Профілактика агресивної поведінки в навчально-виховному процесі Анотація Мета



Скачати 88.17 Kb.
Дата конвертації11.04.2016
Розмір88.17 Kb.
Галушко Марина Андріївна

Нагольно-Тарасівський навчально-виховний комплекс

Досвід роботи: практичний психолог комплексу (3 роки)

Тел. 0660389960


Профілактика агресивної поведінки в навчально-виховному процесі

Анотація



Мета: розширювати знання про ефективне спілкування між людьми; формувати навички управління собою і конструктивної взаємодії у групі; розвивати навички самоаналізу; дослідити фактори агресивно поведінки та знайти шляхи контролю емоційних стані.

Актуальність:

Проблема агресивності в навчально-виховному процесі дуже актуальна в наш час. Агресивна поведінка не є рідкістю для сучасного суспільства. Останнім часом кількість агресивно налаштованих людей зросла у декілька разів. Сама по собі агресія не є виключно негативним явищем. Зазвичай вона виникає як реакція на певну ситуацію, пов'язану з напругою, тривогою або страхом. Але так важливо вчасно знайти потрібні слова і залишити сили для мирного розв'язання конфлікту. Вміння контролювати себе в конфліктних ситуаціях, свої негативні емоційні стани: гнів, незадоволення, роздратування є дуже важливими.

Агресивне спілкування є каталізатором прояву конфлікту, причому, не обов'язково ситуативного. Його корені можуть сягати далекого минулого. Однак подібні дії потребують негайної реакції, спрямованої на первинне зниження агресії, і лише після цього – заглиблення в основні причини та джерела агресії. Проблема агресії розкривається а працях З. Фрейда, К. Лоренца, С.Семенюк, Г. Васильєвої, А.Маслоу та інших. Тому профілактика агресивної поведінки усих учасників навчально-виховного процесу дуже актуальна в наш час.

Практична значимість роботи полягає в тому, що надано рекомендації щодо контролю своїх негативних станів. Ця робота має на меті надати учасникам виховного процесу практичні рекомендації, які будуть корисними під час розв'язання конфліктних ситуацій. Розкриває поняття агресії та форми її прояву. Навчає розрізняти негативні емоційні стани та контролювати їх прояви.

Опис роботи

Тренінг для батьків та педагогів

Вступне слово

Я рада Вас всіх вітати! Тема нашого сьогоднішнього заняття: «Профілактика агресивної поведінки в навчально-виховному процесі».

Професійна діяльність педагога, вихователя в усі часи вважалася однієї з емоційно напружених. Бути постійно серед людей, спілкуватися, впливати на дітей, часто опинятися у несподіваних стресових ситуаціях. Так само і виховання дитини батьками являється великим мистецтвом опанувати себе. І тому людина, чия професія пов'язана з навчально-виховним процесом повинна вміти контролювати свої негативні емоційні стани: гнів, незадоволення, роздратування та ін.

Прийняття правил

Мета: ознайомлення учасників з особливостями роботи в групі.



  1. Називати один одного так, як він представлявся.

  2. Говорити від свого імені.

  3. Доброзичливість, толерантність, щирість.

  4. Активність.

  5. Бути відкритими до нових вражень: аналізувати власні почуття, думки, ставлення до того, що відбувається на занятті.

  6. Бути доброзичливими та щирими.

  7. Висловлення своїх думок та вражень, які виникають під час заняття.

Чи згодні ви з такими правилами? Що ще можна доповнити? Чи приймаєте такі принципи роботи в групі.
Вправа «Знайомство»

Мета: знайомство з учасниками тренінгу; створення позитивної атмосфери.

Психолог. «Давайте з вами ближче познайомимося. Знайдіть, будь ласка, на вашому столі пелюстку ромашки з першою літеро вашого імені, допишіть на ньому своє ім'я та рису характеру, яка вас характеризує». Учасники формують квітку на дошці.

Обговорення.


Вправа «Весняна галявина. Очікування»

Мета: виявити очікування учасників

Учасники на листочках (у вигляді квітів) пишуть свої очікування від заняття та приклеюють на ватман на дошці (у вигляді галявини).

Обговорення. За бажанням озвучують свої очікування.


Вправа «Непомітний зв'язок»

Мета: відчути причетність до спільної справи, єдність команди; зняти негативний стан; формувати вміння попереджати конфліктні ситуації.

Психолог. Зараз я прошу вас стати в коло на відстані витягнутих рук та закрити очі. (психолог заходить в коло та розповідає вводну історію).

«Відомо, що давни-давно жила на світі одна людина. У нього було довге волосся та сива борода, тому і багато хто думав, що він старий та мудрий. Ця людина вміла те, чого не вміють інші, тому його називали мудрецем. Люди відчували себе під його захистом. І от прийшов день, коли мудрець відправився в дорогу. Він обійшов всю Землю. І здивувався мудрець, наскільки були різними люди, їх характери, звички, бажання, вчинки.

«як непросто усим уживатися один з одним, щоб таке вигадати?» - думав він. І тоді мудрець сплів довгу, тонку нитку. Вона була чарівна та невидима. Задумав він обійти усих людей і пов'язати їх цією нитко. Ті, кому передав мудрець чародійну нитку, стали добріші, терпимішими. Інколи вони сперечалися, та о чудо нитка натягувалася, але не рвалася. Інколи вони сварилися і нитка розривалася та коли мирилися, обірвані кінці зв'язувалися. Тільки вузлик нагадував про сварку. Що ж робили люди з дарунком мудреця? Хтось беріг як зіницю ока, хтось залишав багато вузлів і характер у нього ставав «вузловатим» (обрізається нитка і зв'язуються кінці).


  • Зараз ви відчуваєте у своїх руках цю чарівну нитку. А якщо потягнути її на себе?(спробуйте) Так, вона «ріже» руки. Такі стосунки між людьми можна назвати «натягнуті».

  • А якщо хтось потягне, а інший не стане? (спробуйте) В таких ситуаціях говорять «тягне ковдру на себе».

  • Різні експерименти можна проводити з цією ниткою – більшість людей присвячують цьому все своє життя: натягнуть, розірвуть, зав'яжуть вузол, чи взагалі відпустять.

  • Давайте з вами зараз знайдемо таке положення нитки, яке для усих буде зручним, і запам'ятаємо його.


Інформаційне повідомлення на тему: «Форми агресивності»

Агресивність – це властивість особистості, яка виражається в готовності до агресії.

Агресія – це мотивована деструктивна поведінка, яка суперечить нормам і правилам існування людей в суспільстві, яка наносить шкоду об'єктам нападу (живим та наживим), яка приносить фізичну та моральну шкоду людям та визиває в них психологічний дискомфорт.

Проявляється агресивність в імпульсивній активній поведінці, афективних (емоційно напружених) переживаннях гніву, злості, прагненні заподіяти іншому травму, біль.

Виділяють такі форми агресії:


  1. Фізична форма – бійки, вибухи гніву, люті. Тобто причинення фізичного болю людині чи руйнування майна.

  2. Вербальна (словесна) форма – скандали, крик, погрози, плітки тощо. Нанесення психологічних травм людині.

  3. Саморуйнівна (аутоагресія) – нанесення собі фізичних та психологічних травм.

  4. Морально-психологічна форма – певний стиль моральної поведінки з людиною або групою людей, який завдає шкоди їх морально-психологічному станові.

Дана форма може проявлятися в авторитарному пригнічуючому стилі спілкування, заздрості, ненависті до оточуючих за реальні та уявні дії, підозрілості, критицизму, тобто надмірно критичному ставленні до предметів, що належать особистості, її одягу, роботі, поведінці тощо.
Діагностична робота

Вправа «Визначення власного рівня агресивності»

Тест на виявлення агресивності А. Асингера
Робота у групі

Вправа «Визначення причин агресивної поведінки»

Мета: сформувати можливі причини агресивної поведінки; визначити методи боротьби з агресивними проявами.

Учасники об'єднуються в дві групи за принципом: троянди, ромашки. Кожна група отримує своє завдання, а після його виконання один учасник презентує напрацювання своєї групи.

Завдання для групи «Троянди» - виділити причини агресивної поведінки.

Завдання для групи «Ромашки» - запропонувати власні поведінкові способи боротьби з агресивними проявами.

Психолог при потребі доповнює виступ. (музичний супровід вправи).
Вправа «Рожевий кущ» (музичний супровід)

Мета: корекція негативних емоційних станів, релаксація.

Психолог. Сядьте зручно, закрийте очі, зробіть декілька глибоких вдихів та видихів, розслабтеся. Уявіть собі рожевий кущ з великою кількістю квітів і розкрившихся бутонів…

Тепер переведіть свій погляд на один із бутонів. Він ще зовсім закритий, та вже на самому вершечку помітний рожевий кінчик. Повністю сконцентруйтеся на цьому образі.

Тепер, дуже повільно, зелена чашечка починає розкриватися. Вже видно, що вона складається з окремих чашелистиків, які повільно відходять один від одного, загинаються до низу. Чашечки продовжують розкриватися і ви вже бачите весь бутон повністю.

Тепер вже і пелюстки починають розкриватися і повільно перетворюватися в розквітнувшу квітку…

Ця квітка чарівна. Погляньте в середину бутону. Що ви там бачите? Поговоріть з цією істотою. Що для вас являється важливим на даний час? Тепер станьте цією квіткою. Побудьте в цьому образі.

Символічно – ви і є ця квітка. Та ж сила, яка вдихає у Всесвіт і створила квітку, дає можливість розвивати в собі вашу саму бажану сущність.

Закінчуємо вправу. Поступово повертаємося в кімнату та відкриваємо очі.

Обговорення. Збір від учасників про їх емоційний стан, стан нервово-м'язової напруги.


Аналіз притчи

Притча –блюз «Пошкоджений паркан»

Жив собі хлопчик із важким характером. Він ображав своїх однолітків, часто був затійником бійок. Батьки дуже переживали за хлопця. А тато почав думати як зарадити хлопцеві у такій ситуації.

Якось батько дав йому мішок з цвяхами і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає контроль над собою і з кимось свариться чи ображає. Першого дня він забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опанувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це.

Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минав час. І згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося…паркан уже ніколи не буде таким, як колись».

Обговорення.

Якщо ви з кимось сваритесь й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються незважаючи на те, скільки разів ви потім вибачитеся. Не залишайте на своєму шляху таких дірок!


Вправа «П'ять ситуацій»

Мета: навчити способам самодопомоги в проблемних ситуаціях.

Психолог. Згадайте 5 ситуацій, які викликають у вас почуття комфорту. Уявіть їх і запам'ятайте свої відчуття. Подумки покладіть ці відчуття в кишеню, звідки ви їх зможете дістати, коли трапиться якась проблемна ситуація чи вибух негативних переживань.

Обговорення.



  • Що ви відчували, коли виконували цю вправу?

  • Як гадаєте, в яких ситуаціях такий прийом вам може стати в пригоді?

Вправа «Аналіз очікувань»

Мета: виявити зворотний зв'язок.

Психолог. Зараз давайте дізнаємося чи справдилися ваші очікування? Для цього на столі лежать метелики. Візьміть їх та наклейте на галявину до квітів. Озвучте ваші враження та побажання всим учасникам.

Обговорення.
Висновок. Отже, на сьогоднішньому занятті ми визначили форми та причини агресивної поведінки, охарактеризували наслідки та вплив такої поведінки як на дитину, так і самого себе. Навчилися контролювати свої негативні стани.

Часто буває так, що ми навіть не замислюємося над наслідками проявів негативних емоцій. Я б хотіла закінчити такими словами:


«Це неможливо – сказала Причина».

«Це марно, - відрізала Гордість».

«Спробуй… - прошепотіла Мрія».

Почніть думати позитивно і у вас все вийде!


Висновки


Профілактика і попередження агресивної поведінки стає не тільки соціально значимим, але і психологічно необхідним. Звідки виникає необхідність профілактичної діяльності психолога. Несвоєчасне виявлення початкових ознак поводження, що відхиляється, і проблем у вихованні, що перешкоджають розвитку дитини, приводить до швидкого переходу відхилень у хронічні порушення поводження. А це, в свою чергу, - до викривлення соціальних та духовних цінностей.

Література:



  1. Семенюк Л.М. «Психологічні особливості агресивного поводження підлітків і умови його корекції».- М, 1996

  2. Немов «Настільний підручник практичного психолога». Освіта – Київ, 2000

  3. Журнал « Практичний психолог» 2013 рік, № 4.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка