Розробка рекомендацій по роботі з учнями «групи ризику»
Учні "групи ризику"
Ризик – це ситуативна характеристика проблемної діяльності, що призводить до негативних наслідків, за якої можливі альтернативні варіанти помилки або успіху.
Учні, які стикаються з труднощами в навчанні, поведінці, які мають ознаки емоційних розладів, займають в класі позицію "відторгнутих, чий соціальний стан за тими чи іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть наодинці перебороти труднощі, які виникли в їхньому житті. Що в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, морального образу, біологічної загибелі.
До цієї групи можуть належати учні різних категорій, але найчастіше це
-
діти-сироти;
-
діти, позбавлені батьківського піклування;
-
діти, схильні до правопорушень;
-
діти із деструктивних сімей;
-
діти з вадами фізичного та психічного розвитку;
-
обдаровані діти, із труднощами у спілкуванні.
Учні, які потребують посиленої педагогічної уваги:
-
схильні до правопорушень ( агресії, крадіжок, брехні та інших вад, що можуть призвести до кримінальних дій);
-
екологічної брутальності та егоцентризму (ставлення до всього, що оточує, як засобу задоволення власних і примітивних потреб);
-
поганих звичок:
-
тютюнопаління
-
алкоголізму
-
наркоманії
-
токсикоманії;
-
Статевих порушень та їх наслідків (статевої розпусти, венеричних хвороб та СНІДу, статевого насильства тощо)
Важких психічних і психологічних станів із наслідками депресії та суїциду, акцентуації та загострення психологічних тенденцій тощо
Психологічні особливості дітей «групи ризику»
Складність визначення поняття „поведінки з відхиленням" в тому, що оцінка будь-якої поведінки має на увазі її порівняння з якоюсь нормою. Девіантною називають поведінку, що відхиляється від норми, є нестандартною. Вона завжди пов'язана з якою-небудь невідповідністю людських вчинків, дій, видів діяльності, розповсюдженим у суспільстві або групах нормам, правилам поведінки, ідеям, стереотипам, чеканням, установкам, цінностям.
Традиційно причини такої поведінки вчені бачать в особливостях сімейного виховання, насамперед розбещений, аморальний стан батьків, відсутність нагляду та опіки, низький рівень розвитку головних психічних функцій, у незадоволеній роботі педагогів, у впливі «вулиці» і неформальних груп, у суб'єктивному відношенні дитини до себе, своєї поведінки та оточенню.
Слід підкреслити, що такі вчені як Бехтерєв В.М., Каптерєв П.Ф., розуміли, що основні причини появи «важких дітей» лежать не тільки в несприятливих умовах життя і вадах виховання, а в самому державному устрої, який провокує подібні явища, коли значна частина населення знаходиться за межею бідності. Все це спричинило за собою погіршення взаємин між людьми, загострення конфліктів. І як показують реальні дані досліджень, багато дітей, втомившись від домашніх скандалів добровільно ідуть з життя, частина дітей, що регулярно піддається в родинах насильству, не витримує і починає бродяжити.
Діяльність по роботі із дітьми «групи ризику»
-
спостереження в класах;
-
групові діагностичні спостереження;
-
індивідуальне обстеження дітей;
-
функціональний аналіз проблем дитини, виявлення головних причин, які обумовлюють відхилення у поведінці чи емоційній сфері дітей та підлітків;
Шляхи подолання проблем
-
Індивідуальна робота (бесіди);
-
Робота з сім’єю (рекомендації щодо побудови сімейних стосунків, зміни стилю виховання);
-
Рекомендації вчителям щодо роботи з даною дитиною;
-
Заохочення до позаурочної, позашкільної діяльності, створення «ситуації успіху»;
-
Допомога неблагополучній сім’ї з боку класних керівників, психолога, адміністрації школи, служби у справах дітей
Основні характеристики та рекомендації педагогам щодо взаємодії з важковиховуваними
-
Вид поведін-ки, що викликає напругу
|
Демонстративні прояви
|
Основ-на харак-терис-тика поведін-кових проявів
| -
постійне бажання бути у центрі уваги, "вразити" оточуючих;
-
швидкоплинна змінюваність емоційних станів (настроїв);
-
яскравість емоцій та емоційних проявів;
-
гнучкість, гарна пристосовуваність;
-
комунікативність;
-
розвиненість інтуїції;
-
вразливість, навіюваність, залежність від впливу соціуму;
-
егоцентризм (трактування ситуацій, виходячи з власних потреб);
-
артистичність, здатність до перевтілювання;
-
потреба постійно отримувати соціальне заохочення.
|
Рекомен-дації
щодо взаємо-дії
|
Робота з батьками:
-
вчити задовольняти потребу дитини в увазі;
-
підтримати у наявний момент часу;
-
проявити зацікавленість особистістю та результатами діяльності;
-
показувати свою небайдужість;
-
об'єктивно ставитися до успіхів та заслуг дитини;
-
не піддаватись на маніпуляції;
-
направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
|
Робота з дитиною:
-
створити оптимальні умови для розвитку творчих здібностей;
-
в окремих випадках підіграти дитині, підказуючи вихід з даної ситуації;
-
вчити долати гнів та регулювати тембр і силу голосу;
-
направити на консультацію до спеціаліста-психолога.
|
-
Вид поведін-ки, що викликає напругу
|
Депресивні розлади
|
Основна харак-терис-тика поведін-кових проявів
| -
перевага негативних емоцій;
-
знижений тон переживань та демонстрації емоцій;
-
всеохоплююче почуття нудьги та туги;
-
зниження сили інтересів та вражень;
-
тілесна в'ялість, коливання ваги;
-
погіршення самопочуття (зниження апетиту, втрата ваги, безсоння тощо);
-
загострення соматичних захворювань (головний біль, втомлюваність, сонливість тощо);
-
неакуратне та байдуже ставлення до свого зовнішнього вигляду;
-
постійне почуття самотності, непотрібності, провини та печалі;
-
зменшення контактів, ізоляція від друзів та сім'ї;
роздуми про смерть.
|
Рек-мен-дації
щодо взаємодії
| -
підбирайте "ключі" до розгадки депресії та її причин;
-
поводьтеся з повагою до особистості депресанта;
-
будьте уважними, не сперечайтеся з ним;
-
задавайте запитання;
-
не втішайте, але разом з тим пропонуйте конструктивний вихід;
-
вселяйте надію;
-
закликайте до активної діяльності, не залишайте людину напризволяще;
-
оцінюйте ступінь ризику самогубства;
-
проводьте роз’яснювальну роботу з сім’єю;
направте до спеціаліста-психолога.
|
-
Вид поведін-ки, що викликає напругу
|
Агресивна поведінка
|
Основна харак-терис-тика поведін-кових проявів
| -
поведінка базується на неконтрольованих спонуканнях, потягах;
-
логічна оцінка вчинків не береться до уваги;
-
погіршення самоконтролю;
-
імпульсивність;
-
запальність;
-
впертість;
-
почуття суперництва;
-
яскраві прояви гніву, жорстокості, асоціальних вчинків;
-
конфліктність;
-
егоцентризм (людина задовольняє лише свої потреби та інтереси);
підвищена збудливість, що призводить до частих скандалів та рукоприкладства.
|
Рекомен-дації
щодо взаємодії
|
Робота з батьками:
-
викликати спогади батьків про своє дитинство для аналізу власної агресивної поведінки;
-
з'ясувати ставлення батьків до дитини (до її народження; в перші місяці життя — бажана/небажана дитина).
|
Робота з дитиною:
-
з гумором ставитися до агресивних нападів з боку дитини;
-
ізоляція дитини від оточуючих на момент агресії;
-
загалом доброзичливо ставитися до дитини;
-
встановлювати довірливі та близькі стосунки;
-
ігнорувати агресивні тенденції, не фіксувати на них увагу оточуючих;
-
встановлювати заборону на агресивні дії;
-
враховувати вікові та життєві кризи дитини;
-
направити до спеціаліста-психолога.
| |