Тема : Природні зони Африки, закономірності їх розміщення. Специфічність грунтово-рослинного покриву і тваринного світу.
Мета уроку:
- повторити вивчений матеріал;
- з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем;
- формувати знання про особливості розміщення природних зон Африки;
поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон;
- сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом;
- удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, атласами.
Розвивати:
- географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях;
- формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;
- вміння працювати з додатковою літературою, комп’ютерною програмою;
- виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки.
Виховувати:
- інтерес до предмета, любов, бережне ставлення до природи;
- захоплення її красою і досконалістю;
- почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.
Обладнання:
фізична карта;
кліматична карта;
карта природних зон Африки;
комп’ютерна програма для 7 класу;
мультимедійний презентація для 7 класу;
атласи;
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання .
Доброго дня! Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Африка – цікавий континент.
Тут пригадуєм момент,
Він був колискою життя
І дав людині майбуття.
У Єгипті, ми всі знаєм,
Перше чудо світу зустрічаєм.
Це одвічні піраміди,
Історії славнінії сліди.
Природа континенту є контрасна,
Людина у діяльності над ним не власна.
Є зона зливових дощів,
Гірських країн і пустель масив.
Хоч материк і є спекотний,
Тече тут Ніл величний, повноводний.
Сам Лінгвістон тут мандрував
І Африку для нас вивчав.
Бліцопитування
-
Які моря омивають Африку? (Червоне, Середземне)
-
Які течії омивають материк Африка?(Мозамбіцька, Течія мису Голкового, Бенгальська течія)
-
Яка річка двічі перетинає екватор?( р.Конго)
-
З якої річки бере початок річка Ніл?(р.Кагера)
-
Що розташоване північніше – Східно африканське плоскогір’я чи Ефіопське нагір’я? (Ефіопське нагір’я)
-
Гвінейська затока омиває західне чи східне узбережжя Африки) (Західне)
-
Замбезі впадає в Гвінейську затоку чи в Мозамбіцьку протоку? (Мозамбіцьку)
-
Водоспад Лінгвістона знаходиться на р.Замбезі чи р. Конго.(р. Конго)
-
Яке найбільше за площею озеро в Африці? (Вікторія)
-
Гори Атлас знаходяться на північному заході чи на південному сході материка? (Північному заході)
-
Яка найвища точка на територіі Африки? (г.Кіліманджаро, 5895 м )
-
Який найбільший острів знаходиться біля берегів Африки?
( о. Мадагаскар)
Презентація
«7 чудес Африки»
(Випереджальне завдання)
Географічна розминка
Показати на фізичній карті Африки географічні об’єкти.
-
Мис Рас-Енгела;
-
Середземне море;
-
Мис Агульяс ( Голковий);
-
Червоне море;
-
Гібралтарська протока;
-
Півострів Сомалі;
-
Вулкан Кіліманджаро;
-
Річка Ніл (Голубий Ніл, Блакитний Ніл);
-
Озеро Вікторія;
-
Пустеля Сахара;
-
Гори Атлас;
-
Острів Мадагаскар;
-
Східно-Африканське плоскогір’я;
-
Ефіопське нагір’я;
-
Озеро Чад;
-
Річна Конго;
-
Пустеля Калахарі;
-
Капські гори;
-
Водоспад Вікторія;
-
Нагір’я Ах агар і Тібесті.
-
Мозамбіцька протока;
-
Аденська затока;
-
Річка Замбезі;
-
Озеро Ньяса;
-
Баб-ель-Мандебська протока;
-
Водоспад Вікторія.
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Африка… Скільки загадковостей у цьому слові!
Африка- це континент надзвичайно різноманітних ландшафтів: пустель, напівпустель, лісів, жарких саван, гірських вершин вкритих снігом. Тваринний світ Африки – це жива колекція тропічної фауни.
Сьогодні ми вирушаємо в подорож. Під пекучим Сонцем, проливним дощем, через болота і джунглі, сипучими пісками, під гарячими вітрами.
Прийом «Асоціативна паутина»
З яким словом у вас асоціюється материк Африка?
Що ви знаєте про неї?
Що спадає вам на думку, коли звучить слово Африка?
ІV Вивчення нового матеріалу
Робота з картою
-
Назвіть в яких природних зонах розташована Африка?
-
Яку особливість розміщення природних зон ви помітили?
-
Які природні зони займають найбільші площі на материку?
-
Де зустрічається висотна поясність на материку?
Розповідь учителя
Географічне положення Африки, переважання рівнинного рельєфу і нерівномірний розподіл опадів зумовлюють на материку яскравий прояв широтної зональності. Подібно до кліматичних поясів, природні зони розташувались майже симетрично відносно екватора в північній і південній частинах материка.
На екваторі сформувалися зона вологих екваторіальних лісів, яка змінюється зоною субекваторіальних перемінно-вологих лісів, що поступово переходять у савани, а ті – у тропічні напівпустелі та пустелі. На крайніх півночі та півдні материка поширені субтропічні твердо листі ліси і чагарники.
Пригадайте що таке природна зона, висотна поясність?
Робота в групах:
Скласти міні –проект « Природні зони Африки»
1 група - Вологі екваторіальні ліси ( гілеї)
2 група - Савани й рідколісся
3 група - Пустелі й напівпустелі ( пустеля Сахара, Калахарі, Наміб)
4 група - Вічнозелені твердо листі ліси й чагарники.
Виступи учнів супроводжуються презентацією « Рослинний і тваринний світ природних зон Африки».
Учні в класі заповнюють таблицю « Природні зони Африки»
Характеристика природних зон
Назва природної зони
|
Грунти
|
Рослинний світ
|
Тваринний світ
|
Вологі екваторіальні ліси ( гілеї)
|
Червоно-жовті фералітні
|
Мохи, червоне, чорне
(ебенове),сандалове, жовте, хлібне дерева, фікуси, пальми, сейби, кава, ліани.
|
Слон, жуки, горила,
Окапі, шимпанзе,
Мартишки, павіани, папуги, нектариці, птахи-носороги, дятли, терміти, москіти, бегемот,
китецевуха свиня.
|
Савани й рідколісся
|
Червоні фералітні, червоно-бурі.
|
Олійне дерево,
пальми,
слонова трава,
акації, деревовидний молочай, алое.
|
Слон, жирафа, зебра, буйвіл,
антилопа, лев,
гепард, шакал, гієна, гриф, бегемот, носоріг,
крокодил, мавпи,секретар, терміти.
|
Путелі: Сахара
|
Пустельні сірі
|
Верблюжа колючка, акації, осока, полини.
В оазисах фінікові пальми, інші сільськогосподарські культури.
|
Горлиці ,голуби,
рябчики, жайворонки, бігунки, сокіл, антилопи, верблюди, ящірка, лисиця –фенек, черепахи, скарабеї, скорпіони.
|
Пустеля Калахарі
|
Пустельні сірі
|
Молочай, алое, кавуни, вельвічія, акації, тамариск.
|
Леви, шакали, гепарди.
|
Вічнозелені
твердолистяні ліси й чагарники
|
Коричневі
|
Ліванський кедр, сосна, кипарис, лавролиста олива, південний бук, чорне дерево, верес, молочай, нарцис, тюльпан, гладіолус, амариліс.
|
Антилопи, олені,
лані, макаки, тушканчики, дикобрази, зайці, шакали, гієни, земляний вовк, ящірки, змії.
|
Запитання :
-
Яких рослин і тварин зустріне мандрівник , подорожуючи гілеями Африки?
-
Фото яких тварин і рослин може привезти натураліст із саван?
3. Як живий світ пустелі пристосувався до нестачі води?
4. Чи здатні рослини гілеї та саван вижити в нашій місцевості? Чому?
Відповідаючи на запитання учні читають повідомлення про унікальні види рослин та ендеміків тварин Африки.
V Закріплення вивченого матеріалу
Міні – диктант
Умовні позначення відповідей: Г – гілеї, С-савани, П- пустелі, Т- твердо листі ліси.
-
Вічнозелені ліси, що ростуть у 6 – 7 ярусів.
-
Тут росте товсте бочкоподібне дерево.
-
Тварини й рослини тут дуже економлять воду.
-
Проживає «велика п’ятірка» : слон, носоріг, буйвіл, лев, жираф.
-
Батьківщина кавунів і вельвічії.
-
Поширені жовто-червоні малородючі грунти.
-
Частина рослин є ефемерами.
-
Листя рослин захищене восковим нальотом.
-
Острівцями життя є оазиси, а їхньою царицею фінікова пальма.
-
Деякі рослини зони можуть рости на півдні України.
-
Ростуть високі трави, в яких може сховатися вершник.
Розгадування кросворду «Природні зони Африки»
VІ Підсумок уроку
-
На материку чітко проявляється закон географічної зональності: екваторіальні ліси змінюються саванами, які переходять у тропічні пустелі, а на північному і південному побережжях континенту вузькою смугою простяглися - субтропічні твердолисті ліси і чагарники.
- За видовим складом рослин і тварин, що припадають на одиницю площі,
африканські савани не мають собі рівних серед природних зон.
- В Африці пустелі та напівпустелі займають величезні площі, а пустеля Сахара – є найбільшою пустелею світу.
Рефлексія
Ну от і закінчилась наша фантастична подорож природними зонами Африки.
Чого ви навчилися під час подорожі?
Які труднощі виникли?
Що сподобалося на уроці?
VІІ Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника параграф 17-19.
Підготувати повідомлення про народи, що населяють Африку: пігмеїв, масаїв, туарегів та інших.
Поділіться з Вашими друзьями: |