Міністерство юстиції україни машівське районне управління юстиції узагальнення проведення стану правової освіти та правового виховання у навчальних закладах



Скачати 180.37 Kb.
Дата конвертації11.04.2016
Розмір180.37 Kb.



МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

МАШІВСЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ

Узагальнення проведення стану правової освіти та правового виховання у навчальних закладах

Машівського району протягом

2013 року


Машівка 2013 рік
Стан правової освіти у навчальних закладах (за матеріалами перевірок, проведених у 2013 році). – Машівка, 2014. – с. 16

Упорядники:
Паліївець Р.В. – начальник Машівського районного управління юстиції
Дворовенко М.І. – провідний спеціаліст Машівського районного управління юстиції
У цьому посібнику подано узагальнюючі матеріали спільних перевірок стану правової освіти у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, проведених протягом 2013 року.

Для керівників, педагогічних працівників та інших учасників навчально-виховного процесу дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів



Відповідно до Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18.10.2001 № 992/2001, Машівським районним управлінням юстиції протягом 2013 року проведені перевірки стану правовиховної діяльності в наступних навчальних закладах району: Кустолово – Суходільська ЗОШ І-ІІІ ст., Селещинський ДНЗ № 1, Сонячний НВК, Михайлівська ЗОШ І-ІІІ ст., Селещинський ДНЗ № 2, Коновалівська ЗОШ І-ІІ ст., Селещинський ДНЗ № 3, Селещинський ДНЗ № 4, Кошманівська ЗОШ І-ІІІ ст., Малонехворощанський НВК, ДНЗ ТОВ «Востокстройгаз», Андріївська ЗОШ І-ІІ ст.

За результатами здійснених перевірок необхідно відмітити наступне.

Правовою та організаційною основою функціонування і розвитку системи освіти є Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», державні, місцеві, регіональні програми та інші.

Педагогічними колективами навчальних закладів впроваджують в практику навчальної та виховної роботи нові підходи, спрямовані на створення системи навчання та виховання на основі гуманізації життя школи.

Реалізація завдань і змісту правового виховання учнів здійснюється передусім у процесі навчання. Вивчення гуманітарних предметів спрямоване на формування в них високих ідеалів, морально-правових якостей, непримиренності до аморальних явищ, правопорушень і злочинності. Важлива роль у правовому вихованні школярів належить курсу правознавства, у процесі вивчення якого вони знайомляться з усіма галузями права, здобувають знання, вміння і навички в системному вигляді.

У правовиховному процесі загальноосвітніми навчальними закладами застосовуються групові та індивідуальні форми роботи із школярами (бесіди, лекційні заняття, диспути) та батьками (батьківські всеобучі, індивідуальні консультації), використовуються наочні форми пропаганди правових знань тощо.

Заслуговує на увагу стан організації правового виховання та правової освіти в КустоловоСуходільській ЗОШ ІІІІ ст. у профілактиці правопорушень серед неповнолітніх велика роль правового виховання. Виховання правової культури передбачає повагу до правової основи державного і громадського життя, до законів та інших правових актів; розуміння соціальної ролі права і переконання у необхідності точного додержання його норм і принципів; непримиримості до будь – яких порушень законності тощо; вимога знати, поважати і виконувати закони належить до основоположних у вихованні молоді з тим, щоб перетворити повагу до права і закону в особисте переконання молодої людини.

Саме на це спрямована вся правовиховна робота в Кустолово –Суходільській ЗОШ І-ІІІ ступенів. Правове виховання в школі здійснюється на основі Конституції України, програми правової освіти населення України і річного плану школи. Правова освіта охоплює учнів 1-11 класів, їх батьків та вчителів. І якщо учні старших класів знання з права одержують на уроках правознавства, то правова освіта молодших та середніх школярів проводиться під час позакласних заходів. Саме ліквідації правової безграмотності і сприяє проведення в школі двомісячника правовиховної роботи. Її здійснюють учитель правознавства, класні керівники, педагог – організатор, члени штабу попередження правопорушень у взаємодії з батьками, органами місцевого самоврядування та органами правопорядку.

Так, першим тижнем місячника був організаційний тиждень, в ході якого класними керівниками разом із головою штабу з профілактики правопорушень було переглянено та поновлено списки учнів девіантної поведінки.

Наступний тиждень проходив під гаслом «Ти і закон». Розпочався він проведенням для учнів 3-11 класів тематичної інформаційної хвилинки «Міжнародні документи про права дитини», які підготували та провели інформатори учнівської країни «Ерудит». Учні познайомилися з деякими законами та юридичними новинками на виставці у шкільній бібліотеці на тему «Закони моєї країни». Учитель правознавства провела для учнів 9-11 класів заходи: правову гру «Найрозумніші та найерудованіші» та турнір правознавців.

Наступна декада була приурочена запобіганню торгівлі людьми та експлуатації дітей. Класні керівники провели класні години відповідно тематики. Так, в 11 класі була проведена класна година на тему: «Торгівля людьми як порушення прав людини»; у 9 класі відбувся диспут «Поїздка за кордон: за і проти». У початкових класах були проведені години спілкування, спрямовані на попередження насильства в родині та шкільному колективі. Учитель правознавства разом з психологом провели заняття – тренінг на тему : «Ми всі однакові – ми всі різні: шануймо один одного». Учитель правознавства разом з психологом та бібліотекарем підготували інформаційну виставку «Насильство в сім’ї руйнує її». Для учнів 9-11 класів проведена конференція «Порушення прав дітей: експлуатація та торгівля».

Наступний тиждень носив назву «Формування позитивного ставлення до життя молоді». В усіх класах були проведені анкети, в яких психолог прагнув виявити емоційні порушення у дітей; особистісні і міжособистісні конфлікти, форми спілкування дітей з дорослими (учителями та батьками). В кожному класі на батьківських зборах були заслухані питання про формування позитивного ставлення дітей до життя. У 8 класі батьки обговорили питання «Основні проблеми підліткового віку»; у 9 класі – « Вибір адекватних методів батьківської дії» ; у 6 класі – «Що робити, якщо ми все перепробували». Для дітей проведені індивідуальні бесіди про цінність особистості і сенс життя; для учнів 10-11 класів диспут «Я - це Я». Працювала служба психологічної довіри, проводилися бесіди з психологом з метою попередження суїцидальної поведінки учнівської молоді. В цей же період психологом школи проводився тиждень психології, в план роботи якого було включено заходи: бесіда «Яка моя життєва мета»( 9 клас), твір-роздум « Для чого я прийшов у цей світ»(8 кл), ділова гра «Ми всі різні , але рівні» (5-6 кл.)

Наступна декада мала назву «Мої права та обов’язки». В кожному класі проводилися заходи щодо вивчення прав та обов’язків учнів. У 8 класі проведено виховний захід «Права дитинства», у 4 – «Передбачай наслідки своїх вчинків», в 3-му – правова гра «Кожна дитина має право…», в 10 класі – «Ми і наші права». Для учнів 2, 3 класів провели казкову правознавчу лотерею. Мета тижня була не тільки ознайомити дітей з їхніми права, а більше звернути увагу на їх обов’язки. Учителем образотворчого мистецтва була підготовлена виставка малюнків на тему «Кожна дитина має право на …». Учителі літератури, початкових класів, вивчаючи твори, які мають елементи правових знань, прагнуть показати учням правомірність дій того чи іншого літературного героя, використовувати елементи суду, розв’язок моральних та правових ситуацій. Так при вивченні теми « Зміст історії п’ятнадцятої «Собаче життя» із книги С. Гавриша «Маленькі історії про великі істини» учитель Ярошенко Л.М. епіграфом до уроку взяла слова «Кожна дитина має право на те, щоб її не розлучали з батьками». Ця ідея була провідною протягом всього уроку. При вивченні твору Ольги Кобилянської «Земля» вчитель Гордієнко В.Г. проводила відкритий урок на тему: «Суд над Савою і Рахірою», в якому використовували елементи судового засідання, а учні мали змогу виступати у ролях прокурора, адвоката, судді.

Плідну роботу проводить педагогічний колектив Михайлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, відповідно до річного плану роботи якого для дітей молодшої ланки навчального закладу проводяться виховні години на теми: «Ніхто не має права ображати людину», «Правила життя у суспільстві», «Великий дім – держава, лад у ньому - Закон», «Правопорушення», «Людина і суспільство», «Права і обов’язки громадян», «Батьки – зобов’язані, діти – зобов’язані».

Щороку проводяться різноманітні заходи правоосвітнього характеру. На увагу заслуговує проведення декади правової культури, в рамках якої проводяться лекції, семінари, зустрічі з працівниками правоохоронних органів, брейн-ринги.

Були проведені такі заходи, як: анкетування учнів 9-11 класів з питань превентивного виховання; для учнів 5-11 класів єдина виховна година «Скажемо НІ правопорушенням»; вікторина «Чи знаєте ви право?»; турнір правознавців для 9-х класів «Правовий ринг»; диспут «Які причини правопорушень в нашому суспільстві».

У шкільній бібліотеці постійно діє виставка книг з правової освіти «Правові знання – школярам, батькам».

В школі складено соціальний паспорт, в якому протягом року йде поновлення списків дітей: які залишилися без батьківського піклування, з метою своєчасного виявлення загрози їх життю та здоров’ю внаслідок протиправних дій дорослих; які потрапили в складні життєві умови; які схильні до правопорушень та стоять на внутрішкільному обліку; які ведуть бродячий спосіб життя; які стоять на обліку в кримінальній міліції у справах дітей; які мають прояви девіантної поведінки.

Згідно з планом роботи школи з учнями, які стоять на обліках та їхніми батьками ведеться індивідуальна профілактична робота класними керівниками (про що ведуться записи у «Зошиті корекції поведінки»).

В Коновалівській ЗОШ І-ІІ ступенів проводяться правовиховні та правоосвітні заходи, які спрямовані на формування правової культури підростаючого покоління, сприяють засвоєнню правових понять.

На уроках правознавства учням пропонують юридичні задачі, які побудовані на конкретних прикладах. Для учнів 9 - го класів проводиться анкетування: «Чому я продовжую палити?», «Чи схильний ти до наркоманії?», «Насилля в родині, у школі та на вулиці».

Проте, правоосвітня робота Коновалівської ЗОШ І-ІІ ступенів потребує покращення, а саме: потрібно проводити більш різноманітніші форми правового виховання, залучення до проведення заходів представників правоохоронних органів, управління юстиції.
В Кошманівській ЗОШ І-ІІІ ступенів на належному рівні оснащений кабінет історії в якому викладається предмет «Основи правознавства», де розміщенні різноманітні стенди на правову тематику (конвенція ООН про права дитини, куточок державної символіки). Кабінет також забезпечений сучасною методичною літературою, підручниками).

Кабінет, оснащений стендами правового інформування: «Конституція України», «Права і свободи дитини», «Права та свободи громадянина», «Правові цікавинки».

Особливу увагу заслуговує діяльність Машівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів де працює правовий гурток «Феміда». Учні даного гуртка розробляють малюнки та реферати на різну правову тематику, а саме: «Основні права, свободи та обов’язки людини та громадянина», «Адвокатура», «Основи правознавства» та ін. Робота гуртка направлена на підвищення знань його членів про право та державу, підготовлення їх до олімпіад з права, поглибленого вивчення конкретних проблемних питань права. Члени гуртка проводять роботу з попередження правопорушень та злочинів, профілактики паління та наркоманії серед однолітків та учнів школи.
В Малонехворощанському навчально – виховному комплексі питання правової освіти та профілактики правопорушень серед учнів школи постійно перебуває на контролі адміністрації школи. Питання з правового виховання регулярно заслуховуються на нарадах при директорові школи, педагогічних радах, виробничих нарадах, методичних та оперативних нарадах.

В навчальному закладі ретельно ведеться облік дітей з неблагополучних сімей. На кожного з таких учнів збирається пакет документів, який включає в себе: характеристику, копію свідоцтва про народження, акт обстеження житлово-побутових умов, характеристику на сім’ю, інформацію класного керівника про проведену роботу з сім’єю неблагополучної дитини, пояснювальні записки батьків щодо неявки дитини на урок та інші необхідні документи.

На кожну дитину з вищевказаної категорії учнів заводиться індивідуальна картка, в яку внесені такі розділи: загальні відомості про учня та стан сім’ї; розвиток особистості та стан здоров’я, проблеми навчання та виховання; індивідуально-психологічні особливості та стан здоров’я, проблеми навчання та виховання здібностей; ознаки педагогічної запущеності; відношення до виховних заходів; навчання та рівень сформованості; роль учня в колективі. Наявність цієї картки висвітлює динаміку особистості протягом декількох років, надає можливість застосування тих чи інших виховних заходів. Результати такої всебічної діагностики допомагають знайти шляхи розвиваючої роботи з «важким учнем».

Проблема профілактики правопорушень постійно розглядається на батьківських зборах та всеобучах, куди запрошуються кримінальна міліція, служби у справах неповнолітніх, лікарі-наркологи, представники соціальних служб.


Проблему профілактики правопорушень педагогічний колектив Андріївської ЗОШ І-ІІ ступенів вирішує шляхом надання роз’яснень на батьківських зборах та всеобучах законів та нормативно правових актів щодо адміністративної відповідальності батьків за ухилення від навчання та виховання неповнолітніх. Школа тісно співпрацює зі службою у справах дітей та кримінальною міліцією у справах дітей, управлінням юстиції співробітники яких постійно приймають участь в сумісних рейдах з адміністрацією школи «Урок».

У Школі діє система внутрішнього підвищення кваліфікації та педагогічної майстерності шляхом проведення педагогічних рад, методичних об'єднань вчителів-предметників, постійно-діючих семінарів, консиліумів, конференцій.

Викладачем правознавства на уроках проводяться ділові ігри, тестування, дискусії на правову тематику. Учні беруть активну участь у підготовці та проведенні уроку, у правознавчих конкурсах.

При проведенні заняття вчителем робиться акцент на закріпленні теоретичного матеріалу через вирішення та складання самими учнями практичних задач.

На уроках вивчаються законодавчі акти різних галузей права, розбираються юридичні ситуації, завдяки чому учні вчаться формувати власну думку у тій чи іншій ситуації.

Всі учні забезпечені підручниками з правознавства, та кожен з них має на уроках з правознавства Конституцію України.

У школі наявна Програма правової освіти населення Машівського району на 2011-2013 роки, на виконання якої розробляються відповідні плани заходів з правоосвітньої діяльності.

Зокрема, на виконання вищевказаної програми, директором Школи було затверджено План заходів щодо виконання програми правової освіти на 2011-2013 роки (наказ № 16 від 12.02.2013), яким передбачається протягом навчального року провести такі правоосвітні заходи:





Заходи

Відповідальні

1

Бесіди з учнями з правової освіті

Кл. керівники


2

Проведення тренінга «Україна - правова держава» з метою покращення правових знань учнів 9-го класу

Кл. керівник 9-го класу

3

Організація виставки правової літератури в бібліотеці школи

Зав. бібліотекою

4

Проведення місячників , тижнів з правової тематики у школі

Адміністрація школи,

класні керівники



5

Проведення виховних годин щодо стану законності і правопорядку в Україні

(8 жовтня – день юриста ) «Мої права та обов’язки»



Кл. керівники 1-9 класів, представники відповідних служб

7

Проведення лекцій на тему: «День прав людини – 10 грудня»

Кл. керівники 1-9 класів, представники відповідних служб

В арсеналі методичних розробок вчителя правознавчих предметів Школи велика кількість розробок уроків, позакласних заходів: брен-ринги на теми: «Знай і поважай закон», «Чи знаєш ти свої права?», рольова гра на тему: «Права дитини», правова гра на тему: «Жити за правилами», ділова гра на тему: «У дружбі з правилами поведінки», конкурс-вікторина на тему: «Чи знаєш ти закон?».
Враховуючи вищевикладене необхідно зазначити, що загальноосвітніми навчальними закладами району спрямовуються зусилля на пошук та впровадження нових форм і підходів до організації правової освіти та правового виховання учнів, на забезпечення творчого та конструктивного підходу до організації такої роботи, формування правосвідомості та правової культури молоді.
За результатами здійснених перевірок дошкільних навчальних закладів протягом 2013 року необхідно відмітити наступне.

Головною метою ДНЗ є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Діяльність ДНЗ направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти, таких як: збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей, формування їх особистості, виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій, виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти тощо.

Дошкільні навчальні заклади мають в наявності і керуються в роботі наступними нормативно – правовими актами:



  • Конституція України;

  • Закон України „Про освіту”;

  • Закон України „Про дошкільну освіту”;

  • Закон України „Про охорону дитинства”;

  • Закон України „Про загально - середню освіту”;

  • Конвенція ООН про права дитини;

  • Декларація прав дитини;

  • Сімейний кодекс України;

  • Цивільний кодекс України тощо.

Початкове правове виховання здійснюється з дітьми у формі проведення занять, розроблених на основі Конвенції ООН «Про права дитини» та Декларації прав дитини. До основних занять включаються елементи правового виховання: бесіди, ігри, вправи та інші.

Серед засобів і методів роботи виділяються: бесіда, читання художньої літератури, рольове програвання бажаної поведінки в різних життєвих ситуаціях, вправи (в тому числі на самопізнання), дидактичні ігри.

Для всебічного розвитку дитини, швидкого сприйняття та запам'ятовування наданої інформації при правовому вихованні, запроваджено проведення комбінованих занять, наприклад: бесіда і малювання, заняття і дидактичні ігри. Широко використовується дидактичний матеріал до казок: малюнки та ілюстрації, наочний матеріал, розроблений на основі Конвенції ООН "Про права дитини" у формі карток, які символізують права дитини.

Організація діяльності психологічної служби в системі освіти України забезпечується практичними психологами та соціальними педагогами і здійснюється на основі законів та інших нормативно-правових документів України.

В Селещинському ДНЗ № 1 “Малятко” працює практичний психолог в якого нормативно-правові документи систематизовані в окремій справі, «Нормативно-правові документи психологічної служби» та зберігатися у практичного психолога. Це:



  • Конституція України;

  • Декларація прав людини;

  • Конвенція про права дитини;

  • Закон України «Про освіту»;

  • Закон України «Про дошкільну освіту»;

  • Положення про психологічну службу системи освіти України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 03.05.1999 № 127 (у редакції наказу МОН України від 02.07.2009 № 616);

  • Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи середньої освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 № 691;

  • лист Міністерства освіти і науки України від 15.08.2007 № 1/9-479 “Про нормативи чисельності практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів”;

  • лист Міністерства освіти і науки України від 27.11.2000 № 109 “Про тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога)”.

В роботі практичний психолог застосовує різні форми та методи роботи, а саме: бесіди, лекції, виступи на педрадах і батьківських зборах, групові і індивідуальні консультації, тренінги, підбір і розповсюдження психологічної літератури, спостереження, психодіагностику (тести, опитування), корекційні та розвиваючі заняття ( ігрова психотерапія, арт – терапія, казко – терапія, сімейна психотерапія).
Інформування батьків та педагогічних працівників про діяльність практичного психолога здійснюється через інформаційний куточок, який знаходяться у місці, зручному для загального огляду та має естетичний вигляд.
Також змістовну та усесторонню роботу з дітьми, що відвідують навчальний заклад, їх батьками та вихователями дитячого садку проводить Селещинський дошкільний навчальний заклад № 2.

В проведенні правовиховної роботи з дітьми дошкільний навчальний заклад співпрацює з районним відділом освіти та представниками МЧС.

В даному напрямку правове виховання дітей здійснюється в формах роботи таких як: проведення занять на теми: «Ким я буду в майбутньому», «Я та моє ім’я», «Чим я особливий», «Люби та знай свій рідний край»; дидактичних ігор «Я та моя сім’я», «Хто мене любить, пестить, приголубить», «Одягни ляльку в національний одяг»; бесід: «Права дітей в різних країнах», «Моя сім’я», «Що об’єднує людей»; дозвілля, що проходить у формі святкування державних та організованих дитячим садком свят, зокрема таких як: Міжнародний день захисту дітей, Міжнародний день прав дітей, «Державні символи України», «Моя батьківщина – Україна», «Сонце без миру не світить», «Маленькі права маленької людини», «Якщо друг у тебе є - життя радісним стає».

Плідну роботу проводить педагогічний колектив Селещинського дитячого садка № 3 відповідно до річного плану роботи якого для дітей навчального закладу проводяться різноманітні заходи правоосвітнього характеру.

Безпосередньо правове виховання ведеться в напрямку формування гуманної та законослухняної особистості на основі знання нею своїх прав та свобод, поваги до прав та свобод інших людей, а також відповідального ставлення до виконання власних обов’язків. Правове виховання у дошкільному закладі здійснюється повсякденно, але більш цілеспрямована і тематична робота з дітьми проводиться під час тематичних тижнів, місячників.

В свою чергу, в Селещинському ДНЗ № 4, з метою ознайомлення дітей, що відвідують ДНЗ з їхніми правами та обов’язками, педагогами навчального закладу використовуються наступні методи виховання: розглядання картин із зображенням життєвих ситуацій, які демонструють настрій поведінку їхніх однолітків (тривог, хвилювання, страхи, фізичний біль, образу) та реакцію на це старших дітей та підлітків; читання творів художньої літератури, зокрема казок з подальшим їх обговоренням; вправи-практикуми: «Навіщо дітям права?», «Які обов’язки дітей?», «Чим відмінні права дорослих та дітей»; ігри-вправи на актуалізацію: «Я», «Хто в нашій групі найбільш відповідальний (працьовитий, сміливий)?».

В дошкільному навчальному закладі ТОВ «Востокстройгаз» проводяться ігри-вправи, в яких дітям пропонують розв’язати ситуації з певним морально-правовим змістом; дидактичні ігри: «Добери почуття», «Порівняй героїв казок»; морально-етичні бесіди на теми: «Правила безпечної поведінки», «Правила гри в природі»; сюжетно-рольові ігри; заняття на теми: «Чим я особливий», «Я закликаю до спілкування» (право дитини на спілкування), «Якою я уявляю свою першу вчительку» (право на освіту), «Наше багатство - здоров’я» (право на медичну допомогу); «Ким я буду у майбутньому» (право на вибір професії), «Буду я навчатися мови золотої» (право на культуру та спілкування), «Я та моє ім’я» (право на ім’я).

У всіх дошкільних навчальних закладах оформлені куточки державної національної символіки України та правової інформації, наприклад: «Щоб не трапилось біди», на якому розміщені поради батькам та дітям щодо безпеки життєдіяльності, «Правам дитини присвячується», «Права та обов’язки не розривні» (підбір нормативно-правових актів стосовно захисту прав дитини).

Враховуючи вищевикладене необхідно зазначити:

Відповідно до Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18.10.2001 року, правова освіта є складовою частиною системи освіти і має на меті формування високого рівня правової культури та правосвідомості особи, її ціннісних орієнтирів та активної позиції як члена громадянського суспільства.

Початкова правова освіта здобувається у дошкільних навчальних закладах, в яких дітям надаються початкові знання про норми поведінки, формуються навички їх дотримання, повага до батьків, вихователів, ровесників, людей похилого віку, діти знайомляться зі своїми правами та обов'язками.

Враховуючи те, що серед перевірених навчальних закладів Машівського району протягом 2013 року є навчальні заклади, в яких організація правовиховної роботи заслуговує на увагу, оскільки педагогічним колективом систематично спрямовуються зусилля на пошук та впровадження нових форм і підходів до організації правовиховної роботи, забезпечується творчий та конструктивний підхід до організації такої роботи, накопичується певний позитивний досвід, розробляються методичні рекомендації, вважаємо за доцільне розповсюджувати такий позитивний досвід серед інших навчальних закладів Машівського району.



Машівське районне управління юстиції

39400 смт. Машівка вул. Леніна, 111
Телефон для довідок (05364) 9 18 73





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка