Поняття системи. Природні та штучні системи



Скачати 81.29 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір81.29 Kb.
Тема: ПОНЯТТЯ СИСТЕМИ. ПРИРОДНІ ТА ШТУЧНІ СИСТЕМИ.

Мета уроку: ознайомити учнів з системами та їх поділом на природні та штучні, навчити розрізняти системи живої і неживої природи, використовуючи попередні знання і власний досвід; розвивати абстрактне мислення учнів; виховувати любов до предмету.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Місце уроку в навчальній темі: вступний у темі.

Методи та методичні прийоми: розповідь вчителя, бесіда, робота з підручником, пояснення.

Засоби навчання: підручник.

Базові поняття та терміни: система, природна система, штучна система, екологічні системи (екосистеми).

Міжпредметні зв’язки: хімія, астрономія.

Хронометраж уроку:

І. Організаційний момент...........................................................................2 хв.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності................................3 хв.

ІІІ. Актуалізація теоретичних знань.......................................................10 хв.

IV. Виклад нового матеріалу....................................................................18 хв.

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу....................12 хв.

VІ. Підсумок уроку......................................................................................5 хв.

VІІ. Виставлення оцінок та їх мотивація...................................................2 хв.

VІІІ. Інструктаж з домашнього завдання................................................3 хв.

Хід уроку:


  1. Організаційний момент.

Вчитель вітається з учнями, організовує їх до уроку (налаштовує на робочий лад), перевіряє відсутніх.

  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

  • Інтерактивний прийом.

«Я вітаю»: Учитель вимовляє: «Я вітаю тих, хто…», додаючи фрази: «…вже прокинувся; випив кави; не снідав; хоче працювати; має на собі щось червоне; у доброму гуморі; хотів би дізнатися про щось нове; хоче спілкуватися» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться. Учитель та інші учні їм аплодують.

  1. Актуалізація теоретичних знань.

Сьогодні ми з вами продовжимо вивчати предмет під назвою природознавство. Та перед тим як почнемо вивчати нову тему давайте згадаймо:

  • Що таке природознавство? ( сукупність знань про природу)

  • Які науки, крім природознавства, вивчають природу? ( астрономія, біологія, хімія, фізика, географія, екологія)

Оголошення теми та мети уроку.

  1. Виклад нового матеріалу.

  • Розповідь вчителя, пояснення, бесіда.

Запитання вчителя до учнів:

  • Як ви гадаєте, що таке система?

Із поняттям «система» ви вже зустрічалися у попередніх класах під час розгляду багатьох об'єктів (Зверніть увагу на мал. 1 с. 5). Серед них — галактика, Сонячна система, атом, молекула, рослина, тварина, ліс, степ, атмосфера, гідросфера.

Слово «система» у перекладі з грецької мови означає «ціле, що складається з частин». Більшість об'єктів у навколишньому світі певним чином можна поділити на складові частини. Об'єкт називають системою, якщо між його складовими частинами існують закономірні зв'язки. Ці частини називаються елементами системи.



Система — сукупність елементів, між якими існує закономірний зв'язок.

У навколишньому світі все перебуває у безперервному русі. Рухаються люди на вулицях міст і сіл, птахи і звірі — у лісах і на полях, риби — у водоймах. Рухаються розчини поживних речовин у рослинах, кров у кровоносних судинах, електрони в лініях електромережі, створені людиною машини. У русі перебувають молекули та атоми, з яких складаються всі тіла.

Завдяки рухові система «Земля—Місяць» є стійкою. Якби Місяць не рухався навколо Землі, то під дією сили всесвітнього тяжіння він притягнувся б до Землі і впав на неї. Так само Сонячна система є стійкою завдяки рухові планет навколо Сонця.

У навколишньому світі помітимо і нерухомі тіла. Книга лежить на столі. Стіл стоїть у кімнаті, будинок — на вулиці. Нерухомими є машини на автостоянці, літаки на аеродромі. Однак ці та інші приклади не спростовують думки про те, що все у світі рухається. Нерухомі відносно поверхні Землі тіла разом із нею обертаються навколо її осі й навколо Сонця, а разом із Сонцем рухаються у Всесвіті.

У живих організмах значна кількість процесів життєдіяльності підлягає закономірності періодичності. Так, періодично, ритмічно працює серце. Коли «збивається» ритм роботи серця, мозку, легенів — це попередження про те, що організм може перестати функціонувати. Порушення режиму дня людини може призвести до збою ритму роботи тієї чи іншої системи її органів. Періодичність руху в системах є умовою їх стабільності, довговічності.



  • Природні і штучні системи в довкіллі.

Системи, які оточують людину, поділяють на природні і штучні.

Звернувши увагу на мал. 2 підручника на с. 6 ви бачите людину — природну систему — в оточенні інших природних систем, а звернувши увагу на мал. 3 — людину поряд із штучними системами.

Природними системами є рослина, тварина, людина. Вони складаються з величезної кількості менш складних природних систем: клітин, органів, які відрізняються за будовою, формою, розмірами.

До природних систем належать також ліс, лука, водойма тощо. Це — природні екологічні системи, або екосистеми,середовище життя різноманітних організмів.

Погляньте навкруги. Вас оточують природні та створені людиною об'єкти. Ви використовуєте речі, зроблені з металу, пластмаси. Для задоволення своїх потреб людина збудувала заводи, електростанції, міста, дороги. Створені нею об'єкти належать до штучних, або рукотворних систем. Штучними екологічними системами є, наприклад, поле, сад, парк, ставок, водосховище.



  • Самостійна робота учнів з підручником (один з учнів виконує біля дошки).

Завдання: скласти схему під назвою «Системи»

Система

( сукупність елементів, між якими

існує закономірний зв'язок)
Природні системи Штучні системи

( приклади) (приклади)

Без рукотворах систем неможливо уявити життя сучасної людини (зверніть увагу на мал. 4). Наприклад, ви підходите до вимикача, натискаєте на нього — у кімнаті з'являється світло. Ви скористалися системою електромережі. Потрібна вода — ви набираєте її з водопровідного крана, послуговуючись системою водопостачання. Система телефонного зв'язку, система телевізійного зв'язку, система опалення, електротранспорту, автотранспорту, Інтернет — годі й назвати рукотворні системи, якими повсякчас користуються люди


  • Календар.

Є системи, які можна досліджувати, вимірювати, змінювати. До деяких із них можна навіть доторкнутися. Це матеріальні системи. Але вам відомі й системи, створені свідомістю людини: природничо-наукова картина світу, образ природи; Системи літочислення — календар, народний календар тощо. Це нематеріальні системи, які теж мають велику роль у житті людини.

Календар визначає систему обчислення часу, засновану на періодичності явищ природи.

Ми користуємося григоріанським астрономічним календарем. Він складається на кожний рік і базується на обертанні Землі навколо Сонця. Період її обертання становить близько 365 діб б год.

Календарні роки містять ціле число діб — 365 або 366 (у кожному четвертому році, який називають високосним). Рік складається з 12-ти місяців, кількість днів у них коливається від 28 до 31. Доба як міра часу має 24 години, година — 60 хвилин, хвилина — 60 секунд. Проміжна одиниця вимірювання часу між добою і місяцем — семиденний тиждень.


  • Знаки зодіаку.

Сонце протягом року рухається вздовж великого кола небесної сфери, по черзі перебуваючи в зодіакальних сузір'ях («зодіак» грецькою мовою — «коло тварин»). Цих сузір'їв, за кількістю місяців, дванадцять. їх назви такі: Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець, Козеріг, Водолій, Риби. (Додаток 1).

Народний календар відбиває знання про повторюваність явищ у природі та їх зв'язок із життєдіяльністю людини. Цим календарем ви користувалися, починаючи з першого класу. Особливе значення народний календар має при проведенні уроків серед природи, значна частина яких збігається з народними святами.

У народному календарі відбито сільськогосподарський досвід, народні звичаї, створені віками норми поведінки людей, правила виховання дітей, національні особливості народу.


  1. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

  • Бліц - опитування по ланцюжку.

1. Що таке система?

2. Приведіть приклади систем?

3. Скільки видів систем ми вивчили і які саме?

4. Як по – іншому можна назвати екологічні системи?

5. Яка існує система, яку можна досліджувати, вимірювати, змінювати?

6. Яким календарем користуємося ми?

7. Скільки містить діб календарний рік?

8. Що відбиває знання про повторюваність явищ у природі та їх зв'язок із життєдіяльністю людини?



  1. Підсумок уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми з вами ознайомились з таким поняттям як «система», навчилися розрізняти природні та штучні системи в довкіллі, дізналися про календар та знаки зодіаку.

  • «Прийом мікрофон».

Кожен учень повинен одним словом сказати, що він запам’ятав з нової теми.

  1. Інструктаж із домашнього завдання.

Прочитати § 1 підручника В. Р. Ільченко

Відповісти на запитання 1-5 після § 1. (Усно)

* Поміркуйте, які рукотворні системи шкодять природі.

Додаток 1







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка