Розвиток творчих здібностей педагогів. Тренінгова робота. Вправа



Скачати 123.2 Kb.
Дата конвертації13.09.2017
Розмір123.2 Kb.
Розвиток творчих здібностей педагогів. Тренінгова робота.

Вправа «Годинник»

Матеріали: скотч, пазл «Годинник», ножиці

Був у мене вдома веселий будильник з яким я вранці прокидалася, йшла на роботу, займалася хатніми справами, а ввечері своїм хобі. І одного ранку мій дорогий володар часу упав і розвалився на частинки. І тепер я не знаю, коли підніматися зранку, коли йти на роботу. В цьому мені допомагає моя сім’я. А от коли мені можна займатися власними справами і коли мені витрачати свій час на хобі я не знаю. У мене є частинки годинника які потрібно скласти у повноцінний годинниковий механізм допоможіть мені знайти час для свого хобі. Ну і звісно поділіться як ви витрачаєте вільний час і яке маєте захоплення.

Інформаційне повідомлення

Життя доводить, що в складних умовах, в умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів, нових рішень). Творчість не виростає на порожньому місті, творчість – це властивість, як правило професіоналів своєї справи, які ефективно працюють у відповідній галузі.

Останнім часом зростає інтерес до процесу творчості. Якщо в деяких психічних процесах людині допомагають складні механізми ( комп’ютери, сканери, обчислювальні машини)) то творчість не може бути формалізована і укладена в певну програму дій, не може бути механічною. Але від творчості залежить науково – технічний прогрес і створення нового.

Творча самореалізація, в широкому розумінні становить основну рису, невід’ємну характеристику психічно здорової людини. Так, за А.Маслоу, психічно здорова людина – це щаслива людина, яка живе в гармонії з собою, не відчуває внутрішнього розладу, любить навколишній світ, людей і творчо працює, реалізуючі свої здібності й обдарованість. Механізм творчості не має віку: на 6 – му році життя стає активним і набирає потужності впродовж усього життя; він закладений у нас природою.

Творчість – це діяльність, результатом якої є створення матеріальних і духовних цінностей, найвищий рівень пізнання. Це процес розв’язання завдання, стан натхнення людини – спалах її енергетичного потенціалу, який розкриває межу невідомого, виокремлює його частину й перетворює його на відоме. Розрізняють наукову творчість, художню, літературну, педагогічну та інші види творчості.

Творчість – психологічно складний процес. У центрі його – уява, навколо неї задіяні інші психічні процеси: увага, пам'ять, мислення, які виявляються в тих знаннях, що є в людини. Уява доповнюється здібностями і вміннями, мотивами цілеспрямованої діяльності. І, безумовно, процес творчості може відбуватися лише за умови відповідного емоційного тла.



Процес творчості відбувається в чотири етапи:

  • Підготовчий, на якому відбувається зародження ідеї;

  • Визрівання – людина накопичує, концентрує знання, які безпосередньо чи опосередковано відносяться до її проблеми, здобуває ті знання, яких їй ще бракує.

  • Осяяння, інсайт – це головний, специфічно творчий момент, коли людина свідомо чи несвідомо працює над матеріалом, інтуїтивно «схоплює» очікуваний результат;

  • Перевірка і доопрацювання – цей етап необхідний, щоб переконатися в тому, що створено саме те, що було задумано, аби творіння було досконалим.

Справжня творчість окрилює людину, створює віру у власні можливості, приносить радість і задоволення. Тільки та творча робота, яка стала справою життя, знаходить своє рішення, бо вона цілком захоплює особистість, усю діяльність, свідомість і підсвідомість творчої людини. Розв’язання таких проблем, які стали життям людини, здійснюються інколи завдяки так званому «інсайту» - осяянню. Ідеї приходять до людини уві сні (таблиця Мендєлєєва), в зоопарку (формула бензолу Кекуле), у ванні («Еврика» Архімеда). Все це добре відомі в історії науки приклади того, як творча задача заволоділа особистістю і розв’язалася нібито раптово, сама собою. Однак найчастіше творча задача розв’язується систематичною, організованою, інтелектуальною працею, поступовим проходженням усіх етапів і фаз розв’язання, використанням спеціальних прийомів звуження поля пошуку, формування і перевірки гіпотез.

Творчість – це не лінійний процес, у ньому бувають піднесення і спад.

Найвищий кульмінаційний творчий стан – натхнення. Це стан найвищого піднесення, коли пізнавальна й емоційна сфери поєднанні і спрямовані на розв’язання творчої задачі. Людина, яка перебуває у стані творчого натхнення, часто може переконати їх, схилити до своєї думки, ідеї, повести за собою. Особистісну властивість, що надає можливість такого ситуативного впливу на інших, пов’язаного з власним натхненням, називають – харизмою.

Вправа «Асоціації»

Кожен учасник за 5 хвилин має записати характерні ознаки (риси) поняття «Творчість»

Т – творіння, технологія

В – вміння, відкритись, впровадження

О – оригінальність, обдарованість, особливість

Р – різноманітність, розвиток, раціональність

Ч – чуйність, чесність

І – інтерес, інновація, інтеграція

С – співпраця, самовираження, самореалізація

Т – талант, терплячість, темперамент.



Вправа «Створення власного іменного герба»

Матеріали: папір формат А4, олівці, фломастери, маркери, клей, кольоровий папір.

Завдання: створити власний іменний герб, включивши в нього обов’язково свої ініціали, презентувати його учасникам групи.

Час виконання: 10-15 хвилин

О чем говорят твои инициалы (сохраняем себе)

А - сила и власть.

Б - способность на большое чувство.

В - непостоянство, отсутствие системности.

Г - таинственность.

Д - общительность, умение притягивать к себе людей.

Е - способность мобилизоваться, жизнестойкость.

Ж - неуверенность.

З - склонность к сомнениям, неудовлетворенность, материальные трудности.

И - впечатлительность, напряжение.

К- большие запросы и нервозность в их достижении.

Л - мелодичность, логика, большая изобретательность.

М - трудолюбие и педантичность.

Н - большая энергия и творческие амбиции.

О - большая эмоциональность, таинственные волнения.

П - скромность, дистанция в отношениях с людьми, одиночество.

Р - постоянное напряжение, сильная эмоциональность.

С - частые депрессии, нервозность, подавленность.

Т - бесконечные поиски, погоня за идеалом.

У - интуиция, склонность к частым расстройствам и испугу.

Ф - нежность, умение приспособиться.

Х - непостоянство чувств, сексуальные проблемы.

Ц - склонность к внешнему проявлению внутренних переживаний.

Ч - верность.

Ш - ревность, бескомпромиссность.

Щ - развитые интеллектуальные способности, мстительность.

Э - поиск психологического равновесия.

Ю - большие амбиции, отсутствие системности.

Я – интеллигентность и творческие способности

Принцип Деміурга, або П'ять вправ на розвиток креативності


. Як виявити і розвинути в собі «схильність до креативу», розкаже цей матеріал.

Творчий підхід необхідний у будь-якій галузі діяльності. Якщо ми, звичайно, бажаємо, щоб ця діяльність була успішною і не перетворювалася на рутину. Натхненний ентузіаст навіть з миття посуду зуміє створити високохудожній процес.


Усі тренінги з підвищення креативності засновані на принципі навчити людський мозок ставити незвичні питання і шукати несподівані відповіді. Ось п'ять знаменитих вправ, які рекомендують виконувати регулярно хоча одне щодня.

Мозковий штурм


Є люди, наділені чудовими креативними здібностями від народження. Вони творять геніальні речі, змушуючи світ захоплюватися ними. Але що в такому випадку залишається іншим? Понуро знизувати плечима і казати: «Я, бачте, не дуже творча людина...»? Психологи стверджують, що така позиція підказана виключно поразковими настроями. Креативність можна в собі розвинути. Як мускулатуру — примусово і «механічно», шляхом щоденних вправ і тренувань.

Не варто думати, що у творчих людей голова влаштована якось особливо: там все так само, як і в інших. Але метод мислення дійсно має свої особливості. Деякі філософи називають цей метод принципом Деміурга.

У такому трактуванні Деміург — це якесь молодше божество, яке нічого не створює, зате чудово вміє переміщувати в просторі вже наявні об'єкти. На відміну від Творця Деміург не творить, але перемішує, схрещує, видозмінює (а в християнській традиції ще й псує: Сатана і занепалі ангели також зараховуються до Деміурга).

Ми, люди, наділені «деміургічними здібностями» повною мірою. Ми постійно зайняті складанням у нових, власних комбінаціях старих шматочків великої вселенської мозаїки: «Що буде, якщо до трьох додати чотири, додати солі та спецій за смаком і все це вилити на голову людині, що проходить під вікном?»

Творчі люди придумують нові комбінації самі. Нетворчі користуються вже наявними: вчать формули, читають психологічну літературу, записують бабусині рецепти і уважно вивчають поради у глянцевих журналах. Тож їхній мозок функціонує приблизно так…

Щось на зразок вулика в якому безліч стільників зі своїми ячейками тут уживаються робочі бджоли, трутні. Так от робочі бджоли це наші творчі думки, які прокладають нові маршрути пошуку інформації, перетравлюють її створюючи новий продукт з новим смаком і чим більше вони використовують різнотрав’я /у нашому випадку інформації/ тим яскравіший і неповторний смак отримуємо в кінцевому результаті. Що ж роблять трутні, вони взагалі не бажають виконувати будь-яку роботу, їм зручно і так, навіщо придумувати велосипед…

Трава? Трава у нас зелена. Поет? Звичайно, Пушкін. До чого тут якийсь Франсуа Війон? Поетом завжди був Пушкін, нічого ганяти мене по-дурному. Які бувають намальовані будиночки? Квадратні, з трикутним дахом і трубою. Ось ще віконечко в центрі — і нічого змушувати мене тягнутися в відсік, де зберігаються крилаті будинки з ваших божевільних дитячих фантазій, бо нічого там вже не знайдеш, все списано.

Розвиваючи метафору, уявімо що мозок людини обслуговується бджолами-ентузіастами які завжди раді дістатися у найпотаємніший куток і принести щось несподіване і незрозуміле. А раптом нам це знадобиться?

Сьогодні ми з вами спробуємо виконати декілька знаменитих вправ із п’ятірки Деміурга на розвиток творчості і креативності, психологи рекомендують виконувати щодня хоча б одну із цих вправ.

Усі тренінги з підвищення креативності засновані на принципі навчити людський мозок, по-перше, ставити незвичні питання, по-друге, шукати несподівані відповіді і експериментувати з образами та ідеями.


  1. І все-таки у них багато спільного


Матеріали: тлумачний словник, ручки, листи.

  1. Зефір землетрус

  2. Паркан значок

  3. Ательє шприц

  4. Гадюка космос

  5. Равлик покришка

  6. М’яч сейф

  7. Підкова кухоль

  8. Ангіна протокол

  9. Кокон сосна

  10. Ананас кожух

  11. Нитка яйце

  12. Ртуть бінокль

  13. Пальма центрифуга

  14. Мавзолей гречка

  15. Палець жираф

Візьміть два іменники, які належать до абсолютно різних сфер лексики. Можна скористатися словником, відкривши його навмання і тицьнувши пальцем в перше-ліпше слово (якщо попадеться «купфермерітоль», відкрийте словник ще раз). Вибравши два поняття, які, здавалося б, не мають між собою нічого спільного, спробуйте знайти між ними зв'язок. Будь-яким способом. Навіть якщо знадобиться придумати абсолютно неймовірну історію, сюжет якої зв'яже обидва слова між собою. Наприклад, автор цих рядків свого часу мало не зійшла з розуму, намагаючись усвідомити, що спільного у бурундука і лакмусового папірця. Все відбувалося на семінарі з психології, а публічно осоромитися не хотілося. Довелося розповісти жахливо трагічну історію про геолога, якого укусив бурундук він захворів на сказ, причому аналізи у бідолахи перевіряли за допомоги лакмусового папірця...

Ця вправа тренує мозок на створення незвичних комбінацій і вчить користуватися «інгредієнтами», що розташовані в різних його секторах.



Приклад: Запитання: що спільного між оком і водопровідним краном?

  1. За допомоги ока кран можна побачити, за допомоги крана око можна помити.

  2. І те й інше може блищати.

  3. З них іноді ллється вода.

  4. Коли вони псуються, з них підтікає.

А ще: ремонт ока коштує в тисячу разів дорожче, ніж ремонт крана, а у водопровідника, який приходив лагодити кран у п'ятницю, був великий синець під оком.
  1. Божевільний генетик


Матеріали: папір формат А4, олівці, фломастери, маркери.

Для цієї вправи знадобиться аркуш паперу і предмет, що пише. Якщо ви непогано малюєте, доведеться на якийсь час про це забути. Тут, як у сексі, важливий процес, а не результат. Тепер намалюйте тварину, яка буде містити якомога більше ознак різних тварин. Хвіст — як у павича, тіло черв'яка, передні ласти — як у тюленя, задні ноги — як у павука, вуха — як у віслюка, очі — як у равлика... А якщо вам закортить поставити звірятко на колеса або забезпечити його пропелером замість ніздрів — ще краще. Працюючи над цим художнім твором, ви переконаєтеся, що багата фантазія може мати цілком механічне походження. Головне — задушити в зародку логіку і глузд, які будуть звертатися до вас з вимогами намалювати замість цього неподобства зайчика або черепашку.


3. Божевільний архітектор


Наступна вправа також принесе вам лаври прославленого графіка (особливо якщо ви заведете звичку розвішувати зразки своєї творчості навколо робочого місця). Тепер будемо малювати будинок. Але спершу вам знадобиться 10 довільно вибраних слів (можна знову скористатися словником). Завдання таке: ви — архітектор. До вас звернувся замовник, який готовий сплатити ескіз свого житла (це, наприклад, мільйон доларів. Або навіть 10 мільйонів, якщо вам заманеться). Але його умова: цей будинок має відповідати 8 вимог — 8 обраних слів. Малюйте будинок прозорим, щоб всередину можна було напхати кімнати й меблі. Каструля… Чудово, будинок буде мати форму каструлі. Чобіт… Житло прикрасить дах у вигляді чобота зі шпилькою. Ґава... Нехай ґанок буде чорним, як ґава. Крес-салат… Зробимо зимовий сад і посадимо там корисну рослину. Аутодафе… Ну, добре. Камін у вітальні може бути виконаний у вигляді єретика, прив'язаного до стовпа. Малюючи, нехай схематично, прагніть одночасно представляти, як це могло б виглядати насправді.

  1. Чайник, три поверхи, круглі вікна, зелений, сад, чашки, стебло, вихід через носик.

  2. Кролик, пуфик, газон, конвалія, карниз, медаль, дерево, горщик.

  3. Троянський кінь, яблуко, серце, сонце, ножиці, струмок, хмарка, ромб.

  4. Баян, ромашка, люстра, балалайка, лапи, яйце, корона, лампочка.

  5. Чобіт, ліхтарик, книги, ялинка, картина, крила, червоний, циліндр.

  6. Юрта, півень, камінь, шість поверхів, манекен, айсберг, стілець, пінгвін.

  7. Монета, кит, кокосова пальма, квадрати, підвальне приміщення, фотографія, жовтий, зірка.

  8. Телевізор-плазма, балкон, трикутник, ліана, орден, соняшник, вогнище, кув шин.

  9. Сфінкс, глечики, рука, трапеція, човен, апельсини, стілець, голова.



Вправа «Буквоєлька»

Маленька історія сучасного життя: «Герой гвардії Геннадій Григорович Гончар готував гостям гострі гриби. Голодні гості гризли гриби і гуртом гомоніли...»

Спробуйте скласти коротку розповідь , у якій усі слова починаються на одну літеру:

«К», «М», «О», «П», «С».

Кусючі комарі кружляли коло Клави.

5. Вправа «Вавілонська вежа»


Час: 15 хвилин.

Матеріали: кольорові олівці, формат А3, заготовлені завдання

За допомогою двох картинок розрізаних на пазли, розділити учасників на дві команди. Завдання прописані завчасно, кожне завдання конфіденційне його не можна нікому показувати. Учасникам заборонено розмовляти між собою і взагалі як-небудь використовувати свій голос. Малюнок повинен малюватися спільно всією командою. Час на виконання обмежений 5 хвилин.



  1. Вежа має синій колір з червоною окантовкою

  2. Вежа має 10 поверхів.

  3. Над вежею майорить жовто-червоно-синій-білий прапор

  4. Вежа має двері на шести поверхах

  5. Вікна на 10 поверсі.

  6. Біля вежі стоїть джип.

У ході виконання вправи учасники вчаться працювати командою використовуючи навики невербального спілкування.

Оптимістична вправа

У далекому минулому жив собі на землі могутній і непереможний царь, володар безмежних земель. Все в нього було вдосталь і золота, і срібла, мав він багато мудрих радників і несчисленну кількість рабів. Одного разу відчув володар що його охопив якийсь незрозумілий сум і тривога. Скликав він своїх радників і звернувся до них: «Невідома мені тривога і сум охопили моє серце і душу, але щось мені підказує, що мені потрібно знайти особливу обручку, яка зможе заспокоїти мою душу. І ця обручка, повинна піднімати мені настрій, радувати і підтримувати мене в нещасті, а в радості, якщо я б поглянув на неї, вона додавала мені печалі». І стали мудреці радитися і глибоко задумалися над царським завданням. В кінці кінців, через деякий час мудрі мужі зрозуміли, яку обручку хотів мати царь.

Я пропоную вам побути в ролі великих мудреців і вирішити яку обручку хотів мати володар безмежних земель.

І принесли мудреці володареві перстень, і сяяв на ньому напис: «Це все пройде».



А зараз притисніть легенько пальцями той палець на якому б ви хотіли носити такий перстень закрийте очі уявіть на хвильку як виглядає ваш перстень і прочитайте про себе надпис на ньому: ЦЕ ВСЕ ПРОЙДЕ. Я бажаю вам щоб у вашому житті при зіткненні із труднощами ви згадували свій уявний перстень і надпис і повірте те що на ньому написано обов’язково здійсниться.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка