Синтаксичний розбір складносурядного речення



Дата конвертації29.04.2016
Розмір46.9 Kb.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

Тернопільської обласної державної адміністрації

Заклад освіти І-ІІІ ступенів

«Тернопільський обласний навчально-реабілітаційний центр»




КОНСПЕКТ УРОКУ

з української літератури на тему:
«Синтаксичний розбір

складносурядного речення»

(проведений у 9 класі)

Вчитель

Городецька Г. З.
Тернопіль-2013 р.


Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складносурядні речення; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення з кількох простих речень; розвивати логічне та образне мислення; виховувати любов до рідного слова.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння крилатих висловів, а також прислів’їв і приказок.

Культура мовлення і стилістика: інтонація складносурядного речення.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань учнів.

1. Чим складне речення відрізняється від простого?

2. За допомогою яких засобів поєднані частини в складному реченні?

3. Яка відмінність між сполучниковим і безсполучниковим складним реченням?

4. Чим відрізняються складносурядне і складнопідрядне речення?

5. Яке речення називається складносурядним?

6. За допомогою яких сполучників (назвати розряди) поєднуються частини у складносурядному реченні?

7. Які розділові знаки ставляться між частинами складносурядного речення?

8. Коли ставиться кома? Наведіть приклади.

9. Коли кома не ставиться? Наведіть приклади.

10. Коли ставиться крапка з комою? Наведіть приклади.

11. Коли ставиться тире? Наведіть приклади.



ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

ІV. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.


1. Прилинув вітер, і в тісній хатині він про весняну волю заспівав, а з ним прилинули пісні пташині, і любий гай з ним відгук свій прислав (Леся Українка). 2. Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій (М. Трублаїні). 3. Біляста туча небо полонила, і в ній котився сонця стиглий плід (А. Малишко). 4. Не лінися рано вставати і з молоду більше знати (Нар. творчість). 5. В печі палав вогонь та червоним язиком лизав челюсті (М. Коцюбинський). 6. Ми ростемо і в височінь, і вшир, і правда наша кривду поборола (М. Рильський). 7. Тече вода в синє море, та не витікає (Т. Шевченко).

А. Та, але, а, або, не то … не то, хоч … хоч.

Б. Якщо, аби, зате, але, чи … чи, проте.

В. Проте, однак, щоб, якби, зате, через те що.


  • Дослідження-відновлення

Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Обґрунтувати свій вибір. Записати відновлені речення.

Січень снігом січе, … мороз вогнем пече. Розумний не подивує, … дурний не побачить. … побігаєш, … не пообідаєш. … ти роботі сядеш на шию, … вона тобі сяде. … добути, … дома не бути. … рибку їсти, … на дно сісти. Сьогодні не празник, … ти нам не указник (Нар. Творч.)

Для самоконтролю: а, а, або-або, чи-чи, або-або, чи-чи, і.


  • Утворити з поданих простих речень складні сполучникові.

1. Мати все життя тяжко працювала. Син виріс неробою. 2. Катря наче заспокоїлась. Неймовірна думка не кидала її голови.

  • Списати, ставлячи на місці крапок пропущені букви. Пояснити, чому між частинами складносурядних речень не слід ставити коми.

Надворі віт..р дув холодний і ніч збл..жалася глуха. Вдал..ні х..талися д..рева і с..нів задумано пр…бій.
Синтаксичний розбір складносурядного речення

Послідовність розбору

1. Указати, що речення складносурядне.

2. Визначити вид за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

3. Визначити смислові зв'язки між частинами.

4. Указати кількість частин та засоби зв'язку між ними.

5. Пояснити вживання розділових знаків.

6. Накреслити схему.

Повний синтаксичний розбір складносурядного речення також включає розбір кожної частини як простого речення.


Зразок усного розбору

Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити землю (Нар. творчість).


Речення складносурядне, розповідне, неокличне, з протиставними смисловими зв'язками, має дві частини, які поєднані сурядним сполучником але, між частинами ставиться кома.
Зразок письмового розбору

Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити землю (Нар. творчість).

Речення складносурядне, розпов., неокл., протист., дві частини, з'єднані спол. але.

[ ], але [ ].


1. Вчора трава зеленіла, а кульбабок не було… (К. Перелісна).

2. То вітерець дихне, то коник в житі засюрчить... (Л. Глібов).


V. Підсумок уроку

Рефлексія.

«Що мені вдалося на уроці, а що ні».

VІ. Домашнє завдання.

Доповнити складносурядні речення потрібними сурядними сполучниками. З’ясувати, до якого стилю мовлення вони належать. Чим зумовлена особлива виразність таких речень? Визначити смислові зв’язки в них.




  1. ... день іде на зміну ночі, ... нічка зорями сія. 2. Сонце зайшло, ... степ усе ще залишався повен світла. 3. Середня лінія трапеції паралельна основам, ... довжина її дорівнює півсумі довжини основ. 4. ... вітерець дихне по ниві, ... ... коник в житі засюрчить. 5. Від щирого серця вітаємо Вас з Різдвом Христовим, ... нехай наступний рік принесе здоров’я, щастя, багато приємних несподіванок.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка