Рекомендації вчителям щодо розвитку уваги учнів на уроці
-
Організовуючи увагу учнів на уроці, необхідно насамперед зазначити, на чому в цей момент потрібно зосередитися школярам. Під час опитування поставити завдання, на що саме у відповіді учня потрібно звернути увагу класу (доказовість думки, правильність мови, її виразність, повнота знань).
-
Викладаючи навчальний матеріал, потрібно прискорювати чи сповільнювати темп мовлення, змінювати інтонацію на важливих уривках матеріалу. Монотонна мова нездатна привернути і підтримати увагу. Виразна мова привертає увагу своєю формою.
-
Не потрібно на початку уроку вивішувати наочність, приладдя, необхідні для пояснення нового матеріалу, це відверне увагу учнів під час усного опитування, а до моменту пояснення втратить новизну, і зникне додатковий чинник залучення уваги.
-
Коли клас відволікається, краще призупинити розповідь, зробити тривалу паузу, ніж робити зауваження, яке приверне увагу інших до учня, котрий порушив дисципліну, і відірве їх від навчальної роботи. Іноді можна почати говорити, не очікуючи абсолютної тиші в класі, це приверне увагу учнів, які ще не встигли зосередитися.
-
Принцип побудови уроку, на якому мимовільна увага підтримується інтересом, - це змістовність матеріалу, викладеного в захопливій формі; різноманітність форм і методів роботи; захопленість самого вчителя матеріалом, який викладається; жвавість, емоційність, насиченість уроку.
-
Навчити дітей правил самоорганізації уваги при засвоєнні навчального матеріалу.
-
Навчити батьків прийомів розвитку уваги дітей.
-
Забезпечити кожну дитину пам’ятками самоорганізації уваги під час вивчення навчального матеріалу.
-
За аналогією із запропонованими іграми для розвитку уваги скласти ігри, які містять матеріал уроку, і регулярно використовувати під час заняття, переважно пропонуючи їх дітям із низьким рівнем розвитку уваги.
-
Вводити ігри, що розвивають увагу, у фізкультхвилинки, в програми свят та інші позакласні заходи.
Рекомендації вчителям щодо розвитку пам’яті учнів
-
Навчити дітей правил розвитку пам’яті.
-
Навчити дітей прийомів заучування різних видів матеріалу.
-
Провести роботу з батьками з навчання прийомів розвитку пам’яті для використання їх для занять із дітьми вдома.
-
Забезпечити кожну дитину пам’ятками, як правильно запам’ятовувати навчальний матеріал.
-
За аналогією із запропонованими іграми для розвитку пам’яті скласти ігри, які містять матеріал уроку, і регулярно використовувати під час заняття, переважно пропонуючи їх дітям із низьким рівнем розвитку пам’яті.
-
Вводити ігри, що розвивають пам’ять, у фізкультхвилинки, в програми свят та інші позакласні заходи.
Ігри, що розвивають пам’ять
-
Зорова пам'ять – «Важке запам’ятай». Учитель показує учням протягом 25-30 с 10 слів із важким написанням і забирає їх. Потім під диктовку учні пишуть ці слова на папері. Виграє той, хто написав усі слова правильно.
-
Слухова пам'ять – «Хто більше». Ведучий вимовляє яке-небудь словникове слово (географічна назва, місто, тварина, рослина, іноземне слово тощо залежно від мети) і вказує на кого-небудь із гравців. Той мусить повторити це слово і додати своє. Вказує на наступного учня. Він повторює ті слова, які вже були вимовлені, і додає своє і т. д. Гра повторюється 3-4 рази, виграє той, хто зумів утримати більше слів у пам’яті.
-
Слухова пам'ять. Заучування 10 слів, чисел, речень, пар слів, логічно пов’язаних, і нескладних текстів.
-
Зорова пам'ять. Запам’ятовування 10 слів, прочитаних з карток:
-
Відшукати в таблиці геометричних фігур різні предмети після 10 с їх показу;
-
Назвати цифри, образи протягом хвилини після 20 с їх показу в таблиці;
-
У таблиці в 16 клітинках розташовані 7 геометричних фігур. Показується таблиця протягом 30 с. Потрібно запам’ятати й намалювати, які фігури, у яких клітинках (45с).
«Що за чим упаде». Картинка: стіл, на якому різні предмети, собака тягне за край скатертини. Запитати розташування предметів і назвати, що за чим упаде. Хто назве всі предмети й у правильному порядку, той виграв.
Дві картинки з однаковим сюжетом, але на другій картинці не всі деталі. Протягом 10 с розглядається перша картинка і прибирається, потім протягом 20 с – друга. Потрібно назвати якомога більше деталей, які відсутні.
-
Піктограма. Запам’ятати названі слова. Для полегшення запам’ятовування робити а аркуші замальовки до кожного слова, але писати назви чи слова, позначати його буквами не можна. Можна малювати що завгодно, аби малюнок допоміг згадати назване слово.
-
Оперативна пам'ять – пропонується ряд, що складається з 10 пар однозначних доданків. Потрібно скласти усно мовчки числа кожної пари й запам’ятовувати суму. Потім записати суми у потрібній послідовності.
-
«Повтори за мною» - моторно-слухова пам'ять.
-
Ведучий простукує певний ритм кінцем олівця по столу. Ритмічна фраза має бути короткою та чіткою. Хтось з дітей повторює ритм. Інші говорять, правильно чи ні.
-
Проспівати музичну фразу дитячої пісні. Дітям пропонується повторити ритм цієї фрази ударами олівця по столу.
-
«Запам’ятай рух» - моторно-слухова пам'ять. Ведучий показує дітям рухи, що складаються з 3-4 дій. Діти повинні повторити ці дії в прямому і зворотному порядку.
-
«Запам’ятай своє місце» - моторно-слухова і просторова пам'ять. Ведучий кожному називає його місце в залі. Потім на 30с відвертає увагу і дає команду: «Місце!» Діти мають зайняти свої місця.
-
«Запам’ятай свою позу». «Слухай і виконуй» - слухова пам'ять. Ведучий називає кілька дій, але не показує їх. Потім діти мусять повторити ці дії у своїх рухах у тій послідовності, у якій вони були названі ведучими.
Ігри, що розвивають увагу (рухливі, групові)
-
«Будь уважним» (виконувати команди тільки при словах «будь ласка»).
-
«Хто летить» (якщо правильно – піднімати руки (плескати в долоні), якщо неправильно – не робити цього).
-
«Роби за мною» (не можна повторювати заборонений рух).
-
«Три рухи» (кожен рух має свій порядковий номер, робити той, який назвали, а не той, який показали. Ведучий заплутує).
-
«Світлофор» (зелений - марширують, жовтий – плескають у долоні, червоний - стоять).
-
«Вухо – ніс - вухо» (доторкнутися до вуха, сказати «ніс» і т. д. Ведучий заплутує).
-
«Вітер, флюгери» (на кожну команду – певний рух, команди називаються у різному порядку, щоб заплутати).
-
«Стежина, гірка, копиця» (відповідні рухи).
-
«Тік – так – тук» (мимо – гол – ура).
-
«Кущі, дерева» (відповідні рухи).
-
«Запам’ятай своє місце в строю» (запам’ятати своє місце і бути готовим зайняти його після відповідного сигналу. Даються помилкові сигнали).
-
«Помічай помилки» (гравці свідомо роблять помилки, потрібно їх помітити).
-
«Роби навпаки» (робити вправи дзеркальним способом).
-
«Будь уважний» (марширують і інтервалами, подаються команди. Діти реалізують рухи відповідно до команди: «Зайчики», «Конячки», «Раки», «Птахи», «Лелеки», «Жаби», «Собачки», «Курочки», «Корівки»).
-
«Веселий зоопарк» ( 2 удари у долоні, своя назва тварини, 2 удари по колінах, назва того, кого викликаєш).
-
«Букви алфавіту» (кожному присвоюється певна буква алфавіту. Ведучий називає букву, а дитина, якій присвоєна ця буква, плескає 1 раз у долоні).
-
«Друкарська машинка» (кожному присвоюється певна буква алфавіту. Ведучий називає слово і діти «друкують»).
-
«Знайди!» (визначити відсутні деталі на картинках або що є зайвим на малюнку. Знайти розбіжності на двох подібних картинках).
-
Перелічити дні тижня, місяця у зворотному порядку, пропускаючи кожну другу назву чи цифру.
-
«Малювання намиста» Визначення кількості умов, які дитина може пам’ятати в процесі діяльності, при сприйнятті завдання на слух (методика добору у 1-й клас). Завдання виконується на окремих аркушах з малюнком кривої, що зображує нитку.
-
«Коректурна проба» (буквений варіант). Пред’являється бланк із різними буквами в кількості 40 штук в кожному ряду. Потрібно в кожному ряду викреслювати визначену букву. Проводиться на час, з максимальною вимогою точності. Час роботи 5 хв.
-
«Червоно – чорна таблиця» (оцінювання перенесення уваги). Пропонується таблиця з червоними і чорними числами. Треба відшукати поперемінно червоні і чорні числа, причому червоні у порядку зменшення – від 25 до 1, а чорні – збільшення, від 1 до 24. записуємо тільки букви, що стоять поряд з числами. Час роботи – 5 хв.
-
Вправи Мюнстерберга (вибірковість і концентрація уваги). Серед буквеного тексту є слова. Завдання якнайшвидше зчитувати текст, підкреслити ці слова. Час роботи 2 хв.
-
«Розміщення чисел» (оцінювання довільної уваги). Протягом 2 хвилин потрібно розставити у клітинках квадрата в прямій послідовності числа, які розташовані у випадковому порядку у 25 клітинках на таблиці.
-
«Переплутані лінії» (концентрація уваги, стійкість уваги). Намальовано 25 переплутаних ліній. Потрібно записати на бланках порядкові номери початку ліній, починаючи знизу та порядкові номери закінчень ліній.
-
«Відшукування чисел» (розподіл уваги). На таблиці числа від 1 до 40, пропущено 15 чисел. Треба одне за одним відшукати відсутні в таблиці числа протягом 1,5 хв і записати їх.
-
Знайти помилки у тексті.
-
Таблиці Шульте (швидкість орієнтовно-пошукових рухів погляду, обсяг уваги). Швидко і без помилок показати указкою і назвати всі числа від 1 до 25.
-
Кодування таблиць.
-
Писати своє прізвище, називаючи букви у зворотному порядку. Писати цифри від 1 до 20, водночас у голос лічити від 20 до 1.
-
Описати з пам’яті приміщення, яке всі бачили багато разів.
-
«Заселення будинку». Уміння переключатися з одного знайденого рішення на інше: «Діти, на ваших аркушиках намальований будинок. У ньому 6 поверхів, на кожному поверсі по 3 кімнати. На кожному поверсі живуть мешканці: крапка, паличка, галочка. На всіх цих поверхах мешканці живуть у різному порядку. На верхньому поверсі в першій кімнаті живе крапка, у другій – паличка, у третій – галочка. На п’ятому поверсі у першій кімнаті живе крапка, у другій – галочка, у третій – паличка. На інших поверхах самі розмістіть мешканців. На кожному поверсі вони повинні жити у різному порядку».
Загальні рекомендації для вчителів і батьків щодо врахування вікових особливостей підлітків у спілкуванні і навчанні
-
Виявляти чуйність і люб’язність, щоб уникнути підвищеної дратівливості, вразливості тощо, що є впливом посиленого розвитку залоз внутрішньої секреції.
-
Стежити за поставою, ходою, тому що вік небезпечний і можливі прояви сколіозу.
-
Тактовно, обережно висловлювати зауваження з приводу зовнішності, а краще взагалі уникати їх.
-
Допомогти спрямувати у позитивне річище інтерес, що виникає до протилежної статі.
-
Навчити способів виконання нових форм навчальної діяльності, не дати згаснути інтересу до них.
-
Щохвилини задовольняти домінантну потребу віку – пізнавальну, через нестандартні уроки та т. інше.
-
Усвідомити дорослішання підлітка і змінити до нього своє ставлення.
-
Формувати адекватну самооцінку через загальну позитивну оцінку особистості дитини.
-
Не слід дорікати, повчати, соромити при товаришах.
Рекомендації щодо проведення особистісно зорієнтованого уроку
-
Учителеві слід використовувати різноманітні форми і методи організації роботи учнів, що допомагають розкрити зміст їх суб’єктивного досвіду щодо запропонованої теми.
-
Створювати атмосферу зацікавленості кожного учня в роботі класу.
-
Стимулювати учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці без страху помилитися, одержати неправильну відповідь.
-
Заохочувати учнів пропонувати власні способи розв’язання завдань, аналізувати в ході уроку різні способи, що їх пропонують учні, відбирати і аналізувати найбільш раціональні, відзначати і підтримувати оригінальні способи.
-
Використовувати завдання, що допомагають самостійно обирати тип, вид і форму матеріалу (словесну, графічну, умовно-символічну).
-
Створювати педагогічні ситуації спілкування, які дають змогу кожному учневі, незалежно від його готовності до уроку, виявляти ініціативу, самостійність, вибирати способи роботи.
-
Обговорювати з дітьми наприкінці уроку не тільки те, «про що ми довідалися», а й те що сподобалося ( не сподобалося) і чому, що хотілося виконати ще раз, а що зробити по-іншому.
-
При опитуванні (оцінюванні) на уроці аналізувати не лише правильність (неправильність) відповіді, а й її самостійність оригінальність, прагнення учня шукати й знаходити різноманітні способи виконання завдань.
-
Пропонуючи домашнє завдання, слід не тільки називати його зміст і обсяг, а й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, що забезпечує виконання домашнього завдання.
|