Система уроків з української мови з теми «Лексикологія» у 6 класі Мосейчук Тетяни Степанівни



Скачати 159.87 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір159.87 Kb.

Система уроків

з української мови

з теми «Лексикологія»

У 6 класі

Мосейчук Тетяни Степанівни

вчителя української мови та

літератури

Новобілокоровицької ЗОШ І-ІІІ ст.№3

Олевського району

Житомирськоїобласті

2014

Тема. Групи слів за походженням: власне українські та запозичені

(іншомовного походження) слова

Мета: дати відомості про походження української лексики; удосконалювати

вміння учнів визначати групи слів за походженням, вживати цю лексику

у мовленні; формувати вміння працювати з різними видами словників,

зокрема тлумачним і словником іншомовних слів; збагачувати словни-

ковий запас учнів; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати

любов до рідної мови.



Обладнання: підручник О.П. Газова «Українська мова», Г. Корицька «Збірник

диктантів з української мови. 5-11 класи», картка «Терміни розділу

«Лексикологія»,

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розминка «Комплімент» (за схемою Вчитель – Учень – Учень і т.д.)

Вчитель. Ти мені подобаєшся, Петрику, бо ти добрий.

Учень. Ти мені подобаєшся, бо ти красива.

Учень. Ти мені подобаєшся, бо ти розумний.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя.

Розглянемо картку «Терміни до розділу «Лексикологія» (додаток 1)

Всі ці терміни ми розкриємо поступово протягом вивчення даного розділу.

Які з даних термінів вам уже відомі ?

Пояснимо вивчені раніше поняття ( лексика, лексикологія, лексичне значе-

ння, граматичне значення)



Проблемне питання.

  • Де ми можемо застосувати слова з даної картки?

ІІІ. Оголошення теми і мети кроку.

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя ( про лексику української мови та її походження)

  2. Робота в групах

Об’єднаємося у групи

І група – розгляньте інформацію у підручнику, с. 35, поясніть про походження власне української лексики і як її розрізняти серед іншої лексики, наведіть приклади.

ІІ група – розгляньте інформацію у підручнику, с. 35, поясніть про походження запозиченої лексики і як її розрізняти серед іншої лексики, наведіть приклади.

V. Засвоєння навчального матеріалу

1. Вибірковий диктант

(1 варіант – виписати власне українські слова,

2 варіант – виписати запозичені слова).

Біганина, стрілянина, джемпер, Коліївщина, промовець, джаз, бюджет, дрімота, гидотна, скорбота, чабан, базар, парча, викладач, коваль, скрипаль, хвастощі, пестливий, солдат, сузір’я, прізвисько, бутерброд, прірва, бюро, тихенько, журі, гуркотіти, козак.

За допомогою Тлумачного словника та словника іншомовних слів пояснити лексичне значення слів дрімота та базар, скласти з ними речення.

2.Робота в групах.

Виконаємо вправу 60, підручник с. 36 (завдання 1 - письмово, завдання 2 – усно).


  1. Культура мовлення

Вправа 62, підручник с. 36

Розкрийте значення вислову водограй натхнення. У прямому чи переносному значенні вжито слово водограй? З даним висловом скласти речення.



  1. Робота в парах.

Вправа 63, підручник с. 37

Переписати речення, вставити пропущені букви, пояснити орфограму «літери і-и в іншомовних словах», зі словника іншомовних слів виписати 3-4 слова, що вживаються в прямому та переносному значеннях.



  1. Фізкультхвилинка

  2. Гра «Хто більше»

Підберіть власне українське слово запозиченому або навпаки

Містер світлина

Інцидент оселя

Горизонт довкілля

інтер’єр здоровань

вміння багаття



VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал & 5;

Виконати вправу 65,с. 37 або вправу 67, с. 38;

Скласти кросворд до вивченої теми.



VІІІ. Рефлексія

  1. Прийом «Незакінчене речення»

  • На уроці я дізнався (дізналася) …

  • Знання уроку мені пригодяться …

  • Найцікавішим для мене на уроці було …

  1. Оцінювання учнів

Додаток 1

Терміни розділу «Лексикологія»

лексика власне українська




С

Л

О

В

О
лексика

лексикологія запозичені

лексичне значення архаїзми

граматичне значення історизми

терміни неологізми

діалектизми жаргонізми професіоналізми



Тема. Активна та пасивна лексика. Застарілі слова й неологізми

Мета: ознайомити учнів з активною та пасивною лексикою, удосконалювати

вміння дітей розрізняти активну і пасивну лексику, вміння користуватися

словником; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати логічне

мислення, уяву; виховувати повагу до національних традицій, історії

рідного краю.

Обладнання: підручник, тлумачний словник,

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (урок-подорож).

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Розминка «Вітання» (схема: Учитель – Учень – Учень)

Учитель. Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемось,

Давайте в очі глянемо

І нам тепліше стане.


  • Доброго ранку, Оксанко, бажаю тобі доброго дня!

  • Вітаю, Тетянко, я хочу, щоб день був радісним!

  • Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

  • Ми сьогодні будемо подорожувати. Як ви гадаєте, у яких світах побуваємо? Подивимося на дошку(слайд №1). Які літальні апарати ви бачите? Що вони підказують?

( Відповіді учнів)

Правильно. Одними літальними апаратами літали колись. Іншими літають сьогодні. Ще іншими подорожуватимуть у майбутньому. Дізнаємось, які слова вживали колись, вживатимуть у майбутньому.



ІІІ. Засвоєння нового навчального матеріалу.

1) Подорож 1.

На літаку-килимі потрапляємо у минуле.

Перед нами стара хатина. Що ми бачимо? ( слайд № 2)


  • Чи є такі речі у вас вдома, у ваших родичів?

  • Де ми можемо побачити ці речі нині?

  • А допоможе нам дізнатися текст вправи 74, с. 43.

  • Ми можемо, дійсно, ці речі сьогодні побачити у краєзнавчому музеї.

( слайд № 3)

Слово вчителя. Пояснення про застарілі слова – архаїзми (слайд №4).



2) Подорож 2.

Повітряною кулею полетимо на Запорозьку Січ.

Перед нами козацькій табір. Прочитаємо текст до картини (слайд № 5).


  • Що означають виділені слова?

  • Де ми можемо знайти їх значення?

  • Прочитаємо статті з тлумачного словника ( слайд № 6).

Слово вчителя. Пояснення про застарілі слова – історизми (слайд № 7).

  • Здійснимо зупинку і попрацюємо в парах.

Вправа 75, с. 44 – усно ( визначимо застарілі слова, з’ясуємо їх лексичне значення, назвемо історизми і архаїзми).

Вправа 76, с.44 – письмово ( до застарілого слова доберемо синонім, який уживають у сучасній мові, складемо з одним з пари речення).



3) Подорож 3.

  • На літаку повертаємося додому. З літака ми бачимо рідну землю.

Яка картина постала перед вами? Які предмети виділимо з цієї картини?

(слайд № 8)



  • Чи часто ми вживаємо ці слова?

  • Чи вживають ці слова ваші рідні, друзі, знайомі?

  • Як називаються ці слова?

  • До якої лексики віднесемо їх?

Слово вчителя. Пояснення про загальновживані слова (слайд № 9).

4) Релаксація.

Під звуки легкої музики опишемо свій стан, коли споглядали сучасні картини, вживаючи слова загальновживаної лексики.



5) Подорож 4.

Сідаємо за комп’ютер і потрапляємо у віртуальний світ (слайд № 10).



  • Як ви гадаєте, де будемо подорожувати?

  • Які слова будемо вживати?

  • Ці слова старі чи нові?

(слайд № 11)

Слово вчителя. Пояснення про неологізми ( слайд № 12).



  • Щоб вийти з віртуального світу, виконаємо вправу 78, с. 45.

6) Самостійна робота

- Прочитаємо теоретичний матеріал про авторські неологізми.

- Вправа 79, с. 46 ( визначимо авторські неологізми, пояснимо їх значення)

ІV. Домашнє завдання

Вивчити правила параграфу 6;

Виконати вправу 80 або скласти казку про пригоди героя з іншої планети, який потрапив на Землю і не знає значення слів.

V. Рефлексія

1. Бесіда

- Які слова із вивчених відносяться до активної, а які до пасивної лексики?

- З якою метою використовуються вивчені групи слів?

- Чи можуть застарілі слова зникти?

- Що нового та цікавого дізналися під час подорожі?

2. Оцінювання з коментуванням.

Тема. Групи слів за вживанням: загальновживані й стилістично

забарвлені слова

Мета: ознайомити шестикласників із групами слів за вживанням; навчити учнів правильно вживати загальновживані і стилістично забарвлені слова; відрізяти загальновживані слова від стилістично забарвлених; розвивати культуру мовлення; виховувати дбайливе ставлення до слова.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, картки.

Тип уроку: урок-дослідження

Епіграф: Говорити можуть усі, а розмовляти мало хто.

Давньогрецький вислів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розминка «Психологічна настанова до успіху»

Слово вчителя.

Усміхніться один одному, побажайте успіхів на весь день. Для того, щоб впоратися із завданнями на уроці, будьте старанними і уважними.

Завдання наші такі ( читаємо з дошки як девіз) (додаток 1):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань


  1. Перевірка домашнього завдання - вправа 80.

  2. Мовний самодиктант

Записати визначення (терміни) з вивченої теми, усно їх пояснити.

  1. Підібрати синоніми до слів Дніпро, рушниця .

  2. Заслуховування 2-3 учнів зі складеною вдома казкою.

  3. Оцінювання домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку

  1. Прочитаємо речення. Чи всі слова відомі? Де можна їх вживати? Відредагуйте їх.

Юрко полюбляв заходити до склепу і купувати кварту мурмуляди. (Народна творчість). Початок вересня дивує своїм теплом, яскравістю. (А. Волкова). Кожен майстер мав при собі рубанок, молоток, цвяхи, обценьки. (Є. Гуцало). Училка у нас класна, науку рубить.

Довідка: склеп – крамниця, кварта – кружка, мурмуляди – повидло;

рубить – розуміється, училка – вчитель, класна – хороша.


  1. Прийом «Передбачення»

  • Що будемо вивчати на уроці?

  • У яких сферах вживаються ці слова?

  • Для чого нам потрібно знати про групи слів за вживання?

  • Чи всі ці групи слів можемо вживати в нашому мовленні?

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу

  1. Слово вчителя про загальновживані і стилістично забарвлені слова.

  2. Прийом «Ажурна пилка»

Учні об’єднуються у групи, кожна група вивчає про певну групу слів, пояснює, наводить приклади.

І група – вивчає теоретичний матеріал про загальновживані слова;

ІІ група – вивчає теоретичний матеріал про стилістично забарвлені слова;

ІІІ група – вивчає теоретичний матеріал про книжну лексику.



  1. Робота з підручником

Вправа 85, с.50 – розділити і записати книжну лексику на три групи: 1) суспільно-політичну; 2) наукову лексику; 3) офіційно-ділову лексику.

Вправа 86, с.50 – прочитати речення і визначити розмовну лексику (усно).



V. Засвоєння нового навчального матеріалу

1) Робота в парах

Виписати з карток слова, обмежені у вживанні. За допомогою тлумачного словника пояснити лексичне значення підкресленого слова, скласти з ним речення або словосполучення. (додаток 2)



2) Фізкультхвилинка

3) Релаксація

Творче завдання

Використовуючи різні групи слів, описати свій настрій у формі сенкану.

VІ. Домашнє завдання

Вивчити правила &7; настійно опрацювати теоретичний матеріал & 8;

Виконати письмово завдання на вибір:

вправа 87; вправу 88; скласти словник професіоналізмів, які стосуються професії батьків чи професії, про яку мрієте.



VІІ. Рефлексія

  1. Прийом «Моє враження»

Висловити своє враження від уроку, використовуючи різні групи слів.

  1. Самооцінювання

Учні заповнюють картки самооцінювання (додаток 3), коментуючи свою оцінку.

Додаток 1

ПСИХОЛОГІЧНА НАСТАНОВА

ДО УСПІХУ

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

Додаток 2

Виписати слова, обмежені у вживанні. Пояснити за допомогою Тлумачного словника підкреслене слово, складіть з ним речення чи словосполучення.

Дзвінок, торохтіти, школяр, геосфера, паляниця, бабло, родина, Україна, постанова, калина, синус,сольфеджіо, закон, зима, життя, журнал.





Додаток 3

Картка самооцінювання

Цікаво




Потрібно




Не цікаво




Зрозуміло




Не ясно




Моя оцінка за роботу на уроці





Тема. Діалектні, професійні слова й терміни, просторічні слова

Мета: формувати вміння визначати діалектні,професійні, просторічні

слова, правильно й доречно використовувати їх у мовленні;

удосконалювати вміння редагувати тексти; розвивати культуру

мовлення; виховувати повагу до співрозмовника і до себе.



Обладнання: підручник, картка очікуваних результатів,

Тип уроку: урок застосування знань

Епіграф: Заговори, щоб я тебе побачив.

Сократ

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Розминка «Актор»

Вимовте фразу «Яка в нього професія» із захопленням, презирством, співчуттям, питання, питання-перезапитання, здивування.



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Каліграфічна хвилинка

Записати вислів Сократа, пояснити його.

ІІІ. Мотивація навчальних досягнень учнів.

Оголошення теми і мети уроку

  1. Заповнення картки очікуваних результатів (додаток 1)

  2. Слово вчителя

На минулому уроці ми знайомилися з різними групами слів за вживанням. Сьогодні продовжимо детальніше знайомство і застосуємо ці знання на практиці.

До нас на урок завітали гості, які допоможуть нам правильно й доречно використовувати різні групи слів на практиці.



  1. Гості з Гуцульщини та Полісся (розповідають про себе)

Поліщук: « Я родом з дивовижного краю. Тут стежина петляє через поле, веде до хати через город. А тут босоніж розорою ідеш, а по ногах стьобає бадилля картоплі, шелестить листям квасоля. А далі розплелися гурки, височіють соняшники. Душу захоплює рідна краса».

Гуцул: «А я родом з файного краю. Там височіють модрини, легені гонорно ходять. Газди марджину випасають. Моє серце завмирає, коли чує звуки трембіти, що долинають із гір».



  • Чи всі слова вам відомі?

  • Яку групу слів ми представляємо?

  • Яка роль діалектних слів у мовленні?

  • Для чого діалектизми використовують у художніх творах?

  • За яким словником можемо дізнатися лексичне значення діалектних слів?

  • Щоб перевірити, чи добре ви мене зрозуміли, виконаємо вправу 90 (усно), вправу 91 (письмово).



  1. Фізкультхвилинка (мовна)

Я ліс люблю. Сосновий ліс.

Що поруч школи гарно зріс.

Де сосни тягнуться до хмар,

Ховають сонячний удар.

А як закриєм раптом очі

Тобі присняться сни пророчі.

А вітер віти враз колише,

І будить вранішню він тишу.

Вже промінь сонця зовсім близько.

Сосновий ліс, схиляюсь низько.

Вже досить спогадів. Урок.

Я поспішаю. Й за парту тихо я сідаю.



  1. Гість науковець (розповідає про себе)



  • Я довго обирав свій шлях. Спочатку хотів стати музикою. Але коли почув слова сольфеджіо, ноти, скрипічний ключ та побачив контрабас…Я передумав. Вирішив вчити слова з інших сфер: префікс, косинус, гео, арифметика, суспільство. Застосував їх на практиці і … все переплутав. На уроках мови говорив про синус, на математиці про біосферу, на географії про лексему. З мене всі сміялися.

  • Підкажіть, чому з мене кепкували?

  • Які слова я використав?

  • Чому ці слова ще називають професіоналізмами?

  • Чи всі люди розуміють ці слова? Чому?

  • Перевіримо, чи ви не плутаєте терміни. Виконаємо вправу 94 (письмово), вправу 95 (усно)

  1. Культура мовлення

Пояснити слова, ввести їх у словосполучення або речення

Громадський – громадянський



  1. Гість «Редактор»

  2. Привєт, я слідучий гость. Спешив до вас на урок із лабораторії через калідор і попав у столову, блін. А шо у вас за міроприємство? Га? Класуха? Прикольно!

  • Сподобалася моя мова? Виправте мене.

  • Які слова я вживав?

  • Де використовують просторічні слова? Які причини вживаня просторічних слів замість літературних?

  • Чому існує таке явище як суржик?

  • Перевіримо, чи можете ви бути редакторами. Виконаємо вправу 98 (усно), вправу 99 (письмово) – робота в парах.

ІV. Домашнє завдання

Повторити теоретичний матеріал && 7,8;

Вправа 101 ( завдання1,3,4 на вибір; завдання 2 виконати обов’язково).

V. Рефлексія

1) Бесіда

- Чого навчилися на уроці?

- Словами якої лексики ви користуєтеся?

- Що таке лексична помилка?

- Що сподобалося найбільше?

2) Оцінювання учнів з коментуванням

Додаток 1

Картка очікуваних результатів

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався











Тема. Офіційно-ділова лексика

Мета: ознайомити учнів з офіційно-діловою лексикою, її особливостями;

навчити знаходити цей вид лексики у тексті й відрізняти її від інших видів;

удосконалювати вміння використовувати офіційно-ділову лексику у мов-

висловлюватися.



Обладнання: підручник,таблиця усталених виразів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розминка «Міні-інтерв’ю»

Інтерв’ю за одну хвилину. Відповідати лише власне українськими словами

-Який настрій у вас на уроці?

-Якою була перерва?

-Яка атмосфера має бути на уроці?

Отже, давайте створимо таку атмосферу на уроці?



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом «Ланцюжок»

Один учень ставить запитання, інший на нього відповідає і сам ставить запитання.

  1. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.

На дошці зразки текстів (слайд № 1) (додаток1)



  • Який текст зайвий? Чому?

  • Чим він відрізняється від інших?

  • Що характерно для офіційно-ділового стилю мовлення?

  • Про який вид лексики будемо говорити сьогодні на уроці?

ІV. Засвоєння нового навчального матеріалу

  1. Слово вчителя (розповідь про лексику офіційно-ділового стилю)

  2. Самостійна робота з підручником

  • Читаємо теоретичний матеріал про офіційно-ділову лексику, с. 57.

  • Виконаємо вправу 103 (письмово). Правильність виконання звіримо з дошкою (слайд №2).

  1. В офіційно-діловому стилі вживаються усталені вирази. Розглянемо їх у таблиці на дошці (слайд №3)

Два з них введіть в речення – (Робота в парах).

  1. Гра «Спіймай помилку»

Відредагувати речення на дошці (слайд №4).

  1. Релаксація

  2. Робота в групах

Об’єднатися в групи. Кожна група розігрує діалог відповідно до запропонованої ситуації:

І група. Уявіть, що ви влаштовуєтеся на роботу.

Як будете вести співбесіду?

Які слова вживатимете?

ІІ група. Уявіть, що ви звернулися в туристичне агентство.

Які запитання будете ставити?

Які слова вживатимете?


  1. Прийом «Займи позицію»

Двоє друзів Олег і Сашко посварилися. Олег підмовив хлопців біля будинку, щоб ті побили Сашка. А той у відповідь почав писати образливі записки у школі, погрожував. Мама Олега привселюдно дала ляпас Сашкові й написала заяву до міліції.

  • Чию позицію ви займаєте? Відповідь свою обґрунтуйте.

  • Як би ви вчинили на місці хлопців? Їх матері?

  • Чи потрібно нам знати закони? Для чого?

Вчитель підсумовує сказане.

V. Домашня робота

Вивчити правила & 9; виконати завдання на вибір (письмово):

скласти речення для редагування (вживати неправильні вирази офіційно-ділової лексики) або скласти речення зі словами офіційно-ділової лексики.

VІ. Рефлексія


  1. Метод «Незакінчене речення»

Офіційно-ділова лексика – це…

Конституція – це…

Ми використовуємо офіційно-ділову лексику для того, щоб…

Мені найбільше запам’яталося на уроці…

З собою у подальше життя з сьогоднішнього уроку я візьму…


  1. Оцінювання учнів

Використана література



  1. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх закладів/

О.П. Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014;

2. Збірник диктантів з української мови. 5-11 класи/Корицька Г. Р. –



Тернопіль: Мандрівець, 2011;

  1. Організаційний момент на уроці української мови та літератури: теорія,

практика, інновації/ Пересунько Т. М.- 2011.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка