Мета програми:
Сприяння реалізації положень Загальнодержавної програми підтримки молоді на 2004-2008 роки, затвердженої Законом України від 18 листопада 2003 року № 1281-IV, та Концепції Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2006 року № 202-р, створення умов для виявлення здібностей, розвитку талантів дітей, їх інтелектуального і творчого потенціалу.
Необхідність розроблення програми "Гармонійний розвиток дитини" на 2012 – 2013 рік виходить з трирічної практики впровадження програм «Обдарованість» і розширяє можливості залучення дітей до творчого, інтелектуального, фізичного саморозвитку.
У сучасному світі, де робиться акцент на інтелект, інформацію і високі технології, роль обдарованої особистості у забезпеченні суспільного прогресу є визначальною. Інтелектуальні здібності підростаючого покоління потребують всебічного розвитку і повноцінної реалізації, адже талановита молодь - головний ресурс процвітання нації в умовах панування високотехнологічної та інтелектуальної моделі світової економіки. Тому підтримка обдарованих дітей з боку гімназії та суспільства є найкращою інвестицією у майбутнє нації.
Програма «Гармонійний розвиток» - це комплексний документ, в якому визначено основні напрями діяльності НВК на 2012- 2013 роки щодо пошуку, розвитку, підтримки і надання допомоги талановитим дітям та заходи щодо її реалізації. Вона покликана сприяти практичному здійсненню положень державних програм у частині, яка стосується талановитих творчих дітей.
Реалізація Програми проводиться за сприяння:
Відділу освіти Запорізької РДА, Балабинської селищної ради, Національного академічного театру ім. П.Магари, Обласного державного театру юного глядача, Обласного цирку, Обласної філармонії ім.М.Глинки; Обласної наукової бібліотеки ім. М.Горького; Обласної бібліотеки для дітей та юнацтва,
Громадської організації «Сильна Україна»
Програма "Гармонійний розвиток дитини"
Не викликає сумніву,
що правильно встановленими, цілими, міцними,
безпечними сходами можна кого завгодно вивести на будь-яку висоту.
Я.Коменський
У Доктрині національної освіти, що визначає стратегію й основні напрямки розвитку освіти України в ХХІ ст.., зазначено: «Система освіти має забезпечувати підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток у них творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості».
Як свідчать нормативні документи, проблема обдарованості зараз стає все актуальнішою. Тому і постала проблема організації роботи з обдарованими дітьми. Учителям необхідно, використовуючи різні види робіт з розвитку здібностей школярів, враховувати індивідуальні особливості учня, формувати позитивні мотиви, залучати його до активної діяльності, навчати само оцінювати здібності кожного й водночас виявляти незвичайні творчі здібності. Таке завдання ми поставили перед собою і працюємо над проблемою: як в умовах нашої школи організувати роботу щодо виявлення, навчання та виховання особистості, яка вміє мислити творчо, яку називають обдарованою дитиною.
Адже школа для того й існує, щоб допомогти дитині, підліткові розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до складної і самостійної роботи. Завдання сучасної школи - не лише дати певний обсяг інформації, а й озброїти учнів навичками самостійного здобуття знань, раціональної навчальної діяльності.
Мета програми:
- виявити й допомогти учневі розвинути інтелектуальні та творчі здібності, природні задатки, сформувати творчу особистість;
- створити в закладі сприятливі умови для розвитку творчого потенціалу учнів;
- формувати активну життєтворчу компетентність з метою успішної соціалізації та самореалізації творчої особистості у сучасному світі;
- соціально-психологічний супровід розвитку особистості з урахуванням вікових, інтелектуальних та індивідуальних особливостей.
Завдання програми
Учень:
Формування життєво компетентної особистості випускника сучасної школи.
Створення системи цілеспрямованого виявлення та відбору обдарованих дітей.
Створення максимально сприятливих умов для інтелектуального, морального-етичного, естетичного та фізичного розвитку обдарованих дітей.
Стимулювання творчої діяльності обдарованих дітей.
Створення оптимальних умов для реалізації особистих творчих здібностей обдарованих дітей в процесі науково-дослідницької, пошукової та творчої діяльності.
Створення блоків психолого-педагогічного впливу на розвиток особистості обдарованої дитини відповідно до типу її обдарованості.
Учитель:
Підвищення психологічної компетентності педагогів стосовно особливостей організації роботи з обдарованими дітьми.
Активізація педагогів по підбору індивідуальних прийомів викладання навчальних матеріалів.
Стимулювання педагогічного прагнення до саморозвитку та самореалізації власних творчих та професійних здібностей.
Батьки:
Створення позитивного психологічного мікроклімату для повноцінного розвитку обдарованої дитини.
Забезпечення співпраці у системі «сім’я - школа» з розвитку та підтримки обдарованої дитини.
Підвищення психологічної компетентності батьків з питань виховання та розвитку обдарованих та здібних дітей.
Становлення особистості, здатної до життєвої само творчості
|
|
|
|
Самопізнання
|
Життєва само реалізація 11 клас
|
Лінія самокоригування
|
Саморозвиток
|
Само розвиток 10 клас
|
Педагогічний і батьківський супровід
|
Самовдосконалення 9 клас
|
Самоосвіта 8 клас
|
Самовідношення 7 клас
|
Самоствердження 6 клас
|
Лінія педагогічного і батьківського коригування
|
Саморегуляція 5 клас
|
Самоконтроль 4 клас
|
Самонавчання 3 клас
|
Самовиховання 2 клас
|
Самоорганізація 1 клас
|
Програма містить 5 напрямків, відповідно до основних видів діяльності:
-
Філологічний (інтелектуальна сфера)
-
Художньо-естетичний (творчість, сфера художньої діяльності )
-
Еколого-натуралістичний (сфера академічних досягнень)
-
Історико - краєзнавчий (інтелектуальна сфера, спілкування)
-
Науково-технічний (сфера академічних досягнень)
-
Спортивно-оздоровчий (рухова сфера)
Схема роботи з обдарованими дітьми
Виявлення здібностей та обдарувань учнів:
- використання різних методик, тестування;
- проведення тестування та визначення інтелектуального потенціалу людини;
- діагностування та визначення інтересів особистості;
- створення банку даних «Обдарована дитина».
Організація системної роботи:
- ступенева профілізація навчання 5-го класу;
- введення додаткових предметів, спецкурсів;
- факультативні заняття;
- діяльність осередку наукового товариства МАНу;
- робота шкільної МАН;
- робота в мережі Інтернет;
- забезпечення роботи сайту Балабинського НВК.
Добір та розстановка кадрів:
- вибір педагогів для роботи у класах з поглибленим вивченням предметів;
- моніторинг діяльності вчителів;
- залучення науковців до роботи з дітьми;
- науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми;
- розробка та впровадження авторських програм (фізика, «Основи журналістики»);
- видавнича діяльність (підручники, посібники).
Формування стосунків співпраці «вчитель-учень»:
- предметні олімпіади, інтернет-олімпіади з математики, фізики, хімії тощо;
- конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт учнів у системі МАНу;
- обласні, всеукраїнські турніри, конкурси;
- фестивалі художньої самодіяльності;
- інтелектуальні ігри;
- учнівське самоврядування;
- день самоврядування.
Система заохочень, стимулювання відповідно до досягнутих результатів:
- нагородження переможців олімпіад, конкурсів, фестивалів;
- управлінська підтримка творчих груп, формування творчої бази:
- випуск інформаційних бюлетенів (проект);
- всебічне сприяння роботі творчих груп та ШМО.
Ознаки обдарованих дітей:
- часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;
- у них чудова пам'ять яка базується на ранньому мовленні та абсолютному мисленні;
- рано починають класифікувати інформацію;
- у них великий словниковий запас, вони із задоволенням читають енциклопедії, художню літературу;
- можуть займатися кількома справами відразу;
- вони дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;
- у ранньому віці здатні простежити причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки;
- легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;
- не можуть терпіти коли їм нав'язують готову відповідь;
- можуть тривали час концентрувати свою увагу на одній справі;
- мають надто розвинуте почуття справедливості;
- добре розвинуте почуття гумору;
- постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що «не під силу», й у вирішенні деяких із них домагаються успіху;
- для них характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій;
- вони надзвичайно чутливі до немовних виявів почуттів, емоцій людей, які їх оточують;
- чудово володіють екстрасенсорними здібностями;
- вони негативно оцінюють себе;
- більшість обдарованих дітей спить менше від своїх однолітків, вони раніше відмовляються від денного сну;
- іноді мають труднощі з тонкою руховою координацією.
Очікувані результати
Випускник НВК - це:
- сформована особистість із глибокими та міцними знаннями;
- має максимальний розвиток творчої та інтелектуальної обдарованості;
- має всебічний загальнокультурний розвиток, гуманістичний погляд;
- конкурентоспроможний у європейському просторі;
- вільно володіє комп'ютером;
- вільно володіє двома-трьома мовами (англійська, німецька, польська);
- є людиною високої культури з гарними естетичними смаками;
- прагне до постійного вдосконалення здоров'я у духовному, соціальному, психічному, фізичному проявах.
В рамках проекту «ОБДАРОВАНА ДИТИНА»
функціонують гуртки:
-
Дружина Юних рятувальників» (керівник Біляєва Н.О.)
-
«Рівний рівному» (керівник Шевченко Т.М.)
-
«Математика і логіка» (керівник Бабельчук Н.П.)
-
Історико-краєзнавчий (керівник Вєльчева О.Т.)
-
«Цікава математика» (керівник Губрієнко І.П.)
-
«Дружина юних інспекторів дорожнього руху» (Єнальєв В.Г.)
-
гурток «Театральний» (керівник Танигіна С.Г.)
-
Гурток «Футбол» (керівник Висоцький Д.О.)
На базі Балабинського НВК «Престиж»
проводяться заняття гуртків
Центру дитячої та юнацької творчості Запорізького району
-
хореографічний (керівник Сіра Ю.В.)
-
вокальний (керівник Лисенко Н.В.)
-
інструментальний (бандура) (керівник Лисенко Л.В.)
-
«Комп’ютерна графіка (керівник Чупріков І.В.)
-
«Мистецтво рідного краю» (керівник Павлік О.О.)
-
«Валеологія» (керівник Нєдоруєва І.Л.)
Дитячої та юнацької спортивної школи
-
Баскетбол (керівник Висоцький В.О.)
|
Напрямки діяльності
|
Виконавці
|
Терміни виконання
|
Поповнення інформаційно-ресурсного банку даних
«Обдарована дитина»
| -
|
Здійснити збір інформації про здібних та обдарованих учнів
|
Павлік О.О.
Коріньок Н.Ф.,
Бугріна В.В., Тарасенко А.С.
|
Кінець 1 семестру
Кінець навчального року
| -
|
Поновлювати інформаційний банк даних обдарованих дітей
|
Павлік О.О.
Класні керівники
|
Протягом року
| -
|
Удосконалювати форми і методи позакласної та позаурочної роботи
|
Педагогічні працівники
|
Протягом року
| -
|
Забезпечити проведення в гімназії І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з базових дисциплін та подальшу участь переможців у ІІ та ІІІ етапах
|
Павлік О.О. Вчителі-предметники
|
Жовтень 2010 – лютий 2011
| -
|
Залучати учнівську молодь 9 – 11 класів до участі у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН України
|
Керівники секцій НУТ «Софія» вчителі-предметники
|
Постійно
| -
|
Сприяти та координувати роботу НУТ «Софія»
|
Павлік О.О.
|
Постійно
| -
|
Залучати до участі у гімназійних, районних, обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах турнірах, спрямованих на виявлення та самореалізацію обдарованих дітей:
|
Павлік О.О.
Класні керівники вчителі-предметники, керівники гуртків
Вчителі української літератури
Вчителі хімії, біології, географії, класні керівники
|
Постійно (відповідно до термінів проведення конкурсів)
|
1. Обласний гуманітарний конкурс “Космічні фантазії”
2 Щорічний регіональний конкурс «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу» для учнів 4–5 класів.
3. Міжнародний конкурс знавців української мови ім. П.Яцика
4. Всеукраїнський конкурс з української літератури ім. Т.Шевченка
5. Конкурс «Кращий редактор»
| -
Еколого-натуралістичні акції: «Екологічний марафон», «Дослідницький марафон», «Плекаймо сад», «Юннатівський зеленбуд», «До чистих джерел», «Вчимося за повідувати», «Парки легені міст та сіл», «Парад квітів біля школи» та інші.
-
Екологічні конкурси: «Юний дослідник», «Біозахист рослин від хвороб», «Галерея кімнатних рослин» та інші.
| -
|
Всеукраїнський конкурс дитячої творчості початкового моделювання Всеукраїнський конкурс науково-технічної творчості
|
Вчителі трудового навчання
|
|
Національний тур міжнародного конкурсу Молодіжних проектів з енергоефективності «Енергія і середовище» та інші
|
Вчителі фізики
|
Всеукраїнська молодіжна акція «Пам'ятати. Відродити. Зберегти.»
Всеукраїнський конкурс творчих робіт учнів 10 - 11 класів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів "Мої права"
Всеукраїнський конкурс мультимедійних проектів, присвячених 90-річчю подій Української революції 1917 – 1921 років
|
Вчителі історії та права
|
|
Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Колосок», «Левеня», «Бобер», «Лелека», «Кенгуру», «Лелека», «Юніор-технік», «Соняшник», «Патріот» та інші
Обласний конкурс навчальних проектів за программою Intel® «Навчання для майбутнього»
Всеукраїнського конкурсу дитячої творчості «Податки очима дітей»
|
Вчителі предметники
|
|
Обласний конкурс дитячої творчості «Діти за чисту енергію»
Всеукраїнський конкурс «Знай і люби свій рідний край»
Дитячого конкурс-огляд малюнків, творів образотворчого мистецтва до Дня вшанування учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС
|
Вчителі трудового навчання та образотворчого мистецтва
|
| -
|
Надавати учням можливість вибору для поглибленого вивчення предметів через профільне навчання
|
Черкасова Л.В
|
Постійно
|
10, 11 - профілізація суспільно-гуманітарна, технологічна
|
|
|
8а, 9а – історія України, всесвітня історія
8б, 8в, 9б – українська мова і література
|
|
|
Профільні спецкурси: основи журналістики, основи кримінально-процесуального законодавства України
|
|
| -
|
Забезпечити учням гімназії користування послугами Інтернету в комп’ютерному класі
|
Чупріков І.В. Дерев’янкіна Л.В.
|
Постійно у позаурочний час
| -
|
Розробити курс лекцій (5-6 лекцій) «Обдарована дитина в сім’ї» для батьківського лекторію
|
Павлік О.О. Тарасенко А.С.
|
Травень 2011
| -
|
Створення творчої групи вчителів з метою вирішення проблеми «Компетентнісний підхід у навчанні обдарованої дитини»
|
адміністрація
|
Грудень 2010 -квітень 2011
|
Укладання угод з науковими установами, ВНЗ щодо цілеспрямованого відбору та навчання обдарованих дітей
| -
|
ЗНУ
ЗТНУ
ЗДА
|
Черкасова Л.В.
|
|
Форми співпраці педагогів і психолога при діагностуванні обдарованості учнів (позаурочна діяльність)
Захід
|
Психолог
|
Педагог
|
Олімпіади
|
Діагностує креативність
|
Проводить статистику, конкурс, турнір, як методичний засіб, аналізує отримані дані, мотивує, звертається за підтримкою до батьків на надає рекомендації
|
Конкурс-захист МАН
|
Знайомить з психологічними аспектами публічного виступу
|
Мотивація участі, раціоналізм (мотив), спостереження за дитиною під час участі
|
Підготовчі курси у ВНЗ –
|
здійснює діагностику професійних нахилів та здібностей
|
Доносить інформацію до учнів та батьків про співпрацю з ВНЗ
|
Турніри
|
Досліджує особливості розумових, фізичних здібностей, темпераменту та мотивації
|
Виявляє бажання учнів, мотивує відповідно до результатів психологічних діагностики
|
Форми співпраці педагогів і психолога при діагностуванні обдарованості учнів (навчальна діяльність)
Ланка
|
Психолог
|
Педагог
|
Початкова школа
|
Дослідження готовності до навчання в школі, рівня розумового розвитку, активності у спілкуванні, темпераменту, особливостей характеру, емоційної сфери
|
Вивчення даних психологічного дослідження шкільного психолога і використання
|
Середня школа
|
Дослідження адаптації до нових умов навчання, соціально-комуніктивних навичок, темпераменту, особливостей характеру, емоційної сфери
|
Зацікавлення дітей своїм предметом (різні методи роботи на уроці, застосування інформаційно-комунікаційних технологій, додаткова література), диференційовані завдання, залучення до гуртків та факультативів
|
Старша школа
|
Діагностика профільних нахилів, особливостей інтелектуальної діяльностей діяльності, темпераменту, особливостей характеру, емоційної сфери
|
Проведення нестандартних уроків, використання творчих завдань, різних методів згідно з типом темпераменту, особливостей характеру і емоційної сфери старшокласників
|
Методи стимулювання наукової активності учнів
Постановка проблемних завдань, нестандартних ситуацій.
Проведення дебатів, дискусій.
Інтерактивні методи - «відкритий мікрофон», «карусель», «мозковий штурм», «акваріум».
Метод проектів із застосуванням комп’ютерних технологій.
Презентації результатів наукового пошуку.
Застосування теорії множинного інтелекту.
Інформаційне забезпечення роботи учнів
Бібліотека
|
Каталог сценаріїв, свят, виховних годин
Допомога у підборі інформації виховного плану
Агітація серед батьків про необхідність читання, поради
Допомога у проведенні зустрічей з сучасними письменниками Запорізького краю
Інформаційний бюлетень про надходження нових книг і періодики
|
Навчальна діяльність
|
Стіннівки
Календар знаменних та пам’ятних дат (залучення до організації)
Екзамен (підбір літератури)
Презентація нової літератури, необхідної у навчальному процесі
Використання ТЗН
|
Позаурочна діяльність
|
Ранки
Конкурси
Вікторини
Організація дитячих груп за інтересами
Можливість комп’ютерного забезпечення доступу до каталогу літератури
Використання ТЗН
|
Інформаційне забезпечення за віковими категоріями
|
Пропаганда літератури для дітей (твори різних письменників)
Консультації з пошуку інформації в шкільній бібліотеці та в бібліотеках міста.
Презентація бібліотек Запоріжжя та їх можливостей, міжбібліотечний абонемент
|
Положення про стимулювання педагогів, що займаються організацію дослідницької діяльності учнів, підготовкою учнів до олімпіад
Участь у заходах
|
Форми стимулювання
|
Відкритий урок
|
Подяка, позачергова атестація з підвищенням категорії, встановлення звання, підтримка колег
|
Участь в олімпіадах
|
Нагородження грамотою, оголошення подяки, преміювання за призові місця.
Повідомлення у пресі, відзначення на нарадах, грамоти, преміювання за призові місця на ІІІ рівні
|
Участь у навчально-дослідній роботі
|
Участь в педагогічних конкурсах
|
Грамоти районного відділу освіти,
Звання (під час атестації)
|
Розробка авторських програм
|
Допомога у виданні методичних посібників.
Вивчення педагогічного досвіду
|
Участь у педагогічних конференціях
|
Відзначення на педагогічних нарадах, щорічна винагорода
|
Участь у методичній роботі
|
Включення до складу атестаційної комісії,
призначення керівником методичної комісії
надання переваг при розподілі педагогічних навантажень
|
Використання ІКТ
|
Відзначення на педагогічних нарадах, щорічна винагорода
|
Стимулювання та заохочення навчальної та позаурочної діяльності учнів
Форми
|
Діяльність
|
Методи
|
Заохочення
|
Урок
|
Навчальна
|
Інтерактивне навчання
Міні театри
Лінгвістичні ігри
Проектне навчання
Ситуативне та проблемне навчання
|
Подяка.
Рейтинг успішності («Кращий учень класу», «Кращий клас»), подяка батькам, відзначення на лінійках, рекомендація до вступу у ВНЗ
|
Позаурочна діяльність
|
Олімпіади, інтелектуальні ігри, МАН, конкурси, турніри
|
Міні-дослідження
Проекти
Конкурси-захисти рефератів, пошукових робіт
Читацькі клуби
Рецензування робіт фахівцями
|
Подяка в особову справу, щоденник, нагорода грамотами дипломами, вибір в органи учнівського самоврядування
Вітання
Подарунки призерам ІІІ рівня
|
Положення про стимулювання й нагородження учнів у позаурочній діяльності
Форми
|
Діяльність
|
Грамоти та дипломи
|
Переможці конкурсів, оглядів, спортивних змагань;
Зразкове чергування в НВК
Зразкове збереження підручників
|
Грамотами та цінними подарунками
|
Призові місця
- у 2 та 3 турах всеукраїнських олімпіад
- конкурсах-захистах Малої академії наук;
- у конкурсах, змаганнях тощо районного, обласного, всеукраїнського рівнях
|
Посвідчення
|
«Кращий староста класу»
«За успіхи в навчальній діяльності»
«За добросовісне ставлення до чергування в НВК»
|
Спеціальною стрічкою
|
Активіст року
Кращий спортсмен року
|
Подяка у щоденник
|
Участь у суспільно-корисній і громадській діяльності НВК
|
Основні принципи педагогіки успіху
-
будь-яке досягнення може й повинно усвідомлюватися дітьми як позитивний, значущий для них результат;
-
усяке досягнення має бути персоніфіковане, тобто пов’язане з певним іменем;
-
перемога не може бути малою або ж великою – вона буває поміченою або непоміченою;
-
кожна дитина здатна робити щось краще за інших;
-
педагогічні досягнення вчителя – особистісні успіхи учня: будь-яке досягнення (і вчителя, і учня) набуває педагогічного звучання лише за наявності організованої практики обліку та комплексного аналізу.
Учнівське самоврядування
Функції «Прес-центру»
-
випуск листівок з інформацією про перемоги учнів, результати рейдів- перевірок
-
випуск щотижневих новин від самоврядування;
-
випуск новин про історичні дати.
Функції центру «Знання і Інтелект»
-
координація творчих груп із підготовки проведення позакласних заходів із предметів;
-
організація наукових, предметних конференцій;
-
заохочення переможців конкурсів, вікторин;
-
майстер-класи Активів класів щодо самоорганізації;
-
контроль за пропусками занять без поважних причин;
-
випуски новин (стінгазети, сайт)
Функції центру «Творчість»
-
залучає дітей до позаурочної діяльності, організації змістовного дозвілля та відпочинку
-
відвідування театрів, участь в екскурсіях;
-
підготовка та проведення традиційних шкільних заходів.
Функції центру «Здоров’я, спорту та краси»
-
залучає учнів до спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої роботи;
-
організовує проведення змагань спортивної олімпіади з різних видів спорту;
-
проводе конкурси та свята.
Функції центру «Батьківщина»
-
організовує експедиції з вивчених учнями історії своєї Батьківщини, міста, школи;
-
досліджує маловідомі героїчні й трагічні сторінки історії свого краю;
-
веде пошукову роботу, збирає народознавчі матеріали, вивчає традиції та звичаї українського народу
Поділіться з Вашими друзьями: |