НУБІП УКРАЇНИ
ННІ бізнесу
Кафедра економічної теорії
Навчально –методичний комплекс
з дисципліни “Макроекономіка”
для спеціальності 8.000007 -«Адміністративний менеджмент»
ОКР “Магістр”
ЗФН
Київ – 2010
НУБІП УКРАЇНИ Факультет аграрного менеджменту
Кафедра економічної теорії
«ЗАТВЕРДЖУЮ» Декан факультету аграрного менеджменту
доцент Ковтун О.М.____________________
«______»___________________ 2010 р.
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
з дисципліни «Мікроекономіка» для спеціальності - 8.000007
«Адміністративний менеджмент » за ОКР “Магістр ”
ЗФН
Курс.........................................................1
Семестр ..................................................1
Кількість тижнів................................. Лекції4 Семінари 10
Самостійна робота під керівництвом
викладача.............................................. год.
Самостійна робота...............................94год.
Іспит................................. перший семестр
Всього кредитів (годин).............3 (108 год.)
Форма контролю- іспит
НАЦІОНАЛЬНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Факультет аграрного менеджменту
Кафедра економічної теорії
АНОТАЦІЯ
робочої навчальної програми з дисципліни
«Мікроекономіка» для спеціальності
«Адміністративний менеджмент » за ОКР “Магістр”
Курс-перший
Семестр – перший
Кількість тижнів-18
Кількість годин за тиждень-2
Самостійна робота під керівництвом
викладача – 2 год.
Залік - перший семестр
Зміст дисципліни
Курс передбачає розглянути найновіше трактування теорії мікроекономіки з акцентом на зв’язок її з управлінською практикою і розробкою соціальної політики. Цей підхід ґрунтуватиметься на розкритті ринкового механізму. Значне місце відведено обґрунтуванню ефективного використання виробничих ресурсів підприємств, що діють в різних ринкових системах: досконалої конкуренції , монопольних та олігополістичних ринків, ринків монополістичної конкуренції.
Висвітлюються також формування і особливості функціонування ринків факторів виробництва: капіталу, землі та праці. Розкривається взаємодія фірм, роль невизначеності і асиметричної інформації, стратегії ціноутворення фірм в умовах ринкової влади.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
МОДУЛЬ 1
Тема 1. Предмет і метод мікроекономіки
-
проблема обмеженості ресурсів і необхідності вибору, альтернативність цілей використання обмежених ресурсів і раціональність поведінки суб’єктів ринкових відносин;
-
предмет курсу, суб’єкти та об’єкти економічних відносин на мікрорівні: індивід, домогосподарство, ділова одиниця (фірма), держава. Методологія мікроекономічного аналізу, мікроекономічні моделі;
-
мета і завдання дисципліни, взаємозв’язок з іншими дисциплінами.
Тема 2. Ринок: попит, пропозиція та їх взаємодія
-
ринок як механізм координації економічного вибору;
-
попит і закон попиту, аналіз зміни попиту загалом та величини (обсягу) попиту;
-
пропозиція і закон пропозиції, аналіз зміни пропозиції загалом та величини (обсягу) пропозиції;
-
взаємодія попиту і пропозиції, ринкова рівновага, вплив змін попиту та пропозиції на стан рівноваги, сталість і динамічність ринкової рівноваги.
Тема 3. Еластичність попиту і пропозиції
-
концепція еластичності взаємозв’язаних показників, еластичність попиту за чинниками впливу: за власною ціною блага, за ціною благ комплементів та субститутів (перехресна еластичність), за доходом; фактори впливу на еластичність попиту за ціною;
-
еластичність пропозиції та фактори впливу на її рівень, еластичність пропозиції за власною ціною блага та цінами факторів виробництва;
-
оцінка та прогнозування наслідків змін ринкових умов з використанням найпростіших математичних функцій.
Тема 4. Теорія корисності та оптимальний вибір споживача
-
потреби та економічні блага, поняття корисності, кардиналістська теорія корисності, сукупна та гранична корисності, функція корисності, перший та другий закони Госсена;
-
порядковий (ординалістський) підхід до аналізу корисності та попиту, аксіоми порядкового підходу;
-
криві байдужості як спеціальний інструментарій мікроекономічного аналізу, гранична норма заміщення благ, бюджетні обмеження і можливості споживача, вплив зміни доходу та цін на розміщення бюджетної лінії;
-
оптимум споживача як модель раціонального споживчого вибору, рівновага споживача: економічна, алгебраїчна, графічна інтерпретація; різні випадки досягнення рівноваги: внутрішня та кутова.
Тема 5 Аналіз поведінки споживача
-
реакція споживача на зміну цін товарів, лінія “ціна – споживання”, побудова кривої індивідуального попиту споживача;
-
реакція споживача на зміну його доходу, лінія “дохід – споживання”, поняття “повноцінних” і “неповноцінних” благ, крива Енгеля, функції Торнквіста;
-
розкладання сукупної зміни обсягу попиту на дві складові: ефект доходу та ефект заміщення; парадокс Гіффена;
-
формування ринкового попиту як суми індивідуальних попитів, поняття про надлишок споживача.
Тема 6. Теорія виробництва
-
поняття фірми, виробництво та його фактори, технології виробництва, фактор часу і періоди функціонування фірми, поняття і параметри виробничої функції; сукупний, середній та граничний продукт;
-
виробництво в короткостроковому періоді, правило спадної віддачі (продуктивності) змінного фактора виробництва;
-
виробництво в довгостроковому періоді: виробнича функція з двома змінними факторами, ізокванта, взаємозамінність виробничих факторів, гранична норма технічного заміщення;
-
збільшення випуску за рахунок пропорційного нарощування ресурсів; постійна (стала), спадна та зростаюча віддача від масштабу, причини позитивного та негативного ефекту від масштабу.
Тема 7. Витрати виробництва
-
концепція витрат, бухгалтерські та економічні витрати, поняття альтернативних витрат, постійні та змінні витрати; сукупні, середні та граничні витрати;
-
витрати виробництва в короткостроковому періоді, типовий характер змін витрат – закон зростаючих граничних витрат (зниження дохідності);
-
витрати в довгостроковому періоді: ізокоста, вибір комбінації виробничих факторів за критерієм мінімізації витрат, еквімаржинальний принцип мінімізації витрат.
МОДУЛЬ 2
Тема 8. Ринок досконалої конкуренції
-
ознаки й умови досконалої конкуренції, попит, дохід та прибуток конкурентної фірми;
-
визначення оптимальних обсягів випуску: два підходи; пропозиція фірми та галузі в короткостроковому періоді; рівновага фірми та галузі в короткостроковому періоді;
-
пропозиції фірм у довгостроковому періоді, тривала рівновага фірми, галузі, ринку та механізм її підтримки;
-
ефективність ринку досконалої конкуренції.
Тема 9. Монопольний ринок
-
ознаки “чистої монополії”, бар’єри вступу до монопольного ринку, попит та дохід фірми-монополіста;
-
вибір монополістом обсягу виробництва та ціни, вплив на поведінку монополіста цінової еластичності попиту; визначення монопольної ціни та цінова дискримінація, рівновага фірми-монополіста в довгостроковому періоді;
-
економічні наслідки монополізації галузі, порівняльна оцінка конкурентного та монопольного ринків.
Тема 10. Олігополія
-
основні ознаки олігополії: нечисленність фірм в олігополістичних галузях, загальна взаємозалежність олігополістів, однорідність або диференційованість продукту, високі бар’єри для вступу до галузі;
-
теоретичні моделі олігополії : модель дуополії Курно та Бертрана, лідерство у встановленні цін (квазімонополія), ламана крива попиту на продукцію олігополіста, ціноутворення за принципом “витрати плюс”, теорія ігор;
-
особливості організації олігополістичного ринку: взаємозалежність олігополістів, цінові війни і схильність до змови; картелі, нецінова конкуренція;
-
суспільна оцінка олігополістичного ринку та ефективність олігополії порівняно з іншими ринками.
Тема 11. Ринок монополістичної конкуренції
-
ознаки монополістичної конкуренції, умови вступу до галузі, спосіб дій фірми на ринку монополістичної конкуренції;
-
еластичність попиту фірми в умовах монополістичної конкуренції, визначення оптимального обсягу виробництва та цінова політика, умова досягнення та підтримання беззбитковості в довгостроковому періоді;
-
суть та передумови нецінової конкуренції, поглиблення диференціації продукту та рекламна діяльність;
-
суспільна ціна монополістичної конкуренції, порівняльна характеристика з іншими ринковими структурами.
Тема 12. Утворення похідного попиту
-
попит на продукт та попит на фактори виробництва (похідний попит), споживання факторів виробництва, виробнича функція, витрати виробництва та попит на фактори виробництва;
-
похідний попит на досконало конкурентному ринку продукту: індивідуальний та галузевий попит на фактори виробництва, цінова еластичність попиту на ресурс виробництва;
-
монопольний похідний попит: монопольний ринок продукту та ринок факторів виробництва, функція монопольного похідного попиту;
-
похідний попит та принцип оплати факторів: порівняння граничного доходу та граничних витрат товаровиробника при споживанні одного фактора, вартісний граничний продукт та ціна фактора.
Тема 13. Ринок праці
-
праця як фактор виробництва, її мобільність; характеристика досконало конкурентного ринку праці; граничний виграш виробника від найму праці та обґрунтування рішення про найм; формування індивідуального, галузевого та ринкового попиту на працю;
-
ринкова пропозиція праці на досконало конкурентному ринку: обґрунтування вибору робітника щодо праці і відпочинку, ринкова пропозиція послуг праці, рівновага на ринку праці;
-
ринок праці з недосконалою конкуренцією: попит монополії на працю та монопольна рівновага, монопсонічний та олігопсонічний ринки, двостороння монополія.
Тема 14. Ринок капіталу
-
капітал як ресурс тривалого використання; форми капіталу; рух капіталу та капітальні фонди;
-
поняття вибору у часі, споживання та інвестиції, уподобання у часі, побудова бюджетного обмеження для випадку вибору обсягів споживання між теперішніми та майбутніми періодами, оптимальний вибір;
-
поняття дисконтованої величини, види процентних ставок, реальна та номінальна процентні ставки, рівень дохідності, показники теперішньої та майбутньої вартості у прийнятті інвестиційних рішень; рівновага на ринку капіталу, формування процентної ставки як рівноважної ціни капіталу;
-
ринок землі: особливості землі як фактора виробництва, формування пропозиції та попиту на землю, фактори впливу на попит на землю, рента, ціна землі як капіталізована рента.
Розподіл годин з дисципліни "Мікроекономіка” для спеціальності
“Адміністративний менеджмент ”
№ п/п
|
Назва теми
|
Самостійна робота під керівн. викл., год.
|
Самостійна робота, год.
|
1
|
Предмет і метод мікроекономіки
|
2
|
2
|
2
|
Попит, пропозиція, їх взаємодія
|
2
|
2
|
3
|
Еластичність попиту і пропозиції
|
2
|
2
|
4
|
Теорія корисності та оптимальний вибір споживача
|
2
|
2
|
5
|
Аналіз поведінки споживача
|
2
|
2
|
6
|
Теорія фірми: виробництво
|
2
|
2
|
7
|
Витрати виробництва
|
4
|
4
|
|
Контрольна робота за модулем 1
|
1
|
|
8
|
Ринок досконалої конкуренції
|
4
|
4
|
9
|
Монопольний ринок
|
2
|
2
|
10
|
Олігополія
|
2
|
2
|
11
|
Ринок монополістичної конкуренції
|
2
|
2
|
12
|
Утворення похідного попиту
|
2
|
2
|
13
|
Ринок праці
|
2
|
4
|
14
|
Ринок капіталу
|
4
|
4
|
|
Контрольна робота за модулем 2
|
1
|
|
|
Всього
|
36
|
36
|
Навчально – методичні матеріали
Література
-
Рудий М.М. Мікроекономіка: Навч. посіб. –К.: Каравела; Видавець Піча Ю.В., 2008. – 312
-
Рудий М.М., Жебка В.В. Мікроекономіка . Навч.пос. -К.: Центр учбової літератури, 2008.- 360 с.
-
Гальперин В.М., Игнатьев С.М., Моргунов В.И. Микроэкономика: В 2т. \ Общ. Ред В.М. Гальперин - С-Пб: Экон. шк., 1996. - т 1.- 349 с.
-
Долан Э. Дж., Линдсей Д. Микроэкономика: Пер. с англ. В. Лукашевича и др. \ Под общ. ред. Б.Лисовика и В.Лукашевича. - С-Пб.: Экономическая школа, 1994 - 448 с.
-
Мікроекономіка і макроекономіка: Підручник для студентів екон. спец. закл. освіти : У 2 ч. \ С. Будаговська, О.Кілієвич, І.Луніна та ін .; за заг. ред. С. Будаговської. К.: - Основи, 1998.-518 с.
-
Піндайк Р.С. Рубінфельд Д.Л. Мікроекономіка \ Пер з англ . А. Олійника, Р. Скільського .- К: Основи, 1996. - 646 с.
-
Семюельсон. Пол. А., Нордхауз Вільям Д. Мікроекономіка \ Пер. з англ. - Основи, 1998. - 676 с.
-
Хайман Д.Н. Современная микроэкономика \ Пер. с. англ. - М.: Финансы и статистика, 1992. - 384 с.
-
Ястремський О.І., Гриценко О.Г. Основи мікроекономіки.- К.: Знання, 1998. - 674 с.
-
Вэриан Х.Р. Микроэкономика. Промежуточный уровень. Современный подход : Учеб. Для вузов пер. с англ.; под ред .Н.ЛФроковой.-М: ЮНИТИ, 1997-767 с.
Перелік наочних та інших посібників, методичних вказівок для проведення конкретних видів занять
-
Рудий М.М., Методичний посібник з мікроекономіки для студентів економічних спеціальностей ., Київ, НАУ, 2004. –180 с.
-
Гамілтон Джонатан. Методичний посібник до “Мікроеконміки” Роберта С.Піндайка та Даміска. Л., Рубінфелда \ Пер. з англ. А. Олійника та Р.Скільського. - К.: Основи, 1996-223 с.
-
Микро-, макроэкономика : Практикум \ Под общ. ред. Ю.А Огибина. - С-Пб: Литера плюс, С-Пб оркестр, 1994.- 432 с.
-
Набір тестів для контролю знань за окремими темами.
-
Комплект задач для проведення контрольних робіт.
НАЦІОНАЛЬНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН
викладання мікроекономіки для спеціальності
“Адміністративний менеджмент ” за ОКР “Магістр”
Укладач: доцент М. М.Рудий
КИЇВ – 2008
НАЦІОНАЛЬНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Поділіться з Вашими друзьями: |