Підласий І.П. Практична педагогіка або три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти —К.:Видавничий Дім «Слово», 2004.— 616 с. [1-Подласий-2004 z s-pegadog] 1214000 327 str ukr 17-07-2005
Стор. ВНИЗУ
Виступи під червоними знаменами нічого не дали - соціалізм не повернувся. Разом з ним відійшла в минуле і соціалістична школа. Можна нескінченно журитися з цього приводу, сумувати про втрату ідеалів, оплакувати розбиті надії, та хід подій змінити не можна. Погрожувати навздогін потягові, що відійшов від перону, пробачно лише дитині. А нам з вами, щоб не виявитися зайвими на вічному святі життя, потрібно сміливіше відчиняти двері ринковому майбутньому.
Три питання найбільше турбують сучасних учителів: як увійти в невідомий ринок педагогічних послуг, що наступає прогресуючим темпом; яку технологію взяти на озброєння, щоб ефективно працювати, максимально задовольняючи попит споживачів; як заощадити час і сили для життя поза школою.
Обличчя близької вже ринкової системи освіти визначатимуть три головні технології. Опанувати їх треба кожному вчителеві. Найбільші перспективи в українській освіті, на думку автора, має продуктивна педагогічна технологія, її відрізняє заснована на наукових закономірностях діяльність і гарантований високий результат. У книзі, написаній доступно і яскраво, у вигляді інтерактивного обговорення, читач дістає відповіді - як діяти, застосовуючи ті чи інші технологічні схеми. В усіх деталях розкриваються переваги, сутність і зміст продуктивно організованого навчально-виховного процесу. Це настільна книга сучасного вчителя, щоденний довідник з усіх найважливіших і складних практичних проблем.
Для вчителів, викладачів усіх типів навчально-виховних закладів, студентів-старшокурсників, аспірантів, організаторів народної освіти.
ЗМІСТ
До читачів 7
Розділ 1. ВХОДИМО В РИНОК
Учитель, ринок, технологія 12
Де допоможуть технології? 25
Спектр технологій ЗО
Чи потрібна нам вальдорфська педагогіка? 36
Розчистимо шляхи 44
Експертиза технологій 50
Розділ 2. ОБИРАЄМО ТЕХНОЛОГІЮ
До кращого майбутнього 62
Три технології 64
Чи вільні ми у виборі технології? 74
Опис педагогічного продукту 82
Ідеальна школа .85
Мету задаємо діагностично 89
Проектуємо цілісний процес 91
Розділ 3. ПОБЛАЖЛИВА ТЕХНОЛОГІЯ
Розставимо акценти 98
Казка про індивідуалізацію 101
Диференціація 104
Індивідуально-диференційоване навчання 107
Особистісно зорієнтоване навчання 110
Гра у структурі ОЗН-технології 116
Різновиди технології 126
Розділ 4. ПАРТНЕРСЬКА ТЕХНОЛОГІЯ
Авторський задум 146
Переваги і недоліки ■ 159
Особливості застосування 161
Непізнаний Шаталов 167
Західний варіант 174
З
Розділ 5. ПРОДУКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ
Продукт школи — людина 188
Продуктивна технологія 190
Переваги вибору 197
Основні знання 208
Знати, щоб запобігти 221
Розділ 6. ПРОЕКТУЄМО ПРОЦЕС
Краще менше, та краще 232
Прямо до цілі 237
Технологічні тонкощі 243
Узгоджуємо з іншими видами 251
Вибудовуємо профілі 260
Індивідуальними маршрутами 273
Розділ 7. ПЕРЕБУДОВУЄМО УРОК
Урок як дзеркало технології 284
Концептуальні моделі 287
Ефективний і ефектний 290
Я.сна зрозуміла мета 296
Підбадьор і допоможи 304
Модульні надбудови 308
Урок, якого чекають 322
Розділ 8. ГОТУЄМОСЬ ГРУНТОВНО
Формула продуктивності 326
Діагноз-прогноз-план 333
Техніка підготовки уроку 338
Підготовка — це розрахунок 341
Чим довше — тим краще? 345
Розділ 9. ПРОЩАЄМОСЬ З ІЛЮЗІЯМИ
Чи можна вчити «по-всякому»? 354
Знання, тцо вирішують усе 355
Порядок із хаосу 357
Доісторичні пріоритети 358
Істина й омани 367
Піраміда законів 371
Конкретно на урок 380
Не рецепти, а закони 393
4
Розділ 10 СПИРАЄМОСЬ НА ПРИНЦИПИ
Приклади множать сумніви 402
Зілля усіх мудреців 409
Активне учіння 414
Головного очима не побачиш 417
Ушинський мав рацію 419
Про користь вічних істин 422
Поспішайте повільно 425
Мильні кубики 428
Очна ставка: знання — життя 431
Розділ 11. ДІАГНОСТУЄМО
Чим допоможе діагноз • • • • 438
Алгоритм спростить процедуру 440
Діагностика навченості 449
Діагностика научуваності 452
Діагностична карта 456
Закон мінімуму 463
Розділ 12. ОБИРАЄМО МЕТОДИ
Дотик до істини 472
Зводити чи розводити? 476
Надійні шляхи 480
Вибір методів навчання 498
Без ЕОМ не обійтись 500
Розділ 13. ПРОГНОЗУЄМО
Змусимо прогнози збуватися 514
Як прогнозувати урок 519
«Паперовий комп'ютер» 524
«Касандра» та інші 532
Розділ 14. ОПТИМІЗУЄМО
Удосконаленням меж немає 542
Чи перевантажені наші учні? 546
Інформаційне наповнення уроку 554
Як заощаджувати час 565
Формула економії 572
З малого — велике 577
5
Розділ 15. СКЛАДАЄМО ПЛАН
Суперечливі питання планування 584
Традиції та інновації 586
Закордонний досвід 591
Суб'єктивні уподобання 595
Програма керування 598
Планує комп'ютер 604
6
Практична педагогіка або три технології
Д о читачів
У нас уже давно не видавалася практична педагогіка. За своїм призначенням вона повинна бути максимально корисною для практиків. Завдання теоретичної педагогіки полягає у тому, щоб висвітлити загальні положення, прагнучи до систематичної повноти, і викласти перед нами те, що є зразковим і досконалим. Практична педагогіка висвітлює не ідеальне, а реальне, досяжне. Тому вона має бути зорієнтованою на пересічного педагога, застосовною до типових випадків шкільного життя, відповідати потребам сьогодення і ближчого майбутнього. Завдання практичної педагогіки — поставити учителя на твердий грунт доцільно організованої практики, реалій, звільнити його від комплексу меншовартості, що формує у нього висока, але недосяжна теорія.
Практична педагогіка уникає теоретичних міркувань. Вона бере раціональні зерна скрізь, де їх знаходить. Тому її вихідним пунктом є не система, а помилки, що допускаються у щоденній практиці. Практична педагогіка пропонує вчителям не теорію, а переважно алгоритми і правила доцільно організованої діяль-ності.Вона відповідає на безконечні учительські — ЯК, чого теоретична педагогіка уникає. Практична педагогіка — відповідь на вимоги часу, продукт свого часу, створюється для допомоги у вирішенні нагальних і найбільш складних проблем.
Згідно із своїм скромним місцем практична педагогіка не повинна прагнути до того, щоб неодмінно сказати щось нове. Вона доповнює відоме новим згідно з потребами часу. Природно, що вона повинна також бути обмежена часовими і просторовими межами і розумітися, певною мірою, як місцева педагогіка. Німець або росіянин писатимуть практичні педагогіки, маючи на увазі свої реалії, українська практична педагогіка бере дійсність на теренах і в особливостях України.
Кажуть, що право писати практичну педагогіку дає тільки повна зрілість. Більше чотирьох десятиліть я вивчаю життя, науку, школу. За десятки років тісного співробітництва з інститутами післядипломної освіти педагогів навчився тонко відчувати настрої учителів і можу безпомилково сказати, про що вони будуть запитувати на черговому занятті. Раніше це були «вічні» питання, на які треба було давати такі ж «вічні» відповіді. Але в останні два-три роки характер і особливо тональність запитань суттєво
7
змінилися. Педагоги хочуть знати, як жити і працювати в сучасних складних умовах, як узгоджувати ідеї і цінності соціалістичної педагогіки, що за інерцією перейшли в нову школу, з діаметрально протилежними ринковими вимогами і вартостями.
Три питання більше інших хвилюють сучасних учителів: як увійти в ринок педагогічних послуг, що невблаганно наступає на нас і лякає своїм хижим оскалом, яку технологію взяти на озброєння, щоб гарантувати собі майбутнє і максимально задовольнити попит споживачів, як розвантажити себе і заощадити хоча б мінімум часу і сил для життя поза школою.
Куди повертають наші долі, ми вже зрозуміли. Виступи під червоними прапорами ні до чого не привели — соціалізм не повернувся. Разом з ним у минуле відійшла і соціалістична школа, якій педагоги старшого покоління вірно служили в минулому житті. Можна нескінченно журитися з цього приводу, скаржитись на занепад вихованості і моралі, сумувати про втрату ідеалів, але хід подій назад повернути не можна. Погрожувати вслід потягу, що відійшов від перону, пробачно лише дитині. А нам з вами, щоб не виявитися-зайвими на святі життя, потрібно сміливо відчиняти двері ринковому майбутньому.
Не бійтеся змін, колеги. Усе, що відбувається, відбувається лише на краще в цьому найкращому зі світів. Подумаємо, як нам прийняти неминучі зміни.
Найперше, привітаємо нову педагогіку, що повертається до свого первісного призначення — слугувати людині, гармонізувати її відносини з оточуючим світом. Нові прагматичні педагогічні технології краще пристосовують людину до труднощів буття у складному перманентно нестабільному світі.
Скажемо — «приходь» і новій школі, де дитина стає повноправним хазяїном і всі учительські турботи направляються на те, щоб створити їй максимальні умови для розвитку і саморе-алізації відповідно до її життєвої стратегії.
Поздоровимо і завтрашнього педагога — вільного у виборі технологій, професійно зрілого, що надає людям якісні педагогічні послуги й одержує гідну винагороду за свою працю відповідно до її ринкової вартості.
Бачимо, що однакової, одноманітної школи більше немає. Кожен навчально-виховний заклад прагне знайти своє обличчя, починає рухатися власною траєкторією, прагне створювати найбільш сприятливі умови для задоволення запитів своїх учнів.
8
Практична педагогіка або три технології
З агальні вимоги до всіх має визначати Державний стандарт, а шляхи і способи досягнення кінцевих цілей визначають самі навчально-виховні заклади. Спектр педагогічних послуг, що надаються ними, постійно розширюється. Та й послуги стають більш якісними.
Де досягаються вагомі і швидкі успіхи? Там, де на озброєння беруться нові технології, де відходять від гасел, закликів і благих намірів і починають працювати строго, прагматично, з гарантією. Краще майбутнє очікує нас тільки на цьому шляху.
У книзі викладені основи трьох педагогічних технологій, знання яких гарантує успіх у ринковій школі. Фактично, більше тих технологій і немає, як би не затуманювали нам це питання теоретики. То ж гарненько розберемося у першоосновах і повернемося до кращих традицій високоякісної української освіти.
Симпатії автора на боці продуктивної педагогічної технології. Продуктивними назвемо знання, уміння, спираючись на які випускник школи знаходить міцну опору для свого майбутнього життя. Продуктивні знання, уміння — необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні, сформовані на належному рівні. Саме такі продукти школи потрібні у сучасному житті. У прагматичному ринковому світі, де основними цінностями молоді стають багатство і кар'єра, ніхто не захоче витратити ні хвилини часу, ні копійки грошей на непотрібне, що нічого не дає, «вивчення предметів». Продуктивна технологія виділяє головне, дає потрібне, програмує успіх і гарантує якість, а тому стає найбільш витребуваною у масовій народній школі.
Ця книга — живе обговорення різних аспектів педагогічних технології, де вам, шановний читачу, відводиться головна роль. Автор лише направлятиме ваші міркування. Чи згодні, чи готові прийняти нові ідеї, збагнути нові завдання, освоїти раціональні Нововведення — відповідаєте ви самі. Книга цілком вільна від характерного для наших педагогік наносного академізму, де за туманною термінологією, суб'єктивними висновками і нікому не потрібними визначеннями, не вдається виявити ні науки, ні здорового глузду, ні, тим більше, практичної допомоги.
Висока теорія, що присутня у кожному рядку нашої книги, замаскована видимими і зрозумілими практикуючому педагогу наслідками. Вона не пригнічує читача, не робить його нетямущим і безпорадним, а навпаки, народжує бажання посперечатися, відстояти власну думку, піднімає практика у своєму прагненні
9
Підласий ІП.
п рацювати краще. У цьому автор переконався, перевіряючи свої рекомендації в багатьох учительських аудиторіях.
Книга розбита на розділи, їх 15. Опрацьовуючи їх, педагог росте, міцніє його професіоналізм. Передбачається, що у цьому процесі формується продуктивне мислення, виробляються необхідні навички. Звичайно, кожний винесе стільки, скільки зможе і захоче, але нікому — ні майстру, ні початківцю — не зашкодить звірити своє розуміння професійної діяльності з тим, що викладено в цій книзі. Практичний посібник, за задумом автора, повинен бути настільки ясним, простим і алгоритмізованим, щоб кожен зміг збагнути його логіку і застосувати її до власної справи.
Для полегшення орієнтації вивішено «ліхтарики» — «Вчимося», «Обговорюємо», «Сперечаємося», «Діємо». Кожен розділ завершується «Консультацією», де подаються поради з питань, що найчастіше вирішує практик, — як проводити опитування учнів, як формувати старанність, як навчати школярів навчатися і т.д. Такий підбор і виклад матеріалу дає підставу називати книгу настільною. Вона може використовуватися як підручник і довідник, за яким завжди можна звірити правильність своїх дій.
Викладені в книзі педагогічні технології розраховані на інтенсивну комп'ютерну підтримку як на стадії підготовки навчальних занять, так і на стадії практичної діяльності у класі. Для комп'ютерної підтримки створені пакети спеціалізованих програм, що поширюються на компакт-дисках під назвами «Електронна школа» та «Віртуальний школяр». Для їхнього придбання звертайтеся у спеціалізовані магазини або до автора.
Успіхів Вам!
******************************************
Комп'ютерна підтримка педагогічного процесу
Англомовні версії pidlasy.o-f.com
Російськомовні версії pidlasy.narod.ru E-mail pidlasy@ukr.net
10
РОЗДІЛ 1.
    Учитель, ринок, технологія 12
Це допоможуть технології? 25
Спектр технологій ЗО
Чи потрібна нам вальдорфська
педагогіка? 36
Розчистимо шляхи 44
Експеотиза технол огій 50
СПІВСТАВИМО НАШІ ВИСНОВКИ
З технологіями, що обслуговували нашу
вчорашню примусову школу і не гарантували
замовникові ні належного спектру, ні якості
продуктивних знань і вмінь, на ринку педагогічних послуг робити нічого. Життя
наполегливо вимагає технологій, що
максимально сприяють задоволенню потреб
і намірів самореалізації особистості
Підласий Ї.П.
Вчимося
Учитель, ринок, технологія
Протести під червоними знаменами ні до чого не привели — соціалізм не повернувся. Разом з ним відійшла в минуле і соціалістична школа. Можна безмежно тужити за втраченими ідеалами, скаржитись на падіння духовності та вихованості, втрату людяності й моральності, загалом на життя і зовсім незвичну школу, але хід подій вже не повернути. Погрожувати поїздові, що стрімко віддаляється від перону, дозволено лише дітям. А нам з вами, освітяни, щоб не виявитися зайвими на вічному святі життя, треба сміливіше відчиняти двері ринковому майбутньому.
Повільно і болісно вповзає Україна в ринок, що безжалісно трансформує наше життя, жорстко, а часом — і жорстоко, виправляє нашу соціалістичну свідомість. Але привітаймо новий лад, бо він несе в собі багато позитивного, цінного, прогресивного. Для педагогіки, школи, учителя ринок відкриває нові перспективи, кращі можливості, про які годі було мріяти, борсаючись у соціалістичних ідеологічних тенетах. Сторопіння колись мине, ми оговтаємося і відчуємо всі переваги нового ладу.
Педагогіка в ринковому світі переживає бурхливий період переосмислення підходів, відмови від усталених традицій і соціалістичних стереотипів. Підштовхувана технологізацією і ринковими потребами, вона впритул підійшла до розуміння того, що педагогічна праця у своєму загальному вигляді тільки специфікою відрізняється від інших видів суспільно-корисної праці, має свій продукт, свої технології і їхню ринкову вартість. Володіння технологіями стає загальною і пріоритетною потребою ринку, визначає напрямки опанування професійних умінь, враховується при оцінках якості і вартості освітньо-виховних послуг. За всіма ознаками двадцять перше століття стане часом педагогів-прагма-тиків, зажадає об'єктивних оцінок усіх параметрів навчально-виховного процесу і його продуктів, уведе практичну діяльність у вузькі рамки виконання договірних відносин. Як не сумно прощатися з романтично-мрійливими описами довершеної гармонічно розвинутої особистості, готуватися треба до гарантованого виконання реально досяжних проектів, у які будуть
12
Практична педагогіка або три технології
в кладатися гроші, і на яких будуть вибудовуватися реальні плани кожної людини і суспільства в цілому.
На ринок педагогічних послуг учитель виставляє свій високий професіоналізм, в основі якого доскональне знання педагогічних технологій. Неодмінна ва розвитку ринкових відносин у сфері педагогічних послуг — гарантії високої якості продукту. Вкладаючи гроші, споживачі захочуть одержувати саме те, що вони замовили. І не будемо тішити себе, що ми знаємо краще, чому потрібно навчати і що треба виховувати. Якщо наш замовник за допомогою знань, освіти збирається вирішувати свої проблеми, то ми не повинні ламати його наміри, а допомагати їх здійсненню своєю професійною діяльністю. Знання, уміння для більшості людей сьогодні набувають конкретного, прагматичного і продуктивного змісту як джерело прибутку, виживання, захисту від примх долі.
В усьому світі високий рівень освіти, вихованості, розвитку — дорога розкіш. А тому попит на майстрів грамоти завжди великий і вартість їхніх професійних послуг дуже висока.
Спектр педагогічних замовлень надзвичайно широкий. І наш вітчизняний педагог має бути готовим виконати будь-яке ринкове замовлення — від високоефективного навчання, елітного виховання, до елементарного педагогічного догляду. Треба опановувати відповідні технології. Технології в роботі учителя вже ближчого майбутнього будуть визначати успіх на 80%, індивідуальна майстерність — тільки на 20%. Майбутня педагогіка тяжіє до знеособлювання, де послуга усе менше залежить від особистості педагога. Технологія в особистішому виконанні педагога стає головним продуктом на ринку педагогічних послуг.
Оскільки педагогічна майстерність, свобода дій відступають на другий план, учителю насамперед необхідно доскональне знання базової технології й уміння працювати за твердою схемою без відступів і так званої «творчості». Інакше гарантувати замовлений результат неможливо. Під цим кутом вимог має перебудовуватися система підготовки вчителів та змінюватися розуміння педагогічної майстерності.
Тим часом ми на роздоріжжі. Сперечаємося, марнуємо час, забуваючи про реалії. Проблем, що заважають тверезо дивитися в майбутнє, планомірно до нього готуватися, вистачає. Клином зійшовся світ не лише на зарплатні. Професійна діяльність сповнена непорозумінь і протиріч. Педагогів, які не збираються ближчим часом полишати школу, усе більше турбують невідкладні
13
Підласий І.П.
п рактичні питання: які технології забезпечать гарантований успіх на ринку педагогічних послуг? які з них мають перспективи, від яких пора відмовлятися? які технології варто опановувати?
На питання — що таке педагогічні технології — учитель поки не одержує певної відповіді. На вибір йому пропонуються десятки визначень, а потім залишають — приставай, до якої хочеш. Лукавлять професори, насміхаються, чи самі мало що розуміють? Чи не вислизнула від нас сутність педагогічної технології? Але саме її варто виловити, якщо ми зібралися розмовляти на цю тему.
Аматори від педагогіки, так назвемо ми випадкових людей без належної підготовки і відповідальності, непрофесіоналів, що займаються питаннями виховання поверхово і кон'юнктурно, вміють затуманювати навіть найясніші речі. їхня пристрасть — запускати нові терміни, плодити примарні визначення і класифікації, малювати квадратики із стрілочками, щоб сховавшись за ними, дурити простаків до нескінченності. Повчання великого комбінатора: побільше незрозумілого — публіка це любить — їхня головна настанова для дії. Аматора розкусити не просто: полум'яні заклики, «убивчі» приклади, фантазії і домисли — його вірні коники. Тільки професіоналу видно, що суті питання він не знає, плутанина в голові жахлива, логіка кульгає. Причинно-наслідкові зв'язки — основу всякого міркування — викласти не може, підтверджуючи істину — хто як мислить, той так і висловлюється. Сумбур у голові виливається в нісенітницю на папері.
Нехай пробачать мені читачі за цей маленький відступ, але дуже вже набридли усім аматори, особливо ті, хто проповідує нісенітниці з високих трибун. Світ давно вже перестав звертати на них увагу і не прислухається до непрофесійної балаканини, пора і нам краще вивіювати зерна від полови. Привітаємо ж прихід ринку і настання ери технологій хоча б тому, що вони вимагають діла, а не слів. Базікання чиновників більше не гіпнотизують практика, якому треба професійно вирішувати конкретні проблеми.
Що може бути незрозумілого чи складного у визначенні технології виховання, якщо подивитися на питання просто і прагматично? Нічого. Виховання — частина людського життя, а життя наше настільки просте й очевидне, що його закони легко осягають діти вже в перші місяці. Подивимося на педагогічну справу так, начебто ми нічого не знаємо про існуючі тут закони і технології. А знаємо лише те, що життя ставить завдання, для їхнього
14
Практична педагогіка або три технології
в ирішення потрібно здійснювати цілеспрямовану діяльність, щоб досягти намічених результатів. Завдання-процес-результат — незмінний ланцюжок усіх без винятку педагогічних дій. Праця може бути кращою чи гіршою, процес може йти повільно чи напружено, але загальний ланцюжок зберігається завжди.
Де схована технологія? У завданнях? Ні. У результатах? Теж ні. Виходить, у самому процесі. Що ж у нас відноситься до процесу? Закономірності, на яких він грунтується, принципи організації і здійснення, шляхи (методи) руху до мети, форми, у які цей процес втілений, засоби, використовувані для прискорення руху і нарощування результату. Вчитель і його учні утримують процес з обох боків. Як вони разом його поведуть, як і куди повернуть, чим наповнять — у цьому й полягатиме технологія. Адже в дослівному перекладі з грецької технологія — це майстерність.
Але оскільки майстерність у традиційному нашому розумінні — поняття ефемерне, предмет не матеріальний, а технологію хотілося б «опредметити», і навіть уявити наочно, то й виникають визначення-монстри, де в одну купу звалені уявлення, ідеалізовані поняття і реальні твердження, хоч якось пристосовані до майстерності. Навколо процесу, його організації, майстерності обертаються усі визначення педагогічних технологій. Але частин багато, логічно з'єднати всі дуже важко. Справа навіть не в тім, головні вони чи другорядні, необхідні чи випадкові, а в тім, що завжди буде вихоплена тільки частина цілого, а, отже, утрачений його сенс. Тому будь-яке визначення буде неповним, а тому й неправильним, обов'язково спотворюватиме головну ознаку і цінність педагогічного процесу — його цілісність.
Ясно, що технологія більш за все стосується процесуальної частини — методів, форм, засобів. Головні питання, на які вона відповідає, — як навчати, як виховувати, як розвивати. Якими шляхами вести учнів, як створити найбільш сприятливі умови для їхньої пізнавальної діяльності, як одержати продукт більшої кількості і вищої якості? Десятки супутніх питань ліпляться до основного. Фактично шукається конкретна відповідь на одне-єди-не, але найважливіше питання — як діяти, щоб результати збіглися з поставленими вимогами? Як перетворити бажане на дійсне в найкоротший термін і не без надмірної витрати сил? Як максимально зблизити між собою те, що хотіли, і те, що маємо?
У технологіях особливим чином сплавлені розум, майстерність і справа — ідеї, методи, форми, засоби, результати. Сутність педагогічної технології як усеосяжного багатобічного і
15
Підласий ІЛ.
о агатовимірного явища краще інших підкреслює визначення Асоціації з педагогічних комунікацій і технологій (США, 1979): «Педагогічна технологія — це комплексний, безупинний процес, що охоплює людей, ідеї, засоби і способи організації діяльності з аналізу проблем і планування, сприяє забезпеченню, здійсненню вирішення проблем, що відносяться до всіх аспектів засвоєння знань». Можна пристати і до визначення ЮНЕСКО: «Педагогічна технологія — це системний метод створення, застосував ня і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів і їхніх взаємодій, що мають своїм завданням оптимізацію форм освіти».
А якщо простіше і коротше, то педагогічна технологія — це вся сукупність знань і дій, спрямованих на досягнення мети розвитку, виховання і навчання. Якщо цілі задані об'єктивно і несу-перечливо, ясно визначені характеристики вихованців і умови процесу, то технологію можна створити дуже ефективну, доступну для повторення. Чим конкретніша і вужча мета, тим більш детальну, а, отже, і більш повторювану технологію можна створити. Поставивши одне конкретне завдання, можна створити для його вирішення детальний і максимально ефективний алгоритм. Якщо ж одночасно ставиться багато завдань — їх вирішення втрачає чіткість і ускладнюється. Уже при двох завданнях обсяги діяльності, а заодно і невизначеність результату зростають у чотири рази. Тому для створення ефективної технології важливо звужувати завдання і ставити їх якомога точніше.
Зовсім просто поняття педагогічної технології можна визначити як усе, що міститься (відбувається) між завданням і результатом.
Коли поняття педагогічної технології з великими застереженнями уперше вводилося у вчительський вжиток (у нас це відбулося наприкінці 70-х, самому початку 80-х років), воно виступало простим синонімом часто уживаного у всіх навчальних посібниках дуже довгого ряду, приблизно такого: «...поєднання методів, форм, способів, організаційних рішень і т.д. спільної діяльності вчителів і учнів для досягнення мети розвитку, виховання, навчання, у відповідності з ...». Сталося несподіване — традиційне словосполучення залишилося, а новостворене поняття розпочало самостійне життя. І відмінно вписалося в лексикон інформаційного суспільства, у якому ми починаємо жити. На його утвердження вплинуло і те, що поняття технологій на той час уже вживалося у зарубіжній педагогіці.
Поділіться з Вашими друзьями: |