Навчимо дітей гарному мовленню



Скачати 82.47 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір82.47 Kb.
Навчимо дітей

гарному мовленню

Гармонійний розвиток дитини неможливий без повноцінного розвитку мовлення, тому що розвиток мовлення тісно пов'язаний з розвитком мислення дитини та всієї психічної сфери. Слово являє собою не тільки одиницю мовлення, але й одиницю мислення. Оволодіння дитиною мовленням сприяє усвідомленню і регуляції її поведінки.

Порушення мовлення негативно впливають на весь психічний розвиток дитини. Обмеженість мовленнєвого спілкування може впливати на формування особистості дитини, сприяти розвитку негативних рис характеру (сором’язливість, невпевненість, замкнутість, негативізм) Все це негативно впливає на успішність дитини.

Мовленням дитина оволодіває поступово, шляхом наслідування вимови звуків і слів дорослого. Норми звуковимови:



  • до 4 років звуки с, з, ц уже мають правильно вимовлятися

  • до 5 років – ш, ж, ч, щ

  • після 5 років – л, р

Якщо батьки звертають увагу на виховання у дитини правильної звуковимови, то вона формується швидше. Помилково сподіватися на самостійне зникнення недоліків вимови по мірі зростання дитини, думати: «Сам виговориться».

Мовленнєва робота з дітьми шостого року життя повинна проводитись в таких напрямках:



  1. формування граматичної правильності мови ( відмінкові закінчення, суфікси, префікси, узгодження ім. з іншими частинами мови, правильна побудова);

  2. виховання звукової культури реч. мовлення;

  3. розвиток словника;

  4. розвиток зв’язного мовлення.

Аналіз реальної ситуації, що склалася на даний час, показав, що кількість дітей, що мають відхилення в мовленнєвому розвитку, постійно зростає. Серед них значну частину складають діти 5-6 річного віку, в яких є порушення мовлення. Маючи нормальний слух та інтелект, вони не готові до засвоєння шкільної програми, оволодіння письмом і читанням. Основна причина – недоліки в розвитку процесів звуко-буквенного аналізу і синтезу.

Встановлено, що вік 5 років є оптимальним для виховання фонематичного слуху й сприймання.

Розрізняють такі види неправильної вимови:


  • пропуск звуків дрова – дова

  • заміна звуків шапка-сапка

  • спотворення звуків (звук нечіткий)

Недоліки вимови звуків можуть бути зумовлені пошкодженням центрального в корі головного мозку або периферичного відділень мовного апарату внаслідок інфекційних хвороб чи вроджених вад (коротка під’язична зв’язка, масивний язик, неправильний прикус та інші). У таких випадках потрібне втручання ще і спеціалістів-лікарів.

Розмова дорослих з дитиною має особливе значення, вона впливає на розвиток мови і загальний розумовий розвиток. Діти, з якими батьки багато і вдумливо говорять, розвиваються швидше і говорять краще.

Мова дорослих – приклад, взірець для дітей. Дитина дошкільного віку легко наслідує неправильну вимову дорослих, приймає діалектизми, вульгарні слова. Дитина швидше навчиться правильно говорити, якщо чутиме навколо себе правильну мову дорослих.

ЩО СЛІД ЗНАТИ БАТЬКАМ?

Соска шкідлива, якщо маля ссе її довго й часто. По-перше, у нього формується високе (готичне) піднебіння, яке впливає на формуван­ня правильної вимови звуків. По-друге, соска заважає мовленнєвому спілкуванню. Замість вимови слів дитина спілкується за допомогою жестів і пантоміміки.

Артикуляційна гімнастика це гімнас­тика для губ, язика, нижньої щелепи. Навчіть малюка перед дзеркалом відкривати й закри­вати рота, піднімати язика вгору, робити його широким і вузьким, утримувати у правильному положенні.

Швидке мовлення — неприпустиме в роз­мові з дитиною. Говоріть зрозуміло, чітко, правильно, використовуючи як «дитячі», так і «дорослі» слова (це машина - бі-бі, а ось соба­ка - гав-гав). Не дозволяйте маляті говорити швидко. Завжди розповідайте про те, що бачи­те. Пам'ятайте: якщо для вас усе навколишнє знайоме і звичне, то маляті з усім, що нас ото­чує, потрібно познайомитися. Пояснюйте йому, що дерево росте, а квітка цвіте, навіщо на ній бджола. Від вас залежить, як розвиватиметься ваш малюк.

Головні складові гарного мовлення: пра­вильність, чіткість, виразність, помірні темп і гучність, багатство словникового запасу й інтонаційна виразність. Таким має бути ваше мовлення.

Дихальна гімнастика важлива у станов­ленні мовлення. Щоб виробити правильний повітряний струмінь, необхідний для вимови багатьох звуків, навчіть дитину дути тонким струменем на легкі іграшки, кульки, корабли­ки на воді (щоки надувати не можна!).

Якщо дитині виповнилося 3 рони, вона обов'язково повинна вміти говорити фразами. Відсутність фразового мовлення свідчить про затримку мовленнєвого розвитку, з відсутність слів у 3 роки — про грубі порушення загально­го розвитку.

Жести доповнюють наше мовлення. Але якщо малюк замість слів користується жеста­ми, не намагайтеся розуміти його мовлення без слів. Зробіть вигляд, що не розумієте, чого він хоче. Спонукайте його просити. Що дов­ше ви будете розуміти жестову мову дитини, то довше вона мовчатиме. В один рік і сім-вісім місяців настає так званий мовленнєвий стри­бок— дитина починає вживати багато нових слів, які раніше тільки чула та накопичувала у пасивному словнику.

«Золота середина»— ось до чого слід прагнути, розвиваючи малюка.

Пильніше придивляйтеся до малюка — чи відрізняється він від однолітків? Але пам'ятайте— кожна дитина індивідуальна. Не перевантажуйте малюків інформацією, не прискорюйте їх розвиток. Поки дитина не засвоїла рідної мови, іноземні мови вивча­ти не слід!



Ілюстрації в дитячих книжках, відповідні до віку дитини, — прекрасний посібник для розвитку мовлення. Розглядайте з малюка­ми ілюстрації, говоріть про те, що зображено на них; нехай маля відповідає на запитання: де? хто? коли? що робить? тощо.

Фольклор — найкращий мовленнєвий матеріал, накопичений народом століттями. Потішки, приказки, скоромовки, вірші, пісеньки розвивають мовлення дітей та із задоволенням ними сприймаються.

Ліворукість — не відхилення, а індивіду­альна особливість людини, і переучувати її не можна . Це може спричинити неврози і за­їкуватість.

Але якщо дитина вправно користується обома руками або ще не звикла до переваги якоїсь однієї, слід нагадувати і привчати ЇЇ пра­цювати правою!



Дрібна моторика — так, як правило, на­зивають рухи кистей і пальців рук. Що краще розвинені пальчики, то краще розвинене мов­лення. Тому прагніть розвивати м'язи руки дитини. Нехай спочатку це буде масаж паль­чиків, такі ігри як «Сорока, ворона», потім ігри з дрібними предметами під вашим контролем: шнурування, ліплення, застібання ґудзиків тощо.

Не можна займатися з дитиною, якщо вона схвильована або хвора, або якщо у вас поганий настрій. Тільки позитивні емоції забезпечують високу ефективність заняття.



Прислухайтесь

до порад логопеда

Чому діти часто приходять до школи з дефектом мовлення? Як ці учні почуваються серед однолітків? Чи уявляють батьки, які приниження випадають на долю таких дітей. Труднощі в навчанні важко долаються і що треба робити, аби малюк правильно розмовляв, добре читав, грамотно писав? Чиста звуковимова не привертає до себе уваги, але ж як впадають в око дефекти мовлення! Якщо ви любите свою дитину і бажаєте їй добра та світлої долі, невже байдуже поставитесь до її труднощів, які згодом спричинюють вади. Вчасне не виправлення мовних вад веде до порушень і затримки загального розвитку дитини, спричинює труднощі у сприйманні навчального матеріалу, оточуючих подій.

Ось чому логопед завжди попереджає батьків, застерігає їх від легковажного ставлення до проблем мовлення їхнього малюка. Батьки, які прислухаються до порад логопеда, не матимуть в майбутньому проблем з розвитком мовлення своїх дітей, із навчанням грамоти. Але, на жаль, непоодинокі випадки, коли дорослі ігнорують поради фахівця, не звертаються по консультацію до логопеда, сподіваючись, що маля ще «виговориться». Вони ризикують приректи свою улюблену дитину на невпевненість у майбутньому, викликати в неї появу небажаних комплексів. Адже минає дитинство, і такі милі в трирічному віці недоліки мовлення стають кричуще помітними , однаково небажаними як для дівчат, так і для хлопців. Ровесники безжалісно і азартно дражнять бідолаху в молодших класах, тонко і вигадливо знущаються при нагоді і старшокласники.

Особливо небайдуже ставляться до себе підлітки, хочуть займатися з логопедом, але на жаль, ефективність роботи після 6-річного віку значно зменшується. І тоді, можливо, людина ніколи не зможе невимушено і вільно володіти новим. Не рідним йому звуком.

Коли запитуєш батьків, чому вони вчасно не звернулися до логопеда, часто чуєш відповідь: вихователь у садочку не радив переводити дитину у логопедичну групу , запевняв, що вона ще «виговориться». Уявіть собі, як будуть згадувати цього педагога батьки дитини, яка «не виговорилась». Щиро раджу вихователям не брати на себе відповідальність за мовленнєвий розвиток дитини, не ставитися скептично до порад фахівця, якщо той пропонує логопедичні заходи. Бо тільки фахівець може вирішити, чи треба ще зачекати чи вже слід починати корекційну роботу, і яку саме.

Є багато відхилень у мовленнєвому розвитку дитини, яких близькі не помічають або не можуть належно оцінити їх серйозність і передбачити можливі негативні наслідки. Наприклад: горловий звук р, міжзубні та бокові звуки, заміна л на в помітні в мовленні дітей ще до 4 років. Вони значно псують враження у співрозмовника і без допомоги логопеда ніколи не виправляються.

Загальний недорозвиток мовлення у дитини логопед може діагностувати до 4 років. Виправити цю непросту ваду можна тільки копіткою роботою в умовах логопедичної групи. Якщо мовленнєвий недорозвиток вчасно не виявити, не подолати, школяр приречений на невдачі у навчанні грамоти, читанні, навіть у математиці.

Без розвиненого мовлення дитина не може здобути міцних і ґрунтовних знань з основ наук, не може гармонійно розвиватись. Звертайтеся вчасно до логопеда, прислухайтеся до його порад. Не лишайте свою дитину можливості вільно розвиватись, повно відчувати красу життя і радість спілкування. Дайте їй можливість обрати бажану професію і перетворити в дійсність свої мрії.

В логопедичній групі передбачено 10-12 вихованців. Логопед займається з малятками 5 разів на тиждень, проводячи заняття з грамоти та розвитку мовлення, в процесі індивідуальної роботи формує у них фонематичний слух, «ставить», автоматизує та диференціює звуки , працює над звуковим аналізом, над зв’язним мовленням.

Більша частина навчально-виховної колекційної роботи в групі проводиться у формі гри. Важливим коригуючим елементом у логопедичній роботі є вдосконалення і розвиток тонких рухів пальці рук у дошкільників, так як рівень розвитку мовлення перебуває в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рух, водночас готується рука до письма.



Дуже прикро бачити, коли рідні та вихователі не дослухаються до поради логопеда, не думаючи, що тим самим ускладнюють майбутнє дитини.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка