Розв’язування задач на закон Кулона



Скачати 82.01 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір82.01 Kb.
УЖГОРОДСЬКЕ ВИЩЕ КОМЕРЦІЙНЕ УЧИЛИЩЕ

КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

УРОК З ФІЗИКИ
Розв’язування задач на закон Кулона

Підготувала:

Викладач інформаційних технологій

Шпілька О.М.

УЖГОРОД – 2008

Тема: Розв’язування задач на закон Кулона

Навчальна мета: перевірити уміння застосовувати теоретичні знання до розв’язання задач різного типу;

Розвивальна мета: уміти застосовувати свої математичні навички при роботі з формулами; формувати навички побудови малюнків до задач; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову;

Виховна мета: виховувати почуття потреби в знаннях, прагнення до успіху; сприяти розвитку взаємодопомоги; виробляти наполегливість у подоланні труднощів.

Розум полягає не тільки в знанні,

але і в умінні застосувати знання на ділі.

Арістотель

Тип уроку: урок закріплення знань

Форма проведення: урок-гра «Розв’язую для тебе»

Форма навчання: індивідуально-групова

Обладнання: таблиця «Взаємодія електричних зарядів», таблиця «Електричний заряд. Закон Кулона», плакат відповідностей фізичних величин і їх одиниць вимірювання, плакат «Алгоритм розв’язування задач», картки із задачами, гроші номіналами 50, 100, 200, 500грн.

Метод навчання: пошуковий, самостійної роботи

Міжпредметні зв’язки: з математикою, механікою.

Література: Гончаренко С.У. Фізика. 10 клас: Навч. посібник.—Київ: Освіта,2002.

Кирик Л.А. Уроки фізики. 10 клас—Харків : Ранок—НТ,2005.

Римкевич А.П. Збірник задач з фізики для 9—11 класів середньої школи.—Харків:Олант,2007.
Структура уроку:

І.Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

ІІІ. Розв’язування задач.

а)Виконання завдань з карток.

б) Індивідуальні завдання на картках.

в) Закріплення практичних вмінь розв’язувати задачі .

ІV. Домашнє завдання.

V. Підбиття підсумків уроку.
І. Організаційна частина.
Мотивація навчальної діяльності

Задачі є важливою складовою навчального процесу в курсі фізики. Розв’язуючи фізичні задачі учні набувають нових навичок аналізу, раціонального запису формул і розрахунків та логічного мислення. Учні вчаться самостійно розв’язувати задачі згідно алгоритму розв’язування задач.



Учитель: Сьогоднішній урок є незвичайний тому, що у нас присутні гості і тим, що ми проведемо його в незвичному стилі, а саме у вигляді гри «Розв’язую для тебе» Після успішних виступів дівчат групи на святкових концертах виникла ідея поїхати на пісенний конкурс. Для цього їм необхідні кошти, які ви спільними зусиллями заробите під час цього уроку. Кошти можливо заробити, розв’язуючи різні за ступенем складності задачі на закон Кулона, за кожне розв’язане завдання для дівчат заробляєте певну суму.

Тож пам’ятайте, що задачі ви розв’язуєте для здійснення мрії дівчат!

На сьогоднішньому уроці присутня експертна група у такому складі:голова, секретар, перевіряючий. Дана комісія буде фіксувати, ким і яка сума буде зароблена, а в кінці уроку відповідно до заробленої суми отримаєте навчальні бали. Всю зароблену суму отримають дівчата для втілення своєї мрії.

Метою нашого уроку є: перевірити уміння застосовувати теоретичні знання до розв’язання задач різного типу; уміти застосовувати свої математичні навички при роботі з формулами; формувати навички побудови малюнків до задач; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову; виховувати почуття потреби в знаннях, прагнення до успіху; сприяти розвитку взаємодопомоги; виробляти наполегливість у подоланні труднощів. Тому запишіть тему сьогоднішнього уроку.

Отож, розв’язувати задачі ви будете на закон Кулона, який вивчали на попередньому уроці. Кожне завдання експертна комісія оцінює в певну суму грошей. Тож почнемо!
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Учитель: Перед тим, як перейти до бесіди, я пропоную двом парам картки з задачею. Ви розв’язуєте задачу у парі і записуєте розв’язання на картку, а через деякий час проаналізуєте його біля дошки.

Картка №1

На якій відстані знаходяться один від одного заряди 1 мкКл і 10 нКл, які взаємодіють з силою 9 мН? (Відповідь:10см)



Картка №2

Дві кульки розташовані на відстані 10 см одна від одної, мають одинакові негативні електричні заряди, взаємодіють із силою 0,23 мН. Знайти число надлишкових електронів на кожній кульці.(Відповідь:)



Голова: Кожну задачу з даних карток ми оцінюємо в 200грн.

Учитель: А тепер можемо розпочати бесіду!

Голова: Кожне з п’яти питань бесіди може принести вам 10 грн.

(Учитель ставить питання, а учні відповідають)

Питання для бесіди:


  1. У чому полягає електризація тіла? (Електризація тіла полягає у втраті чи придбанні тілом деякої кількості електронів. )

  2. У чому полягає закон збереження електричних зарядів?(Алгебраїчна сума зарядів, які виникають внаслідок будь-якого електричного процесу на всіх тілах, які беруть участь у процесі, завжди дорівнює нулеві.)

  3. Який заряд називається точковим зарядом? (Заряд, розміщений на тілі, розміри якого малі в порівнянні з відстанями до інших тіл, із якими воно взаємодіє, називається точковим зарядом.)

  4. Сформулювати закон Кулона (Сила взаємодії двох точкових нерухомих заряджених тіл у вакуумі прямо пропорційна добутку модулів цих зарядів і обернено пропорційна квадрату відстані між ними.)

  5. Як визначається одиниця електричного заряду?(Одиниця заряду в системі СІ— кулон. Це заряд, що проходить за 1с через поперечний переріз провідника за сили струму 1А.)

(Після правильних відповідей на поставлені запитання, вчитель зароблену ними суму віддає учасникам муз. групи, а секретар фіксує хто і скільки заробляє грошей.)

Колективне повторення основних фізичних величин та їх одиниць вимірювання.



Учитель: Таким чином, спільними зусиллями ви зробили перший внесок для здійснення мрії дівчат – 50 грн.! А зараз пригадаємо основні фізичні величини і їх одиниці вимірювання.

Голова: Кожна правильно вказана відповідність оцінюється в 10 грн.

Учитель: Вам потрібно вказати правильну відповідність стрілками. Чи є у нас бажаючі?

(Учні по одному підходять до плаката і маркером вказують стрілки)




q

коефіцієнт пропорційності



k

електричний

заряд




F

електрична стала



R

сила взаємодії

електричних зарядів



м



відстань між зарядами




ІІІ. Розв’язування задач.

а)Виконання завдань з карток.



Учитель: Отже, мрія дівчат стала ближчою до здійснення! Їхня скарбничка поповнилася ще на 50 грн., а зараз вона може поповнитися ще на 400 гривень, оскільки наші дівчата вже ,мабуть, знайшли розв’язок задач з карток вартістю 200 гривень кожна! Представник кожної пари записує розв’язання задачі на окремій частині дошки і готується до аналізу.

(Двоє учнів записують розв’язок задач на дошці )

б) Індивідуальні завдання на картках.

Учитель: Деяким учням я пропоную індивідуальне завдання на картці.

Голова: Ціна таких завдань 50 гривень кожна!

Учитель: Хто бажає зробити свій внесок у досягненні мрії?

(Двом учням надаються картки з завданням)


Картка №1

Два одинакові позитивні заряди перебувають на відстані 10мм один від одного. Вони взаємодіють із силою 7,2·Н. Визначте заряд кожної кульки. (Відповідь:2,8нКл)



Картка №2

З якою силою взаємодіють два заряди по 10нКл, що перебувають на відстані 3см один від одного? (Відповідь:1мН)



Учитель: Розв’язання задач записуєте на картку, а коли завершите розв’язання передасте картки з розв’язком нашому перевіряючому. А ми тим часом повертаємося до аналізу задач, які написані на дошці. Будьте уважні, адже від вас залежить чи отримають дівчата 400грн.!

(Відбувається аналіз задач з карток вартістю 200 грн.)


в) Закріплення практичних вмінь розв’язувати задачі .

Учитель: Ми наблизили мрію дівчат ще на один крок, тому що їхня скарбничка поповнилася на 400 гривень! Але цієї суми замало, тому їм вкрай необхідні ще кошти. І у мене є дві розрахункові задачі!Одну ми розв’яжемо біля дошки спільними зусиллями, а іншу отримає ще хтось за бажанням!

Голова: Вартість даних задач становить 500 гривень кожна! Сума за задачу, яка буде розв’язуватися на дошці колективно, буде розподілена між учнями, які будуть брати активну участь у її вирішенні!

Учитель: Хто бажає розпочати розв’язання задачі біля дошки?

(Бажаючий учень з двох запропонованих варіантів обирає один за жеребом і починає розв’язання біля дошки. Другий варіант задачі розв’язує ще один учень на місці. Задача, яку вирішують біля дошки розв’язується колективно—учень, який біля дошки записує розв’язок, який пропонують окремі учні класу).



Варіант №1

Кулька масою 15 г , яка підвішена на непровідній нитці, має заряд Кл. На відстані 32 см до неї знизу підносять другу маленьку кульку. Яким має бути за значенням і знаком заряд цієї кульки, щоб натяг нитки збільшився (зменшився) у 2 рази?(Відповідь: )



Варіант №2

Заряди 10 і 16 нКл розміщено на відстані 7мм один від одного. Яка сила буде діяти на заряд 2 нКл, розміщений у точці, що віддалена на 3 мм від меншого заряду і на 4 мм від більшого? (Відповідь:2мН)



Учитель: Розв’язок цієї задачі значно наблизив дівчат до здійснення мрії – взяти участь у музичному конкурсі, тому що вони отримали додаткові 500 гривень! Перед тим як наша експертна комісія оприлюднить нам результати грошових здобутків, і ми дізнаємося, які навчальні бали вони отримають, запишіть домашнє завдання!
ІV. Домашнє завдання.

Вправа 16 (2) за підручником Гончаренко С.У. Фізика. 10 клас.


V. Підбиття підсумків уроку.

Учитель: Надамо слово перевіряючому.

Перевіряючий: Мною було перевірено 5 розрахункових карток — чотири з максимальною сумою 50 гривень, одна — 500 гривень! Учні, які над ними працювали заробили : (зачитуються результати)

Голова: (Зачитує учнів і їх зароблені суми, які записував протягом уроку секретар, а вчитель виставляє навчальні бали).

Учитель: Оскільки ви допомогли заробити кошти для здійснення мрії, тож нехай і ваші мрії завжди здійснюються!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка