Прелюд пам’яті Тараса Григоровича Шевченка



Скачати 73.65 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір73.65 Kb.

Тема семестру: Композиція музичного твору.

Тема уроку: Прелюд пам’яті Тараса Григоровича Шевченка.

Мета: зосередити увагу учнів на музику, що втілює образ Т.Г.Шевченка, визначити з учнями роль Шевченка в українській культурі;продовжувати знайомити учнів з творчістю Якова Степового на прикладі музичного твору «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка»; закріпити визначення понять «прелюд», «музична форма», вчити виявляти особливості композиції прелюдії як п’єси імпровізаційного складу; розвивати вміння вдумливо сприймати та інтерпретувати програмову фортепіанну музику, вокально-хорові навички, творчі здібності учнів, навички гри на ДМІ; виховувати інтерес до народної спадщини, естетичний смак учнів, почуття колективізму.

Музичний матеріал: Я.Степовий «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка», «Стоїть тополя» (муз. О.Осадчого, слова В.Крищенка), пісня «Зацвіла в долині».

Обладнання: баян, портрети Т.Шевченка та Я.Степового, ілюстрації визначних місць присвячених Т.Шевченку, картки із завданнями для роботи в групах, ДМІ.

Тип уроку: сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

Хід уроку

І Організаційний момент

(учні входять до класу під музику «Реве та стогне Дніпр широкий»)



  • Я рада вас вітати на своєму уроці, бажаю отримати тільки позитивні емоції та задоволення від нашої співпраці.

ІІ Оголошення тами уроку

Шевченко думами своїми

Надію в нас колись вселяв,

Що буде наша Україна

Цвісти серед усіх держав.

Він бачив в мріях Батьківщину

Багату щедрості й добра,

Що нам палку дає надію

На кращий час і майбуття.

Були тортури та невдачі

У долі нашого митця,

Але він світ тяжкий той бачив

У своїх творах до кінця.

Світлана Фостяк «Шевченкові думи».

Слово вчителя

  • Сьогодні ми познайомимося із музичним твором Якова Степового «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка», він втілює образ Тараса Шевченка – сина українського народу. Розспіваємося піснею на слова Тараса Шевченка «Зацвіла в долині» та розучимо пісню «Стоїть тополя» (муз. О.Осадчого, слова В.Крищенка).

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми плідно попрацюємо, і ви зможете розповідати про життя видатного українського композитора Я.Степового, зможете наводити приклади музичних творів, присвячених Кобзареві. Дізнаєтеся, яку неоціненну роль, становить творчість Т.Шевченка в українській культурі, адже його твори збуджують мільйони людських сердець.

ІV Вивчення нового матеріалу

Творчий спадок геніального сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка - безцінна творча скарбниця не лише для України, але й для всього людства. Пая’ять Великого Кобзаря вшановують у всьому світі: йому встановлюють пам’ятники , на його честь називають вулиці та площі, парки та сквери, театри та музеї, (звертаю увагу дітей на дошку з ілюстраціями) йому присвячують вірші, про нього складають пісні.



  • А зараз пограємося у гру «Ланцюжок». Пригадаємо разом твори, які пов’язані з ім’ям Великого Кобзаря. Я починаю, а ви продовжуєте…

  • Л.Ревуцький хорова поема «Хустина»

  • М.Лисенко «Зоре моя вечірняя»

  • М.Лисенко «Заповіт»

  • М.Леонтович «Думи мої, думи мої»

  • Д.Крижанівський «Реве та стогне Дніпр широкий»

  • «Дивлюсь, аж світає» музика народна

  • «Садок вишневий коло хати» музика народна.

  • Б.Лятошинський музика до кінофільму «Тарас Шевченко»

Шевченківська тематика посідає чільне місце і у творчості видатного українського композитора Якова Степового. Звернення до образів поезії Великого кобзаря зрозуміле, адже революційна спрямованість, народність і реалізм творів Шевченка були близькими Степовому.

Яків Степанович Степовий 1883-1921 (справжнє прізвище Якименко) – яскравий представник української музичної інтелігенції першої чверті ХХ ст. Він народився у селі Піски поблизу м. Харкова, співає у Петербурзькій придворній капелі. 1909 року закінчив Петербурзьку консерваторію. З 1917 року – викладач Київської консерваторії й керівник Музичної Драми та Державного вокального ансамблю. Помер у Києві та похований на Байковому кладовищі.

Творча спадщина Я.Степового складається з романсів на вірші українських та російських поетів, хорових творів, обробок народних пісень, інструментальні твори (переважно для фортепіано). Яскравим прикладом інструментальної музики став «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка»



Словникова робота

Прелюд ( прелюдія) - самостійна інструментальна лірична п’єса довільної побудови (з лат. – грати вступ), тому вона може передувати іншому твору.

  • 15 лютого 1912 року на вечорі, присвяченому вшануванню пам’яті Т.Г.Шевченка, композитор виконав свій прелюд, написаний 1911 року до 50-ї річниці від дня смерті поета. У цьому творі композитор прагнув висловити почуття глибокої пошани до Великого Кобзаря. Стримано й елегійно звучить початок твору. Та поступово сила звучання зростає, з’являється рішучий маршовий вступ, впевнено лунають насичені акорди. Не вмер поет; слово полум’яного борця живе! Усе гучніше, мов у виконанні великого оркестру, звучить основна тема, згасаючи під кінець.

Слухання твору «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка» Я. Степового.

  • Зараз я вам пропоную послухати цей музичний твір і прослідкувати, яким є драматургічний розвиток музичного образу? (учні слухають «Прелюд пам’яті Тараса Шевченка» Я. Степового).

  • Отже, яким є драматургічний розвиток музичного образу? ( тема твору складається з двох контрастних частин. У кульмінації тема твору сягає трагедійних висот)

Вокально-хорова робота

Пам'ять наступних поколінь про «святі Шевченкові слова» - саме на це спрямована головна думка чудової пісні «Стоїть тополя», що подарував нам творчий союз О.Осадчого і поета В.Крищенка.



  • Але спочатку потрібно розспіватися. (розспівування на пісні на слова Т.Шевченка «Зацвіла в долині». Під час розспівування звертати увагу учнів на спосіб звуковедення легато, дихання та чистоту інтонування).

Показ пісні вчителем.

Пофразне розучування пісні.

Виконання пісні. (виправлення помилок та повторне виконання пісні).

Виконання творчих завдань.

  • Зараз ми розділимося на три групи. Кожна група отримує своє завдання:

  • Літератори – розгадавши головоломку, повідомлять нам назви поетичних творів Т.Г.Шевченка.

  • Музиканти – підберуть ритмічний супровід до пісні «Стоїть тополя».

  • Фольклористи - відгадають народне прислів’я.

Поки «літератори» та «фольклористи» виконують свої завдання, група «музикантів» продемонструє своє вміння імпровізувати і підберуть ритмічний супровід до пісні «Стоїть тополя».

(аналіз роботи учнів у групах)

V Підсумок уроку

  • Як вшановують пам'ять Тараса Шевченка по всьому світові?

  • Розкажіть про життєвий шлях Якова Степового?

  • У яких жанрах створював музику видатний український композитор?

  • У якому музичному творі композитор прагнув висловити глибоку повагу до Великого Кобзаря?

  • Якою є головна думка пісні «Стоїть тополя»?

VІ Оцінювання учнів та оголошення домашнього завдання

(мотивую виставлені учням оцінки.)



Заключне слово вчителя

  • Сьогодні ми ознайомилися з творами, що втілюють образ Тараса Шевченка та оспівують українську землю.

Багато слів уже сказали,

Багато книг надрукували…

А скільки можуть ще сказати,

Щоб ще гучніше прославляти!

Але чому ж не визнавали,

Чому тоді не цінували,

Коли Ти міг іще творить,

Коли Ти міг в цім світі жить?

(учні залишають клас під звуки пісні «Заповіт»

Додаток до уроку по темі: Прелюд пам’яті Тараса Григоровича Шевченка.



g:\вчитель року\фото\фото друк\изображение 180.jpg

Завдання групі «літератори»:



  • Відгадати назви поетичних творів Т.Шевченка.


І

О

П

В

А

З

Т


























ЗО

НЯЯ




ВЕ

МО

Я




РЕ

ЧІР

Завдання групі «Фольклористи» : розшифруйте українське прислів’я.




С

С

А

І

Н

І



Ш

Т

А

П

К

В

К

С

В

П

І

А

Є

С

П

О

Я

А

В
(Всяка пташка свої пісні співає)


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка