Практичне заняття 2
Тема: Розвиток і формування особистості
Основні поняття теми
Людина народжується як індивід, як суб’єкт суспільства, з притаманними їй природними задатками і завдяки цілеспрямованому вихованню, формується як особистість у системі суспільних відносин.
Особистість – це людина, соціальний індивід, який поєднує в собі риси загальнолюдського, суспільно значущого, індивідуального і неповторного.
Індивідуальність – це цілісна характеристика окремої людини, її оригінальність, самобутність її психічного складу. Індивідом народжуються, а індивідуальністю й особистістю становляться в процесі життєдіяльності.
Розвиток людини – це процес становлення і формування її особистості під впливом зовнішніх і внутрішніх, керованих і некерованих факторів, серед яких цілеспрямоване виховання і навчання відіграє провідну роль.
Формування особистості – це становлення людини як соціальної істоти внаслідок впливу середовища і виховання на внутрішні сили розвитку.
Розвиток особистості залежить від спадковості, середовища та виховання.
Спадковість – це відновлення у нащадків біологічної подібності. Генетична програма людини, і те, що породжено її внутрішньоутробним розвитком.
Середовище – все те, що оточує дитину від народження до кінця її життя.
Розвиток – безперервний процес, що виявляється у кількісних та якісних змінах людської істоти, тобто збільшенні одних і зменшенні інших її ознак.
Чинники розвитку особистості
Розвиток особистості
|
Спадковість
|
Середовище
|
Виховання
| -
успадковані фізичні особливості (особливості будови тіла, колір шкіри, очей)
-
особливості нервової системи
-
задатки
-
|
-
макросередовище
-
мезосередовище
-
мікросередовище
|
діяльність
|
- навчальна,
- ігрова,
- трудова,
- спілкування - спортивна,
- художня,
- громадська
|
І. Перевірка засвоєння студентами основних теоретичних положень з теми заняття:
-
Поняття про особистість, її розвиток і формування.
-
Спадковість і розвиток.
-
Вплив середовища на розвиток і формування особистості.
-
Розвиток і виховання.
-
Діяльність як чинник розвитку особистості.
-
Зарубіжні теорії розвитку особистості.
Мета:
Навчальна: забезпечити засвоєння студентами сутності понять „особистість”, „розвиток”, „формування”; розуміння студентами закономірностей рушійних сил та факторів розвитку особистості;
Розвивальна: розвивати педагогічну спостережливість студентів;
Виховна: виховувати гуманістично – педагогічної спрямованість майбутніх вчителів.
Студент має:
знати: причини та рушійні сили розвитку особистості.
вміти: аналізувати вплив спадковості, соціального середовища, виховання на розвиток особистості
ІІ. Розкрийте зміст понять:
“індивід”, “особистість”, “розвиток особистості”, “формування особистості”, “соціалізація особистості», “фактори розвитку”.
ІІІ. Індивідуальні навчально – дослідні завдання:
ПІДГОТУЙТЕ РЕФЕРАТ НА ТЕМУ: «Проблема співвідношення навчання і розвитку».
IV. Практичне завдання (виконується на занятті):
Порівняйте специфіку процесу розвитку сільських і міських дітей. Запишіть переваги сільських і міських соціальних і природних факторів розвитку.
V. Завдання для самостійної роботи (домашній практикум):
Проаналізуйте пораду 51 з книги В.О.Сухомлинського «Сто порад учителеві». Визначте умови, за яких виховання стає вирішальним фактором розвитку дитини.
Модульне оцінювання
Відповідь на теоретичні питання,
|
Виконання практичного завдання
|
Виконання завдання для самостійної роботи
|
Всього
|
5 балів
|
2 балів
|
3 балів
|
10 балів
|
Література
-
Барбашова І. А. Загальні основи педагогіки : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Ірина Анатоліївна Барбашова. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. – С. 51–63.
-
Волкова Н. П. Педагогіка : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Наталія Павлівна Волкова. – [2-ге вид., перероб., доп.]. – К. : Академвидав, 2007. – С. 35–48.
-
Галузинський В.М Педагогіка: теорія та історія / В.М.Галузинський, М.Б. Євтух. – К. : Вища школа, 1995. – С. 26–27.
-
Костюк Г.С. Про роль спадковісті, середовища і виховання психічного розвитку дитини. Розвиток і виховання / Григорый Силович Костюк // Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К., 1989. – С. 98–184.
-
Кузьмінський А. І. Педагогіка : підруч. [для студ. і викл. вищ. навч. закл.] / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – К. : Знання-Прес, 2003. – С. 42–45.
-
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Неля Євтихіївна Мойсеюк. – [5-те вид., доп. і перероб.]. – К. : Кондор, 2007. – С. 52–86.
-
Сухомлинський В. О. Сто порад вчителеві / Вибр. Твори : В 5 т. / Василь Олександролвич Сухомлинський. – К., 1977. –.–
Т.2. – С. 445–698.
-
Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Михайло Миколайович Фіцула. – [2-ге вид., випр., доп.]. – К. : Академвидав, 2007. – С. 39–55.
|