Робота серця. Серцевий цикл. Фактори,що впливають на роботу серцево-судинної системи



Скачати 88.54 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір88.54 Kb.
Тема уроку:

РОБОТА СЕРЦЯ. СЕРЦЕВИЙ ЦИКЛ.ФАКТОРИ,ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОБОТУ СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ.

Практична робота №2 Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску

Мета:

  • вивчити роботу серця людини, серцевий цикл, встановити особливості його інтенсивної діяльності; з’ясувати природу пульсу та артеріального тиску (АТ), відповідність їх величин нормам;

  • розвивати в учнів розуміння єдності будови, функцій та механізмів, що забезпечують роботу серця; сформувати в учнів практичні навички вимірювання частоти серцевих скорочень (ЧСС) і АТ;

  • розвивати критичне мислення шляхом формування вміння працювати з новою інформацією; спонукати учнів до порівняння її з особистим досвідом і формування на основі цього аналітичного судження;

  • виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я шляхом переконання у дотриманні здорового способу життя.

Основні поняття і терміни:

серцевий цикл, систола, діастола, робота серця, систолічний і хвилинний об’єм крові, регуляція роботи серця, пульс, артеріальний тиск.



Обладнання:

таблиця «Серцевий цикл», комп’ютер, мультимедійна презентація, плазмовий телевізор, відеофрагмент, тонометр, сфігмоманометр, фонендоскоп, секундомір.



Тип уроку: комбінований

Використана література

  1. Елементи експериментальних підходів на уроках біології: фізіологія людини / Упоряд. В.Мишкіна, І.Дзеверін. - К.: 2004.- 128 с.

  2. Зверев И.Д. Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека. - М., Просвещение, 1989.- С.65-75.

  3. Муртазин Г.М. Активные формы и методы обучения биологии: человек и его здоровье. – М., Просвещение, 1989. – 192с.

  4. Міщук Н., Жирська Г., Барна Л., Степанюк А., Гладюк Т. Зошит для лаб. І практ. Робіт з біології. 9 кл. – Тернопіль. Підручники і посібники. – 2010.

  5. Степанюк А., Міщук Н., Гладюк Т., Жирська Г., Барна Л. Біологія: Підруч. для 9 кл. загальноосв. навч. закл. – Тернопіль, Підручники і посібники, 2009. – 288 с.

  6. Яковлєва Є.В. Уроки біології . Методичний посібник. – Запоріжжя, Просвіта. – 2000.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

(хв)

Методи і методичні прийоми

Результат

І. Розминка

2

Поетична хвилинка

Емоційне налаштування учнів

ІІ. Активізація опорних знань

5

Зачитування сенканів, приказок про серце з домашнього завдання.

Вправа «Мікрофон», взаємоперевірка



Перевірка домашнього завдання, розвиток критичного мислення. Відтворення в пам’яті термінів з вивченої теми

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

2

Цікава інформація про високу працездатність; створення проблемної ситуації; демонстрація презентації (слайди 2, 3).

Формулювання учнями теми, вчителем мети та завдань уроку



Розвиток логічного мислення, спостережливості; налаштування на сприйняття нового матеріалу

ІУ. Усвідомлення змісту уроку

15

Самостійна робота учнів з підручником, створення опорної схеми «Серцевий цикл»; розповідь вчителя з демонстрацією презентації (слайди 4-9) і таблиці «Серцевий цикл», бесіда,розв’язування задач; випереджувальне завдання

Засвоєння нового матеріалу, запис опорних схем, зацікавлення темою уроку, акцент на здоровому способі життя

У. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

2

Демонстрація відео фрагменту, коментування побаченого учнями

Корекція неточностей

УІ. Рефлексія

16

Виконання практичної роботи №2 – робота в парах. Інструктаж з БЖД

Дотримання БЖД.

Закріплення знань. Вироблення практичних умінь.



УІІ. Підбиття підсумків уроку

2

Інтерактивна вправа «Результат»


Формулювання висновків, рішення проблемної ситуації учнями

УІІІ. Повідомлення домашнього завдання

1

Диференційоване, демонстрація презентації (слайд 10)

Засвоєння вивченого, підготовка до наступного уроку

Хід уроку

І. Розминка

Учитель. У всі віки серце було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього! Хто сильніше, ніж поети, розкрив дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, хороброго, чуйного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини?!

Згадаймо, Т.Шевченка («Мені тринадцятий минало…»):

…Як згадаю,

То серце плаче та болить,

Чому Господь не дав дожить

Малого віку у тім раю…

Або з «Думки»:

Пішов козак світ за очі;

Грає синє море,

Грає серце козацькеє,

А думка говорить…

ІІ. Актуалізація опорних знань


  1. Зачитування сенканів та приказок (з домашнього завдання)

Наприклад,

Серце

М’язове, порожнисте,

Б’ється, наповнюється, постачає

Що робиться в серці, знає тільки серце

Насос

Приказки:

Очі не бачать – серце не покохає.

Кохання спочатку в очах, відтак усміхається на губах,

А потім спалахує в серці, щоб ніколи не згаснути.

Серце не скатертина, щоб перед кожним його розкривати.

Очі до неба, а серце до милого.

Як серцем не любиш, то словом не здуриш.


  1. Вправа «Мікрофон»

Учні задають по черзі одне одному термін, вислуховує визначення , перевіряючи та корегуючи відповідь.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( створення проблемної ситуації, демонстрування слайдів 2,3)

Учитель. Не дивлячись на невелику вагу (приблизно 300 г, що складає 0,5% ваги тіла), серце за добу переганяє близько 7 тисяч літрів крові. Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту 1м, або людини масою 64 кг на 300 м.

  • Чим пояснити таку велику працездатність серця?

  • Як Ви гадаєте, чому у різних народів виникла уява, що людина радіє, любить, хвилюється серцем?

Формулювання учнями теми, вчителем мети і завдань уроку.

ІУ. Усвідомлення змісту уроку

  1. Серцевий цикл

А)Самостійна робота учнів з підручником з метою створення опорної схеми (схема 1)

Схема 1

Серцевий цикл
















?




?




?

Б)Перевірка прочитаного з одночасним заповненням учнями схеми на дошці.

Учитель доповнює, використовуючи при поясненні таблицю «Серцевий цикл».

В) Виявлення причин працездатності серця (бесіда, слайд 4).

2. Робота серця

А) Поняття про систолічний та хвилинний об’єми крові (розповідь вчителя з демонстрацією слайду 5)

Б) Розв’язування задачі

За одне скорочення серце викидає близько 70 мл крові у кров’яне русло. Частота серцевих скорочень у дорослої людини становить 70 ударів за хвилину. Визначте, скільки крові серце перекачує за 1 хв? За добу? За рік?

Відповідь: 4,9 л/ хв, 117,6 л за добу, майже 43 тонни за рік.

В) Випереджувальне завдання

«Як збільшити силу серця?»( повідомлення учня)

Для того, щоб збільшити силу серця, як показують наукові дослідження, необхідно збільшити масу серцевого м’яза. Що і відбувається, наприклад, у спортсменів. Серце спортсмена краще постачається кров’ю, краще живиться і тому набуває високої працездатності.

Треноване серце у спокої за одне скорочення викидає 100 см3 крові, при посиленій роботі – 300 см3, а нетреноване – удвічі менше.

Важливо тренуватися кожному і постійно, збільшуючи навантаження. Спорт корисний у будь-яку пору року, особливо на свіжому повітрі. Надзвичайно корисна ранкова гімнастика, вона посилює роботу серцевого м’язу. У бігу, у русі тренується серце. Але, звичайно, потрібно враховувати те, що підлітковий організм росте, тому необхідні помірні фізичні навантаження.

Тренуваннями витривалість серця можна підтримувати до старості. Ковзаняр В.А. Панін-Коломенкін був п’ятиразовим чемпіоном Росії з фігурного катання і у віці 81 рік продовжував кататися на ковзанах. 52-річна Н.М. Васільєва, десятиразова рекордсменка Росії, легко пробігала 50 км. 52-річний М.А. Клеценко у 1953 році встановив республіканський рекорд у велогонках на 125 км. Яке сильне та витривале серце у цих людей!

Треноване серце – основа здоров’я людини. Турбуватися про серце – значить збільшити його сили. Особливо підривають серце вино і нікотин. Алкоголь викликає прискорення серцевих скорочень і понижує їх силу. Ожирівше , під впливом алкоголю та переїдання серце менш працездатне. Нікотин погіршує кровопостачання серцевого м’яза, порушує ритм його скорочень.[2]


  1. Регуляція роботи серця

А) Розповідь вчителя, заповнення учнями схеми ( слайд 6)

Схема 2

Регуляція роботи серця
















Саморегуляція




Нервова регуляція




Гуморальна регуляція



  1. Поняття пульсу, його величини ( розповідь вчителя, демонстрування слайду 7)

  2. Поняття артеріального тиску, його величини у нормі та відхилення, їх причини (розповідь вчителя з записом на дошці нормальних величин АТ, слайд 8).

  3. Фактори, що впливають на діяльність серцево-судинної системи (бесіда, слайд 9).

У. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

Демонстрація відео фрагменту, коментування побаченого учнями



УІ. Рефлексія

Виконання практичної роботи №2



« Вимірювання частоти серцевих скорочень та артеріального тиску»

- за інструктивними картками у зошитах для практичних робіт ( робота в парах)[4]



УІ. Підведення підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Результат»

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли, вирішуючи проблемну ситуацію.

Учитель. Відносьтесь з повагою до свого серця! І до сердець оточуючих. Це теж важливо. Знайте, ті, хто сидить біля вогнища, блукає під вітрилами, долає чергову дистанцію в своєму житті…

УІІІ. Повідомлення домашнього завдання (слайд 10)


  • Опрацювати § 24, 26 (С.80-82)підручника[5].

  • Розв’язати задачу:

Користуючись даними про тривалість фаз серцевого циклу, визначте, скільки часу у 70-річної людини протягом життя

а) відпочивали м’язи передсердь;



б) шлуночків серця?

  • Для охочих: підготувати повідомлення – «Дослідження Вільяма Гарвея» або «Геніальність Миколи Амосова».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка