Природа як джерело натхнення японців, а її зображення засіб вираження почуттів



Скачати 42.23 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір42.23 Kb.
Урок-дослідження

Тема: Природа як джерело натхнення японців, а її зображення – засіб вираження почуттів.

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю японського поета Мацуо Басьо, з одним із жанрів японської поезії – хоку, допомогти п’ятикласникам зрозуміти особливості хоку; розвивати образне мислення, творчу фантазію учнів, уміння робити висновки, допомогти дітям побачити в «малому велике»; виховувати естетичний смак, людей високої культури, здатних сприймати культурні цінності інших народів, виховувати любов до природи.

Обладнання: портрет Басьо, карта Японії, фотографії японських гравюр.

Тип уроку: урок-дослідження.

Запис на дошці: слова Е.М.Ремарка: «Чому це ставлять пам’ятники різним людям, а чому б не поставити пам’ятник місяцю або квітучому дереву?»


Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Вступне слово вчителя:

– На дошці написані слова відомого німецького письменника Е.М.Ремарка. Напевно, вони видаються вам дивними. Але є на світі народ, який поставив подібні «пам’ятники». Не з граніту чи мармуру. Ці пам’ятники в душах людей та в їхніх творах. Народ цей – японці. Давайте поринемо у неперевершений світ японської природи та культури.

( Слайд-шоу «Природа Японії»)



  • На невеликих островах у Тихому океані розташована «країна, де сходить сонце» - Японія. Протягом тривалої історії вона створила свою самобутню національну культуру. Для жителів цієї країни є традиційним тонке відчуття прекрасного, пошуки краси, їм властивий тісний зв'язок з природою, любов до якої виховується з дитячих років. Японці говорять: «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому - і ви навчитеся любити життя».


ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

-Що ж це за країна, Японія?

Учень-географ:

Японія розташована на островах (їх біля 4-х тисяч) у Тихому океані. Найбільшими є острови: Хонсю, Хоккайдо, Кюсю, Сікоку. Три четверті території займають гори. Найвищою точкою Японії є гора Фудзіяма, її шанують як національну святиню. Японські острови високосейсмічний район; щороку тут реєструють близько півтори тисячі землетрусів, на узбережжі вони нерідко супроводжуються великими хвилями цунамі. Японія - високорозвинена країна, за повоєнні роки вона досягла феноменальних результатів в економіці та соціальному розвитку. Це країна найновіших технологій та електронних винаходів. Усім нам відомі фірми «Соні», «Панасонік», «Тойота» та інші.
- Однак Японія відзначається не тільки економічним розвитком, а й своєрідною культурою.

- Що ви можете розповісти про японську культуру?


Учень - культурознавець:

Японія - це країна:

орігамі (Традиційне японське мистецтво: з квадратного аркуша паперу шляхом складання виходять різні фігурки та предмети).

ікебани (Прикладне мистецтво комбінування квітів та гілок у вазі. Ці композиції не продаються і не даруються, вони виготовляються для себе, для своєї родини).

бонсай (Вирощування карликових дерев у горщиках, які обмежують їх ріст).

чайної церемонії (Мистецтво приготування чайного напою в присутності гостей).

боротьби сумо (Борці, що відрізняються могутньою статурою, їх вага більше 130 кілограм). А ще Японія - це країна яскравих свят: цукімі- свято милування місяцем, ханамі – свято милування квітами: сакурою, сливою, персиком.
-Досить відрізняється від європейської поезії творчість японських поетів. Насамперед новизною жанрів. Близько 3 століть тому в цій країні з’явилася нова поетична форма – хоку. Її творцем був Мацуо Басьо.

- Що означає це вигадане ім’я?

- Що відбувалося в Японії в 17 століть, за часів життя поета?
Учень-історик
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Життя і творчість поета.

-Яким було життя поета?


Мацуо Басьо народився у 1644 році в місті Уено, у родині небагатого самурая - його назвали Дзінсітіро. Але пізніше він взяв своїм псевдонімом Мацуо Басьо - що означає «бананова пальма». Уже в 28 років, коли Мацуо Басьо був відомим поетом, він залишив рідний дім і пішов у мандри.
Розглянемо зразки хоку у вашому підручнику. Які Особливості хоку? (Запис на дошці)
-Хоку - це віршована форма, що складається із трьох рядків, в перекладі означає «початкова форма».

Класичні хоку містять 17 складів.

Складаються із трьох ритмічних рядків (5, 7, 5 складів).

Відкидалося все зайве, наприклад, слова, які можна домислити. Збірки віршів впорядковувалися за порами року. У хоку картини природи такі, якими є насправді, а почуття глибоко приховані і вгадуються через натяк на стан природи.

Тут використовуються не тільки прийоми живопису, а й звукові образи. Можна сказати, що хоку - це не тільки жанр літератури, а й окремий вид мистецтва. І саме Мацуо Басьо був засновником поетичної школи, яка створила переворот в японській літературі. Стиль Басьо панував майже 2000 років.
IV. Аналіз хоку Басьо.


  • Тож давайте звернемося до поезії Мацуо Басьо.


Слайд №

(Учні відповідають на запитання, зачитують та аналізують хоку)

Слайд № , № , № , №
V. Дослідницька робота за підручником


VI. Підведення підсумків


  • Визначте, в чому полягає новаторство поезії Басьо?

Заснував поетичну школу, що існувала майже 2000 років;

у його творчості з’являються нові теми, що підказані подорожами;

у Басьо хоку - це не лише вірш про природу, за природою приховані настрої автора, глибокі роздуми та переживання.
Як це можна зобразити схематично?

ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ.

А ще Басьо говорив, що «хоку не можна складати із різних шматків, його треба кувати, як золото».

- Що ви взяли для себе корисного, цікавого з сьогоднішнього уроку?



- Мацуо Басьо жив у далекому минулому, але його твори, такі незвичні для нас за формою ми розуміємо і зараз. Бо це справжнє мистецтво, справжня краса, яку навіть не потрібно розуміти, її потрібно лише відчути.
VII. Домашнє завдання: скласти власні хоку, намалювати ілюстрації.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка