Передмова
З-поміж усіх видів мистецтва образотворче є унікальним у вирішенні завдань громадянського та духовного становлення підростаючого покоління.
Надзвичайно важливу роль у цьому відіграють курси «Образотворче мистецтво» та «Мистецтвознавство» в загальноосвітніх навчальних закладах, у ході вивчення яких відбувається знайомство учнів з вітчизняною та світовою художньою культурою, з різними видами та жанрами образотворчого мистецтва.
Мета загальної образотворчої освіти в основній школі полягає в особистісному розвитку учнів і збагаченні їхнього емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу і художньо-практичній діяльності, а також у формуванні ціннісних орієнтирів, потреби в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні.
Основні завдання курсів образотворче «Мистецтво» та «Мистецтвознавство»:
-
формування культури людських почуттів через сприймання творів мистецтва, а також: почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту та ін., безпосередньо у мистецькій діяльності;
-
розвиток асоціативно-образного та просторового мислення, уяви, фантазії, пам’яті, художнього смаку і творчих здібностей;
-
опанування вміннями та навичками в образотворчій діяльності;формування художньо-практичної компетентності; готовності використовувати отриманий досвід у самостійній творчій роботі;
-
формування уявлень про сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, засвоєння основних художніх прийомів і закономірностей та відповідної термінології;
-
розуміння учнями зв’язків образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва, з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини.
Для того, щоб активізувати діяльність учнів під час уроку, навчити їх логічно мислити, швидко орієнтуватись в образотворчій термінології та критично оцінювати навчальні досягнення доцільно проводити тестування. В посібнику представлені тести оцінювання навчальних досягнень учнів, які відповідають вимогам програми з образотворчого мистецтва для 5-7 класів та програми з мистецтвознавства для 5-7, 8-9 класів, художньої культури 10-11 класів. Тестові завдання складені до окремих семестрових розділів, а також до тем «Графіка», «Живопис», «Архітектура», «Скульптура», «Декоративно-прикладне мистецтво» та ін.
Ігрові художньо-педагогічні технології урізноманітнюють і доповнюють композицію уроку мистецтва, підвищують його ефективність якщо вони розроблені з дидактичною та виховною доцільністю і впроваджені з методичною майстерністю.
Таким чином, художньо-ігрові технології:
- активізують пізнавальну діяльність учнів, розвивають художньо – образне мислення
- формують елементи художньо – естетичного і соціокультурного досвіду
- стимулюють розвиток творчих здібностей, уяви, фантазії.
Відомо зі шкільної практики, що серед ігрових форм учителі надають перевагу вікторинам, подорожам, рольовим іграм. Так само можна сказати й про такі ігрові завдання, як ребуси, кросворди. Вони активізують засвоєння художньої інформації як у площині візуальних уявлень, так і на рівні мистецьких понять і відповідної термінології.
В посібнику представлені також кросворди з образотворчого мистецтва для учнів 4, 5, 6, 7 класів, які відповідають вимогам програми державного стандарту. Кросворди складені до тем з образотворчого мистецтва та його видів, графіки, живопису, архітектури, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва.
Тестові запитання до розділу
„Мова образотворчого мистецтва”
5 клас
Тема 1.Асоціативно- образна мова
І рівень
-
Образотворче мистецтво включає:
-
поезію, прозу;
-
живопис, скульптуру, графіку, художню фотографію;
-
літературу, кіно, театр.
-
Абстрактне мистецтво — це:
-
напрямок образотворчого мистецтва, заснований на відмові від зображення реальних явищ та предметного світу;
-
напрямок образотворчого мистецтво, у зразках якого відображено реальний світ, що оточує людину;
-
напрямок образотворчого мистецтва, який створений народними майстрами і віддзеркалює їхні смаки та інтереси.
-
Художній образ — це:
-
форма відтворення митцем реальних об'єктів на площині без відображення власних думок, почуттів, поглядів;
-
форма відображення навколишнього світу, думок, почуттів митця, втілена в інтерпретованому вигляді в авторському творі;
-
форма відображення дійсності на площині, в об'ємі у тому вигляді, в якому вони існують у природі.
IІ рівень
-
Основою для виконання графічних творів є такі зображувальні засоби:
-
об'єм, матеріальність;
-
фактура, колір;
-
лінія, штрих, пляма.
-
Перед нанесенням фарб на поверхню живописної роботи автор виконує:
-
підготовчий рисунок;
-
тонування паперу в один колір;
-
наклеювання окремих елементів композиції, виконаних з кольорового паперу.
-
Фактура поверхні в образотворчому мистецтві — це:
-
технічні можливості графічних та живописних матеріалів, які накладаються на площину;
-
особливості внутрішньої будови матеріалу, на якому виконується твір;
-
характер поверхні художнього твору, форм та методів її обробки.
IІI рівень
-
До графічних матеріалів ми відносимо:
-
олійні фарби, темперу;
-
вугілля, воскові та графітні олівці, пастель, сангіну, соус, маркери, фломастери, гелеві ручки;
-
глину, пластилін, пластику.
-
Туш — це:
-
рідина;
-
глиняна паличка;
-
пластичний матеріал для скульптури.
-
Назви французьке слово, що означає протилежність, різку відмінність у чомусь:
-
нюанс;
-
контраст;
-
зблиск.
VІ рівень
-
Незавершений твір-це:
-
панно;
-
картина;
-
начерк, ескіз.
-
Розмірність, чергування або порівняння елементів композиції у певній послідовності називається:
-
ритмом;
-
тоном;
-
фактурністю.
-
Головне правило композиції:
-
у ній можна щось змінити, доповнити;
-
не можна нічого ні додати, ні відняти;
-
все розміщено рівномірними масами.
Тестові запитання до розділу
„Природні форми та образи в образотворчому мистецтві”
5 клас
Тема 1.Природні форми та художні образи.
I рівень
-
Вид образотворчого мистецтва, основним засобом зображення в якому є колір, це:
-
живопис;
-
графіка;
-
декоративно-ужиткове мистецтво.
-
Монохромний живопис - це:
-
робота, виконана в об'ємі із застосуванням матеріалів різного забарвлення;
-
робота, виконана акварельними фарбами за допомогою одного кольору;
-
робота, виконана графічними засобами.
-
Прозора фарба, яка розводиться водою:
-
акварель;
-
гуаш;
-
туш.
IІ рівень
-
Скільки ми отримаємо відбитків з роботи у техніці "монотипія"?
-
десять;
-
п'ять;
-
один.
-
Предмет для розведення та змішування фарб називається:
-
палітрою;
-
мольбертом;
-
стеком.
-
Білий колір світла утворюється з:
-
трьох кольорів;
-
десяти кольорів;
-
п'яти кольорів.
IІ рівень
-
Техніку нанесення фарб прозорим шаром на поверхню роботи називають:
-
багатошаровим живописом;
-
лесуванням;
-
пастозним живописом.
-
До криючих фарб ми відносимо:
-
олійні;
-
акварель;
-
гуаш.
-
Науково-просвітницький заклад, де зберігаються видатні зразки творчої діяльності людини, пам'ятки історії та матеріальної культури, називається:
-
музеєм;
-
офісом;
-
архівом.
IIІ рівень
-
Ледь помітний перехід одного кольорового тону в інший називають:
-
нюансом;
-
контрастом;
-
зблиском.
-
Найпростіший елемент орнаментального мотиву - це:
-
витинанка;
-
рапорт;
-
візерунок.
-
Техніку вирізання зображення з одного матеріалу і накладання на тло іншого називають:
-
монотипією;
-
витинальною графікою;
-
аплікацією.
Тема 2. Художні образи і композиції в різних видах образотворчого мистецтва.
І рівень
-
Задній план на папері можна передати, зобразивши об'єкти:
-
великими у нижній частині аркуша паперу;
-
маленькими у верхній частині аркуша (на лінії горизонту);
-
завбільшки такими ж, як на передньому та середньому планах, і розмістити посередині аркуша паперу.
-
Лінія горизонту — це:
-
уявна лінія, яка поділяє простір на небо і землю (географічний горизонт);
-
лінія, що проходить по абрисах лісу на задньому плані (крива лінія);
-
лінія, що проходить горизонтально на передньому плані.
-
Природні об'єкти:
-
рухаються від подиху вітру;
-
не рухаються;
-
рухаються, але лише живі істоти.
IІ рівень
-
До ахроматичних кольорів належать:
-
чорний, сірий, білий;
-
червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, голубий, фіолетовий;
-
коричневий, рожевий, бузковий.
-
До хроматичних кольорів належать:
-
чорний, сірий, білий;
-
червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, голубий;
-
фіолетовий, коричневий, рожевий.
-
До теплих кольорів належать:
-
червоний, оранжевий, жовтий;
-
зелений, синій, голубий;
-
чорний, сірий, білий.
IIІ рівень
-
До холодних кольорів належать:
-
червоний, оранжевий, жовтий;
-
зелений, синій, голубий;
-
чорний, сірий, білий.
-
Розташування та форма гіллячок на деревах різних порід:
-
однакові;
-
різні;
-
на кожному дереві гілля розташоване по-іншому.
-
Листочки на дереві:
-
різні;
-
однакові;
-
кожен листочок на дереві неповторний і має свою форму та забарвлення.
IV рівень
-
Декоративна композиція зі скла називається:
-
гобеленом;
-
вітражем;
-
витинанкою.
-
Художника, який у своїй творчості зображує тварин, називають:
-
дизайнером;
-
монументалістом;
-
анімалістом.
-
Техніку декоративно-ужиткового мистецтва, твори в якій виконуються з квітів та інших природних матеріалів, називають:
-
флористикою;
-
гончарством;
-
лозоплетінням.
Тестові запитання до теми „Оригінальна графіка”
5 клас
І рівень
-
Що таке графіка?
-
Жанр мистецтва.
-
Вид візуального мистецтва.
-
Техніка візуального мистецтва.
-
Що таке оригінальна графіка?
-
Твір, виконаний за допомогою друкарського станка.
-
Твір, виконаний в кольорі на полотні.
-
Твір, виконаний майстром від руки графічними матеріалами.
-
Які основні виражальні засоби оригінальної графіки?
-
Колір, текстура, ажурність.
-
Лінія, пляма, крапка, тон.
-
Знак, символ, фактура, пластичність.
ІІ рівень
-
Які графічні твори створені первісною людиною?
-
Розпис печери Альтеміри, Фон-де Гом.
-
Розпис печер австралійських аборигенів.
-
Піктограми на стінах печер, геогліфи в Перу, піктограми бушменів та ін
-
На які види поділяється графіка?
-
Оригінальна, тиражна.
-
Кольорова, тональна, лінійна.
-
Портретна, пейзажна, анімалістична.
-
Які види належать до оригінальної графіки?
-
Технічна, графічна, контурна.
-
Лінійна, силуетна, тональна, світлотіньова.
-
Рекламна, ужиткова, газетно-журнальна, комп'ютерна.
ІІІ рівень
-
Які жанри належать до оригінальної графіки?
-
Живопис, скульптура, дизайн, архітектура.
-
Портрет, натюрморт, краєвид, анімалістичний, історичний, побутовий і т.п.
-
Лінійний, тональний, силуетний.
-
Що таке світлотінь?
-
Виражальний засіб, що виявляє об'ємну форму предметів.
-
Один із видів візуального мистецтва.
-
Один із жанрів оригінальної графіки.
-
Що таке ритм, симетрія, асиметрія, динаміка, статика?
-
Композиційні закономірності?
-
Композиційні прийоми.
-
Композиційно-виражальні засоби.
VІ рівень
-
Що таке цілісність?
-
Композиційна закономірність.
-
Композиційний прийом.
-
Композиційно-виражальний засіб.
-
Що таке фриз?
-
Орнамент із подібними елементами зображень.
-
Ритмічне повторення елементів композиції у стрічковому орнаменті.
-
Орнамент з відображенням однакових елементів композиції на площині, обмежений контуром.
-
Що таке рапорт?
-
Ритмічне повторення елементів композиції уздовж вертикальної та горизонтальної осі.
-
Ритмічне повторення елементів у крузі чи квадраті.
-
Ритмічне повторення елементів уздовж однієї з осей (вертикальної або горизонтальної).
Тестові запитання до розділу «Форма в образотворчому мистецтві».
6 клас
Тема . Форма. Світлотінь. Графіка.
І рівень
-
Графіка — це:
-
вид образотворчого мистецтва, який включає малюнок та друковані художні твори й ґрунтується на мистецтві рисунка;
-
жанр образотворчого мистецтва, який включає малюнок та друковані художні твори й ґрунтується на мистецтві рисунка;
-
вид образотворчого мистецтва, який включає друковані художні твори й ґрунтується на мистецтві рисунка.
-
Види графіки за технікою виконання — це:
-
лінійна, тонова;
-
лінійна, силуетна, тонова, світлотіньова;
-
портрет, натюрморт, пейзаж.
-
Жанри графіки — це:
-
писанка, флористика, витинанка;
-
живопис, скульптура, архітектура;
-
портретний, пейзажний, побутовий, натюрморт, історичний, батальний, анімалістичний.
ІІ рівень
-
Зображувальні засоби графіки — це:
-
лінія, штрих, тон, пляма;
-
лінія, колір, пляма;
-
тон, колір, штрих.
-
Види графіки за способом виконання — це:
-
станкова, книжкова, прикладна, плакатна;
-
лінійна, тонова, силуетна;
-
лінійна, тонова, силуетна, світлотіньова.
-
Складові елементи книжкової графіки — це:
а) суперобкладинка, обкладинка, титул, форзац, шмуцтитул, ілюстрація, буквиця, кінцівка, заставка;
-
живопис, графіка;
-
обкладинка, сторінки книги.
ІІІ рівень
-
Ілюстрація — це малюнок, виконаний:
-
із натури;
-
по пам'яті;
-
за мотивами одного з уривків літературного твору.
-
Ескіз —це:
-
творча робота, яка фіксує задум роботи або її частини;
-
попередній начерк, який фіксує задум роботи або її частини;
-
завершена творча робота, яка фіксує задум автора.
-
Сфінкс — це скульптура, що зображує:
-
фантастичну істоту з тілом лева та головою людини або священної тварини;
-
священну тварину;
-
фараона.
IV рівень
-
Візування — це спосіб вимірювання розмірів предмета:
-
за допомогою лінійки;
-
за допомогою рулетки;
-
«на око» за допомогою олівця
-
Кількість частин, на які умовно поділяється голова людини по вертикалі під час виконання портрета людини у фас:
-
4;
-
3;
-
2.
-
Тіні бувають:
-
власні, горизонтальні;
-
падаючі, вертикальні;
-
власні, падаючі.
Тестові завдання до розділу
«Взаємозв’язок форми й змісту в образотворчому мистецтві» .
6 клас
Тема. Форма і зміст. Людина та предметний світ
І рівень
-
Живопис – це:
-
вид образотворчого мистецтва, твори якого виконуються допомогою фарб, що наносяться на будь-яку поверхню;
-
жанр образотворчого мистецтва, твори якого виконуються за допомогою фарб;
-
вид образотворчого мистецтва, твори якого виконуються за допомогою графічних засобів.
-
Жанри живопису мають назви:
-
історичний, пейзажний, портретний, кінний, побутовий;
-
історичний, пейзажний, портретний, груповий, батальний;
-
історичний, пейзажний, портретний, батальний, побутовий, натюрморт.
-
Виражальні засоби живопису мають назви:
-
на колір, рисунок, штрих;
-
колір, рисунок, світлотінь, мазок, фактура;
-
рисунок, фактура, штрих.
ІІ рівень
-
Живопис за своїм практичним призначенням поділяється:
-
на станковий, монументально-декоративний, театрально-декораційний, іконопис, мініатюра;
-
станковий, монументальний, декоративний;
-
культовий, декоративний, виставковий.
-
Живописна робота, що виконується одним кольором, має назву:
-
аля-прима;
-
гризайль;
-
лесирування.
-
Відтінок, який у взаємодії з іншими відтінками утворює певне співвідношення світла й тіні та дозволяє зображувати об'єкт в повітряному середовищі, має назву:
-
гризайль;
-
лесирування;
-
вальор.
ІІІ рівень
-
Техніка нанесення фарб прозорим шаром на поверхню роботи має назву:
-
гризайль;
-
лесирування;
-
вальор.
-
Вид пейзажу, на якому зображуються морські простори, має назву:
-
ведута;
-
марина;
-
настроєвий.
-
Вид пейзажу, на якому зображені архітектурні об'єкти, має
назву:
-
марина;
-
міський;
-
ведута.
ІV рівень
-
Робота з папером, що дозволяє за допомогою фарб передати якнайкраще нечіткі обриси об'єктів, має назву:
-
живопис по вологому паперу;
-
багатошаровий живопис;
-
гризайль.
-
Ледь помітний перехід одного кольорового тону в інший має назву:
-
нюанс;
-
контраст;
-
блік.
-
Система співвідношень кольорових тонів, яка утворює певну єдність, має назву:
-
світлонасиченість;
-
тон;
-
колорит.
Тестові завдання до розділу «Простір і об’ємно-просторова форма» .
7 клас
Тема . Художні засоби зображення простору. Архітектура і місто.
І рівень
-
Мистецтво проектування будівельних об'єктів називається:
-
конструювання;
-
моделювання;
-
архітектура.
-
До громадських ми відносимо архітектурні споруди:
-
житловий будинок, дача;
-
школа, клуб, магазин;
-
церква, капличка.
-
Сукупність, єдине ціле означає слово:
-
архітектор;
-
будівельник;
-
ансамбль.
ІІ рівень
-
Наука про структурні закономірності, притаманні конструкціям будівель та об'ємним творам декоративного мистецтва, називається:
-
архітектоніка;
-
архітектура;
-
композиція.
-
Назвіть якості, які повинні бути притаманні архітектурній споруді?
-
краса, привабливість;
-
міцність, корисність, краса;
-
міцність, присосованість до кліматичних умов.
-
На які види поділяється архітектура?
-
об’ємна, ландшафтна, містобудівна;
-
містобудівна, об'ємна;
-
житлова, громадська, культова.
ІІІ рівень
-
На які підвиди поділяється архітектура за призначенням?
-
об'ємна, містобудівна, промислова;
-
промислова, громадська, житлова;
-
житлова, культова, промислова, громадська.
-
Хто винайшов бетон та арочне перекриття?
-
стародавні греки;
-
стародавні римляни;
-
стародавні єгиптяни.
-
Що таке інтер'єр:
-
внутрішній вигляд архітектурної споруди;
-
зовнішній вигляд;
-
зображення частини внутрішнього вигляду архітектурної споруди.
ІV рівень
-
Що таке перспектива?
-
система правил зображення об'ємних об'єктів на площині;
-
правила зображення на площині пласких предметів;
-
графічне зображення на площині архітектурних об'єктів.
-
Митці Стародавньої Греції використовували для будівництва архітектурних споруд ордери:
-
конічний, циліндричний;
-
доричний, іонічний, коринфський;
-
грецький, критський, мікенський.
-
Акведук — це міст:
-
арочний з водогоном;
-
пішохідний; підвісний.
Тестові запитання до розділу «Культурно-просторове середовище»
7 клас
Поділіться з Вашими друзьями: |