«Обери своє майбутнє»



Скачати 204.55 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір204.55 Kb.


Додаток 1

Програма

професійного самовизначення старшокласників

«Обери своє майбутнє»

Автор: Кірʼякова Олена Юріївна

класний керівник 11-А класу комунального

закладу «Спеціалізована школа з поглибленим

вивченням новогрецької мови Ι-ΙΙΙ ступенів №8 Маріупольської міської ради Донецької області»

«Якщо ви вдало оберете працю і вкладете в неї душу,

то щастя саме відшукає вас»

К.Д. Ушинський

Пояснювальна записка

Програма виховної роботи професійного самовизначення старшокласників «Обери своє майбутнє» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про молодіжні та дитячі громадські організації», «Про охорону дитинства».

Призначення програми «Обери своє майбутнє» – сформувати готовність школярів до професійного самовизначення, виховати інтелектуально розвинену, соціально зрілу, високоморальну особистість з постійним прагненням до саморозвитку, самоорганізації, самовдосконалення. Старшокласник повинен чітко усвідомлювати, що шлях до самовдосконалення лежить через пізнання самого себе. Тому кожному необхідно мати глибокі знання про власну особистість, про загальні проблеми світу, людства, країни, в якій ця особистість розкривається, про різноманітність світу професій та сучасні вимоги до фахівців. Зміст програми «Обери своє майбутнє» є основою для організації виховної роботи у контексті професійно орієнтованого виховання з учнями 10-11-х класів. Програма розрахована на два роки.

Метою програми є підготовка старшокласників до самостійного вибору майбутньої професії, формування в учнів готовності до професійного самовизначення.

Вдалий вибір професії залежить від можливості особистості співвідносити власні можливості із вимогами певної професії, а також – від здатності адаптуватися до мінливих соціально-економічних умов.



Завдання програми:

  1. Разом з адміністрацією школи і за бажанням батьків та учнів забезпечити поглиблене вивчення навчальних і спеціальних предметів, до яких старшокласники виявляють стійкий інтерес (профільність класу, навчання у МПАЛ (Маріупольському професіональному аграрному ліцеї)).

  2. Ознайомити учнів із професіографічною інформацією, що сприяє формуванню чіткого уявлення учнів про світ професій.

  3. Спонукати учнів до професійного самовизначення, неперервної освіти та розвитку власних здібностей шляхом залучення їх до організації та проведення профорієнтаційних заходів, колективних творчих справ, інтелектуальних ігор, участі у гуртках, клубах, студіях, театрах.

  4. Створити необхідні умови для саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення кожного старшокласника.

  5. Розвивати вміння соціально адаптуватися, володіти собою в складних життєвих ситуаціях, дотримуватися самодисципліни, самоконтролю.

  6. Формувати екологічну, естетичну, правову, політичну, духовну та моральну культуру особистості, яка глибоко усвідомлює громадянську позицію, культ знань.

  7. Виховувати основні риси сучасної ділової людини, потребу у веденні здорового способу життя.

Прогнозованим результатом реалізації програми «Обери своє майбутнє» є випускник школи – особистість компетентна, професійно визначена, інтелектуально розвинена, соціально зріла, здатна до виявлення та вирішення життєвих проблем, готова до здійснення адекватної самооцінки.

З метою реалізацій конкретних педагогічних завдань та отримання прогнозованих результатів програмою передбачене залучення учнів до різних видів діяльності за двома змістовними напрямками:



  1. Період роздумів «Пізнай себе і ти пізнаєш світ» (Сократ)

  • пізнай себе;

  • поважай себе;

  • бережи себе.

  1. Період дій «Твоє життя – твій вибір»

  • допоможи собі;

  • навчи себе;

  • знайди себе.



Напрями та завдання різнопланової діяльності

_________________________



Ι. Період роздумів

«Пізнай себе і ти пізнаєш світ» (Сократ)

  • пізнай себе;

  • поважай себе;

  • бережи себе.

Завдання:

  • формувати науковий світогляд як узагальнену систему переконань і поглядів, уявлення про розвиток фізичних, моральних, розумових можливостей людини;

  • спонукати учнів до усвідомлення ролі фізичної та духовної досконалості у всебічному, гармонійному розвитку особистості,

  • виховувати свідоме ставлення до зміцнення свого здоров´я як необхідної умови підготовки до суспільно корисної праці, ціннісні орієнтації.


ІІ. Період дій «Твоє життя – твій вибір»

  • допоможи собі;

  • навчи себе;

  • знайди себе.

Завдання:

  • підготувати до самостійного життя особистість, яка вміє швидко адаптуватися до змін, використовувати власні знання у практичних справах, вміє реалізувати ідеї у практичній діяльності;

  • розвивати пізнавальні здібності;

  • формувати творчу, працелюбну особистість, її національну свідомість, готовність до праці в ім’я України, культуру знань;

  • виховувати свідоме ставлення до праці як вищої цінності людини і суспільства;

  • стимулювати до самоосвіти, самовдосконалення, усвідомленого вибору професії.




Тематика виховних справ та зміст роботи з учнями

_________________________________________________________________________



Пізнай себе

  • Анкетування “Визначення рівня вихованості учнів”

  • Анкетування “Світ моїх захоплень”

  • Анкетування “Самооцінка здібностей”

  • Анкетування “Моя роль в житті класу”

  • Анкетування “Моя громадянська позиція”

  • Тестування з метою визначення рівня самооцінки

  • Психологічна гра “Пізнай себе”

  • Психологічна гра “З ким би я пішов у розвідку?”

  • Рольова гра “Суддя, адвокат, прокурор”

  • Диспут “Для чого ми приходимо у цей світ?”

  • Година спілкування “Життєтворчість особистості. Що це?”

  • Година спілкування “Намалюю свій портрет фарбами сонця”

  • Бесіда “Внутрішнє бачення свого “Я”

  • Написання та презентація творів-роздумів “Моя особиста відповідальність за долю України”

Поважай себе

  • Бесіда “Як оптимізувати міжособистісні стосунки”

  • Диспут “Чи можна навчитися говорити “Ні”?

  • Диспут “Чи завжди поруч себе ти бачиш людину?”

  • Поради психолога “Як вийти з конфліктної ситуації”

  • Вечір в колі друзів “Можна все на світі вибирати, сину...”

  • Виставка творчих робіт “Мій внесок у славу і добробут селища”

  • Написання та презентація творів-роздумів “Кодекс честі громадянина”

  • Година спілкування “Зовнішня і внутрішня культура людини”

  • Година спілкування “В людині все повинно бути красивим”

  • Година спілкування “Честь моєї родини – моя честь”

Бережи себе

  • Профілактичні бесіди: “Профілактика куріння”, ”Видатні люди України про шкідливість нікотину”, “Алкоголь та наркотики”, “СНІД: профілактика захворювання”, “Здоровий спосіб життя”, “Небезпечні ситуації”, “Юрба. Поведінка у натовпі”, “Отруєння”

  • Школа безпеки: знати, передбачати, діяти

  • Участь у спортивних змаганнях “Козацький гарт”

  • Диспут “Чи можна захистити себе в сучасному світі?”

  • Диспут “Чи можна уникнути куріння?”

  • Диспут “Чи впливають негативні звички на репродуктивне здоровʼя?”

  • Інтелектуальні змагання “Брейн-ринг”
  • Година спілкування «Несумісність алкоголю з активною і продуктивною працею»

  • Зустріч з лікарем лікарні № 1. Лекція “Як зберегти психічне та фізичне здоровʼя”


  • Індивідуальна робота з учнями “Як організувати свій відпочинок?”

  • Індивідуальні консультації для учнів (за запитом)

  • Індивідуальні консультації для батьків “Як запобігти перевантаженню дітей: рекомендації психологів та педагогів. Відпрацювання оптимального режиму навчання та відпочинку.”

  • Групові консультації для батьків «Профілактика депресії. Подолання тривожності. Вправи на зняття емоційної напруги».

Допоможи собі

  • Рольова гра “Як не стати жертвою злочину?”

  • Інформаційно-пізнавальна година “Закони України”

  • Бесіда “Торгівля людьми: як не потрапити в пастку?”

  • Бесіда “Ви збираєтесь на роботу за кордон...”

  • Бесіда “Злочин і покарання”

  • Година спілкування “Боротьба із злочинністю – наша спільна справа”

  • Година спілкування “Навчання – це не тільки обов’язок, а й право”

  • Година спілкування “Шлях до успіху: настрій на позитивне сприйняття світу”

  • Диспут “Чи може людина бути покарана за бездіяльність?”

  • Творчий проект «Стежинами рідної Сартани»

  • Твір-роздум “Мрії про майбутнє”

  • Консультативний пункт для батьків “Куди звернутися з питань правового захисту дитини?”

  • Індивідуальні консультації для учнів (за запитом)

  • Бесіда з учнями та батьками “Результативність навчання: від чого вона залежить?”

Навчи себе

  • Година спілкування “Що ми читаємо?”

  • Інформаційна година “Як навчитися динамічному читанню?”

  • Бесіда “Правила вербального і невербального спілкування”

  • Ділова гра “В учительській”

  • Ділова гра “Ведення переговорів”

  • Ділова гра “Відкриваємо приватне підприємство”

  • Ділова гра “Збереження заощаджень. Куди краще вкласти гроші?”

  • Організація та координування роботи загону ЮІР (юні інспектори руху)

  • Соціально-педагогічні тренінги «Знайди свій шлях»

  • Підготовка команди та участь в іграх сезону шкільного інтелектуального клубу “Ерудит”

  • Інтелектуальні змагання для учнів підшефних 5-х класів: «Навчи себе, навчаючи інших»

  • Бесіда з батьками “Як у дітей викликати інтерес до навчання”

  • Індивідуальні консультації для учнів (за запитом)

  • Організація та координування роботи шкільного парламенту

Знайди себе

  • Анкетування “Моя майбутня професія”

  • Анкета на оцінку професійних намірів та планів вихованця

  • Анкетування «Я обираю професію»

  • Опитувальник «Я віддам перевагу»

  • Тестування "Матриця вибору професії"

  • Тестування "КОС"

  • Тестування «Визначення схильностей»

  • Години спілкування: “Професія як одна з основних цінностей людського життя”, ”Професії наших батьків”, “Ми вибираємо, нас вибирають...”, «Що означає залишити свій слід на Землі?»

  • Інформаційні години: “Обговорення актуальних суспільних проблем України”, “Життя селища: економіка, демографія, екологія, управління”, «Праця і закон»

  • Диспут “Чи кожен повинен здобувати вищу освіту?”

  • Диспут “Чому кажуть: 11 клас – це крок у доросле життя?”

  • Профорієнтаційні зустрічі з представниками різних професій та навчальних закладів м. Маріуполя та області

  • Свято “Учительські династії. Педагогічні традиції нашої школи”

  • Профорієнтаційні години: “Професія – зелений архітектор”, “Презентація професій”, «Є така професія – захищати Батьківщину», “Малі підприємства селища Сартана”

  • Профорієнтаційні тренінги «Знайди свій шлях»

  • Твір-роздум “Останній лист із дитинства”

  • КТС «Наші вчителі»

  • Екологічна конференція “Екологічні проблеми людства”

  • Бесіди з батьками “Можливості навчання після закінчення школи”, “Поєднання навчання з вибором майбутньої професії”, «Як допомогти обрати спеціальність»

  • Анкетування батьків «Професійна спрямованість моєї дитини”

  • Індивідуальні консультації для учнів (за запитом)

  • Індивідуальні консультації для батьків “Підготовка учнів до подальшого навчання”

Очікувані результати

______________________



Очікуваними результатами реалізації напряму програми «Пізнай себе і ти пізнаєш світ»

є випускник школи – високо ерудована особистість з високим рівнем знань про розвиток своїх фізичних, розумових, моральних та духовних можливостей, розвиненим критичним та логічним мисленням, здатна відстоювати свою особисту позицію в різних життєвих ситуаціях, продукувати нові ідеї, передбачати можливі наслідки дій та вчинків, яка свідомо ставиться до свого здоров´я та здоров´я інших громадян як до найвищої соціальної цінності.



Очікуваними результатами реалізації напряму програми «Твоє життя – твій вибір»

є випускник школи – творча, працелюбна особистість, яка володіє певними трудовими уміннями і навичками, професійною майстерністю, здатністю самостійно визначитися в умовах ринкової економіки, свідомий громадянин, патріот із сформованим переконанням особистої відповідальності за долю своєї держави, власного народу.




Додаток 2


  1. Тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук. «На відміну від

традиційних, тренінгові форми навчання повністю охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії тощо» [12, с. 17].

  1. Тренінг сприяє інтенсивності навчання та виховання, швидкий та якісний

результат досягається завдяки власній активній роботі його учасників. Знання не подаються в готовому вигляді, а стають продуктом активної діяльності самих учасників. У центрі уваги – самостійне навчання учасників та інтенсивна їх взаємодія. Відповідальність за результативність навчального процесу несуть однаковою мірою як ведучий, так і кожний учасник тренінгу. 

  1. У процесі тренінгу викладач може використовувати різноманітні методи та

технології, але практично всі вони за характером є інтерактивні.

  1. На відміну від традиційних методів навчання соціально-психологічний

  1. тренінг спрямований передусім на розвиток особистості;

  2. формування ефективних комунікативних умінь;

  3. засвоєння навичок як ділового спілкування, так і неформального;

  4. формування впевненості в собі та зниження тривожності у спілкуванні;

  5. стійку мотивацію до саморозвитку.

  6. При використанні цієї форми навчання позиція вчителя характеризується

яскраво вираженою спрямованістю на особистість учасника групи, на підтримку й допомогу в його розвитку, на засвоєння теоретичних знань у їх безпосередньому відпрацюванні на практиці.

Додаток 3
І. Вибір професії:

1. Вибір професії зроблено;

2. Учень обирає між 2-3 професіями;

3. Вибір професії не зроблено.

ІІ. Рівень знань про професію:

1. Високий рівень знань (знає суть професії, які вона висуває вимоги до людини, які є протипоказання до роботи за даною спеціальністю; знає, які освітні установи навчають даної професії, який рівень освіти потрібно мати і які іспити необхідно скласти для вступу);

2. Середній рівень знань (знає в чому суть професії, її вимоги, але не знає, які освітні установи навчають цієї професії або знає освітні установи, але про професію знає лише в загальних рисах);

3. Низький рівень знань (не знає практично нічого про професії, про освітні установи, в яких можна отримати професію).

ІІІ. Причини вибору професії:

1. Цікава учню, йому подобається займатися цією справою;

2. Головне престиж професії, її висока оплата, інтерес до професії не обовязковий;

3. Учень обрав професію на прикладі або за порадою батьків.



Додаток 4
Кількісним показником ефективності є співвідношення учнів по кожному з критеріїв до і після проведеної профорієнтаційної роботи. Ефективність технології та методів доводить збільшення кількості учнів, що вибрали одну чи кілька професій; учнів з високим рівнем знань про професії, учнів, що вибрали професію у звязку з власними інтересами і здібностями.

Якісним показником ефективності є поява нових ціннісних орієнтацій і смислів у виборі професії (або зміцнення існуючих); формування внутрішньої готовності самостійно здійснювати вибір (прояв активності і самостійності учнів у діяльності з професійного самовизначення); готовність працювати спільно з практичним психологом у процесі професійного самовизначення.




Додаток 5
Результати діагностики показали, що два вихованці (10%) вже зробили вибір конкретної професії; вісім (42%) - обирають між двома-трьома професіями; дев’ ять старшокласників (48%) ще не обрали собі професію.


Високий рівень знань про професію мають два учні (10%); середній – десять (53%); у семи дітей (37%) рівень знань визначено як «низький».



Додаток 6
За критерієм «причина вибору професії» двоє учнів (20%) вважають цікавою обрану діяльність; престиж, висока заробітна плата, при низькому інтересі до професії, є головними для п’ яти старшокласників (50%); три учні (30%) обрали собі професію на прикладі або за порадою батьків.



Додаток 7
Отримані результати свідчать про те, що тринадцять вихованців (68%) вже зробили вибір конкретної професії; шість (32%) - обирають між двома-трьома професіями, немає учнів які б не зробили вибір професії.


Високий рівень знань про професію мають дев’ ять учнів (47%); середній – десять (53%); у жодного учня не констатовано низький рівень знань.


Додаток 8
За критерієм «причина вибору професії» шістнадцять учнів (85%) вважають цікавою обрану діяльність; престиж, висока заробітна плата, при низькому інтересі до професії, є головними для одного старшокласника (5%); два учні (10%) обрали собі професію на прикладі або за порадою батьків.


Додаток 9
За крітеріем «вибір професії» кількість учнів, які обрали професію, збільшилася на 58%; та лише 32% вихованців обирають між двома-трьома професіями. Тобто всі учасники тренінгу зробили свій професійний вибір.


За крітерієм «рівень знань про професію» високі показники збільшилися на 37%. Незмінним залишився показник середнього рівня знань, але жоден учень не показав низького рівня знань про обрану професію.



Додаток 10
За крітерієм «причина вибору професії» найголовнішим професійним мотивом є зацікавленість обраною діяльністю, показники якої підвищилися на 60%. Кількість вихованців, які віддали перевагу престижності професії та рівню її оплати, зменшилася на 45%. Лише 10% учнів покладаються у професійному виборі на думку своїх батьків.


Додаток 11

АНКЕТА НА ОЦІНКУ ПРОФЕСІЙНИХ НАМІРІВ І ПЛАНІВ УЧНІВ

П.І.Б.________________________________________________________________

Дата народження______________________________________________________

Дата обстеження______________________________________________________



Нижче надано ряд питань відносно Ваших професійних намірів та планів на майбутнє. Підкресліть те, що на Вашу думку, вірно відносно до Вас.

1. Яка область (діяльності або знань) Вас найбільше цікавить?

а) Природничо-наукова (математика, фізика, хімія, біологія, медицина, геологія, сільське господарство);

б) Загально-наукова (історія, філософія, економіка, юридичні науки);

в) Гуманітарна (література, журналістика, лінгвістика, педагогіка, психологія);

г) Мистецтво (музичне, театральне, образотворче, вокальне);

д) Певні інтереси відсутні.

2. Що Ви робите для опанування цікавої Вам галузі діяльності чи знань?

а) Успішно навчаєтесь по предметам, які відповідають Вашим інтересам

б) Читаєте додаткову літературу (науково-популярну, науково-технічну, художню)

в) Бесідуєте з людьми, що працюють у даній області діяльності

г) Ходите на кружок по предмету інтересу

д) Знайомитеся зі змістом професії (літня практика на підприємстві)

2. Яку участь Ви приймаєте у громадській роботі?

а) Не займаєтесь

б) Постійно маєте доручення (укажіть які)________________________________

3. Як Ви оцінюєте свої успіхи в учбовій діяльності (достатньо високий рівень знань, задовільний, незадовільний)?_____________________________________

4. У якій галузі діяльності чи знань Ви знаходите у себе здібності?___________

5. Які риси характеру виявлені у Вас найяскравіше (дисциплінованість, працелюбність, організованість, сміливість, цілеспрямованість, відповідальність, та допишіть інші)______________________________________

6. Які емоційні реакції при спілкуванні з іншими людьми у Вас переважають (дружелюбність, колективізм, гарячковість, товариськість, замкнутість, та допишіть інші)_______________________________________________________

7. Чи вважаєте Ви, що маєте якості, які створюють труднощі для здійснення Ваших професійних намірів? Які?_______________________________________

8. Намагаєтеся Ви їх позбутися? Якщо так, то яким чином?_________________

9. Виховуєте Ви у собі якості, необхідні для успішного опанування майбутньою професією? Якщо так, то які?___________________________________________

10. Що Ви збираєтесь робити після закінчення школи?

а) Вступити:

В ВУЗ;


До коледжу;

В ліцей;


б) Працювати.

11. Укажіть повну назву учбового закладу або місця роботи, факультету, спеціальності:________________________________________________________

12. Чому Ви обираєте дану професію? Чим вона Вам подобається?_________________________________________________________

13. Чи згодні батьки з Вашим вибором?__________________________________



Аналіз результатів

На основі відповідей виясняють професійні наміри і плани учнів (збираються вони навчатися чи працювати), обрана професія, причини зробленого вибору.


Додаток 12

АНКЕТА "МОЯ МАЙБУТНЯ ПРОФЕСІЯ"

Діагностичні можливості: Опитувальник спрямований на здобуття профорієнтаційної інформації про учнів для проведення з ними індивідуальних співбесід, дозволяє виявити особисті сподівання старшокласників, повязані з подальшою роботою по професії.

Процедура проведення: Перед анкетуванням з учнями проводиться бесіда, під час якої розяснюють значення обґрунтованого вибору професії, необхідності ретельного співвідношення своїх намірів і можливостей зі змістом та умовами професійної діяльності. При цьому пояснюється, що матеріали анкетування вважаються конфіденційними і будуть використовуватися тільки в індивідуальних співбесідах по профорієнтації.

Триває робота з опитувальником у середньому 20-25 хвилин.

П.І.Б._____________________________________________________________

Дата народження___________________________________________________

Дата обстеження___________________________________________________

Різні професії дають людині різні можливості та ставлять різні вимоги. Чого б Вам хотілося від Вашої майбутньої професії? Підкресліть у списку даних відповідей тільки ті, які точніше всього висловлюють Ваші побажання.

№ з/п


Моя майбутня професія обовязково повинна давати можливості:

Мені б хотілося займатися такою справою, в якій потребується:

1.Багато мандрувати Ініціативність

2.Ризикувати Товариськість

3.Винаходити Сила волі

4.Спостерігати природні явища Винахідливість

5.Боротися з небезпеками Спостережливість

6.Піклуватися про людей Творчість

7.Гарно заробляти Сміливість

8.Робити відкриття Акуратність

9.Працювати на новій техніці Увага

10.Доглядати за тваринами Самостійність

11.Приймати керівні рішення Розсудливість

12.Працювати у незвичайних умовах Самовладання

13.Спілкуватися з багатьма людьми Логічність мислення

14.Керувати машинами Колективізм

15.Керувати станками Фізична витривалість

16.Впливати на переконання людей Кмітливість

17.Приміняти знання на практиці Розуміння людей

18.Конструювати Прагнути досліджувати

19.Досліджувати Любов до природи

20.Створювати речі своїми руками Створювати нове

21. ___________________________ ________________________

(Вільна відповідь) (Вільна відповідь)

Яка професія чи галузь діяльності дозволяє проявити приваблюючі Вас якості (можна назвати декілька професій)?________________________________

Висновки по результатам дослідження_________________________________

Аналіз результатів.

При аналізі анкет необхідно звернути увагу на узгодженість відповідей обох граф. Так, наприклад, взаємоузгодженими можна вважати відповіді з першої графи: "ризикувати, боротися з небезпечностями, працювати у незвичайних умовах, досліджувати…" і з другої графи: "ініціативність, сила волі, винахідливість, спостережливість, сміливість, фізична витривалість, самовладання". І так же узгоджуються між собою відповіді: "працювати на новій техніці, керувати машинами, станками, приміняти знання на практиці…" і відповіді: "акуратність, увага, самостійність, розсудливість, логічність мислення, розуміння". У протилежність цьому суперечливим була б наявність у першій графі відповідей: "винаходити, конструювати, досліджувати" - при відсутності у другій графі: "ініціативність, творчість, прагнення досліджувати".

При виявленні протиріч, у індивідуальній бесіді необхідно зясувати який смисл укладає старшокласник у ті чи інші відповіді, як він представляє собі цілі, умови і засоби припустимої професіональної діяльності, можливо наявність протиріч - це вираження внутрішньої невизначеності, у звязку з наявністю різних напрямків професійних потягів. Треба прояснити для нього самого його особисті наміри.

Додаток 13

Методики і тести:


  • тест Д.Голланда на визначенням типу особистості;

  • диференційно-діагностичний опитувальник «Я віддам перевагу»;

  • методика «КОС»;

  • визначення схильностей за методикою Л. Йовайши.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка