ПСИХОЛОГІЧНЕ ОБСТЕЖЕННЯ ДІТЕЙ, ЩО НАПРАВЛЯЮТЬСЯ НА ДІАГНОСТИЧНЕ ОБСТЕЖЕННЯ В ПМПК, ТА ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ОКРЕМИХ ДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДИК
Зміст психологічного обстеження та рекомендовані методики
ПОВЕДІНКА:
-
адекватна ситуації;
-
психомоторна розгальмованість;
-
особливості поведінки: пожвавлення, розкутість, зацікавленість або незадоволення;
-
дисциплінованість, нервова неврівноваженість, стрим володіння культурними навичками.
ОСОБЛИВОСТІ КОНТАКТУ:
-
змістовний, встановлюється легко, невимушено;
-
змістовний, встановлюється поступово, характеризується скутістю, сором’язливістю, потребує заохочення;
-
формальний. Встановлюється легко, невимушено.
ІНТЕРЕС ДО СПІВПРАЦІ З ДОРОСЛИМ:
-
виразний, стійкий, такий що стимулює діяльність;
-
епізодичний, поверховий, не стимулює діяльність;
-
відсутність інтересу аж до відмови від виконання завдань.
ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНІ ДІЇ:
-
самостійні, адекватні, практичні дії, яким передують розумові, виявлення пошукової активності;
-
нерішучі, стимульовані, адекватні практичні дії, яким передують розумові;
-
діють імпульсивно, не радячись з дорослим;
-
нерішучі практичні дії, нерегульовані розумовими;
-
імпульсивні, неусвідомлені дії (маніпуляція дидактичним матеріалом).
ТЕМП ТА ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ:
-
рівномірна працездатність протягом усього дослідження;
-
нерівномірний темп з проявами імпульсивності дії при збереженні працездатності;
-
працездатність нерівномірна, з елементами астенії;
-
рівномірно повільний темп, пов’язаний з перевагою гальмування над збудженням;
-
рівномірно швидкий темп, пов’язаний з перевагою збудження над гальмуванням.
ЗДАТНІСТЬ ЗОСЕРЕДЖУВАТИСЬ:
-
концентрація уваги: стійка чи швидко виснажується;
-
швидка втомлюваність, падіння працездатності, при невеликому навантаженні;
-
повільність входження в роботу.
-
Ці відомості отримуються у процесі спілкування з дитиною, спостереження за її діяльністю: під час виконання діагностичних завдань, зокрема, спеціальних, спрямованих на обстеження уваги:
1.” Коректурна проба ” - дослідження здатності до концентрації уваги, її стійкості, переключення, розумова працездатність.
2.” Рахунок по Крепеліну ” - вивчення психічного темпу, коливань уваги,переключення, працездатність.
3.” Таблиці Шульте ” – діагностика обсягу, швидкості орієнтовно-пошукової діяльності, працездатність.
АНАЛІЗУВАННЯ ПРЕДМЕТІВ:
-
судження логічні, правильні, свідомо відрізняє суттєві ознаки від несуттєвих;
-
виявлено недостатній рівень процесів узагальнення і абстрагування;
-
окремі непослідовні судження чи помилкові рішення (наприклад, при астенічному стані).
Методики:
1.”Розрізні малюнки” - встановлення здатності запам’ятовувати і відтворювати просторову структуру цілого предметного зображення з 2-6 частин.
2.”Виділення суттєвих ознак ” – дозволяє відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих та робити висновки про логічність суджень.
3.Субтест “Практичний аналіз ” (тест вербального інтелекту Й. Ставело) – дослідження загальної поінформованості й розуміння змісту прислів’їв). Субтест “Виключення” – здатність виділяти загальні ознаки і властивості предметів чи понять й уміння порівнювати їх - здатність до аналітико-синтетичної діяльності.
ВСТАНОВЛЕННЯ СХОЖОГО ВІДМІННОГО:
- сформованість здатності до аналітико синтетичної діяльності.
Методики:
1.”Тест шкільної зрілості” (вербальне мислення).
2. Тест Векслера – визначення загального рівня розвитку дитини.
3. “Прогресивні матриці Равена”(невербальний варіант – визначення рівня розвитку аналітико-синтетичних умінь.
УЗАГАЛЬНЕННЯ:
-
задовільно володіє поняттями чи орієнтується на зовні несуттєві ознаки;
-
недостатність рівня узагальнень.
Методики:
1.”Вилучення четвертого зайвого”- сформованість наочно-образного мислення, процесів узагальнення, уміння відрізняти суттєві ознаки від несуттєвих.
2.Субтест “Узагальнення” (тест вербального інтелекту Й. Ставело) визначення орієнтації у знаннях про навколишню дійсність.
3.Субтест “Визначення антонімів” – вибір логічної протилежності.
4.Субтест “Пошук аналогів” (правильність рішення нижча у молодших школярів).
ЗДІЙСНЕННЯ КЛАСИФІКАЦІЇ:
- рівень доступності узагальнень ( сформованість узагальнень на елементарному рівні, труднощі під час об’єднання складніших груп).
Методики:
1.”Класифікація понять” ( в модифікації Л.С.Виготського, Б.В.Зейгарник, Ю.Ф.Полякова) – дослідження рівня процесу аналізу й синтезу, послідовність суджень дітей дошкільного і шкільного віку (40малюнків).
2.Групування предметів за родовими та функціональними ознаками.
3.Групування предметів за 2-3 ознаками (колір, величина, форма).
ПЕРЕНЕСЕННЯ ВМІННЯ В НОВІ ПІЗНАВАЛЬНІ СИТУАЦІЇ – здатність до актуалізації знань під час розв’язання аналогічних завдань.
Методика:
1.Г.Россолімо – обстеження розуміння змісту ситуації, наявність елементарних уявлень, можливість використання минулого досвіду.
МІРА САМОСТІЙНОСТІ ТА ХАРАКТЕР НЕОБХІДНОЇ ДОПОМОГИ:
-
сформованість уміння дитини виконати самостійно те, що вона вже виконала з допомогою дорослого;
-
вміння використати допомогу в процесі виконання завдання.
НАВЧУВАНІСТЬ ( виявлення “зони найближчого розвитку”) – здатність щойно здобуте з допомогою дорослого вміння застосувати в аналогічній ситуації.
ХАРАКТЕР ОРІЄНТОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (активний чи пасивний).
Методика:
1.“Навчаючий експеримент” (в розробці А.Я. Іванової) – дослідження потенційних можливостей оволодіння новими способами дій ( а не актуальний рівень розвитку дитини).
ЗДАТНІСТЬ МІРКУВАТИ, ВСТАНОВЛЮВАТИ ПРИЧИНОВО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ:
стійкість чи нестійкість мислення, “зісковзування” суджень на шлях випадкових асоціацій( чи наявна можливість виправлення помилок і подальша діяльність без них).
Методики:
1.“Прості аналогії” – розуміння логічних зв’язків та співвідношень між поняттями; діагностика порушень послідовності суджень та інертності психічних процесів.
2.Тест Кеттела ( вимір інтелекту дітей 6-літнього віку).
3.Тест вербального мислення Керна-Йірасека.
4.Шкільний тест розумового розвитку.
УМОВИВОДИ:
-
правильність суджень чи неспроможність з’ясувати основний зміст навіть простих сюжетних малюнків;
-
наявність труднощів у розумінні внутрішніх смислових зв’язків, особливо прихованих;
-
можливість самостійної розповіді.
Методики:
1.Тест “Словесні ряди”- рівень розвитку логічного мислення.
2.Тест “Числові ряди” – рівень розвитку логічного мислення.
3. Субтест “Математична логіка” (тест вербального інтелекту Й.Ставело).
Успішне розв’язання математичних задач вимагає розвитку високого рівня здатності до логічного висновку.
Стан емоційно-вольової сфери: емоційна лабільність чи незрілість емоційно-вольової сфери. Проявляється у не сформованості шкільних навичок, невмінні зосередитися під час виконання шкільних завдань, перевазі ігрової мотивації (за результатами спостереження).
ДЕЯКІ ПРОЯВИ ОСОБИСТОСТІ:
-
затримка у сформованості пізнавальної діяльності і реакцій поведінки. Можливі прояви психічного інфантилізму;
-
обмеженість інтересів, невміння спостерігати;
-
млявість, боязкість, схильність скаржитися на товаришів, постійне звертання по допомогу;
-
надмірна збудливість – бурхливі реакції на зауваження; постійні конфлікти з товаришами, бійки, що закінчуються сльозами і повною знесиленістю;
-
критичність – здатність адекватно реагувати на зауваження і заперечення з боку інших осіб ( за результатами спостереження
Поділіться з Вашими друзьями: |