Міністерство освіти і науки України
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
«ЗАТВЕРДЖЕНО»
Голова приймальної комісії
проф. Безлюдний О.І.
______________
«____» __________________2017 р.
ПРОГРАМА ВСТУПНИХ ВИПРОБУВАНЬ
«ПЕДАГОГІКА І МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ»
(ОС магістр)
(денна та заочна форма навчання)
(на основі освітнього ступеня бакалавр, ОКР спеціаліст)
спеціальність 013 «Початкова освіта»
УМАНЬ − 2017
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма вступного іспиту розроблена для абітурієнтів, які вступають на навчання за спеціальністю 013 Початкова освіта. До участі у вступному випробуванні допускаються особи, які завершили навчання та здобули диплом «бакалавра» або «спеціаліста».
Мета вступного іспиту – відбір абітурієнтів для навчання на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» зі спеціальності 013 Початкова освіта.
На основі змісту програми визначено орієнтовні питання вступних випробувань. Структура білету складається з двох теоретичних питань з різних розділів загальної педагогіки. Комплексний характер білету дасть можливість виявити педагогічну позицію вступника, бачення та розуміння актуальних проблем теорії навчання та виховання, а також рівень теоретичної підготовленості з даного курсу. Відповіді абітурієнтів допоможуть спрогнозувати результативність подальшого навчання студентів за освітньо-кваліфікаційним рівнем «магістр».
Вступний іспит проводиться в усній формі.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ АБІТУРІЄНТІВ
Рівень
|
Бали
|
Характеристика усних відповідей
|
Початковий
|
106-111,4
|
У абітурієнта виникають значні труднощі у підтриманні діалогу. Здебільшого він відповідає на запитання лише “так” чи “ні” або аналогічними уривчастими реченнями ствердного чи заперечного характеру.
|
112-117,4
|
Абітурієнт відповідає на елементарні запитання короткими репліками, що містять недоліки різного характеру, але досягти комунікативної мети йому ще важко.
|
118-123,4
|
Абітурієнт бере участь у діалозі за найпростішою мовленнєвою ситуацією, може не лише відповідати на запитання на співбесідника, але й формулювати деякі запитання, допускаючи помилки різного характеру. Проте комунікативна мета досягається ним лише частково.
|
Середній
|
124-132,6
|
Абітурієнт бере участь у діалозі з нескладної за змістом теми, в основному досягає мети спілкування, проте репліки його недостатньо вдалі, оскільки не враховують належним чином ситуацію спілкування, не відрізняються послідовністю, доказовістю, трапляється чимало помилок у доборі слів, побудові речень, їх інтонуванні тощо.
|
133,5-142,1
|
Абітурієнт бере участь у діалозі за нескладною за змістом мовленнєвою ситуацією, додержує елементарних правил поведінки в розмові, загалом досягає комунікативної мети, мовлення його характеризується стереотипністю, недостатньою різноманітністю і потребує істотної корекції тощо.
|
143-151,6
|
Абітурієнт успішно досягає комунікативної мети у діалозі з нескладної теми, його репліки загалом є змістовними, відповідними основним правилам поведінки в розмові, нормами етикету, проте їм не вистачає самостійності суджень, їх аргументації, новизни, лаконізму в досягненні комунікативної мети, наявна певна кількість помилок у мовному оформленні реплік тощо.
|
Достатній
|
152,5-161,1
|
Діалогічне мовлення абітурієнта за своїм змістом спрямовується на розв’язання певної проблеми, загалом є змістовним, набирає деяких рис невимушеності; з’являються елементи особистісної позиції щодо предмета обговорення. Правила спілкування в цілому додержуються, але є ще істотні недоліки (за 4-ма критеріями): невисокий рівень самостійності й аргументованості суджень, можуть траплятися відхилення від теми, помилки в мовному оформленні реплік тощо.
|
162-170,5
|
Абітурієнт загалом вправно бере участь у діалозі за ситуацією, що містить певну проблему, досягаючи комунікативної мети, висловлює судження і певною мірою аргументує їх з допомогою загальновідомих фактів, у діалозі з’являються елементи оцінних характеристик, узагальнень, що базуються на використанні прислів’їв і приказок, проте допускають певні недоліки за кількома критеріями (3-ма)
|
171,5-180
|
Абітурієнти самостійно складають діалог з проблемної теми, демонструючи загалом достатній рівень вправності і культури мовлення (чітко висловлюють думки, виявляють вміння сформулювати цікаве запитання, дати влучну, дотепну відповідь, здебільшого виявляють толерантність, стриманість, коректність у разі незгоди з думкою співрозмовник), але в діалозі є певні недоліки за 2-ма критеріями, наприклад: нечітко виражається особиста позиція співбесідника, аргументація не відзначається оригінальністю тощо.
|
Високий
|
181-189,5
|
Абітурієнти складають діалог за проблемною ситуацією, демонструючи належний рівень мовленнєвої культури, вміння формулювати думки, обґрунтовуючи власну позицію, виявляють готовність уважно і доброзичливо вислухати співрозмовника, даючи можливість висловитися партнеру по діалогу, додержуються правил мовленнєвого етикету; структура діалогу, мовне оформлення реплік діалогу звичайно відповідає нормам, проте за одним з критеріїв можливі певні недоліки.
|
190,5-199
|
Абітурієнти складають діалог, самостійно обравши аспект запропонованої теми (або ж самі визначають проблему для обговорення), переконливо й оригінально аргументують свою позицію, зіставляють різні погляди на той самий предмет, розуміючи при цьому можливість інших підходів до обговорюваної проблеми, виявлять повагу до думки іншого; структура діалогу, мовне оформлення реплік діалогу відповідає нормам.
|
200
|
Абітурієнти складають глибокий за змістом і досконалий за формою діалог, самостійно обравши аспект запропонованої теми (або ж самі визначивши проблему для обговорення), демонструючи вміння уважно і доброзичливо вислухати співрозмовника, коротко, виразно, оригінально сформулювати свою думку, дібравши цікаві, влучні, дотепні, переконливі аргументи на захист своєї позиції , у тому числі й з власного життєвого досвіду, зіставити різні погляди на той самий предмет; здатні змінити свою думку в разі незаперечних аргументів іншого; додержуються правил поведінки та мовленнєвого етикету в розмові
|
Методика навчання освітньої галузі «Математика»
-
Ознайомлення учнів з найпростішими геометричними фігурами (точкою, відрізком, ламаною, многокутником, кругом, колом).
-
Методика вивчення усних прийомів множення та ділення.
-
Методика розв'язування складених задач на знаходження четвертого пропорційного.
-
Найважливіші величини в початковому курсі математики. Методика ознайомлення з величинами.
-
Вивчення нумерації в межах 1000.
-
Ознайомлення учнів з частинами і дробами.
-
Формування уявлень про вирази. Методика навчання знаходження виразів, які містять більше двох дій, у тому числі з дужками.
-
Система усних і письмових обчислень у початковому курсі математики.
-
Методика розв'язування складених типових задач.
-
Методика вивчення таблиці додавання одноцифрових чисел і відповідних випадків віднімання.
-
Методика формування письмових прийомів ділення багатоцифрових чисел на круглі числа.
-
Методика розв'язування складених задач на знаходження невідомого за двома різницями.
-
Методи навчання в математиці.
-
Ознайомлення учнів з дією ділення та множення. Методика розв'язування простих задач на ділення та множення.
-
Ознайомлення учнів з дією віднімання. Методика навчання розв'язування простих задач на віднімання.
-
Методика формування письмових прийомів множення багатоцифрових чисел на круглі числа.
-
Методика формування письмових прийомів множення багатоцифрових чисел на одноцифрове.
-
Методика формування письмових прийомів ділення багатоцифрових чисел на двоцифрове.
-
Форми усного опитування учнів початкових класів з математики.
-
Методика формування письмових прийомів множення багатоцифрових чисел на круглі числа.
-
Вивчення нумерації в межах 10.
-
Використання інтерактивних технологій на уроках математики у початкових класах.
-
Вивчення нумерації в межах 100.
-
Методика вивчення письмових прийомів додавання і віднімання багатоцифрових чисел.
-
Види творчої роботи над задачами.
-
Вивчення нумерації в межах 1000000.
-
Методика розв'язування складених (нетипових) задач.
-
Первинне ознайомлення учнів з дією додавання. Методика навчання розв'язування простих задач на додавання.
-
Методика формування письмових прийомів ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове.
-
Методика вивчення позатабличних випадків множення і ділення.
Методика навчання освітньої галузі «Мова і література»
-
Психологічні й лінгвістичні основи методики навчання грамоти. Періоди навчання грамоти. Основні завдання кожного з них.
-
Класифікація творів. Вимоги програми до їхнього написання та оцінювання.
-
Методика формування у першокласників елементарних граматичних уявлень та орфографічних умінь.
-
Наукові основи методики початкового навчання української мови.
-
Сучасні методи і прийоми вивчення мови в початкових класах
-
Особливості методики розвитку мовлення учнів у період навчання грамоти.
-
Розкрити зміст звукової роботи під час вивчення нової букви. Використання фішок на позначення звуків української мови.
-
Основні завдання уроків класного читання. Структура уроку читання.
-
Прийоми підготовчої роботи до читання твору на уроці літературного читання.
-
Спільні та відмінні прийоми роботи в опрацюванні художнього оповідання і казки в початковій школі.
-
Вправи як метод навчання. Види вправ на уроках к=української мови в процесі вивчення граматичного матеріалу.
-
Особливості і форми контролю навчальних досягнень учнів початкових класів на уроках рідної мови.
-
Нетрадиційні методики навчання грамоти в сучасній школі.
-
Методика розвитку діалогічного мовлення в початковій школі.
-
Словникова робота на уроках читання. Прийоми пояснення значення слів
-
Прийоми вивчення молодшими школярами правопису найуживаніших прислівників за програмою (з наведенням прикладів вправ).
-
Класифікація переказів. Вимоги програми до їхнього написання та оцінювання
-
Прийоми вивчення молодшими школярами займенника за лінійно-концентричним принципом програми
-
Особливості і форми контролю навчальних досягнень учнів початкових на уроках рідної мови.
-
Прийоми розвитку зв'язного мовлення у період навчання грамоти
-
Уроки позакласного читання в початковій школі. Основні їхні завдання та структура. Формування читацької самостійності.
-
Види творчих завдань на уроках читання. Використання інтерактивних технологій під час творчої роботи.
-
Стилі українського мовлення Охарактеризуйте види писемного ділового мовлення у початкових класах.
-
Види читання. Формування повноцінної навички читання.
-
Види орфографічних правил та методи на їх вивчення. Орфографічний розбір.
-
Словникова робота. Види словникових та словниково – логічних вправ, методика їх проведення.
-
Види наочних посібників для навчання грамоти молодших школярів. Методика їхнього використання у роботі над звуками і буквами на їхнє позначення.
-
Спільні та відмінні прийоми роботи в опрацюванні нарису та науково-популярної статті в початковій школі.
-
Методика пропедевтичного вивчення синонімів, антонімів, багатозначних слів і будови слова в період навчання грамоти.
-
Значення вивчення лексикології на уроках мови. Методика вивчення синонімів, антонімів, багатозначних слів та будови слова в початковій школі.
Методика навчання освітньої галузі «Природознавство»
-
Охарактеризуйте основні вимоги до проведення бесіди на уроках природознавства.
-
Визначте особливості організації і методику проведення уроку – екскурсії.
-
Дайте характеристику природничих понять, що вивчаються у початковій школі; розкрийте методику їх формування.
-
Назвіть типи уроків з природознавства. Розкрийте взаємозв’язок типу і структури уроку з природознавства.
-
Розкрийте роль практичних методів навчання природознавства у формуванні дослідницьких умнь молодших школярів.
-
Охарактеризуйте структуру і методику проведення комбінованого уроку з природознавства.
-
Розкрийте особливості організації позаурочної роботи учнів з природознавства
-
Охарактеризуйте особливості організації і методику проведення екскурсій у початковому курсі природознавства.
-
Дайте характеристику сучасним підручникам та навчальній програмі з природознавства початковій школі.
-
Розкрийте сутність принципів відбору змісту і побудови початкового курсу природознавства
-
Охарактеризуйте словесні методи навчання природознавства у початковій школі.
-
Розкрийте особливості організації проектної діяльності на уроках природознавства.
-
Охарактеризуйте види позаурочної роботи учнів з природознавства на географічному майданчику.
-
Розкрийте методику проведення предметного уроку з природознавства
-
Назвіть форми і методи екологічного виховання молодших школярів в урочний і в позаурочний час.
-
Розкрийте відмінність методики проведення екскурсій від методики роботи на екологічній стежці
-
Наведіть приклади різнотипних пізнавальних завдань, які можна застосувати на уроках природознавства
-
Охарактеризуйте методи навчання природознавства у початковій школі
-
Оцініть роль уроків «милування природою» в естетичному вихованні молодших школярів.
-
Розкрийте особливості проведення узагальнюючих уроків з природознавства.
-
Охарактеризуйте зв’язок методики навчання освітньої галузі «Природознавство» з іншими навчальними дисциплінами.
-
Розкрийте основне завдання куточка живої природи. Охарактеризуйте основні вимоги до підбору матеріалу та обладнання для утримання рослин і тварин.
-
Розкрийте сутність наочних методів навчання природознавства
-
Дайте характеристику ілюстративним засобам навчання природознавства.
-
Розкрийте роль навчально – дослідної ділянки у засвоєнні учнями початкового курсу природознавства
-
Назвіть предмет і завдання методики навчання освітньої галузі «Природознавство»
-
Розкрийте можливості сучасних технічних засобів навчання природознавства.
-
Дайте характеристику видам перевірки знань і умінь молодших школярів на уроках природознавства
-
Дайте характеристику натуральним засобам навчання природознавства.
-
Розкрийте особливості змістового забезпечення освітньої галузі «Природознавство» у початковій школі.
Загальна педагогіка
-
Педагогіка як наука про виховання. її предмет, основні функції та категорії
-
Фактори розвитку особистості. Особливості впливу та дієвості основних факторів.
-
Структура педагогічної науки та її галузі. Структура загальної педагогіки, специфіка її основних розділів.
-
Поняття про особистість та її формування. Структура особистості за К. Платоновим.
-
Характеристика методів науково-педагогічних досліджень. Характеристика методу психолого-педагогічний експеримент.
-
Проблема мети виховання в педагогіці. Мета, завдання та етапи конкретизації національного виховання на сучасному етапі.
-
Поняття про дидактику та її основні категорії. Процес навчання і його структура.
-
Поняття про закономірності, принципи та правила навчання. Характеристика основних принципів навчання в школі.
-
Функції процесу навчання та їх реалізація в сучасній школі.
-
Поняття методів і засобів навчання та їх класифікація. Характеристика класифікацій методів навчання.
-
Методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності та їх дієвість у сучасних умовах.
-
Методи контролю і самоконтролю у навчанні. Оцінювання та облік навчально-пізнавальної діяльності учнів.
-
Урок в сучасній школі. Типи та структура уроків. Вимоги до сучасного уроку.
-
Сутність та характеристика загальних форм організації навчання. Класно - урочна система навчання: її переваги та недоліки.
-
Форми організації навчальної діяльності учнів класу. Екскурсія та домашня робота як форми організації навчання учнів.
-
Зміст освіти в національній школі, його основні компоненти. Державні стандарти освіти, навчальні плани, програми, підручник, посібники.
-
Закономірності та принципи виховання. Характеристика основних принципів виховання в початковій школі.
-
Суть процесу виховання. Його структура та особливості. Поняття про позакласну і позашкільну роботу в системі виховання особистості школяра.
-
Поняття про методи та правила виховання. Класифікації та характеристика методів виховання.
-
Особливості трудового виховання школярів. Мета, завдання та основні напрями трудової підготовки.
-
Зміст та завдання фізичного виховання школярів. Форми і методи фізичного розвитку учнів.
-
Зміст та завдання розумового виховання. Шляхи і засоби формування світоглядних позицій учнів.
-
Основи морального виховання школярів. Зміст, завдання та основні засоби.
-
Особливості естетичного виховання учнів. Мета, завдання та основні форми.
-
Організаційні форми виховної роботи та їх класифікація. Основні вимоги до форм виховання школярів.
-
Поняття про колектив, його основні характеристики Стадії розвитку учнівського колективу.
-
Система освіти в Україні та її структура. Загальні основи управління загальноосвітнім навчальним закладом. Характеристика діяльності органів самоврядування та адміністрації школи.
-
Особливості методичної роботи в школі, основні її форми. Атестація педагогічних працівників.
-
Внутрішньо-шкільний контроль в системі діяльності загальноосвітнього закладу. Його види, форми та методи.
-
Планування діяльності загальноосвітнього закладу, його види та їх характеристика. Планування роботи вчителя.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Методика навчання освітньої галузі «Мова і література»
а) основна:
-
Методика викладання української мови / За ред. С.І.Дорошенка. - К: Вища школа, 1992.
-
Українська мова з методикою навчання в початкових класах. Інтегрований курс / За ред А.П.Каніщенко. – К.: Промінь, 2003.
-
Методика викладання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник / За ред. М.С.Вашуленка. - К: Література ЛТД, 2010. − 364 с.
б) додаткова:
-
Джежелей О. Диференційований підхід до формування навички читання у чотирирічній початковій школі // Поч. школа. – 2002. – № 4.
-
Варзацька Л.О., Шевченко Л.М. Методика розвитку зв'язного мовлення школярів / Методичні рекомендації. – К., 1992.
-
Савченко О. Я. Сучасний урок у початковій школі. – К.: Магістр-S, 1997.
Методика навчання освітньої галузі «математика»
а) основна:
-
Богданович М.В., М.В.Козак, Я.А.Король Методика викладання математики в початкових класах. Навчально-методичний посібник.- К.: “А.С.К.”, 2006.- 332 С.
-
Богданович М.В. Методика вивчення нумерації і арифметичних дій в початковій школі. Навчальний посібник. - К.: Вища школа, 1991.
-
Богданович М.В. Методика розв’язування задач в початковій школі. - К.: Рад. школа, 1990.
-
Богданович М.В. Урок математики в початковій школі. - К.: Рад. школа, 1990.
-
Моро М.Г., Пишкало А.М. Методика навчання математики в 1-3 класах, К.: Рад. шк., 1979.
б) додаткова:
-
Комар О.А. Інтерактивні технології на уроках математики // Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до педагогічної діяльності на основі змісту освіти і сучасних педагогічних технологій. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Дрогобич – 2004. – С. 227-233.
-
Комар О.А. Застосування інтерактивних технологій на уроках математики./ Науковий збірник. Вип.9. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – Київ „Науковий світ”. – 2004.
-
Комар О.А. Застосування інтерактивних технологій – один із напрямків удосконалення навчального процесу// Школа. - №6.- 2006. –С.64-67.
-
Комар О.А. Інтерактивні технології – технології співпраці// Початкова школа. - № 9., 2004. – С. 5-7.
-
Комар О.А. Розв’язання методичних задач при підготовці творчого вчителя сільської початкової школи Науковий збірник Вип. 1 Психолого-педагогічні проблеми початкової школи. - Київ, “Науковий світ”. - 2002. - С.91-95.
Методика навчання освітньої галузі «Природознавство»
а) основна:
-
Байбара Т. М. Методика навчання природознавства в початкових класах.— К.: Веселка, 1998.
-
Вілков В.Ю., Салтовський О.І. Людина і світ: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 352 с.
-
Лабащук О. Я і Україна. Громадянська освіта. Навчальний посібник для 3 Нарочна Л., Ковальчук Г . Методика викладання природознавства. – К.: Вища школа, 1990.
-
Пакулова В. М., Кузнецова В. И. Методика преподавания природоведения.— М.: Просвещение, 1990.
-
Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах.— К.: Магістр-S, 1997.
б) додаткова:
-
Кудрявцева О.М., Кузнецова М.М., Кузнецов П.А. Методика викладання ботаніки.— К.: Рад. шк., 1976.
-
Лабащук О. Я і Україна. Я і суспільство. Навчальний посібник для 4 класу. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. – 72 с.
-
Тагліна О.В., Іванова Г.Ж. Я і Україна. Навколишній світ. Методичний посібник до підручника для 1 класу. – Харків: Веста: Видавництво „Ранок”, 2003. – 176 с.
Загальна педагогіка
а) основна:
-
Бондар В. І. Дидактика : підручник / В. І. Бондар. – К. : Либідь, 2005. − 264 с.
-
Галузяк В. М. Педагогіка [Текст] : рек. МОН України як навч. посібник для студ. вищих пед. навч. закладів / В. М. Галузяк, М. І. Сметанський, В. І. Шахов. – Вінниця: Державна картографічнна фабрика, 2007. – 399 с.
-
Коберник О. М, Гагарін М. І. Менеджмент в освіті: навчальний посібник. / О. М. Коберник, М. І. Гагарін – Умань: ПП Жовтий, 2011. – 2 вид. – 277 с.
-
Кузьмінський А. І. Педагогіка : підручник / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : Знання-Прес, 2004. – 445 с.
-
Мазоха Д. С. Педагогіка : навчальний посібник / Д. С. Мазоха, Н. І. Опанасенко. – К. : Центр навчальної літератури, 2005. – 232 с.
-
Фіцула М.М. Педагогіка. Навчальний посібник. / М.М. Фіцула – К.: – Академія. – 2009. – 560 с.
б) додаткова:
-
Алексюк А. М. Загальні методи навчання в школі / А. М. Алексюк. – К., 1981.
-
Дидактика современной школы / под ред. В. А. Онищука. – К. : Рад. школа, 1987. − 351 с.
-
Закон України «Про загальну середню освіту» // Освіта України. –1999. – 23 червня.
-
Закон України «Про освіту» // Освіта. – 1996. – 21 серпня.
-
Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід : метод. посіб. / авт.-уклад. : О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : АПН, 2002.
-
Лозова В.І., Троцко Г.В. Теоретичні основи виховання і навчання: навчальний посібник / В. І. Лозова. – Харків, 2002.– 174 с.
-
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки: проект // Вища школа. – 2013. – № 2. – 86 с.
-
Нісімчук О. С. Сучасні педагогічні технології / О. С. Нісімчук та ін. − К. : Видавничий центр «Просвіта», 2000. − 368 с.
-
Педагогіка : хрестоматія / уклад. : А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – К. : Знання-Прес, 2003. – 700 с. – (Навчально-методичний комплекс з педагогіки).
-
Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології : інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти / І. П. Підласий. – К. : Видавничий дім «Слово», 2006.
-
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : Науково-методичний посібник. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
-
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підручник для студентів педагогічних факультетів / О. Я. Савченко. − К. : Ґенеза, 2002. − 368 с.
-
Сухомлинський В. О. Твори в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1978.
-
Щербань П. М. Прикладна педагогіка : навчально-методичний посібник для студ. пед. навч. закладів / П. М. Щербань. – Київ : Вища школа, 2002. − 215 с.
Програму вступних випробувань розглянуто та затверджено на засіданні кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі (протокол № 6 від 19. 01. 2017 р.) та кафедри педагогіки та освітнього менеджменту (протокол № 11 від 17. 01. 2017 р.)
Завідувач кафедри педагогіки та
освітнього менеджменту д.п.н. проф. Коберник О.М.
Завідувач кафедри фахових методик
та інноваційних технологій
у початковій школі д.п.н. проф. Комар О.А.
Голова фахової комісії доцент Шевчук І.В. |