Рослини-обереги, символи



Скачати 58.14 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір58.14 Kb.
#25068
ТипУрок
1 клас (російська мова навчання)

Українська мова

Тема уроку: Рослини-обереги, символи

Мета уроку: розширити знання дітей про народні символи (рослини) українського народу; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, вміння узагальнювати, систематизувати, вчити спостерігати за рослинним світом;

виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: презентація «Рослини - обереги, символи», малюнок дівчинки Калинки, фізична карта України, оформлені сторінки журналу (формат А3).

Тип уроку: урок - усний журнал

Хід уроку



  1. Організаційна частина

Вчитель:

Всі, мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руку вчасно підіймати.

І, щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.


  1. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку

- У кожної людини є улюблені речі – своєрідні щасливі талісмани, які нагадують про щось добре і світле в житті. Ми вже знаємо, що талісманами можуть бути предмети побуту, музичні інструменти(піч, сопілка, лялька - мотанка та інше). Змалечку наші пращури висловлювали любов до природи. Наші предки вірили, що рослини, як і люди , мають душу, вміють розмовляти, можуть захистити в біді. Не можна уявити Україну без таких рідних символів, як калина та верба, блакитноокий барвінок, червоний мак…

Сьогодні на уроці ми познайомимося більш детальніше з рослинами – символами, оберегами українського народу, які позначають здебільшого щось добре, світле.



Деревце роду

Щоб квітла Україна

Із сонцем, з вітерцем,

Кожнісінька родина

Плекає деревце.

Той вишеньку,

Той яблуньку,

Той дуб, а той горіх.

Для того, щоб прикрасити

Свій батьківський поріг.

У донечки, у сина

Калинонька росте.

Матуся Україна

Всім дякує за те.

За вишеньку,

За яблуньку,

За сосну, за дубок.

І за такий пахучий

Віночок із гілок.

Н. Кир`ян

- Сьогодні на уроці української мови ми з вами будемо складати журнал «Рослини - символи рідного краю» , в якому кожна сторінка буде присвячена рослині – оберегу.


  1. Опрацювання теми уроку

1 сторінка: «Калина»

- На першій сторінці нашого журналу ми будемо розповідати про саму найулюбленішу рослину українців – калину.

- Калина – найчарівніша рослина, кущ, про який складено найбільше художніх творів, пісень, легенд, прислів’їв, загадок. З давніх-давен вона була найулюбленішою рослиною, яка росла біля кожної хати українця. Калина давно стала символом України.

Цвіт калини – символ дівочої вроди і чистоти. Червоні грона калини – символ здоров`я і багатства, сили і мужності.Калина є символом рідної землі, отчого краю , батьківщини. Тарас Григорович Шевченко у своїх творах оспівував калину, порівнював її з дівчикою – дитиною.

Учень:

Зацвіла в долині


Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.

Почула дівчина

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину.

2 сторінка: «Верба»

- Верба – ще один символ нашого народу. Це дерево – символ весни, пробудження природи. Недаремно її цвіт, улюблені всіма нами котики, - то перші весняні квіти у нашій оселі.

„Без верби і калини – нема України”, – говориться в народній приказці.

Учні:


Вербові сережки

Біля яру, біля стежки

Одягла верба сережки.

Головою хилитала,

Потихесеньку питала:

- Де ота біленька хатка,

Що гарненькі дівчатка?

Хай би вибігли до стежки.

Подарую їм сережки.

Л. Костенко

Котики

Вербовії котики,



А де ваші ротики?

А де ваші цапенята,

Вербовії котенята?

А.Камінчук

3 сторінка: «Тополя»

- Тополя також є нашим народним символом. Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю. Тополі звичайно висаджували на узбіччях доріг. Ці горді стрункі дерева ніби охороняють шляхи.

Легенда про тополю.

“Були собі три подруги. Жили вони душа в душу: чи на весілля, чи на вечорниці — завжди разом. Якось, кажуть, на Івана Купала, пішли всі три подруги квіти збирати. Збиралися вертатися в село, та почули шалений кінський тупіт.

— Ой лишенько, татари! — крикнула одна.

— Загинемо в річці, а не дамося татарам у руки! — крикнула друга.

А татари вже заміряються кидати аркани.

— Господи, зроби так, щоб ми стали тополями, — крикнула третя.

Всі троє відразу стали тополями й зашелестіли листом.

Жахнулися татари і втекли назад, не заподіявши селу ніякого зла”

Учень:

Тополя


По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий

Марне зеленіє.

Кругом поле, як те море

Широке, синіє.

Т.Г.Шевченко

4 сторінка: « Мак» (Фізична хвилинка)


Мак - символ печалі і смутку. Цвіт маку долучають у вінок ті дівчата, у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогом.
Соловейку, сватку, сватку!

Чи бував ти в нашім садку?

Чи видав ти як,

Як сіють мак?

Ось так, ось так,

Ось так сіють мак!

Діти показують руками, як сіють мак.

Соловейку, сватку, сватку!

Чи бував ти в нашім садку?

Чи видав ти як,

Як росте мак?

Ось так, ось так,

Ось так росте мак!

Діти показують руками, як росте мак.

5 сторінка: «Барвінок»

Барвінок – така ніжна і водночас мужня квітка. Цю квітку вважають символом життєвої сили, достатку і здоров`я. Розквітають його квіточки наче маленькі краплинки неба.

Учень:

Недавно ще гула метелиця,



іще лежить в низинах сніг,

а вже барвінку листя стелеться

зеленим килимом до ніг.

Воно під снігом і під кригою

всю зиму зелень берегло

і перше стрінуло з відлигою

весняне сонце і тепло.

Із перемогою і славою

весна з′являється на світ.

І квітне радістю яскравою

барвінковий зірчастий цвіт.

Наталя Забіла



  1. Підсумок уроку.

6 сторінка: «Народні прикмети»

- Ось ми і дійшли до останньої сторінки нашого журналу. З давньої давнини люди спостерігали за природою свого краю, складали прикмети.

- Діти, які народні прикмети вам відомі?

- Багато прикмет пов`язані з рослинами – оберегами.

Там криниця – де вербиця.

Барвінок рясно зацвів – улітку розкошуватиме трава.

Тополя пізно розвивається – літо буде прохолодне.

Калина рано зачервоніла – на ранню і люту зиму.

- А які ще рослини – символи Українського народу вам відомі? (Дуб, соняшник, вишня, мальва, волошка)

- Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?

Учень:

Сонячний дім



Привітний і світлий наш сонячний дім.

Як радісно й весело жити у нім.

Тут мамина пісня і усмішка тата,

В любові й добрі тут зростають малята.

Дзвінка наша пісня до сонечка лине:

«Мій сонячний дім – це моя Україна»



А. Німенко


Каталог: workFiles
workFiles -> Матеріал семінару заступників директора
workFiles -> Дунаєць 2014 План Анотація Впровадження інновацій в освіті
workFiles -> Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради «Творчий учитель – обдарований учень»
workFiles -> Програма з розвитку навичок внутрішньогрупової взаємодії в підлітків
workFiles -> Несмашна Н. О. Цикл класних годин з теми "Осягаючи закони громадянства"
workFiles -> Педагогічна рада з теми
workFiles -> Профілактика агресивної поведінки в навчально-виховному процесі Анотація Мета
workFiles -> Педагогічна рада «Роль потенціалу уроку з розвитку креативних здібностей учнів, їхньої особистості в умовах сталого розвитку»

Скачати 58.14 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка