Методологічні основи формування культури здоров′Я



Скачати 165.27 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір165.27 Kb.
#13928
МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ

ЗДОРОВ′Я для батьків


  1. Дати поняття про валеологію як науку про секрети збереження та зміцнення здоров′я.

  2. Людина зобов′язана бути здоровою та сама дбати про своє здоров′я. Здоров′я залежить:

  • від конституції, спадковості;

  • від валеокультури, способу життя, від емоцій тощо.

Найкращій лікар – Ви самі, проте цінуйте і виконуйте поради лікаря, будьте до них уважними й шанобливими.

Здоров′я – Ваш капітал: його можна збільшити, його можна й змарнувати. Хочеш бути здоровим – будь ним! Здоров′я – це стиль і спосіб життя; спосіб життя – джерело здоров′я і джерело всіх нещасть – залежить від Вас.

Хочете бути здоровими – подружіть із фізичною культурою, чистим повітрям і здоровою їжею; користуйтеся всім, але нічим не зловживайте!


  1. Вироблення єдиних вимог вихователів та батьків у валеологічному вихованні дітей.

  2. Залучення батьків до визначення індивідуального рівня здоров′я дітей та оформлення „Паспорта здоров′я”.

  3. Організація батьками умов життя дитини в родині:

    • здорові умови життєдіяльності;

    • естетично-розвиваюче середовище;

    • атмосфера любові, доброзичливості, підтримки;

    • культура сімейних взаємин.

  4. Батьки – приклад для наслідування.

  5. Ознайомити з віковими валеологічними особливостями дітей та дорослих:

  • фізичні, психічні та духовні складові здоров′я;

  • засади здорового способу життя;

  • життя і смерть, сенс життя і його цінність.

ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ′Я ЛЮДИНИ


РОБОТА З БАТЬКАМИ



  1. Ознайомити батьків з:

  • особливостями фізичного розвитку дітей;

  • комплексами вправ ранкової гімнастики;

  • принципами активного відпочинку;

  • правилами проведення рухливих і спортивних ігор, дитячого туризму;

  • принципами активного відпочинку;

  • принципами і способами активного відновлення фізичної та розумової працездатності;

  • профілактикою захворювань органів зору, слуху;

  • профілактикою карієсу;

  • особливостями формування постави та склепінь стопи у дітей.

  1. Батьки повинні знати, що загартовування є обов′язковою складовою здорового способу життя. Загартовувати – значить зробити організм фізично й морально міцним, стійким, витривалим. Основні засоби загартовування: повітря, сонце, вода, ходіння босоніж,самомасаж. Загартовування повинно стати невід′ємною часткою режиму дня дитини.

  2. Ознайомити батьків з основними компонентами режиму дня:

  • сон;

  • перебування на свіжому повітрі ( прогулянки );

  • ігрова діяльність;

  • заняття;

  • відпочинок;

  • вживання їжі;

  • особиста гігієна.

Правильним режим дня вважається лише тоді, коли він попереджає розвиток втоми, підвищує загальну опірність організму.

  1. Ознайомити батьків з природним фактором здоров′я – прогулянкою на свіжому повітрі, яка поліпшує апетит, сон, настрій. Формувати у дітей звичку якомога довше перебувати на свіжому повітрі.



  1. Навчити батьків правильно організовувати сон дитини:

  • постіль не повинна бути надто м′якою, а подушка – високою, щоб у дитини не з′явилися дефекти постави;

  • лягати спати і вставати у певний час;

гуляти перед сном 5-10 хвилин, кімнату добре провітрювати;

  • не збуджувати дитину перед сном, не пити міцного чаю, кави, не дивитися телевізор, не розповідати страшних казок, не грати в рухливі ігри;

  • для сну необхідні свіже повітря, тиша і відсутність яскравого світла.

  1. Ознайомити батьків з правилами харчування дітей.

  2. Батьки повинні знати:

  • щоденно разом із дітьми виконувати комплекс вправи ранкової гімнастики, гігієнічні й загартовувальні процедури;

  • навчити дітей раціонально використовувати свій час;

  • під час прогулянок організовувати рухливі й спортивні ігри;

  • щоденно оглядати шкіру дитини;

  • кататися на велосипеді, ходити на лижах, грати з дорослими в м′яча, бадмінтон, городки тощо;

  • здійснювати прогулянки до лісу, парку, в поле, на берег річки, організовувати туристичний похід;

  • формувати правильну поставу, починаючи з дня народження дитини;

  • виховувати у дитини витривалість для профілактики простудних захворювань.

ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ


ПОРАДИ БАТЬКАМ
Батьки повинні знати:

  • особливості психічного розвитку дітей дошкільного віку;

  • значення самопізнання, самовиховання та самовдосконалення для розвитку особистості;

  • типи природних стихійних темпераметрів, морально-психологічні особливостірозвитку дитини холестеричного (вогняного), сангвістичного (повітряного), флегматичного (водного), меланхолійного (земного) темпераменту.

Ознайомити батьків з:

  • принципами самопізнання, самовиховання та самовдосконалення особистості;

  • взаємозалежністю фізичного та психічного здоров′я;

  • головними факторами життєвої сили: праця, думка, любов, віра, краса, мистецтво, радість, серце, єднання, природа;

  • ворогами здоров′я: дратливість, страх, саможаління, гордіння, заздрість, лінощі, бездушність, лихослів′я, гнів, жадібність, образа;

  • пізнання своїх можливостей і можливостей дітей;

  • профілактикою психоматичних захворювань;

  • шкідливими звичками й небезпечними захворюваннями (куріння, алкоголізм, наркотики, СНІД).

Дати психологічні рекомендації батькам з питань виховання:

  • надто рухливих, дітей, які легко збуджуються, відзначаються нетерплячістю та непосидючістю;

  • надто вразливих малюків – дуже чуттєвих, сором′язливих, боязких;

  • повільних дітей, які постійно кваплять, підганяють, докоряють їм за те, що вони неповороткі й флегматичні;

  • чуйного ставлення до людей;

  • як позбутися такої небажаної риси, як сукупність;

  • як подолати труднощі, пов′язані з адаптацією малюка до дитячого садка;

  • доброзичливого ставлення до близьких, ровесників, любові до батьків.

ДУХОВНЕ ЗДОРОВ′Я ДИТИНИ


ПОРАДИ БАТЬКАМ


Дати батькам знання про:

  • місце і роль людини у Всесвіті як єдиному організмі, зміст стародавніх міфів про душу , духовність;

  • духовні ідеали людини та людства;

  • оздоровчий вплив високодуховних творів мистецтва;

  • необхідність творчого мислення та творчих дій для розвитку людини;

  • значення любові як найвищого життєдайного стану душі;

  • людину як носія добра і зла, високого та низького духу;

  • загальнолюдські духовні цінності;

  • роль батьків у духовному розвитку дитини.

Батьки повинні навчити своїх дітей:

  • поважати і любити себе й оточуючих;

  • знаходити в усьому якомога більше доброго, радісного;

  • не гніватись та не ображатися, не відповідати злом на зло;

  • азбуці чарівних слів, слів-учиників;

  • робити добрі справи та вчинки у повсякденному житті;

  • розуміти зміст творів живопису та музику;

  • розвивати творчість та фантазію;

  • розуміти перемогу світлого, доброго в українських казках, легендах.

ПРИРОДНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
ПОРАДИ БАТЬКАМ

Батьки повинні знати:

  • правила безпечного користування водою, оздоровчі якості різних станів води та деяких розчинів;

  • оздоровчі можливості кам′яної солі, глини, каменю, деяких мінералів;

  • вплив газів на процеси дихання (кисень, водень, азот, метан, хлор);

  • вплив на організм людини тиску й температурного режиму;

  • біологічні та космічні ритми періодичності процесів життя та їхній вплив на здоров′я;

  • найпоширеніші лікарські рослини своєї місцевості;

  • оздоровча дія садових та городніх рослин;

  • оздоровчий вплив домашніх тварин;

  • шляхи передачі збудників хвороб від домашніх тварин, птиці, гризунів, риб, комах;

  • правила користування питною водою, водою з природних джерел та колодязів;

  • як відрізнити їстівні гриби та рослини від отруйних.

Батьки повинні навчити дітей:

  • правилам поведінки на природі, розрізняти лікарські, отруйні рослини та гриби;

  • безпечному поводженню біля річки, під час грози, ожеледиці, ураганів.

Знайомити з лікарями природи: сонцем, водою, повітрям, здоровою їжею.


СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
РОБОТА З БАТЬКАМИ

Просвітницька робота серед батьків, пропаганда пріоритету здоров′я як соціальної цінності.

Дати батькам знання про:


  • людину як елемент соціального середовища;

  • особливості здоров′я людей на різних етапах історичного розвитку суспільства;

  • вплив на стан здоров′я соціально-економічних та побутових факторів;

  • культуру здорових сімейних відносин;

  • сім′ю як нашу опору на щастя: роби в сім′ї так, щоб кожен її член відчував потрібність і залежність один від одного. Творіть світ, тепло і затишок у своїй оселі. Ваша посмішка – запорука доброго настрою;

  • етику спільних відносин;

  • географію техногенного забруднення свого регіону;

  • специфічні міські хвороби;

  • Закон України „Про охорону навколишнього середовища”.

Батько та мати повинні стати для малюка взірцем для наслідування здорового способу життя.

Батьки повинні вчити своїх дітей:

  • доброзичливо ставитися до однолітків, шанобливо – до дорослих;

  • піклуватися про здоров′я членів сім′ї;

  • допомагати в домашній праці, влаштовувати невеличкі домашні свята;

  • не надокучати рідним та сусідам гучно. Музикою, стуканням, криками;

  • зберігати в чистоті помешкання, сходи, ліфт, ігрові та спортивні майданчики,вулицю, транспорт;

  • не завдавати шкоди довкіллю своєю неохайністю або навмисне шкідливою діяльністю.

ЕТНІЧНА КУЛЬТУРА ЗДОРОВ′Я


РОБОТА З БАТЬКАМИ


Дати знання батькам про:

  • оздоровчі традиції української родини;

  • народну культуру;

  • стан здоров′я українського народу;

  • оздоровчі аспекти фольклору, архітектури, одягу українців;

  • узгодження обрядів, звичаїв, традицій із сучасними принципами здорового способу життя;

  • оздоровчу доцільність традиційних предметів домашнього вжитку;

  • основи національної культури харчування;

  • оздоровчу спрямованість українського народного мистецтва;

  • традицій, обрядів, звичаїв.

Батьки повинні навчити дітей:

  • народним українським пісням і танцям;

  • розповідати народні казки про здоров′я;

  • брати участь в народних святах разом з дорослими;

  • виготовляти нескладні народні іграшки, обереги, символи;

  • грати в народні ігри;

  • застосовувати народні методи та засоби зміцнення здоров′я.

ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ


РОБОТА З БАТЬКАМИ
Дати знання про:

Основні правила першої допомоги при:

  • нещасних випадках ( непритомність, травматичний шок) ;

  • травматичні пошкодження ( удари, рани, переломи, обмороження, укуси тварин);

  • порушення серцево-судинної системи, кровотечі;

  • порушення дихання: допомога потонулому;

  • порушенні діяльності травного тракту, отруєнні;

Батьки повинні:

  • виховувати дитину та прищеплювати їй навички правильної поведінки у побуті, на вулиці, на природі;

  • щодня, щохвилини бути гідним зразком дитині у всьому;

  • не залишати дітей самих вдома;

  • подбати, щоб деякі предмети домашнього побуту, які є потенційно небезпечними для дітей, були недоступними дітям. По-перше це предмети, котрими категорично забороняється користуватися дітям (сірники, газові плити, електричні розетки, електроприлади); по-друге, це предмети, з якими в залежності від віку, треба навчити дітей правильно поводитися (голка, ножиці, ніж); по-третє, предмети,які слід зберігати в недоступних для дітей місцях (побутова хімія, ліки, спиртне, цигарки, харчові кислоти);

  • допомогти дитині запам′ятати своє прізвище та ім′я, як звати батьків, домашню адресу, номери телефонів близьких людей та служб спеціального призначення;

  • разом з дітьми розглянути типові небезпечні ситуації контактів з незнайомими людьми та як треба поводитися за таких обставин;

  • пильнувати за станом здоров′я дітей, помічати найменші зміни, вчасно надавати першу допомогу, використовувати природні методи лікування.

ОЗДОРОВЧА РОБОТА З ДІТЬМИ
РОБОТА З БАТЬКАМИ

Дати батькам знання про:

  • методи визначення здоров′я дітей;

  • принципи валеологічного моніторингу;

  • основні положення здорового способу життя;

  • принципи побудови оздоровчих систем;

  • основні природні оздоровчі системи.

Батьки повинні вміти:

  • визначати рівень свого здоров′я та здоров′я дітей;

  • вести валеологічний моніторинг;

  • аналізувати причини змін здоров′я дитини;

  • зміцнювати здоров′я малюків через мудрість, любов, віру, доброзичливе ставлення до дітей; через загартовування, фізичні вправи, оптимальний руховий режим та раціональне харчування;

  • формувати у дітей почуття власної досконалості, потребу постійно самовдосконалюватися;

  • формувати у дошкільнят почуття відповідальності за власне здоров′я та здоров′я дітей – покоління майбутнього. „Здорові батьки – здорові діти”.

  • підводити до усвідомлення, що здоров′я – це найцінніший скарб.


Місце фізкультурно-оздоровчих заходів в режимі дня
Ранок.

Ранкова гімнастика.

Рухливі ігри.

Заняття.

Заняття з фізичної культури.

Заняття з ЛФК.

Басейн (влітку).

Заняття з ОБЖ.

Заняття з валеології.

Фізкультхвилинки.

Фізкультпаузи.

Дихальна гімнастика.

Психогімнастика.

Крапковий масаж.

Пальчикова гімнастика.



Прогулянка.

Рухливі ігри.

Фіз. комплекси на прогулянці.

Пішохідні переходи.

Цільові прогулянки.

Оздоровчі процедури (за призначенням лікаря)

Загальне кварцювання.

Аромотерапія.

Масаж.


Фітотерапія.

Фізіопроцедури.

Плантотерапія.

ІІ половина дня.

Гімнастика пробудження.

Загартовуючі заходи.

Рухливі ігри.

Спортивні свята та розваги.

ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ


РОБОТА З БАТЬКАМИ
Дати знання про:

Основні правила першої допомоги при:

  • нещасних випадках ( непритомність, травматичний шок) ;

  • травматичні пошкодження ( удари, рани, переломи, обмороження, укуси тварин);

  • порушення серцево-судинної системи, кровотечі;

  • порушення дихання: допомога потонулому;

  • порушенні діяльності травного тракту, отруєнні;

Батьки повинні:

  • виховувати дитину та прищеплювати їй навички правильної поведінки у побуті, на вулиці, на природі;

  • щодня, щохвилини бути гідним зразком дитині у всьому;

  • не залишати дітей самих вдома;

  • подбати, щоб деякі предмети домашнього побуту, які є потенційно небезпечними для дітей, були недоступними дітям. По-перше це предмети, котрими категорично забороняється користуватися дітям (сірники, газові плити, електричні розетки, електроприлади); по-друге, це предмети, з якими в залежності від віку, треба навчити дітей правильно поводитися (голка, ножиці, ніж); по-третє, предмети,які слід зберігати в недоступних для дітей місцях (побутова хімія, ліки, спиртне, цигарки, харчові кислоти);

  • допомогти дитині запам′ятати своє прізвище та ім′я, як звати батьків, домашню адресу, номери телефонів близьких людей та служб спеціального призначення;

  • разом з дітьми розглянути типові небезпечні ситуації контактів з незнайомими людьми та як треба поводитися за таких обставин;

  • пильнувати за станом здоров′я дітей, помічати найменші зміни, вчасно надавати першу допомогу, використовувати природні методи лікування.

ОЗДОРОВЧА РОБОТА З ДІТЬМИ
РОБОТА З БАТЬКАМИ

Дати батькам знання про:

  • методи визначення здоров′я дітей;

  • принципи валеологічного моніторингу;

  • основні положення здорового способу життя;

  • принципи побудови оздоровчих систем;

  • основні природні оздоровчі системи.

Батьки повинні вміти:

  • визначати рівень свого здоров′я та здоров′я дітей;

  • вести валеологічний моніторинг;

  • аналізувати причини змін здоров′я дитини;

  • зміцнювати здоров′я малюків через мудрість, любов, віру, доброзичливе ставлення до дітей; через загартовування, фізичні вправи, оптимальний руховий режим та раціональне харчування;

  • формувати у дітей почуття власної досконалості, потребу постійно самовдосконалюватися;

  • формувати у дошкільнят почуття відповідальності за власне здоров′я та здоров′я дітей – покоління майбутнього. „Здорові батьки – здорові діти”.

  • підводити до усвідомлення, що здоров′я – це найцінніший скарб.



СИСТЕМА ЗАНЯТЬ

З

ОСНОВ БЕЗПЕКИ ЗДОРОВ′Я, ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ У НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ, ОСОБИСТОЇ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ

1.ЕЛЕКТРИКА.

2.ОПІКИ (безпечне користування електроприладами).

3.НЕБЕЗПЕКА ВІД ВОГНЮ.ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В ЛІСІ.

4.ЯК ОБЕРЕЖНО ПОВОДИТИСЯ З ВОГНЕМ.

- поняття про вогонь;

- вогонь – друг;

- вогонь – ворог;

- небезпечні речі.

5.БЕЗПЕКА ЖИТТЯ НА ВОДІ, БІЛЯ ВОДОЙМУ.

6.НЕБЕЗПЕЧНІ ПРЕДМЕТИ.

(ніж, виделка, ножиці, сокира, скабки,голки, тріски, щепки, скло).

ПРАВИЛА ДОПОМОГИ ПРИ ПОРАНЕННІ.

7.ПРАВИЛА ОБЕРЕЖНОСТІ ПРИ ХАРЧУВАННІ.

(мікроби, віруси, бактерії).

ПРАВИЛА ГІГІЄНИ.

8.ЯК ЗБЕРЕГТИСЯ ВІД ЗАХВОРЮВАНЬ. ПРАВИЛА ПРОФІЛАКТИКИ ЗАХВОРЮВАНЬ.

9.ЧОМУ НЕ МОЖНА ДІТЯМ САМИМ БРАТИ ЛІКИ.

10.ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ З ПОБУТОВИМИ ПРИЛАДАМИ.

(холодильник, ел.піч, м′ясорубка, телевізор, вентилятор, газова піч, крани, балони, пилосос).



11.ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ НА ДОРОЗІ ТА ПОДВІР′Ї. НЕБЕЗПЕЧНІ МІСЦЯ ДЛЯ ІГОР.

12.РОЗМОВА ПРО ВИСОТУ. ЧОМУ ВИСОТА НЕБЕЗПЕЧНА ДЛЯ ДІТЕЙ.

13.МІСЦЯ ТА БУДІВЛІ НЕБЕЗПЕЧНІ ДЛЯ ДІТЕЙ.

14.ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ З НЕЗНАЙОМИМИ ЛЮДЬМИ. САМ ВДОМА.

15.ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ З ТВАРИНАМИ.
Каталог: uploads -> editor
editor -> Красноармійський відділ освіти методичний кабінет адаптація п’ятикласників до навчання в умовах впровадження державного стандарту загальної середньої освіти
editor -> Розвиток позитивної навчальної мотивації учнів у системі креативної освіти реалізується в рамках роботи над обласною науково-методичною проблемою „Інноваційні технології креативної регіональної освіти”
editor -> Мотивація як рушійна сила самовдосконалення
editor -> Закон України «Про освіту» «Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення важлива умова модернізації освіти» Національна доктрина розвитку освіти
editor -> Педагогічна рада «удосконалення самоосвіти вчителя» Форма проведення – ділова гра
editor -> Готовність педагога до іноваційної діяльності маховська Ірина Геннадіївна
editor -> Неуспішні діти Чому дитина погано вчиться?
editor -> Прийоми роботи з девіантними дітьми Індивідуальний педагогічний вплив
editor -> Швидка психологічна допомога у знз допоможемо разом! м. П’ятихатки 2014 зміст
editor -> «Система роботи соціального педагога щодо профілактики негативних явищ в учнівському середовищі»

Скачати 165.27 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал