Планети земної групи та планети-гіганти Сонячної системи Мета уроку



Скачати 64.58 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір64.58 Kb.
#29012
Планети земної групи та планети-гіганти Сонячної системи
Мета уроку:

навчальна – поглибити знання учнів про будову Сонячної системи, наочно продемонструвати відмінності планет за розмірами (що є причиною поділу планет на планети земної групи і планети – гіганти) і розташування планет від Сонця (що є причиною поділу планет на внутрішні і зовнішні), дати кратку характеристику фізичних умов на цих планетах;

розвиваюча – вміння учнів порівнювати, робити висновки, пояснювати фізичні явища;

виховна – вміння працювати самостійно і у колективі, формувати пізнавальний інтерес до вивчення астрономії, навички дослідницької роботи і роботи з додатковою літературою.

Хід уроку
Учитель:

Про будову Сонячної системи ви отримали знання на уроках природознавства, географії, сьогодні ми поговоримо про планети Сонячної системи і спробуємо знайти причину ділення їх на планети земної групи та планети – гіганти.



Звернемось до таблиці:


Назва

планет

Екваторіальний діаметр

Середня відстань до Сонця

Кількість супутників

Сидеричний період

Середня густина

км

в діаметрах Землі

млн. км

а. о.

роки

1000 кг/м3

Меркурій

4900

0,38

58

0,387

-

0,24

5,5

Венера

12100

0,95

108

0,723

-

0,61

5,2

Земля

12756

1,00

150

1,000

1

1,00

5,5

Марс

6800

0,53

228

1,524

2

1,88

3,9

Юпітер

142000

11,2

778

5,203

63

11,86

1,3

Сатурн

120000

9,5

1426

9,539

62

29,46

0,7

Уран

50000

3,9

2869

19,18

27

84,02

1,4

Нептун

50000

3,9

4496

30,06

13

164,8

1,6

Плутон

2800

0,2

5900

39,44

1

247,7

2,0

Спочатку звернемо увагу на розташування планет від Сонця, єдиної зірки в Сонячній системі: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Щоб порівняти розміри планет, спробуємо ввести масштаб. Є у вас які-небудь пропозиції?

У результаті обговорення приходимо до висновку: намалюємо круг в клітинці зошита – це буде Земля, а далі використаємо другий стовпчик таблиці, намалюємо всі інші планеті у вибраному масштабі. Отже, приблизно пів клітинки в діаметрі – Меркурій і Марс, в одну клітинку в діаметрі – Венера, 11 клітинок в діаметрі – Юпітер, 9,5 клітинок – Сатурн, по 4 клітинки – Уран и Нептун. Майже точкою буде намальовано Плутон. Проаналізуємо.

Після обговорення робимо висновок: дуже схожі за розмірами Меркурій, Венера, Земля, Марс. Це планети земної групи.

Набагато більші за розмірами Юпітер, Сатурн, Уран и Нептун. Це планети – гіганти. Треба помітити, що сама велика планета в Сонячної системи – Юпітер. Зараз Плутон не відносять ні до планет земної групи, ні до планет – гігантів. Астрономи пропонують віднести цю планету до астероїдів. Якщо нам потрібно у нашому масштабі намалювати Сонце, то нам треба намалювати круг в 109 клітинок. Ось у скільки разів Сонце більше за діаметр Землі!

Порівнюємо кількість супутників, середню густину планет і даємо загальну характеристику цим групам планет. Після обговорення приходимо до висновку. Планети земної групи невеликі за розмірами і масі, мають високу середню густину, вони мають тверду поверхню і складаються з важких хімічних елементів, мають атмосферу, за виключенням Меркурія, мають малу кількість природних супутників, повільно в порівнянні з планетами – гігантами обертаються навколо власної оси.

Планети – гіганти володіють значними розмірами, малою середньою густиною, (складаються з газів і не мають твердої поверхні), швидко обертаються навколо власної осі, мають протяжні атмосфери, велику кількість супутників. Планети – гіганти мають кільця, що складаються з дрібних твердих частинок.

Проаналізуємо розташування планет. Введемо масштаб. Нехай 1 а. о. буде дорівнювати 1 см і починаємо відмічати по таблиці з лівої сторони зошита розташування планет. На 4 мм від Сонця розташовуємо Меркурій, на 7 мм от Сонця – Венера, на 1 см – Земля и т.д. Все планети, траєкторії яких знаходяться в середині земної, називаються внутрішніми, за межами – зовнішніми. Робимо висновок, Які планети відносяться до внутрішніх, а які до зовнішніх?

До внутрішніх – Меркурій, Венера, до зовнішніх – Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

А зараз подивимось як виглядають планети Сонячної системи (презентація до уроку) і виконаємо тест для закріплення матеріалу.

Відповіді до тесту:

Слайд № 13. Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Слайд № 14. Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Земля, Венера, Марс, Меркурій.

Слайд № 15.Відповідь № 2.

Слайд № 16.Відповідь № 2.

Слайд № 17.Відповідь № 3.

Слайд № 18.Відповідь № 1.

Слайд № 19.Відповідь № 1.

Слайд № 20. Венера, Меркурій, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Домашнє завдання: §8-9. Знайти відповідь на питання: чому на Венері температура вища, ніж на Меркурії, не дивлячись на те, що Венера знаходиться далі від Сонця?

Організувати самостійну роботу учнів по захисту індивідуальних проектів, заповненню узагальнюючої таблиці і захисту цілого проекту.


Теми повідомлень

    1. Меркурій, найближча планета до Сонця.

    2. Венера – ранішня зірка.

    3. Наша планета Земля

    4. Красна планета – Меркурій.

    5. Сама велика планета – Юпітер.

    6. Сатурн и його кільця.

    7. “Лежачи на боці ” (Уран).

    8. Нептун и його супутники.

Приблизний план повідомлень:



Планети земної групи.

  1. Група, до якої відноситься планета.

  2. Розміри і маса планети.

  3. Відстань планети до Сонця.

  4. Періоди її обертання.

  5. Характеристика атмосфери.

  6. Температурні умови.

  7. Рельєф (для планет земної групи)

  8. Число и характеристика супутників.

ПЛАНЕТИ ЗЕМНОЇ ГРУПИ.

ПЛАНЕТА

РУХ

ТЕМПЕРАТУРА
І ТИСК

РЕЛЬЄФ

АТМОСФЕРА

МАГНІТНЕ
ПОЛЕ

Меркурій

 

 

 

 

 

Венера

 

 

 

 

 

Земля

 

 

 

 

 

Марс

 

 

 

 

 

ПЛАНЕТИ – ГІГАНТИ

ПЛАНЕТА

РУХ

ТЕМПЕРАТУРА
І
ТИСК

РЕЛЬЄФ

АТМОСФЕРА

МАГНІТНЕ
ПОЛЕ

Юпітер

 

 

 

 

 

Сатурн

 

 

 

 

 

Уран

 

 

 

 

 

Нептун

 

 

 

 

 

Література

1.Пришляк М.П. Астрономія: 11 кл.: підручник для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень. Вид-во “Ранок”, 2011.

2.Костюк А. Уроки астрономії в 11 класі. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003.



3.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. Київ. Ірпінь, 2005.

4. Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: 11 клас: підручник для загальноосвіт. навч. закл. Знання України, 2002
Каталог: wp-content -> uploads -> 2014
2014 -> Методика превентивного
2014 -> Методичні рекомендації для самостійної роботи слухачів курсів підвищення педагогічної кваліфікації Херсон 2015
2014 -> Урок 1 Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Практична робота Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття
2014 -> Положення про навчальні кабінети І лабораторію звукозапису Херсонського музичного училища Херсон 2008 положення про навчальні кабінети І лабораторію Херсонського музичного училища Загальні положення
2014 -> План роботи кабінету історії Старосалтівського професійного аграрного ліцею Завідуючий кабінетом
2014 -> Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби І пмпк
2014 -> Черкасова Любов Михайлівна, заступник директора з виховної роботи у 2013/2014 навчальному році набув чинності новий державний стандарт
2014 -> Соціальна робота з агресивними підлітками

Скачати 64.58 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка