Методичні вказівки для студентів 4 курсу медичного факультету №2 (спеціальність – медична психологія) по підготовці і роботі на практичному занятті з патопсихології
Тема: Патопсихологічна семіотика при шизофренії та афективно-ендогенних психозах – 4 год.
І.Актуальність теми: При патопсихологічному дослідженні хворих на шизофренію виявляються своєрідні діагностично значимі зміни мислення, перцептивної діяльності і афективно-особистісної сфери. Прояви психічної патології при цьому носять сумарний характер, вони не можуть бути адресованими до однієї із сфер психічної діяльності, тому в їхньому описі мною будуть наводитись результати патопсихологічних досліджень, які були отримані за допомогою тих чи інших методик при діагностиці шизофренічного процесу. В той же час необхідно відмітити, що практично не існує методик, які б були діагностично не значимі при встановленні діагнозу шизофренії. Напр.., крива вивчення 10 слів при відсутності клінічно значимих ознак порушень пам’яті є непрямою ознакою наявності афективно-особистісних змін по шизофренному типу.
ІІ. Навчальні цілі заняття:
Студент повинен ознайомитись (α-І) з основними складовими шизофренічного регістр-синдрому.
Студент повинен знати (α-ІІ):
-
порушення мислення, емоційно-особистісної, вольової, мотиваційної сфер, що спостерігаються при шизофренії;
-
характеристику афективно-ендогенного регістр-синдрому;
-
характеристику методів діагностики мислення та пізнавальних процесів при шизофренії;
-
діагностичні критерії при біполярному афективному розладі;
-
особливості проведення патопсихологічні досліджень при афективних психозахпізнього віку.
Студент повинен уміти (α-ІІІ):
-
визначати порушення мислення при шизофренії;
-
проводити патопсихологічні дослідження емоційно-вольової сфери у хворих на шизофренію та аналізувати його результати;
-
проводити патопсихологічні дослідження особистості та мотивації хворих на шизофренію та аналізувати його результати;
-
проводити патопсихологічні дослідження при біполярному афективному розладі та аналізувати його результати;
-
проводити диференційний аналіз між шизофренією і біполярним афективним розладом;
-
проводити патопсихологічні дослідження при афективних психозах пізнього віку та аналізувати їх результати;
На основі вище перерахованих знань та умінь студент повинен опанувати та володіти такими практичними навичками (α-ІІІ):
-
встановлення психологічного контакту з хворим;
-
проведення патопсихологічного дослідження хворого на шизофренію та афективно-ендогенні психози;
-
проведення аналізу отриманих результатів патопсихологічного дослідження;
-
написання протоколу проведеного дослідження ;
-
формулювання заключення патопсихологічного дослідження.
ІІІ. Цілі розвитку особистості
Пізнання лікарем-психологом психології хворого, структури і закономірностей психічної діяльності дозволяє індивідуалізувати систему діагностичних, лікувальних, психопрофілактичних та експертних заходів.
IV.Міждисциплінарнаінтеграція
дисципліни
|
знати
|
вміти
| -
попередні ( забезпечуючі) дисципліни
загальна психологія
психіатрія
Експериментальна психологія
|
Психічні процеси
Психічні стани
Психічні властивості
Характеристику та фізіологічну основу виникнення психічних процесів
Психопатологічні синдроми
Критерії порушення психічних процесів
МКБ10. Діагностику та диф. діагностику шизофренії та афективно-ендогенних психозів
Методи психологічного дослідження
Класифікацію та характеристику методів
|
| -
Наступні дисципліни, ті що забезпечуються:
Психіатрія
Медико-психологічна експертиза
|
|
| -
Внутрішньо предметнаінтеграція (між темами даної дисципліни):
Предмет і завдання патопсихології. Патопсихологічні регістр-синдроми
Патопсихологічна семіотика при ендогенних та екзогенних психічних захворюваннях
|
|
|
V. Зміст теми заняття:
Короткий зміст теми
При патопсихологічному дослідженні хворих на шизофренію виявляються своєрідні діагностично-значимі зміни мислення, перцептивної діяльності і афективно-особистісної сфери. Прояви психічної патології при цьому носять сумарний характер, вони не можуть бути адресованими до однієї із сфер психічної діяльності, тому в їхньому описі будуть наводитись результати патопсихологічних досліджень, які були отримані за допомогою тих чи інших методик при діагностиці шизофренічного процесу. В той же час необхідно відмітити, що практично не існує методик, які б були діагностично не значимі при встановленні діагнозу шизофренії.
Питання, що має підготувати студент
-
Назвіть порушення мислення при шизофренії.
-
Як досліджуються порушень мислення при шизофренії?
-
В чому проявляються порушення особистості у хворих на шизофренію?-
-
Які патопсихологічні методики застосовуються при дослідженні емоційно-вольової сфери у хворих на шизофренію.
-
Які патопсихологічні методики застосовуються при дослідженні особистості та мотивації хворих на шизофренію.
-
В чому проявляються порушення психіки при афективно-ендогеному регістр-синдрому.
-
Патопсихологічні дослідження при біполярному афективному розладі.
-
Патопсихологічні дослідження при афективних психозах пізнього віку.
VІ. План та організаційна структура заняття.
№
п/п
|
Основні етапи заняття,
їх функції та зміст
|
Навчальні цілі в рівнях засвоєння
|
Методи контролю і навчання
|
Матеріали методичного забезпечення:
Контролю, наочності, інструктивні, обладнання, тощо
|
Розподіл
часу
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Підготовчий етап
Організація заняття
Постановка навчальної мети та мотивація
Контроль вихідного рівня знань:
-
порушення мислення, емоційно-особистісної, вольової, мотиваційної сфер, що спостерігаються при шизофренії.
-
характеристику афективно-ендогенного регістр-синдрому
-
характеристику методів діагностики мислення та пізнавальних процесів при шизофренії.
-
діагностичні критерії при біполярному афективному розладі
-
особливості проведення патопсихологічні досліджень при афективних психозах пізнього віку.
Основний етап заняття
Формування професійних вмінь та навичок:
-
визначати порушення мислення при шизофренії..
-
проводити патопсихологічні дослідження емоційно-вольової сфери у хворих на шизофренію та аналізувати його результати.
-
проводити патопсихологічні дослідження особистості та мотивації хворих на шизофренію та аналізувати його результати.
-
проводити патопсихологічні дослідження при біполярному афективному розладі та аналізувати його результати.
-
проводити диференційний аналіз між шизофренією і біполярним афективним розладом
-
проводити патопсихологічні дослідження при афективних психозах пізнього віку та аналізувати їх результати.
Підсумковий етап
Контроль та корекція рівня професійних вмінь та навичок
Підведення підсумків заняття
Домашнє завдання
|
ІІ
ІІ
ІІ
ІІ
ІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
|
індивідуальна теоретична співбесіда (опитування)
-
тестовий контроль ІІ рівня
-
рішення типових задач ІІ рівня
формування навичок:
практичний тренінг
Метод формування вмінь:
професійний тренінг у вирішенні нетипових клінічних, ситуаційних задач
Метод контролю навичок: індивідуальний контроль навичок та їх результатів
Метод контролю вмінь:
Аналіз та оцінка результатів психодіагностики
-
Тестовий контроль ІІІ рівня
|
Питання ІІ рівня Таблиці
Тести ІІ рівня Малюнки
Задачі ІІ рівня Структурно- логічні схеми, аудіо- та відео матеріали
Професійні алгоритми (інструкції) щодо формування практичних навичок та професійних вмінь.
Таблиці, слайди, психодіагностичні опитувальники, учбові альбоми
Текстові ситуаційні нетипові задачі.
Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою
Рекомендована література
|
2-6хв
10-25%
10-25%
60-90%
10-20%
|
VІІ.Матеріали методичного забезпечення заняття
Тести
1. До типових порушень мислення при шизофренії відносяться всі вказані, окрім:
а. Резонерство;
б. Різноплановості;
в. Зісковзування;
г. Схильності до деталізації.
2. Паралогічне мислення характеризується:
а. Скаргами на втрату здатності швидко переключатися з однієї теми бесіди на іншу;
б. Втратою логічного зв'язку, підміною одних понять іншими;
в. Зупинкою думок;
г. Частим поєднанням з гіпермнезіями;
3. Опора в мисленні на латентні ознаки, виявлена при проведенні методики «піктограми» вказує на наявність:
а. шизофренічного симптомокомплексу
б. невротичного симптомокомплексу
в. психопатичного симптомокомплексу
г. органічного симптомокомплексу
д. олігофренічного симптомокомплексу
Тест на підстановку з фіксованою кількістю відповідей:
1. Систематика образів, які вибирають хворі на шизофренію у піктограмах:
а)
б)
в)
г)
-
Порушення особистісного ( мотиваційного ) компоненту мислення:
а)
б)
в)
Задача №1
Хворий 22 років. При розмові стверджує, що відчуває зв'язок з космосом, упевнений в насильстві над собою. Говорить, що його думками та діями керують конкретні люди, впливають "психотропною зброєю". Складіть план патопсихологічного обстеження. Перерахуйте методики, необхідні для обстеження хворого та їх результати.
Задача №2
Хворий А., 39 років, зоотехнік. Скарги: відсутні, так як хворим себе не вважає. Із анамнезу: завжди був активним, енергійним, нічим не хворів. Протягом останніх 2-х років 3-й раз поступає в психіатричний стаціонар за проханням дружини у зв’язку із порушення поведінки: став надмірно балакучим, легко заводить нові знайомства, запрошує випадкових людей до себе додому, довіряє їм ключ від квартири, машини, роздає речі, гроші; надмірно активний, спить не більше 2-3 годин на добу. Такий стан швидко купується в умовах психіатричної лікарні. Лікарями відмічено непереносимість препаратів літію. У матері хворого в молодості були стани, що супроводжувалися тугою, у зв’язку з чим вона лікувалась в психіатричній лікарні 4 місяці.
Соматичний стан, неврологічний стан – без патологічних змін.
Психічний стан: Хворий правильно орієнтується місці, часі, власній особистості. Настрій веселий, безтурботний. Міміка жива, очі випромінюють щастя, на обличчі вираз стриманих веселощів. Інколи після жарту хворий хитрувато прищурюється, а потім починає голосно сміятися. Багато говорить, схильний до римування, мова з надмірними лестощами, часто не завершує фрази і переходить до нової думки. Не може всидіти на місті, щохвилини підстрибує, бере зі столу різноманітні речі, починає ними жонглювати. Маячіння, галюцинації, порушення пам’яті не виявлені.
Питання:
-
Сформулюйте попередній діагноз та назвіть ведучий синдром, тип перебігу.
-
Перерахуйте психодіагностичні методики, які б ви запропонували для уточнення патопсихологічного регістр-синдрому
-
Напишіть приклад патопсихологічного заключення.
VІІІ. Література:
-
Блейхер В.М., Крук И.В.Патопсихологическаядіагностика.- К.,1986. - 280с.
-
Блейхер В.М., Крук И.В., Боков С.Н. Практическаяпатопсихология.-Ростов-
на-Дону.- 1996,448с.
-
Блейхер В.М., Крук И.В., Боков С.Н. Клиническаяпатопсихология.- М.
Воронеж.- 2006, 620с.
-
Зейгарник Б.В Патопсихология.- М- 2000, 458с.
-
Менделевич В.Д. Клиническая и медицинскаяпсихология.- М., Медпресс-
2005,426с.
6. Рубинштейн СЯ. Зкспериментальньїе методики патопсихологии и опьіт
примененияих в клинике. - М. 2007.
Підготувала: асистент Герасимук В.А.
Затверджено на засіданні кафедри, прот.№_ від «__»__ 200 р.
Поділіться з Вашими друзьями: |