Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка



Сторінка1/11
Дата конвертації15.04.2016
Розмір1.93 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Міністерство освіти і науки України

Львівський національний університет імені Івана Франка

Інститут франкознавства

Національна академія наук України

Львівське відділення Інституту літератури

ім. Т. Г. Шевченка НАН України

“Франкознавча серія”. Випуск 7



Богдан ТИХОЛОЗ




ПСИХОДРАМА ІВАНА ФРАНКА

В ДЗЕРКАЛІ РЕФЛЕКСІЙНОЇ ПОЕЗІЇ


(студії)

Львівський національний університет імені Івана Франка

Львів – 2005


УДК 821.161.2-1.09“18” І.Франко

ББК Ш 5 (4 УКР) 5-4 І.Франко 535

Т–46
Рецензенти:

Б.І. Мельничук, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української літератури Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича

М.З. Легкий, кандидат філологічних наук, завідувач відділу франкознавства Львівського відділення Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка

Науковий редактор – кандидат філологічних наук, доцент, директор Інституту франкознавства Львівського національного університету імені Івана Франка Л.П. Бондар

Текст друкується в авторській редакції


Художник Віктор Мельник

Дизайн обкладинки Інна Шкльода
Рекомендовано до друку ухвалою Вченої ради

Львівського національного університету імені Івана Франка

(протокол № 18/4 від 28 квітня 2004 р.)





Тихолоз Б.С.

Т–46

Психодрама Івана Франка в дзеркалі рефлексійної поезії: Студії / Художник В. Мельник. – Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2005. – 180 с., іл. (“Франкознавча серія”. Вип. 7)

Книга пропонує ориґінальну дослідницьку візію духовної еволюції Івана Франка, простеженої крізь призму його рефлексійної (філософської та медитативної) поезії. Герменевтичні студії, присвячені ліричному диптихові “Із дневника” та діалектиці цілісності і роздвоєння у філософській поезії Франка, відкривають істотні грані творчого й людського феномена письменника-мислителя, недовідомі колізії його внутрішньо-психологічної й світоглядно-екзистенційної драми. Поезія осмислюється як естетична проекція й сублімація цієї драми, особлива форма автопсихотерапії – психодрама. Автор “Мойсея” постає як “цілий творець”, “цілий чоловік”, дух якого виснажувався й водночас гартувався в ненастанному поєдинку із темним демоном-“двійником” – несвідомою “тінню” особистості.

Праця стане в нагоді філологам-літературознавцям, викладачам та студентам-гуманітаріям, учителям-словесникам, усім, хто цікавиться творчістю Івана Франка.




ISBN 966-613-299-0

© Богдан Тихолоз, 2005




© Віктор Мельник, ілюстрації, 2005




© Інна Шкльода, обкладинка, 2005

ЗМІСТ




Пролегомени

ДО СПРАВЖНЬОГО ФРАНКА

(крізь дзеркало тексту – у задзеркалля духу) 4

Студія перша

“В ДУШІ ГЛИБОКА ПАВЗА”:


ДО ДЖЕРЕЛ ПОЕТИЧНОЇ ЕКСПРЕСІЇ

МЕДИТАТИВНОЇ ЛІРИКИ ІВАНА ФРАНКА

І. Упровідна медитація про музику тиші, або

Слово про мовчання 24

ІІ. Серце й гадюка: колізії образів у перетвореннях духу 22

ІІІ. Ліричний диптих “Із дневника” в координатах життя і жанру 31

ІV. Морозний подих безодні (із секретів поетичної маґії

“Опівніч. Глухо. Зимно. Вітер виє…”) 42

V. “…Страшну історію читаю у власнім серці…” (інтерпретація апокрифічного сюжету в поезії “Як голова болить!..”) 55

Студія друга

ДІАЛЕКТИКА ЦІЛІСНОСТІ І РОЗДВОЄННЯ

У ФІЛОСОФСЬКІЙ ПОЕЗІЇ ІВАНА ФРАНКА:

ІДЕАЛЬНЕ “Я”, КРИЗА ІДЕНТИЧНОСТІ Й ТРАГІЧНИЙ КАТАРСИС

І. Поетична антропософія між гармонією та дисгармонією 69

ІІ. Ідеальне “я” та гармонія “божеського” і людського 75

ІІІ. Криза ідентичності та внутрішні “поєдинки” 79

ІV. “Похорон” внутрішнього роздвоєння як трагічний катарсис 87

V. Після “Похорону”: рецидиви роздвоєння й змагання до цілісності 93

VІ. “…Віковічна повість кождого з нас” 101

Додатки 106

Додаток 1. Основні контексти вживання словесного образу гадюки (змії, змія) в поетичній творчості Івана Франка 69

Додаток 2. Іван Франко. Із дневника 75

І. Опівніч. Глухо. Зимно. Вітер виє… 75

ІІ. Як голова болить!.. 75

Література 106

Покажчик імен
Покажчик творів Івана Франка
Перелік ілюстрацій



Пролегомени

ДО СПРАВЖНЬОГО ФРАНКА

(крізь дзеркало тексту – у задзеркалля духу)



Франко весь час боровся сам з собою, суспільний робітник боровся з поетом – і тільки в тій боротьбі скристалізувалася його психіка. …Ми любимо поета лише за якусь одну, симпатичну нам сторону в його творчости, за його суспільні ідеали чи проповідь або за декілька лише лірик в стилі “modern”. А цілий чоловік, цілий творець, його лабораторія духа – для нас закриті.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка