Пояснювальна записка тематична структура програми Клас Тематика курсу Тема Кіл-сть годин Резервний час Підготовчий клас



Сторінка1/7
Дата конвертації29.04.2016
Розмір0.96 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Навчальна програма

з образотворчого мистецтва для дітей із затримкою психічного розвитку

підготовчий, 1–4 класи

загальноосвітніх навчальних закладів інтенсивної педагогічної корекції


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Тематична структура програми


Клас

Тематика

курсу


Тема

Кіл-сть годин

Резервний час

Підготовчий клас

Перші кроки у світ образотворчого мистецва

Елементарні основи малюнка.

Зображення основних форм та їх частин на площині та в об'ємі.

Абетка декоративного мистецтва.


8

12

12



3


1-й клас


Граматика образотворчого мистецтва



Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі.

Елементарні засоби компонування простих форм.

Зображення основних форм та їх частин у графіці та живописі.

Цілісність форми у скульптурі та архітектурі.

Стилізування та орнаментальне оздоблення форм у декоративно-прикладному мистецтві.


8

8

8


4

4


3

2-й клас


Мова образотворчого мистецтва

Мова графіки та живопису.

Мова скульптури, архітектури та декоративно-прикладного мистецтва.

Композиційні прийоми у графіці та живописі.

Композиційні прийоми у скульптурі та декоративно-прикладному мистецтві.



8

7
9


8

3

3-й клас


У майстернях художників


У майстернях графіка та живописця.

У майстернях скульптора, архітектора та народних майстрів.

В гостях у художників: пейзажиста, анімаліста, портретиста, майстра натюрморту.

Улюблені сюжети в мистецтві. Художник і театр.



8

7
9
8



3

4-й клас


Художній образ

в мистецтві


Художній образ у графіці, живописі та скульптурі.

Художній образ у декоративно-прикладному мистецтві та архітектурі.

Образи природи, тварин, людей у мистецтві.

Образ рідного краю в мистецтві.



8

7
9


8

3


Підготовчий клас
Перші кроки у світ образоторчого мистецва

35 годин (1 година на тиждень)


Орієнтована сітка розподілу навчальних годин за темами програмового матеріалу



пор.

Зміст навчального матеріалу

Кількість годин

1

Елементарні основи малюнка

8

2

Зображення основних форм та їх частин на площині та в об'ємі

12

3

Абетка декоративного мистецтва

12

4

Резерв

3

5

Усього

35




Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та очікувані результати







Елементарні основи малюнка

  • Бесіда “Світ мистецтва”. Елементарне ознайомлення з діяльністю художників: створенням картин, книжок, скульптур, предметів домашнього вжитку.

  • Ознайомлення з простими геометричними формами (трикутник, чотирикутник, коло). Ігрові графічні вправи, що включають зображення предметів різної форми та розміру.

  • Ознайомлення з основними засобами створення форми (лінією, плямою, крапкою). Ігрові графічні вправи зі створення форми засобами лінії, плями, крапки.

  • Ознайомлення з видами й типами ліній. Ігрові графічні вправи з малювання різних видів і типів ліній.

  • Елементарне створення форми з крапок, ліній, плям. Малювання за опорними точками знайомих предметів.

  • Пропедевтичне ознайомлення з основними (жовтий, червоний, синій) та похідними (жовто-гарячий, зелений, фіолетовий) кольорами.

  • Розрізнення предметів за формою, розміром і кольором. Малювання за допомогою шаблонів предметів простої геометричної форми і розфарбовування їх із дотриманням контуру. Малювання від руки декількох предметів простої геометричної форми.

  • Ознайомлення з розташуванням предметів у просторі. Розміщення елементів зображення з дотриманням їх просторового взаєморозташування (вгорі, внизу, справа, зліва, всередині, поряд, між).


Орієнтовні тематичні завдання (на вибір):

“М'ячик”, “Яблуко”, “Сонце”, “Яблучка”, “Рамка”, “Віконце”, “Коробка”, “Різнобарвні кульки – великі і маленькі”, “Різнобарвні м'ячі – великі і маленькі”, “Портфель”, “Альбом”, “Висока гора”, “Морква”, “Полуниця”, “Будинок”, “Дерево”, “Кораблик”, “Східці”, “Квітка”, “Ялинки – високі і низькі” тощо.


Матеріали та техніка виконання (на вибір):

  • кольорові олівці, фломастери, кулькові ручки, крейди тощо;

  • графічні техніки.

Учень (учениця):

виявляє інтерес до образотворчої діяльності;

розпізнає:

  • прості геометричні форми (трикутник, чотирикутник, коло);

  • види і типи ліній (пряма, хвиляста, довга, коротка тощо);

  • основні засоби створення форми (лінія, пляма, крапка);

має елементарне уявлення про:

  • діяльність художника: створення картин, книжок, скульптур,

  • предметів домашнього вжитку; основні художні матеріали та інструменти; основні та похідні кольори;

  • послідовність роботи над малюнком;

визначає:

  • різницю за розміром між предметами однакової форми;

  • різницю за розміром між предметами однакової форми;

  • різницю за кольором між предметами різних форм та розмірів;

уміє (за допомогою вчителя):

  • проводити від руки прямі, хвилясті, довгі, короткі, замкнуті лінії;

  • користуватися трафаретами, шаблонами, опорними точками під час малювання;

  • на елементарному рівні відтворювати зображення простих предметів;

  • розфарбовувати зображення, додержуючи контурів окремих елементів;

  • розміщувати елементи зображення з дотриманням їх просторового взаєморозташування;

дотримується:

  • правил беспечного користування основними художніми і матеріально-технічними засобами;

  • правил організації робочого місця.

Сенсомоторний розвиток

вчити:

  • спрямовувати увагу на вчителя;

  • орієнтуватися на площині робочого столу, аркуша паперу;

  • диференційовано рухати пальцами і кистю руки під час виконання практично-образотворчих завдань;

розвивати:

  • зорово-просторове сприймання;

  • тактильні й кінестетичні відчуття;

  • дрібну моторику рук.


Пізнавальний розвиток

вчити:

- групувати предмети однакового кольору, форми, розміру;

- порівнювати два-три предмети за кольором, формою розміром;

- класифікувати предмети;



розвивати мисленнєві операції аналізу, порівняння, класифікації.
Мовленнєвий розвиток

вчити коментувати свої дії та враження в процесі аналізу предметів та виконання практично-образотворчих завдань.
Особистісно-естетичний розвиток

формувати:

  • інтерес до образотворчого мистецтва;

  • позитивне ставлення до художньо-образотворчої діяльності.

Зображення основних форм та їх частин на площині та в об'ємі

    • Ознайомлення з правилами вибору положення аркуша паперу залежно від форми предмета (об¢єкта) зображення.

    • Обстеження форми предмета, порівняння її з еталонами форми (коло, чотирикутник, трикутник тощо). Взаємозв’язок основної форми та її частин.

    • Обстеження величини предметів, порівняння їх між собою за величиною (великий, маленький, найменший тощо).

    • Розмаїття кольорів. Ознайомлення з фарбами на палітрі. Кольори природи (кольори пір року — зима, весна, літо, осінь).

    • Елементарне створення образу засобами ліній та кольору.

    • Виготовлення простих геометрічних форм за допомогою шаблонів. Основні правила роботи з ножицями та кольоровим папером.

    • Обстеження розміру та форми предметів в об’ємі та їх порівняння.

    • Передавання простих геометрічних форм в об¢ємі. Ліплення за зразком. Основні правила роботи з пластиліном.

    • Початкові уявлення про частини, форму, величину будівлі. Порівняння форми складових частин будівлі з еталонами форми.


Орієнтовні тематичні завдання (на вибір):

“Світлофор”, “Повітряні кульки”, “Зимові речі (наприклад, шарф і в’язана шапочка), “Гілочка з бруньками”, “Прапорець”, “Улюблена іграшка”, .“Небо і земля” (“Хмари і дощик”, “Дощ і калюжі”), “Колобок котиться по доріжці”, “Світить сонечко” (“Виглядає сонечко із-за хмари”), “Гарні колобки”, “Гусениця”, “Намисто” тощо.


Матеріали та техніка виконання (на вибір):

  • гуаш, акварель, кольорові олівці, фломастери, ручки, пластилін, білий та кольоровий папір тощо;

  • ліплення, аплікація, графічні, живописні та змішані техніки.

Учень (учениця):

намагається виразити емоційне ставлення (образотворчими та мовленнєвими засобами, мімікою) до:

  • проявів прекрасного в оточуючій дійсності, предметному світі, творах візуального мистецтва;

  • розмаїття кольорів у природі та мистецтві;

розпізнає та називає:

  • в художніх творах (або репродукціях) зображення знайомих предметів, об’єктів, явищ, тварин, рослин;

  • основні особливості наочно сприйнятого матеріалу: форму, будову складових частин, їх взаємне розташування, забарвлення;

  • матеріали та інструменти художника;

  • основні складові частини будівлі, їх форму та величину;

використовує основні правила (за допомогою вчителя):

  • вибору положення аркуша паперу відповідно до форми і розмірів зображуваних предметів (об’єктів) чи структури сюжету;

  • роботи з ножицями та кольоровим папером;

  • роботи з пластиліном;

аналізує та порівнює (за допомогою вчителя):

  • форму предмета з еталонами пласкої форми, встановлює взаємозв’язок основної форми та її частин;

  • предмети між собою за величиною, формою та кольором;

  • розмір та форму предметів в об¢ємі;

  • форму складових частин будівлі з еталонами пласкої форми;

уміє (за допомогою вчителя):

  • орієнтуватися на площині аркуша паперу: знаходити середину, верхній, нижній, правий і лівий краї;

  • за допомогою ліній та кольору зображувати предмети різноманітної форми;

  • користуватися шаблонами під час вирізування та складання простих геометрічних форм із кольорового паперу;

  • передавати в об¢ємі прості геометрічні форми (за зразком);

  • посильно відтворювати розмір предметів і їх частин різними художніми засобами;

  • вибирати кольори залежно від змісту зображення;

  • використовувати спосіб складання з частин та з цілого шматка пластиліну;

дотримується:

  • правил користування основними художніми матеріалами;

  • правил безпеки з клеєм та ножицями;

  • правил роботи з пластиліном;

  • правил організації робочого місця.

Сенсомоторний розвиток

вчити:

  • спрямовувати увагу на вчителя та слухати його;

  • орієнтуватися на площині робочого столу;

  • орієнтуватися на площині аркуша паперу (знаходити середину, верхній, нижній, правий і лівий краї);

  • координувати рухи пальців і кисті руки під час виконання графічно-образотворчих завдань;

  • користуватися основними художніми матеріалами під час малювання, ліплення, аплікації;

розвивати:

  • зорове, тактильно-рухове сприймання на основі формування дій обстеження предметів, об’єктів, явищ навколишньої дійсності;

  • зорово-рухові координації.


Пізнавальний розвиток

вчити:

  • аналізувати основні особливості наочно сприйнятого матеріалу;

  • порівнювати предмети за величиною, формою та кольором;

  • порівнювати форму предметів (або складових частин будівлі) з еталонами форми;

розвивати наочно-дійове та наочно-образне мислення на основі аналізу істотних ознак предметів, об’єктів, явищ навколишньої дійсності.
Мовленнєвий розвиток

вчити описувати предмет за основними ознаками;

розвивати регулюючу функцію мовлення (відтворення інструкції вчителя та виконання його словесних вказівок).
Особистісно-естетичний розвиток

розвивати:

- естетичне ставлення до проявів прекрасного в оточуючій дійсності, предметному світі, творах візуального мистецтва;

- акуратність у предметно-практичній діяльності.


Абетка декоративного мистецтва

  • Бесіда “Що таке узор?”. Розглядання предметів декоративно-ужиткового мистецтва. Зображення елементів геометричного орнаменту зі зразка за допомогою опорних точок.

  • Ознайомлення з основами прикрашання груп предметів (посуд, одяг, предмети побуту тощо). Прикрашання простим узором предметів побуту.

  • Ознайомлення з елементами рослинного орнаменту. Зображення візерунка в смузі з рослинних елементів.

  • Ознайомлення з декоративним ліпленням. Виготовлення предмета із суцільного шматка пластиліну та його декорування за зразком.

  • Ознайомлення з аплікацією як видом декоративної техніки. Створення декоративного зображення.


Орієнтовні тематичні завдання (на вибір):

“Візерунок для закладки”, “Прикрасимо посуд”, “Веселий узор”, “Скатертина”, “Візерунок для листівки до Дня 8 Березня”, “Кошик”, “Подарункова скринька”, “Новорічна свічка”, “ “Паперові перетворення”, “Казковий килимок” тощо.


Матеріали та техніка виконання (на вибір):

  • гуаш, кольорові олівці, фломастери, ручки, пластилін, білий чи кольоровий папір тощо;

  • розпис, ліплення, аплікація, графічні, живописні та змішані техніки.

Учень (учениця):

виявляє інтерес до предметів декоративно-ужиткового мистецтва;

має елементарне уявлення про:

  • узор та орнамент;

  • основні правила декоративного прикрашання предметів;

  • декоративне ліплення;

  • аплікацію як вид декоративної техніки;

визначає структуру візерунка (повторення, чергування елементів);

уміє (за допомогою вчителя):

  • передавати будову найпростішого орнаменту з рослинних та геометричних форм під час зображення на площині, ліплення, аплікації;

  • зафарбовувати елементи орнаменту, додержуючи контурів.

дотримується :

  • правил беспечного користування основними художніми та матеріалами та інструментами;

  • правил організації робочого місця.

Сенсомоторний розвиток

вчити:

  • спрямовувати увагу на вчителя та слухати його;

  • наслідувати дії вчителя;

  • орієнтуватися на площині аркуша паперу;

  • диференційовано координувати рухи пальців і кисті руки під час виконання декоративно-образотворчих завдань;

  • користуватися основними художніми матеріалами під час декоративного малювання, ліплення, аплікації, розпису;

формувати:

  • перцептивні дії;

  • цілісність та осмисленість сприймання;

  • графомоторні навички.


Пізнавальний розвиток

вчити:

  • аналізувати структурні елементи орнаменту;

  • порівнювати елементи орнаменту між собою за формою, кольором, розташуванням;

розвивати наочно-дійове та наочно-образне мислення на основі аналізу структури орнаменту, порівняння декоративного зображення зі зразком.
Мовленнєвий розвиток

вчити формулювати словесний звіт по закінченню практичної роботи;

розвивати регулюючу функцію мовлення (відтворення інструкції вчителя та виконання його словесних вказівок).
Особистісно-естетичний розвиток

формувати:

  • інтерес до предметів декоративно-ужиткового мистецтва;

  • дисциплінованість у навчально-практичній діяльності.


1 клас
ГРАМАТИКА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

35 годин (1 година на тиждень)


Орієнтована сітка розподілу навчальних годин за темами програмового матеріалу



пор.

Зміст навчального матеріалу

Кількість годин

1

Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі

8

2

Елементарні засоби компонування простих форм

8

3

Зображення основних форм та їх частин у графіці та живописі

8

4

Цілісність форми у скульптурі та архітектурі

4

5

Стилізування та орнаментальне оздоблення форм у декоративно-прикладному мистецтві

4

6

Резерв

3

7

Усього

35
  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка