Професійне самовизначення старших підлітків в умовах загальноосвітньої школи



Скачати 24.12 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір24.12 Kb.
УДК 331.548-053.6:371.5 (043.2)

Бондар Ю.М.

Національний авіаційний університет, Київ
ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
В умовах ринкової економіки створення умов для саморозвитку і самовизначення, осмислення своїх можливостей і життєвих цілей, активного пошуку майбутньої сфери діяльності є нагальною потребою сьогодення.

Розв’язанню цих завдань сприяє, зокрема, впровадження новітніх технологій профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю, які передбачають цілеспрямоване надання їй можливості ознайомлюватися зі змістом та психологічними характеристиками професій різних сфер діяльності, одержати основи знань, базові навички, перевірити власні можливості та інтереси, підготуватися до постійної, активної участі у виробничому та громадському житті, тобто допомогти школярам у вирішенні проблеми професійного самовизначення.

Як доведено у ряді досліджень, успішність професійного самовизначення особистості залежить від багатьох складових, в тому числі від того, наскільки цілеспрямовано здійснюється профорієнтаційна робота, чи відповідає вона проблемам сьогодення. Якщо раніше профорієнтація розглядалася як система допомоги у професійному самовизначенні особистості, причому акцент робився на одноразове самовизначення у юнацькому віці, то тепер профорієнтація має озброїти людину умінням обирати професію, оволодівати професією, адаптуватися в професії, змінювати професію, – тобто профорієнтація повинна надати людині ідеологію, методологію і технологію планування і здійснення свого професійного і кар’єрного розвитку. При цьому, вихідною позицією в розробці нової системи професійної орієнтації повинно бути бачення особистості насамперед не як об’єкта, а як суб’єкта саморозвитку (Н.О. Кондратова, Є.В. Єгорова, Н.А. Побірченко, В.В. Синявський, Б.О. Федорішин та ін).

Отже, основна увага при здійсненні профорієнтаційних заходів повинна бути зосереджена на виявленні, розвитку, задоволенні інтересів і потреб особистості, її схильностей, мотивів, ціннісних орієнтацій тощо. На думку вчених, стикаючись з проблемою свідомого професійного самовизначення, учні мають багато утруднень. З одного боку, вони не мають тих психологічних знань, які б допомагали їм у самореалізації, а з іншого – учнів не навчають об’єктивно оцінювати свої особистісні якості з точки зору їх відповідності потребам майбутньої професійної діяльності. І як наслідок такого становища, учні не завжди

вміють всебічно оцінювати свої індивідуально-психологічні можливості щодо придатності їх до тієї або іншої сфери діяльності, оскільки життєвий досвід в них незначний, професійні інтереси не визначені.

Тенденція зростання рівня безробіття змушує збільшувати та вдосконалювати форми і методи соціального впливу на молодь, сприяти підвищенню рівня її професійної підготовки, залучати якомога більше кваліфікованих спеціалістів до надання допомоги молодій людині (соціальних педагогів, психологів, профконсультантів, соціологів).



Науковий керівник: Тименко В.М., к. пед. н., доцент


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка