№ п/п
|
Дата
|
Тема
|
Теоретичні відомості
|
Матеріал для сприймання
|
Матеріал для виконання
|
І семестр.
Тема 1. Образний зміст музики. ( 16 год )
|
1.
|
|
Образний зміст музики.
Характер людини в музичному образі
|
Визначення понять музичний образ, кантилена, арія, балада,. Інтонаційний розвиток музичних образів, контрастні музичні образи. Національна специфіка музичних творів як відображення життя народу.
|
М. Лисенко. Опера «Тарас Бульба». Арія Остапа.
М. Лисенко. Опера «Наталка Полтавка». Пісня Наталки.
|
«Балада про мальви»
cл. Б. Гури, муз. В. Івасюка
|
2.
|
|
Пісня-балада
|
Особливості музичних образів у їх інтонаційному становленні та розвитку як відображення життєвих явищ. Визначення понять музичний стиль, балада, романтизм.
|
«Балада про мальви» (виконання С. Ротару).
Ф. Шуберт. Балада «Лісовий цар» (6німецькою мовою).
|
«Балада про мальви»
cл. Б. Гури, муз. В. Івасюка
|
3.
|
|
Образи музичних оповідань
|
Творчість Б. Фільц. Зв'язок професійної музики з народнопісенними джерелами. Визначення поняття новелета. Палітра і життєвий зміст музичних образів.
|
Б. Фільц. Закарпатська новелета №5.
Б. Фільц. Закарпатська новелета №7.
|
«Балада про мальви»
cл. Б. Гури, муз. В. Івасюка
|
4.
|
|
Голос води
|
Утілення образів-пейзажів у вокальній музиці, у жанрі романсу та пісні. Визначення понять пастораль, пасторальний твір. Творчість С. Рахманінова.
|
С. Рахманінов. Романс «Острівець»
С. Рахманінов. Романс «Весняні води».
Д. Крижанівський, Т. Шевченко. «Реве та стогне Дніпр широкий».
|
«На полонині, на верхівці»
cл. В. Ладижця, муз. Б. Фільц
|
5.
|
|
Героїчні та патріотичні образи
|
Значення реальних образів та подій у втіленні образу. Героїчність творчості Л. Бетховена. Визначення понять музичний образ, увертюра, патріотичний образ.
|
Л. ван Бетховен. Увертюра «Егмонт».
|
«На полонині, на верхівці»
cл. В. Ладижця, муз. Б. Фільц.
«Україна»
cл. і муз. Т. Петренка
|
6.
|
|
Образ танцю
|
Творчість Моріса Равеля. Особливості розвитку образу симфонічної п’єси «Болеро». Визначення понять болеро, кастаньєти, туті, варіації, музичний образ.
|
М. Равель.
Симфонічна п’єса «Болеро».
|
«Україна»
cл. і муз. Т. Петренка
|
7.
|
|
Виражальність та зображальність образів
|
Різновиди музичних образів та форми їх втілення, ліричні образи. Виражальні та зображальні можливості музики.
Творчість К. Сен-Санса.
Визначення понять музичний образ, сюїта.
|
К. Сен-Санс. Сюїта «Карнавал тварин». П’єса «Лебідь».
|
«Хай живе надія»
cл. К. Гнатенка, муз. І. Білик
|
8.
|
|
Образи народного життя
|
Образи народного життя угорців.
Творчість Ф. Ліста. Різновиди музичних образів та форми їх утілення; визначення понять музичний образ, рапсодія, чардаш.
|
Ф. Ліст. Угорська рапсодія №2.
|
«Хай живе надія»
сл. К. Гнатенка, муз. І. Білик
|
9.
|
|
Символи-образи
|
Значення музичних творів, що стали державними та духовними символами. Громадянська та духовна роль музики в житті народу та держави. Ознайомлення з пісенним символом нації – Державним Гімном України.
|
П. Чубинський, М. Вербицький. «Ще не вмерла України» (хор).
М. Лисенко. «Молитва за Україну».
|
«Ще не вмерла України»
сл. П. Чубинського, муз. М. Вербицького
|
10.
|
|
Образи дитинства
|
«Дитячі» образи у музичному мистецтві. Творчість П. Чайковського для дітей. Виявлення простих та яскравих музичних образів. Виражальні та зображальні інтонації. Інтонаційна та життєва природа музичних образів.
|
П. Чайковський. «Дитячий альбом». П’єси «Марш дерев’яних солдатиків», «нянина казка», «Баба Яга», «В церкві».
|
«Ще не вмерла України»
сл. П. Чубинського, муз. М. Вербицького
|
11.
|
|
Образи війни
|
Розуміння життєвого змісту музики, що втілює образи реальних історичних подій – Великої вітчизняної війни. Творчість
Д. Шостаковича. Визначення понять музичний образ.
|
Д. Шостакович. Ленінградська симфонія. Епізод нашестя.
|
«Степом, степом»
сл. м. негоди, муз. А. Шашкевича
|
12.
|
|
Піднесені образи
|
Творчість Й.С. Баха. Визначення термінів і понять музичний образ, поліфонія, фуга. Особливості будови і розвитку поліфонічного твору.
|
Й. Бах. Органна фуга ля мінор.
|
«Степом, степом»
сл. м. негоди, муз. А. Шашкевича
|
13.
|
|
Образи різних епох
|
Творчість Г. Персела та гурту «Бітлз». Порівняння образного змісту музики, створеної в далекому й недалекому минулому (у ХVІІ і ХХ століттях). Ознайомлення зі стилем бароко. Визначення понять гомофонія, сюїта, алеманда, рок-музика, біт.
|
Г. Персел. Сюїта №7 . Алеманда.
«Beatles». Пісня «Let it be» (англійською мовою)
|
«Най буде»
сл. і муз. Дж. Леннона і П. Маккартні
|
14.
|
|
Образи вокальної музики
|
Багатство вокальних образів. Вокальна творчість Я. Степового.
Значення української поезії у вокальній музиці композиторів-класиків. Повторення понять романс, солоспів.
|
Я. Степовий. Романс «Степ».
Я. Степовий. Романс «Ой три шляхи широкії».
|
«Най буде»
сл. і муз. Дж. Леннона і П. Маккартні
|
15.
|
|
Образи фортепіанної музики
|
Творчість О. Скрябіна.
Визначення понять музичний образ, прелюдія, образи фортепіанної музики.
|
О. Скрябін. Твір 11. Прелюдія №5
О. Скрябін. Твір 11.Прелюдія №10
|
«Най буде»
сл. і муз. Дж. Леннона і П. Маккартні
|
16.
|
|
Палітра музичних образів (узагальнення)
|
Музичні твори втілюють певні явища оточуючої дійсності, породжуючи музичні образи.
|
Музична вікторина
|
Виконання вивчених пісень
|
ІІ семестр.
Тема 2. Композиція музичного твору. ( 19 год )
|
17.
|
|
Композиція музичного твору
|
Визначення понять композиція, експозиція, принципи драматургічного розвитку. Творчість М. Глінки. Повторення понять музичний образ, увертюра. Характеристика музичних образів.
|
М. Глінка. Опера «Руслан і Людмила». Увертюра (експозиція).
|
«Шкільний корабель»
сл. к. Ібряєва, муз. Г. Струве
|
18.
|
|
Сонатна форма
|
Визначення понять композиція, розвиток музичних образів, музична драматургія, контраст, конфлікт, сонатна форма. Будова сонатної форми та логіка її розгортання.
|
М. Глінка. Опера «Руслан і Людмила». Увертюра (повністю).
|
«Шкільний корабель»
сл. к. Ібряєва, муз. Г. Струве
|
19.
|
|
Розвиток образів в ораторії
|
Творчість Г. Ф. Генделя.
Визначення понять ораторія, бас, речитатив, музична драматургія ораторії, номерна структура.
Принципи драматургічного розвитку.
|
Г. Гендель. Ораторія «Самсон». І ч. Хор філістимлян.
Г. Гендель. Ораторія «Самсон. І ч. Арія Самсона.
|
«Шкільний корабель»
сл. к. Ібряєва, муз. Г. Струве
«Синові»
сл. В. Кононенка, муз. А. Пашкевича
|
20.
|
|
Зіткнення образів
|
Творчість Л. Бетховена.
Конфліктна взаємодія образів у музичному творі.
Визначення понять музичний образ, сонатна форма, експозиція.
|
Л. ван Бетховен. Увертюра «Егмонт» (експозиція)
|
«Синові»
сл. В. Кононенка, муз. А. Пашкевича
|
21.
|
|
Боротьба образів
|
Будова сонатної форми та визначення понять музична драматургія, принципи драматургічного розвитку. Взаємодія образів у складових сонатної форми: розробці, репризі, коді. Засоби музичної виразності, за допомогою яких втілюється той чи інший образ.
|
Л. ван Бетховен. Увертюра «Егмонт» ( повністю)
|
«Синові»
сл. В. Кононенка, муз. А. Пашкевича
|
22.
|
|
Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі, кіно,
музиці
|
Творчість М. Скорика. Образний зміст музичних творів, розвиток образів. Визначення понять триптих, неофольклоризм.
|
М. Скорик. «Гуцульський триптих». ІІ ч. «Іван і Марічка».
|
«Гей ви, козаченьки»
сл. В. Крищенка, муз. Г. Татарченка
|
23.
|
|
Музичні образи вшановують
|
Утілення та вшанування образа Тараса Шевченка в музиці. Фортепіанна творчість Я. Степового. Визначення понять прелюд, музичний образ.
Програмна фортепіанна музика.
|
Я. Степовий. Прелюд пам’яті Тараса Шевченка.
|
«Гей ви, козаченьки».
сл. В. Крищенка, муз. Г. Татарченка
«Стоїть тополя»
сл. В. Крищенка, муз. О. Осадчого.
Повторення пісень на слова Т. Шевченка: «Зацвіла в долині», «Зоре моя вечірняя», «Думи мої»
|
24.
|
|
Розвиток образів камерної музики
|
Творчість Е. Гріга. Визначення понять музичний образ, музична драматургія, соната, експозиція, камерна музика, соната для віолончелі і фортепіано.
|
Е. Гріг. Соната для віолончелі і фортепіано. І ч. (експозиція)
|
«Стоїть тополя»
сл. В. Крищенка, муз. О. Осадчого
|
25.
|
|
Зміст і форма
|
Єдність форми та змісту.
Музична композиція – сонатна форма.
Будова сонатної форми та логіка її розгортання в концерті для віолончелі з оркестром. Визначення понять музичний образ, соната, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку, каденція.
|
Е. Гріг. Соната для віолончелі і фортепіано. І ч.
|
«Стоїть тополя»
сл. В. Крищенка, муз. О. Осадчого
|
26.
|
|
Композиція творів різних форм та жанрів (узагальнення)
|
Узагальнення понять розвиток образів, музична драматургія, композиція, форма.
|
Музична вікторина
|
Виконання вивчених пісень
|
27.
|
|
Розвиток патріотичного образу
|
Творчість М. Огінського.
Визначення понять полонез, образний зміст, засоби його втілення.
|
М. Огінський. Полонез «Прощання з батьківщиною».
|
«На долині туман»
сл. В. Діденка, муз. Б. Буєвського
|
28.
|
|
Музична драматургія
|
Особливості симфонічної музики у втіленні почуттів та духовного світу людини. Творчість В. Моцарта.
Визначення понять симфонія, сонатна форма, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку.
|
В. Моцарт. Симфонія №40. І ч.
|
«На долині туман»
сл. В. Діденка, муз. Б. Буєвського
|
29.
|
|
Музична драматургія (продовження)
|
Характерні риси сонатно-симфонічного циклу. Творчість В.А. Моцарта. Визначення понять симфонія, сонатно-симфонічний цикл, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку, менует, тричастинна форма.
|
В. Моцарт. Симфонія №40. ІІ ч.
В. Моцарт. Симфонія №40. ІІІ ч.
В. Моцарт. Симфонія №40. ІV ч.
|
«На долині туман»
сл. В. Діденка, муз. Б. Буєвського
|
30.
|
|
Розвиток образів у різних видах мис-тецтва: в літера-турі та музиці
|
Характерні особливості увертюри-фантазії, її образів.
Визначення понять увертюра, програмна увертюра, увертюра-фантазія.
|
П. Чайковський. Увертюра-фантазія «Ромео та Джульєтта» (експозиція)
|
«Розпустили кучері дівчата» (укр.. нар. пісня)
|
31.
|
|
Розвиток образів у різних видах мис-тецтва: в літера-турі та музиці (продовження)
|
Творчість П. Чайковського.
Характерні особливості основних образів увертюри-фантазії.
|
П. Чайковський. Увертюра-фантазія «Ромео та Джульєтта»
(повністю)
|
«Розпустили кучері дівчата» (укр.. нар. пісня)
|
32.
|
|
Від образів війни до образів
перемоги
|
Утілення в музиці образів війни і перемоги. Визначення понять симфонія, пісня. Драматургія повтору.
|
О. Александров, В. Лебедєва-Кумач. «Священна війна» (рос. мовою).
Д. Тухманов, В. Харитонов «День Перемоги» (рос. мовою).
Д. Шостакович. Симфонія №7. І ч. Епізод нашестя.
|
«Степом, степом»
сл.. М. негоди, муз. А. Пашкевича
|
33.
|
|
Драматургія концерту
|
Творчість А. Кос-Антоновського. Визначення понять пасторальний концерт, сонатна форма, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку.
|
М. Равель «Фортепіанний концерт для лівої руки»
|
«Водограй»
сл. і муз. І. Івасюка
|
34.
|
|
Розвиток народних тем у професійній музиці
|
Значення народної музики як джерела творчості композиторів.
Творчість Л. Ревуцького. Визначення понять симфонія, сонатна форма, музична драматургія. Принципи драматургічного розвитку.
|
Л. Ревуцький. Симфонія №2. І ч.
|
«Водограй»
сл. і муз. І. Івасюка
|
35.
|
|
Композиція музичного твору
(підсумковий урок)
|
Узагальнення понять розвиток образів, музична драматургія, композиція, форма, жанри музики.
|
|
Виконання вивчених пісень
|