Основні випадки чергування у в, і й



Скачати 107.66 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір107.66 Kb.
ОКЗО «Дніпропетровська загальноосвітня санаторна школа – інтернат №5 IIII ст.»

ВІДКРИТИЙ УРОК У 5 КЛАСІ

«ОСНОВНІ ВИПАДКИ ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й»

c:\users\анжела\desktop\5 клас.jpg Підготувала

учитель української мови і літератури

БОДРЯГІНА АНЖЕЛА ЮРІЇВНА

2014 – 2015 навч. рік

ТЕМА: Основні випадки чергування у — в, і — й.

МЕТА: навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в, і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;

розвивальна - розвивати творчі здібності дітей, мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,

виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.

Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.

Внутрішньопредметні зв’язки: фонетика, орфоепія, синтаксис.

Міжпредметні зв’язки: література.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, аркуші для «листів», таблиці, смайлики, гра «Дартс»,

Тип уроку:  урок формування практичних знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент

  1. Учитель вітається з класом и просить учнів йому посміхнутись.

  2. Учитель пропонує підняти кольоровий «смайлик», (у кожного учня на парті по 2 «смайлика» з посмішкою та без посмішки), щоб показати власні відчуття на початку уроку.



  1. Мотивація навчальної діяльності

1. Приблизно 70% населення України розмовляє українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.

2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу мову вважають мелодійною? (Відповіді)

3. Прочитайте подані у двох стовпчиках словосполучення.

Дуб і береза ------- дуб й береза.

Почав іти ------- почав йти.

Працюють у нас ------- працюють в нас.

Побачив усіх ------- побачив всіх.

Які з них було легше вимовляти? Чому?



ІІI. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка наявності виконання домашньої вправи 253.

  2. Хто на сьогодні вивчив & 30 на 11 балів?

«Сміливець» виходить до дошки, на якій прикріплено магнітний «Дартс». Робить 6 кидків в мішень, чим ближче до центра, тим складніше питання за темою домашнього параграфа «Спрощення в групах приголосних».

1. Що таке спрощення в групах приголосних? (20) 2.Чи потрібне у вимові спрощення? (10) 3. Назвіть групи, в яких відбувається спрощення. (30) 4.В яких словах не відбувається спрощення? (40) 5.В яких словах звук [т] не вимовляємо, проте букву «т» пишемо? Слова винятки. (50) (Власне українські слова: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять). 6.Назвіть слова іншомовного походження, в яких не відбувається спрощення. (60) (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний)



3. Робота в парах. «Тобі надійшов лист».

У кожного учня на парті є заготовка «листа» (Додаток 1), який потрібно надіслати своєму сусіду по парті.

Завдання: у лівому верхньому кутку «листа» написати прізвище та ім’я сусіда, а в правому нижньому кутку – своє.

В середині аркуша «листа» звернутися до однокласника з проханням виконати його завдання, а саме – написати 6 слів, в яких при зміні відбувається і не відбувається спрощення в групах приголосних. («Надіслати листа» сусіду по парті.)



V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. За допомогою чого ми досягаємо милозвучності рідної мови. (На дошці визначення «МИЛОЗВУЧНІСТЬ»)

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В та сполучників І – Й.

2. Робота з таблицею.

Основні випадки чергування у — в

У вживається


В уживається

У — В не чергуються

Між приголосними: навчаюсь у гімназії

Між голосними:

була в Одесі



У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:

воротар, усмішка.

На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.

На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти.

У власних іменах і в словах іншомовного походження:

Ворскла, Врубель.

Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:

Я у Львові.



Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)

Моя вдача.







3. Робота з таблицею.

Основні випадки чергування сполучників і — й

Завжди і


Завжди й

Після будь-якого розділового знака:

Вітер війнув, і облетіло листя.

Між приголосними звуками:

Ось і прийшла весна.




Між голосними звуками:

срібло й олово.




Початок речення.

І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).


Після голосного звука перед приголосним:

розуміє й пояснює.



Зіставлення понять: зима і літо.





Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї:

Воля і яснії сни.







4. Запишемо число і тему уроку.

5. Робота з підручником.

- Опрацювання теоретичного матеріалу & 31.

- Виконання вправи 262 (усно). Учні ланцюжком зачитують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.

6. Робота з картками. Лінгвістична гра «Редактор».

Доберіть з дужок прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця. Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі. (В, у) пісні наша доля. Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні. (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Розподільний диктант. Робота в зошитах. Двоє учнів працюють біля дошки , а решта – на місцях.

Запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.

Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий.

2. Пояснювальний диктант.

Запишіть текст під диктовку. Підкресліть чергування у — в, і — й, обґрунтуйте відповідь.

Гусенятко розплющило одне очко, потім друге, пискнуло і — народилося. Мама подивилась на нього, вкрила його крилом і заплакала: вночі гуси мали відлітати. Її чоловік з табуном і старшими дітьми зранку подався політати над полем і плавнями перед відльотом. (М. Вінграновський)

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1. Вивчити &31.

Увага, учням 5 класу: зараз розпочне роботу ярмарок - продаж домашньої письмової роботи - вправу 264 ви можете придбати за максимальну кількість балів – 10! А творче завдання вправи 265, можете «купити» за максимальну кількість балів – 12!!! Обміркуйте свою покупку і отримуйте свій бал.

VI. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». На уроці я навчився (навчилася)

Ключові слова: милозвучність, чергування

VII. Оцінювання

VIII. Рефлексія

Учитель пропонує підняти жовтий «смайлик», якщо учень тему добре засвоїв, підняти синій «смайлик», якщо дещо не зрозумів і підняти руку, якщо складно зрозуміти поданий матеріал.



ДОДАТКИ ДО УРОКУ

c:\users\анжела\desktop\конкурс. урок. 5 клас. відкритий урок. чергування\фото. 5 клас. відкритий урок\img_7930.jpg

Доберіть з дужок необхідний прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця. Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі. (В, у) пісні наша доля. Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні. (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.



_______________________________________________________________________________________

Доберіть з дужок необхідний прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця. Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі. (В, у) пісні наша доля. Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні. (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

Дуб і береза

Почав іти

Працюють у нас

Побачив усіх

Дуб й береза

Почав йти

Працюють в нас

Побачив всіх



КОМУ ________________________

1.________________________4._______________________2.________________________5._______________________3.________________________6._______________________



ВІД КОГО ________________________

__________________________________________________

КОМУ _______________________

1._________________________4.______________________2._________________________5.______________________

3._________________________6.______________________

ВІД КОГО ________________________

__________________________________________________

КОМУ ________________________

1._________________________4.______________________ 2._________________________5.______________________3._________________________6.______________________



ВІД КОГО ________________________

__________________________________________________

Милозвучність

Властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків.

Основні випадки чергування у — в

У вживається

В уживається

У — В не чергуються

Між приголосними: навчаюсь у гімназії

Між голосними:

була в Одесі



У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:

воротар, усмішка.

На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.

На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти.

У власних іменах і в словах іншомовного походження:

Ворскла, Врубель.

Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-: Я у Львові.

Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)

Моя вдача.







Основні випадки чергування сполучників і — й

Завжди і

Завжди й


Після будь-якого розділового знака:

Вітер війнув, і облетіло листя.




Між голосними звуками:

срібло й олово.




Між приголосними звуками:

Ось і прийшла весна.







Початок речення.

І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).


Після голосного звука перед приголосним:

розуміє й пояснює.



Зіставлення понять: зима і літо.





Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.





c:\users\анжела\desktop\1329294424_post-170-1228167662.jpgc:\users\анжела\desktop\1329294424_post-170-1228167662.jpg c:\users\анжела\desktop\400_f_59811344_b41tksoyovuf0qhjajq9mc7atjywkzum.jpg c:\users\анжела\desktop\400_f_59811344_b41tksoyovuf0qhjajq9mc7atjywkzum.jpg

c:\users\анжела\desktop\1329294424_post-170-1228167662.jpgc:\users\анжела\desktop\400_f_59811344_b41tksoyovuf0qhjajq9mc7atjywkzum.jpg



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка