Додаток № 6
до наказу президента
Національної академії
від 23 листопада 2011 року
№ 352
Перелік питань до державного екзамену
за спеціальністю “Державне управління у сфері освіти”
(денна, вечірня та заочна форми навчання)
випуск 2012 року
НОРМАТИВНА ЧАСТИНА
Кафедра державного управління і менеджменту
-
Античні міста-держави Північного Причорномор’я та їх роль в історії державотворення України.
-
Прийняття християнства (988 р.) на Русі та його значення.
-
Основні етапи історичного розвитку Київської Русі.
-
Галицько-Волинська держава як спадкоємиця управлінських традицій Київської Русі: суспільний та державний лад.
-
Руське, польське, німецьке та волоське право: демократичні традиції самоврядування.
-
Магдебурзьке право в українських містах: демократична практика (XIV-XVII ст.).
-
Люблінська унія (1569 р.): причини та наслідки для українських земель.
-
Феномен українського козацтва в європейській історії.
-
Причини, характер, рушійні сили та періодизація національно-визвольної революції 1648-1654 рр.
-
Полково-сотенний устрій самоврядної України (1649-1781 рр.): основна характеристика.
-
“Конституція прав і свобод Запорозького Війська” П.Орлика: зміст та історичне значення для українського державотворення.
-
Державницькі та демократичні погляди: Т.Шевченка, М.Костомарова, П.Куліша, В.Антоновича, М.Драгоманова та І.Франка.
-
Буржуазно-демократичні реформи в другій половині ХІХ ст. та їх наслідки для українських земель.
-
Національно-визвольні змагання (1917-1920 рр.) на Україні: суперечливість, ідеологічна та партійна багатоманітність, державницькі підходи.
-
Основні етапи формування та становлення інститутів державної влади в незалежній Україні.
-
Відмінні риси децентралізації і деконцентрації публічної влади.
-
Відмінні риси публічного і державного управління.
-
Відмінні риси публічної і державної влади.
-
Відмінні риси публічної і приватної сфер.
-
Держава як суб’єкт і об’єкт публічного управління.
-
Класифікація механізмів публічного управління.
-
Основні засади політичної демократії.
-
Особливості унітарного устрою України.
-
Послідовність етапів прийняття управлінських рішень.
-
Публічне управління як суспільно-політичне явище.
-
Специфіка публічного управління.
-
Стратегічна функція публічного управління.
-
Сутність держави як публічного інституту.
-
Сутність державного суверенітету.
-
Сутність правової держави.
-
Сутність публічної влади та публічного управління.
-
Сучасні характеристики громадянського суспільства.
-
Сфери впливу регіонального управління.
-
Теорії походження держави.
-
Типи політичних режимів.
-
Типологія органів публічного управління.
-
Функціональна структура публічного управління.
Кафедра управління освітою
-
Особливості управління відкритими освітніми системами на засадах самоорганізації.
-
Характеристика основних чинників змін в системі освіти.
-
Поняття і сутність спротиву до змін. Джерела спротиву до змін в освіті.
-
Характеристика особливостей освітньої організації, що навчається.
-
Зміна ролі керівника в умовах реформування освіти.
-
Державна освітня політика України: сутність, відмінні ознаки, вплив світових тенденцій на формування її змісту.
-
Вимірювання ефективності державної освітньої політики: показники і критерії, основні труднощі у визначенні. Зарубіжні моделі оцінювання.
-
Вироблення державної освітньої політики України: загальний алгоритм, визначення факторів впливу, формування альтернативних варіантів політики.
-
Аналіз державної освітньої політики: призначення і технологія здійснення.
-
Оцінювання освітньої політики України: основні завдання, критерії та показники, причини замовлення.
-
Якість освіти як пріоритетний напрям державної освітньої політики України: сутність поняття, нормативно-правове підґрунтя, технології вимірювання.
-
Система державного управління якістю освіти: структура, повноваження, зарубіжний досвід.
-
Моніторинг в системі державного управління якістю освіти: призначення і технологія реалізації.
-
Державна політика України щодо забезпечення якості освіти: сутність, вплив світових тенденцій на формування її змісту.
-
Ефективність державного управління якістю освіти.
-
Планування як функція державно-адміністративного управління освітою. Сучасні підходи та форми планування розвитку освіти.
-
Гуманістична складова змісту мотивації; фактори мотивації в управлінні системою освіти. Система мотиваційних заходів у професійній діяльності сучасних працівників освіти.
-
Державно-адміністративне управління освітою та соціальне партнерство. Позитивні та негативні впливи соціального партнерства на якість державного адміністрування.
-
Єдина інформаційна система управління освітою як сучасна форма продуктивного державного адміністрування, засіб реалізації принципу відкритості й доступності освіти.
-
Демократизація управління як загальносвітова тенденція адміністрування у сфері освіти.
-
Соціально-психологічні особливості управління освітніми організаціями.
-
Управління нововведеннями в освітніх організаціях.
-
Управління конфліктами в освітніх організаціях.
-
Сутність системного підходу до управління освітніми організаціями.
-
Управлінські компетенції керівників освіти різних рівнів.
-
Організаційна культура освітньої організації. Формування і розвиток колективу в освітній організації.
-
Методи управління. Інноваційні технології в управлінні персоналом в освіті.
-
Національна система освіти, її структурні складові. Особливості та сучасні тенденції розвитку системи освіти в Україні.
-
Державне управління освітою як галузь державної діяльності. Сутнісні характеристики державного управління освітою.
-
Система органів державного управління освітою в Україні: повноваження та функції.
-
Процес управління освітою. Сучасні тенденції впровадження освітнього менеджменту та державно-громадського управління освітою.
-
Методи управління в освіті, їх сутність. Правові форми вираження методів управління.
-
Система нормативно-правових актів, що регулюють фінансово-економічну діяльність у сфері освіти.
-
Засоби державного регулювання фінансово-економічної діяльності у сфері освіти на сучасному етапі державотворення.
-
Кадрове, фінансове, матеріально-технічне забезпечення освітньої системи та перспективи його розвитку.
-
Ефективність державних витрат на освітню галузь як засіб підвищення якості національної освіти.
-
Зміст, специфіка та цілі фінансового менеджменту в освіті.
-
Державна кадрова політика у сфері освіти.
-
Гармонізація законодавства України із законодавством ЄС як умова входження до єдиного освітнього простору Європи. Які основні зміни необхідні?
-
Відмінність та подібність державного управління системами освіти в Україні та європейських державах (на прикладі Польщі, Фінляндії)
Кафедра економічної теорії та історії економіки
-
Безмежність потреб та обмеженість ресурсів як фундаментальна проблема економіки та управління національним господарством.
-
Сутність і структура економічної системи як об’єкту управління.
-
Типологізація і порівняння економічних систем.
-
Механізм формування ціни на мікрорівні та наслідки державного втручання в ціноутворення.
-
Система макроекономічних показників та її застосування в практиці державного управління.
-
Державний сектор економіки та його вплив на розвиток сучасного ринкового господарства.
-
Функції держави в сучасній ринковій економіці.
-
Система державного регулювання економіки: цілі, принципи функціонування та складові елементи.
-
Сутність і функції фінансів в сучасних економічних системах.
-
Поняття і структура фінансового механізму регулювання економічних відносин.
-
Бюджетна система України: сутність та принципи побудови.
-
Організація міжбюджетних взаємовідносин в Україні.
-
Сутність і значення бюджету держави в управлінні господарськими процесами.
-
Основні етапи та суб’єкти бюджетного процесу в Україні.
-
Методи та інструменти реалізації грошово-кредитної політики в Україні.
-
Актуальні напрями формування і реалізації фінансово-економічної політики України.
Кафедра соціальної і гуманітарної політики
-
Сутність, структура та функції соціогуманітарної сфери в забезпеченні життєдіяльності суспільства.
-
Соціальна політика в системі пріоритетів державної політики. Основні моделі соціальної політики (консервативна, ліберальна, соціал-демократична).
-
Основні напрями соціальної політики.
-
Об’єктивні умови формування соціальної політики в українському суспільстві.
-
Пріоритети державної політики в сфері забезпечення соціальної безпеки українського суспільства.
-
Проблеми і суперечності формування та реалізації соціальної політики в Україні.
-
Система управління соціальним захистом населення в Україні: сучасний стан, проблеми, перспективи розвитку.
-
Соціальне страхування як базовий елемент державної політики щодо працездатного населення.
-
Державна політика щодо соціально вразливих верств населення.
-
Політика держави в сфері пенсійного забезпечення.
-
Шляхи подолання бідності в Україні.
-
Основні сфери духовного життя суспільства та механізми впливу держави на їх розвиток.
-
Гуманітарна політика як чинник розвитку духовного життя суспільства.
-
Основні напрями та пріоритети реалізації гуманітарної політики держави.
-
Основні напрями державної політики щодо формування єдиного гуманітарного простору в Україні.
Кафедра права і законотворчого процесу
1. Право в системі соціального регулювання. Місце права в системі соціальних норм.
2. Поняття системи права, її структурні елементи.
3. Предмет і метод правового регулювання. Галузевий поділ системи права.
4. Громадянське суспільство і правова держава. Поняття та основні ознаки правової держави.
5. Поняття та основні ознаки норми права.
6. Види та критерії класифікації правових норм.
7. Форми (джерела) права.
8. Поняття і види правовідносин.
9. Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин.
10. Поняття й ознаки держави.
11. Форма держави та її основні складові.
12. Механізм держави. Місце та роль держави в політичній системі та здійсненні державної влади.
13. Поняття конституційного статусу людини та громадянина.
14. Інститут громадянства.
15. Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина та їх класифікація.
16. Поняття і риси парламенту.
17. Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади.
18. Правові засади законодавчого процесу в Україні.
19. Поняття і місце глави держави в системі органів державної влади.
20. Конституційно-правовий статус глави держави у президентській та парламентарній республіці.
21. Президент України: правовий статус, компетенція та відповідальність.
22. Поняття виконавчої влади та її суб’єктів.
23. Конституційна відповідальність урядів. Парламентський контроль за діяльністю органів виконавчої влади.
24. Поняття та ознаки органу виконавчої влади .
25. Система органів виконавчої влади в Україні.
26. Поняття державної служби..
27. Посада в державному апараті і способи заміщення посад.
28. Юридична відповідальність державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.
29. Законність та її гарантії в діяльності органів державної влади. Співвідношення законності і доцільності в діяльності органів державної влади.
30. Правові акти державного управління: поняття та їх види.
Кафедра інформаційної політики
-
Висвітлення діяльності органів публічного управління як форма прямого комунікативного зв’язку.
-
Поняття і форми внутрішньорганізаційної комунікації.
-
Вертикальні та горизонтальні комунікативні зв’язки між органами державного управління центрального та місцевого рівнів.
-
Комунікація між органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
-
Поняття і види комунікацій у публічному управлінні.
-
Суб’єкти і об’єкти комунікацій у публічному управлінні.
-
Взаємозв’язок комунікації та демократичного управління.
-
Суперечності у розвитку комунікацій з громадськістю у постіндустріальному суспільстві.
-
Комунікативні підрозділи органів виконавчої влади: принципи діяльності, завдання та функції.
-
Правове регулювання діяльності комунікативних підрозділів органів виконавчої влади.
-
Технології взаємодії органів державної влади із засобами масової інформації.
-
Нормативно-правові засади здійснення комунікацій у публічному управлінні в Україні.
-
Роль комунікацій з громадськістю в державній інформаційній політиці України.
-
Комунікативні зв’язки між представницькими та виконавчими інститутами публічного управління.
-
Консультації з громадськістю: публічне обговорення та вивчення громадської думки.
Кафедра політичної аналітики та прогнозування
-
Як співвідноситься між собою політика та управління?
-
Природа та ресурси влади, її функції, розподіл влади, публічність та легітимність влади.
-
Взаємозв’язок та взаємовплив політики та економіки в контексті української політичної ситуації.
-
Шляхи вирішення політичних та управлінських конфліктів та їх наслідки.
-
Місце публічної політики у здійсненні управління.
-
Ефективність діяльності бюрократії в публічній політиці.
-
Стан та перспективи публічної політики в Україні.
-
Діагностика інститутів публічної політики.
-
Політичне управління та його соціотехніка.
-
Механізми вирішення політико-управлінських конфліктів.
СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ
Кафедра управління освітою
-
Основні напрямки модернізації системи управління професійно-технічною освітою.
-
Державне регулювання проблеми підготовки висококваліфікованих робітничих кадрів в Україні.
-
Сучасні проблеми лідерства в освіті.
-
Саморозвиток управлінця сфери освіти як необхідна умова його компетентності.
-
Роль керівника у створенні ефективної управлінської взаємодії в освітній організації.
-
Управління часом в діяльності управлінця сфери освіти.
-
Управлінські комунікативні якості керівника освітньої галузі. Технології ефективного спілкування, делегування повноважень, переконання.
-
Структура публічного виступу. Чинники ефективності публічного виступу.
-
Особливості використання інформації в публічній промові керівника освіти.
-
Вищий навчальний заклад. Мета, основні завдання діяльності та особливості функціонування вищого навчального закладу.
-
Основні поняття освітнього маркетингу. Рекламна діяльність в освіті.
-
Сегментація освітнього ринку та оцінка привабливості сегментів.
-
Поняття та основні елементи стратегічного маркетингового плану навчального закладу.
-
Маркетингова стратегія у формуванні освітньої політики. PESTEL- та SWOT-аналіз.
-
Система управління вищим навчальним закладом. Тенденції змін в управлінні навчальним закладом.
-
Особливості управління вищим навчальним закладом І-ІІІ рівня.
-
Навчально-виховний процес у вищому навчальному закладі, основні підходи до його модернізації.
-
Організація та управління науковою роботою у вищому навчальному закладі. Механізми поєднання освіти і науки у діяльності вищого навчального закладу.
-
Розкрийте сутність, зміст та принципи управління загальноосвітнім навчальним закладом як одного з видів освітнього менеджменту.
-
Визначте зовнішні та внутрішні чинники, які впливають на діяльність та управління загальноосвітнім навчальним закладом.
Поділіться з Вашими друзьями: |