Мислення та свідомість. Кора великих півкуль. Функціональна асиметрія мозку



Скачати 67.06 Kb.
Дата конвертації14.09.2017
Розмір67.06 Kb.
Тема уроку: Мислення та свідомість. Кора великих півкуль. Функціональна асиметрія мозку

Мета уроку:

  • дати поняття про свідомість як найвищу форму відбиття дійсності;

  • встановити фізіологічну природу свідомості та підсвідомості, їх взаємодію і роль у регуляції поведінки людини;

  • пригадати основні властивості мислення;

  • ознайомити учнів з будовою та функціями кори великих півкуль;

  • виховання свідомого ставлення до власного здоров’я;

  • розвивати пізнавальну активність учнів шляхом створення проблемних ситуацій, розвитку логічного мислення, використання проектної технології.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Головний мозок людини», дзеркальця, чорнила.

Основні поняття: мислення, свідомість, інстинктивна та свідома поведінка.

План-схема уроку

Етап уроку

Трива-лість, хв.

Форми і методи

Результат

1. Організаційний момент

1хв







2. Актуалізація опорних знань та умінь

3 хв

Вправи на розвиток логічного мислення

Закріплення знань про основні властивості мислення

3. Повідомлення теми, обговорення мети ізавданьуроку.

2хв

Обговорення мети та завдань уроку




4. Вивчення нового матеріалу.


15хв

Робота з підруч-ником, групова робота, дослідницька діяльність,

поясненя вчителя;

робота в зошиті; проблемне питання.


Засвоєння учнями основних понять:

Физкультхвилин-ка

1-2 мин




Покращення кровообігу, та роботи м’язів

4. Вивчення нового матеріалу (продовження)

17хв

Евристична бесіда;

робота з підручником, складання та запис схеми;




Засвоєння учнями основних понять:

  • неусвідомлене

  • підсвідоме

  • несвідоме

5. Рефлексія

5 хв

складання асоціативної схеми

Перевірка отриманих на уроці знань

6. Домашнє завдання

1 хв

Завдання

Складання асоціативної схеми,засвоєння вивченого матеріалу

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань та умінь

Розповідь вчителя:Протягом 9 років навчання в школі вам постійно доводиться щось порівнювати, аналізувати, узагальнювати. Пропоную вам зробити теж саме і зараз.

Вправи на розвиток логічного мислення

(Слайд 1)



Питання до класу: Назвіть усіх цих дивовижних тварин одним словом.

Очікувана відповідь: Динозаври



Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікуєма відповідь: Узагальнення.

(Слайд 2)



Завдання класу: Порівняйтебудову папороті та моху.

Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікувана відповідь: Порівняння




Завдання класу: Розкажіть про будову нерва.

Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікувана відповідь: Аналіз.

(Слайд 3)



  1. Повідомлення теми, обговорення мети та завдань уроку.

Аналіз, синтез, порівняння, узагальнення – все це приклади розумової діяльності або мислення. Але мислення неможливе без свідомості. Тема нашого уроку «Мислення та свідомість». Тепер давайте визначимо та сформуємо задачі нашого уроку.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Запис визначення «мислення» в зошит: Мислення – це процес узагальнюючого відображення властивостей предметів та явищ, їх зв’язків та відношень, сукупність різних типів розумової діяльності. Продуктом мислення є свідомість.

Запис визначення «свідомості» в зошит: Свідомість – функція людського мозку, яка здатна відображати дійсність, формувати суб’єктивну картину світу, на основі якої здійснюється ціленаправлена регуляція взаємовідносин особистості з навколишнім світом.

Завдання класу: Подивіться в дзеркальце.

Постановка проблемного питання:

  • Скажіть, що робить дзеркальце?

  • Якщо дзеркало відображає, чи має воно свідомість?

  • Назвіть відображення в живій природі.

  • Чим відрізняється відображення в неживій природі від живої? (Живі організми відображають активно)

Відповіді учнів, обговорення

Створення проблемної ситуації: Вчитель наносить краплю чорнил на аркуш паперу, складає його так, щоб чорнила розмазалися, пропонує роздивитися пляму і назвати предмет, який вона нагадує.

Питання до класу:

  • Подумайте, чому одне зображення ви сприймаєте по різному?

  • Як ви гадаєте, від чого це залежить?

  • Дайте пояснення, чому свідомість називають найвищою формою відбиття?

Очікувана відповідь: Свідомість суб’єктивна, залежить від життєвого досвіду, рівня розвитку фантазії, настрою тощо.

Розповідь вчителя: Свідомість – це результат діяльності мозку, тісної взаємодії кори і підкоркових центрів.

Дослідницька діяльність:

Завдання до класу: Об’єднайтесь у 2 групи, ознайомтесь з пунктом параграфом 93, с. 274 -275, створіть інформаційний міні-проект (для цього є ватман та фломастери), презентуйте його однокласникам.

1 група – «Будова та функції лівої півкулі»

2 група – «Будова та функції правої півкулі»

Фізкультхвилинка. Чехословацька гра « Глава - рамена»:


  1. Глава, рамена (плічи), колена, пальци (3 рази).

  2. Глава, рамена, колена, пальци,

Уши, очі, уста, нос (3 рази).

Розповідь вчителя: Ведучу роль в формуванні свідомості грає ліва півкуля великого мозку. Це пов’язано з тим, що саме тут розташовано центр сприйняття мови. Мова має велике значення в становленні його свідомості, розвитку психіки.

Проблемне питання: Подумайте і скажіть,чи є свідомість у новонародженої дитини?

Відповіді учнів, обговорення

Розповідь вчителя:але наша свідомість була б переобтяжена, якби кожна нова діяльність відбувалась під її контролем.

Створення проблемної ситуації. Подивіться на малюнок пртягом 10 секунд.

?

Ви, мабуть, вже розв’язали задачу – підставили коло на місце крапок ще до того, як свідомо сприйняли цей рядок символів як завдання на його продовження. Це спрацювала ваша підсвідомість.

Ключи от подземелья подсознанья

Звенят опять на поясе моём.

Сегодня я, заблудшее созданье,

Сойду туда с коптящим фонарём.



Н. Матвєєва

Розповідь вчителя, складання і запис схеми в зошит: Те, що не знаходиться під контролем свідомості називається неусвідомленим.



Завдання класу: Наведіть з власного досвіду приклади, які б характеризували роботу неусвідомленої форми вищої нервової діяльності.

  1. Рефлексія

Складання асоціативної схеми (індивідуальна робота): на дошці намальована «німа» схема з ключовим словом, а а учні заповнюють у зошиті



Домашнє завдання: вивчити §88, скласти асоціативну схему на слово «Інтуїція», відповісти на запитання до параграфу; §93, с. 274-275


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка