'ятки, опорні плакати, конверти, папір для листування, квіточки незабудки, «дерево життя», квітка ромашка.
Епіграф до уроку:

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати.

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

Ліна Костенко


Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми, мети, завдані, уроку.



2. Актуалізація опорних знань

Бесіда:


- Який розділ науки про мову називається стилісти­кою?

- Які стилі мовлення ви знаєте?

Стилі мовлення:


  • художній,

  • науковий;

  • офіційно-діловий;

  • публіцистичний;

  • розмовний.

(У зошитах і на дошці учні записують назви стилів мовлення).

- Що характерне для офіційно-ділового стилю?

(Застосування особливої термінології, усталені мовні звороти, поділ на чіткі частини, логічність викладу, відсутність емоційно-образної лексики, документальність).

Учитель. А щоб ви могли краще запам'ятати різновиди офіційно-ділового стилю, дівчата-лексикологи підготували картки й зараз роздадуть їх.

Отже, з якими різновидами офіційно-ділового стилю ви ознайомилися?


  1. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

Учитель. Як ви думаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь зателефонувати, надіслати телеграму чи відправити лист по Інтернету?

(Учні висловлюють свої думки).

Отже, ми приділимо увагу листам, бо листування — один із видів письмового спілкування.

- Що означає слово лист?

- Які бувають листи?
Лексична сторінка (Робота біля дошки).
Завдання «Подолай рубіж:»

На місці крапок написати закінчення, розставити розділові знаки й обґрунтувати.



  1. Ти наше диво калинове кохан.. українс.к.. мов..!
    (Д. Білоус)

  2. О слов.. материне.к.. довіку сонцесяйне нам
    світи! (Д. Білоус)

  3. Спи ж ти малесен..к.. пізній-бо час (Леся Ук­
    раїнка).

Завдання «Відредагуй»

Відредагувати словосполучення й речення.



  1. Ми переписуємося. (Ми листуємося).

  2. Почтовий ящик. (Поштова скринька).

  3. Я не получаю пісєм уже декілька неділь. (Я не
    отримую листів уже декілька тижнів).

4. Заказне письмо. (Рекомендований лист).
(Поки двоє учнів працює біля дошки, інші слухають мовленнєву ситуацію).

Мовленнєва ситуація «Зустріч»

- Привіт, Олю!

- Добрий день, Дашо!

- Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

- Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес — письмове звернення до особи, установи. Адреса - місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?!

- Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я знаю добре. Адресат— це той, хто надсилає кому-небудь листа.

- І неправильно! Давайте, друзі, допоможемо Даші розібратися в лексичному значенні цих слів.


Учитель. Щоб ви не помилялися так, як Даша, дівчата-лексекологи підготували для вас пам'ятки. (Учениці роздають пам'ятки). Прочитайте уважно, хто такий адресат, а хто — адресант; також запам'ятайте, що називається адресою та з яких частин вона складається.

Пам'ятка

Адресат — особа, якій пишеться и адресується лист або інше поштове відправлення.

Адресант — особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.

Адреса — це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення, де адреса складається з таких частин:

а) хто посилає лист;

б) звідки він;

в) кому призначений;

г) куди направляється.

(Учні-консультанти перевіряють завдання на дошці й доповідають про результати).



Учитель. Діти, чи приємно було б вам спілкуватися з такою колишньою однокласницею?

(Учні висловлюють думки.)



Учитель. Існують загальноприйняті правила як спілкування, так і листування.

Правила листування

1. Вчасно відповідати на листи.

2. Писати на якісному папері.

3. Дбати про почерк, охайність в оформленні листа.

4. Писати ввічливо, з повагою до адресата.

5.Дотримуватися композиції листа (початку, основної частини, закінчення).

6.Домагатися стислості, конкретності та виразності.

7. Ставити розбірливий підпис, число.



Робота у групах

Завдання для першої групи: із вірша Дмитра Білоуса «Звертання» виписати звертання, але тільки ті, які потрібно запам'ятати й уживати в мовленні.

Звертання



Скільки є в нас, любі друзі,

для звертання ніжних слів —

І до тата, й до матусі,

до бабусь і дідусів!

І татусю, й мамцю, й нене,

і дідусю, и бабцю теж; —

миле, ніжне, сокровенне —

як ще краще назовеш?

А Федько звертання творить

так, що душу виверта:

замість «мамо» ----- «ма» говорить,

замість «тату» каже «та»!

В школі Беллу — «Бе» гукає,

А Меланю кличе «Ме»!

Леле! Школу оглашає

белькотіння лиш саме.

Учня він імення знає,

та не встигне підійти,

як за ґудзика хапає

і вигукує: — Ей ти!

Дома: — - Ба-а! — кричить бабусі.

(Ліньки повністю назвать).

Як ви думаєте, друзі,

що йому на це сказать?

Мабуть, треба щось кумекать,

бо інакше мимохіть

будем тільки бекать-мекать

там, де треба говорить!

Завдання для другої групи: утворити з поданих на картках імен та по батькові звертання й записати їх у зошити.

Валентина Василівна, Наталія Петрівна, Олександр Борисович, Ірина Віталіївна, Валентина Миколаївна, Алла Вікторівна, Олександр Володимирович.



Завдання для третьої групи (записане на плакаті): виписати з групи синонімів лише ті слова, які ввічлива людина може використати в колі малознайомих людей.

Розповідає, говорить, меле язиком, базікає. Мені дуже шкода, але ніяк не можу. Я категорично відмов­ляюся! З великою радістю! Я до Ваших послуг! Це зовсім неможливо! З дорогою душею!

З одним із словосполучень скласти речення.

Аудіювання (слухання, розуміння прослухано­го)

Лист Василя Олександровича Сухомлинського до свого сина-студента.

Добрий день, любий сину!

Ти просиш порадити, як економно і розумно використовувати час. Скаржишся, що «одна ро­бота підганяє іншу, не встигнеш озирнути­ся - день скінчився». З твого листа мені ясно та­кож, що на тебе звалюється, як ти кажеш, «купа книжок», що ти не встигаєш прочитати все ре­комендоване. Дам тобі кілька порад, виходячи з власного досвіду. Умій змушувати себе читати щодня. Не відкладай цієї роботи на завтра. Почи­най робочий день рано-вранці, годині о 6. Півтори години ранкової розумової праці перед лекціями - це золотий час.

Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.

Не втрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джерелом свого духовного збагачення.

Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучай­ся з книжкою й улітку. Кожний день повинен тебе збагачувати інтелектуальними цінностями.

Бажаю тобі міцного здоров 'я, доброго настрою. Міцно обнімаю і цілую тебе.

Твій батько

Учитель. На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.

1.Син просить у батька:

а) допомоги; б) поради; в) підтримки.

2.Василь Олександрович

а) приїздить до сина; б) відправляє телеграму; в) пише листа.

3.Робочий день потрібно починати так:

а)вставати рано-вранці; б) довше поспати; в) прокинувшись, поніжитися в ліжку хвилин 20.

4.Найцікавіше завжди потрібно виконувати

а)наприкінці робочого дня; б) на початку; в) у середині роботи.

5.Розмову з товаришами зумій використати

а)для розваг; б) для духовного збагачення; в) відпочинку після напруженого робочого дня.

6.Кожний день повинен

а)приносити плоди праці; б)насолоду від гарного відпочинку; в)збагачувати інтелектуальними цінностями. (Відповідь: 1)6;2)в;3)а;4) а; 5) 6; б) в.)



Визнач і обгрунтуй

Учитель. Прослухайте уважно зміст ще одного листа й висловте свою думку.

Добрий день, шановний директоре електричних мереж м. Бердянська! До Вас звертаються учні 5-В класу ЗОШ №111 . Уже півмісяця ми готуємося до новорічного вогника. Ми дуже чекаємо цього свята, тому просимо Вас у цей день, 26 грудня, забезпечити безперебійне постачання електроенергією приміщення нашої школи. 10.12.2005 р.

З повагою учні 5-В класу

Учитель. Ви прослухали зміст двох листів. Що ви можете сказати про них? (Учні висловлюють думки).

Учитель. Який лист називається діловим? Що є характерним для цих листів?



Підпиши конверт

Учитель. Що називається адресою? З яких основних частин складається адреса?



Завдання. На заздалегідь підготовлених конвертах написати власну адресу й адресу, кому відправляєте листа.

Подивіться на плакат (він має вигляд конверта). Зверніть увагу на правильне скорочення слів і розділові знаки. Запам'ятайте: конверт потрібно підписувати грамотно, без зайвих позначок.

(Учні підписують конверти).

А тепер міняєтеся конвертами й виконуєте взаємоперевірку.



Усне завдання “Народна мудрість”

Учитель. На початку уроку поштар, окрім листа. Давайте подивимося, що ж там лежить. (Учитель дістає зі скриньки завдання.) Усне завдання.

Продовжити прислів'я та приказки.

1. Слово чемне кожному... (приємне).

2. Як ти вітаєш, так і тебе... (вітатимуть).

3. Лагідне слово — ключ до... (серця).

4. Хто людям добра бажає, той і собі... (має).

5. Добре діло роби... (сміло).

6. Слухай перший, говори... (останній).

Супер-завдання. Творча робота у диференційованих групах.

Перша група. На зворотному боці квіточки незабудки написати вітальну листівку бабусі чи матусі з днем народження.

Друга група. Написати ділового листа директору Харківської ЗОШ №111 Бессарабовій О.Б. з проханням дозволити провести новорічне свято у актовому залі 26 грудня 2005 року.

Третя група. На пелюстках квітки ромашки написати саги листа своїй першій учительці з висловленн вдячності за ваші успіхи в навчанні.

Виконуючи письмові роботи, звертайте увагу на таблицю «Будь культурним і ввічливим!»

Дорогий татусю, люба матінко,

дорогенька бабусенько, мила подруго,

шановна Лідіє Миколаївно.

Усього Вам найкращого, на все добре,

з повагою, до скорої зустрічі, міцно обнімаю,

з дружнім привітом, ваш Андрій, твоя донечка Юля.
(Під час виконання роботи звучить тиха спокійна мелодія).

Зачитування листів, їх редагування.

4. Підсумок уроку.

Оцінювання учнів.

Учитель. Пропоную відгадати загадку «Найдешевше й найдорожче», складену Дмитром Білоусом:

Скажеш так чи надішлеш поштою —

я від того нічим не змінюся.

Я людині нічого не коштую,

але високо нею цінюся.

Що це таке?

(Слово вдячності)

- Кому й за що ми повинні бути вдячні?

(Учні висловнюють свої думки).

5. Домашнє завдання.

Послухайте уривок із вірша Ганни Черінь «Пишіть українські листи». У ньому прозвучить ваше домашнє завдання.

В словах української мови

Є музика, ласка й привіт,

І гордість, і сила любові,

І слави дзвінкий заповіт.

Ти, хлопчику, виріс, і в школі

Писати вже вивчився ти...

Скрізь друзів у тебе доволі -

Пиши українські листи.

Хам лине в міста і на села –

Де люд український наш є,

Неначе пташина весела,

В листах рідне слово твоє.

Коли ж твої друзі і рідні

Всі мешкають в місті твоїм, -

До мене пиши, і привітно

На лист я тобі відповім.

Написати листа мені, Світлані Володимирівні, використавши питання анкети. Анкета

І. Яку нову інформацію ви отримали після цього уроку?

2. Які види завдань сподобалися найбільше і чому ?


  1. Що допомагало вам у роботі?

  2. За яких життєвих ситуацій ви могли б скористатися матеріалом сьогоднішнього уроку?

  3. Ваші зауваження та пропозиції.

(Питання анкети роздаються кожному учневі).

Виготовления роздаткового матеріалу.

I група. !з кольорового картону вирізати квіточки незабудки такого розміру, щоб учні могли написати привітання. Ця квіточка закріплюється .на короткій ніжці з листочками,



II група. Вирізати листочки зеленого кольору середньої величини. Учні повинні написати на них ділового листа. Потім ці листочки прикріплюються до деревця під назвою «Дерево життя».

Ш група. До дерев'яної ніжки прикріпити серцевину жовтого кольору, потім пелюстки білого кольору. На уроці пелюстки роздаються дітям для написання листа. У кінці уроку пелюстки прикріплюються до серцевини. Учні дарують ромашку своїй першій учительці.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка