Методика викладання української мови
в початкових класах
Укладач: С.М.Лупенко-Ковтун, викладач української мови та методики викладання української мови
в початкових класах, голова П(Ц)К словесників
Даний посібник містить опорні плани-конспекти, схеми з усіх розділів методики викладання української мови в початкових класах; тематичні карти; короткий термінологічний словник дидактики. Зміст посібника є зоровою опорою для організації різних форм роботи на заняттях з методики викладання української мови в початкових класах.
Друкується за рішенням педагогічної ради Володимир-Волинського педагогічного коледжу ім. А.Ю.Кримського
Протокол № від
Волинська обласна рада
ВКНЗ «Володимир-Волинський педагогічний
коледж ім. А.Ю.Кримського»
С.М. Лупенко-Ковтун
Методика викладання української мови
в початкових класах
(опорні плани-конспекти, тематичні картки)
2011р.
МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ
МОВИ ЯК ПЕДАГОГІЧНА НАУКА
Методика викладання української мови в початкових класах - це педагогічна наука, що визначає теоретичні засади навчання мови учнів 1-4 класів і рекомендує найефективніші методи і прийоми удосконалення мовленнєвого розвитку молодших школярів, формування у них засобами мови і літератури наукового уявлення про мову як знакову систему.
Щоб успішно навчити дітей, треба;
і) визначити зміст навчання;
-
мати матеріал для роботи з учнями;
-
розробити методи і прийоми викладання предмета.
У яких документах усе це втілюється?
-
Зміст визначає програма.
-
Наповнення цього змісту представлене в букварі, підручниках з української мови.
-
Рекомендації і вказівки щодо методів і прийомів навчання викладаються у посібниках для вчителів, спеціальних журналах.
Методика викладання мови педагогічна наука, тому що предметом її дослідження є процес оволодіння українською мовою в умовах навчання дітей у школі.
Форми наукових досліджень.
-
Цілеспрямоване спостереження за процесом освоения учнями програмованого матеріалу.
-
Вивчення позитивного, передового досвіду колег, відомих педагогів сучасності.
3. Участь у проведенні експерименту.
Мета курсу - озброїти майбутнього вчителя не
тільки теорією цієї науки, а й найефективнішими формами організації навчального процесу, найдоцільнішими методами і прийомами навчання молодших школярів на сучасному етані розвитку школи.
1
2
Предмет "українська мова" у 1-4 класах є початковою ланкою у вивченні рідної мови
Зміст завдань предмету, визначених програмою.
-
Сформувати у молодших школярів уміння осмислено читати, говорити і писати.
-
Збагачувати мовлення учнів.
-
Дати початкові відомості з мови і літератури.
-
Розвивати інтерес і увагу до мовлення (свого і чужого).
-
Розширювати уявлення дітей про навколишню дійсність.
-
Сприяти загальному розвитку і вихованню школяра.
Реалізацію завдань регламентує програма з української мови, яка містить три розділи:
І - Навчання грамоти і розвиток мовлення
II - Читання і розвиток мовлення
III - Мова і мовлення, правопис і розвиток мовлення.
3
Перед тими, хто вивчає курс методики рідної мови, стоять завдання:
-
усвідомити вимоги шкільної програми,
-
зрозуміти структуру шкільних підручників;
-
засвоїти теоретичні основи методики:
-
ознайомитись з практикою роботи вчителів початкових класів:
-
навчитись визначати конкретні методи, прийоми і навчальний матеріал з кожного розділу шкільного курсу мови.
4
Наукові основи методики початкового навчання української мови:
~ психологія як наука, що дає знання
психолого-фізіологічних особливостей
розвитку молодшого школяра, допомагає
здійснювати індивідуальний підхід,
озброює вчителя, вмінням формувати
навчальний мотив у школяра;
- педагогіка, зокрема дидактика - розділ
педагогіки, який визначає загальну теорію
освіти, і навчання, виховання в процесі
навчання; в основу методики покладені
дидактичні принципи: виховую чого
розвиваючого навчання, науковості ідоступності виучуваного матеріалу.
систематичності і послідовності, активності
пізнавальної діяльності, розвитку
самостійності. свідомості і міцності
засвоєння знань, зв'язку теорії з практикою,
наочності;
~ мовознавство;
~ літературознавство.
5
Принципи навчання дітей рідної мови, тобто основні теоретичні положення, які визначають відбір методів, прийомів навчання.
-
Принцип уваги до матерії мови, до розвитку мовних органів.
-
Принцип розуміння мовних значень - лексичних і граматичних, ролі морфем і синтаксичних одиниць.
-
Принцип оцінки виразності мовлення.
-
Принцип розвитку чуття мови
-
Принцип координації усного і писемного мовлення.
Методи - це способи, завдяки яким досягають певних результатів у пізнанні предмета науки; способи взаємодії вчителя і учнів, спрямованні на досягнення цілей навчання.
Прийоми -- конкретні шляхи застосування
методу, якими оперує вчитель, щоб навчати дітей.
6
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Класифікацію всіх існуючих методів навчання грамоти здійснюють за двома критеріями:
1- яка мовна одиниця клалася в основу навчання грамоти (буква, звук, склад, слово);
2- який прийом роботи (аналіз чи синтез) був провідним у процесі оволодіння грамотою.
За першим критерієм виділяють методи: буквоскладальний, звуковий, складовий і метод цілих слів.
За другим критерієм методи . діляться на аналітичні синтетичні і аналітико - синтетичні.
7
Сучасний звуковий аналітико синтетичний метод
навчання грамоти
Цей метод ґрунтується на таких науково-методичних
-
предметом читання є позначена буквами звукова будова слова;
-
початкові фонетичні уявлення діти мають одержувати тільки на основі спостережень за відповідними одиницями живого мовлення (звук, голосний, приголосний) з належним усвідомленням їх істотних ознак;
-
початку ознайомлення дітей з буквами передувати період практичного засвоєння звукової системи рідної мови (добукварний період);
Провідні принципи методу
-
Формування початкових умінь читати й писати має іти від звука до букви,
-
Одночасно-иаралельне опрацювання парних твердого і м'якого приголосних, що позначаються на письмі однією буквою.
-
Забезпечення складового читання вже на початку ознайомлення з новою літерою.
8
Прийоми звукового аналізу
1. Підкреслене вимовляння одного із звуків у слові. Домовляння...
2. Впізнавання і виділення із слів вірша,
скоромовки, потішки найчастіше
вживаного звука.
3. Виділення звука із слова та спостереження
за його артикуляцією.
-
Зіставлення слів, які розрізняються одним звуком.
-
Впізнавання певного звука у названих словах, визначення його позиції.
-
Самостійний добір слів із певним звуком у певній позиції.
9
Прийоми звукового син тезу
-
Утворення складу (злиття) з певних двох (трьох) звуків.
-
Утворити склади (злиття) приголосного твердого (м'якого) з усіма вивченими голосними.
-
До названого складу дібрати подібний, але з м'яким (твердим приголосним).
-
Утворити за зразком сполучення голосного звука з різними наступними приголосними (твердими і м'якими).
-
Утворити сполучення звуків, подібні до заданого але з іншими приголосними.
10
Синтетичні звукові вправи, спрямовані на утворення і злите вимовляння слів
-
До даних звукових сполучень додати звук |м] і назвати слово, яке утворилось: та-м, со-м. грі-м,. Кри-м...
-
До даних сполучень звуків додати на початку звук [к] і назвати утворене слово: к-лас, к-ран...
-
Додати до слова такий звук, щоб утворилось нове слово: рука-в, коса-р, рано-к. коло-с...
-
Утворити слово із звуків, переставивши якщо треба. їх місцями: с, н, о (сон), л, с, і (ліс), р. с, и (рис, сир;.
-
До даного складу додати інший, щоб вийшло слово: рі (чка), риб (ка), кві (ти).
11
Основні періоди навчання грамоти
І Добукварний (2 тижні )
II Букварршй (до квітня)
III Післябукварний (квітень-травень)
Завдання добукварного періоду
-
Формування загальнонавчальних умінь і навичок.
-
Розвиток мовлення і збагачення словникового запасу.
-
Вироблення в учнів фонетичного слуху.
-
Розвиток умінь здійснення мовного аналізу.
-
Підготовка руки дитини до письма.
12
Структура уроку на ознайомлення з новою буквою
І Підготовчі артикуляційно - слухові вправи.
-
Виділення звука (твердого , м'якого ) із мовного потоку.
-
Активне вимовляння звуків, спостереження за їх артикуляційними особливостями.
-
Віднесення виділених звуків до приголосних, зіставлення твердого і м'якого на слух, позначення їх фішками.
-
Вправи на впізнавання звуків (твердих, м'яких) у заданих словах..
-
Самостійний добір учнями слів із певним звуком у різних позиціях.
-
Аналітичні та синтетичні вирави (на утворення та аналіз складів).
II Повідомлення теми уроку. Ознайомлення з новою буквою.
-
Вчитель повідомляє, що такі-то звуки позначаються на письмі такою-то буквою.
-
Зіставлення малої і великої літери.
3. Ознайомлення з місцем букви у касі розрізної
азбуки.
-
Вправи з читання.
-
Ознайомлення з текстом.
-
Вступна бесіда на тему 'тексту з використанням, ілюстрації в букварі.
-
Читання тексту вчителем.
-
Колективне читання аналіз речень,
побудованих із слів і предметних малюнків.
V Підсумок уроку.
13
Структура уроку письма на вивчення нової букви
-
Звукові аналітико-синтетичні вправи.
-
Показ зразка писаної літери.
-
Аналіз будови букви з переліком її елементів.
-
Засвоєння конфігурації літери.
-
Показ написання букви на дошці з поясненням послідовності зображення елементів.
-
"Писання'' учнями букви в повітрі.
-
Аналіз зразка букви в зошитах.
V Вправи з письма.
-
Фізкультхвилинка (між вправами).
-
Звуковий аналіз слів з наступним записом.
-
Складання з одним із слів речення та його запис.
-
Підсумок уроку.
14
Види робіт з письма у букварний період
-
Підготовчі вправи.
-
Письмо під такт.
-
Списування (різні види)
-
Письмо під диктовку.
-
Запис по пам'ять
-
Вправи на перевірку виконаних записів.
Шляхи розвитку мовлення і мислення дітей на уроках навчання грамоти.
-
Удосконалення звуковимови.
-
Збагачення словникового запасу.
-
Робота над реченням і зв'язним висловлюванням.
-
Словниково-логічні вправи.
15
Коло умінь і навичок, які одержують учні в букварний період
1. Читання складів, слів і речень з усіма літерами алфавіту.
-
Читання текстів загальним обсягом до 70 слів.
-
Правильне інтонування речень.
-
Відповідь на запитання за змістом прочитаного
-
Переказування тексту монологічної та діалогічної форми.
-
Читання напам'ять невеликого римованого тексту.
-
Виконання словникового - логічних вправ.
-
Утворення невеликих зв'язних висловлювань за малюнком. (опис, розновідь, м іркувanня)
-
Уміння здійснювати звукобуквенний аналіз.
10. Удосконалення навичок складання речень за схемами, сюжетними і предметними малюнками, на основі створених мовленнєвих ситуацій.
16
Уявлення про текст в учнів початкових класів, сформовані в процесі практичних спостережень
-
Що таке текст, тема, ідея, заголовок.
-
Комунікативне призначення тексту: розповісти, описати, висловити міркування.
-
Структура (зачин, головна частина, кінцівка).
-
Поділ на абзаци.
-
Поняття логічного наголосу, його роль.
Для закріплення уявлень про текст пропонуються різноманітні вправи:
-
розставити дані речення в логічні послідовності:
-
скласти 2-3 речення, пов'язані за змістом;
-
скласти зв'язну розповідь про подію з власного життя.
17
Практичні вміння та навички, набугі учнями у роботі
з текстом 1.Розрізняти текст і групу речень,
-
Визначати тему і добирати заголовок.
-
Ділити нерозчленований суцільний гекст на логічно завершені частини.
-
Складати план і відтворювати текст за планом
-
Розрізняти тексти за стилістичним забарвленням.
-
Відтворення деформованого тексту.
-
Знаходити у тексті його композиційні частини.
-
Визначати логічно наголошувані слова.
-
Виділяти і аналізувати зображувальні засоби тексту.
-
Оформляти деякі зразки текстів ділового мовлення: лист, запрошення, оголошення.
11.Самостійно (усно і письмово) складати текст відповідно ситуації спілкування.
18
Методика вивчення граматики
У 1-4 класах учні повинні одержати відомості. про таке:
- будову слова і роль морфем;
- частини мови (іменник, прикметник, дієслово, займенник, прислівник, числівник) та їх граматичні категорії:
- елементи синтаксису (словосполучення і
речення, речення за метою висловлювання,
головні та другорядні члени (без уживання
термінів), звертання, однорідні члени
речення).
Прийоми на уроках граматики:
-
повідомлення (розповідь),
-
бесіда,
-
спостереження за мовним матеріалом,
-
граматичний розбір,
-
робота з підручником.
19
Методи навчання граматики
-
Евристичний,
-
Проблемний.
-
Частково-проблемний.
-
Пояснювально-ілюстративний.
-
Репродуктивний.
4 етапи процесу формування граматичних понять
-
Аналіз мовного матеріалу з метою виділення істотних ознак поняття.
-
Узагальнення істотних ознак, введення терміна.
-
Уточнення суті ознак поняття і зв'язків між ними та правила виведення.
-
Виконання вправ. що вимагають практичного застосування одержаних знань.
20
Напрями роботи над засвоєнням елементів синтаксису в початкових класах
-
Практичні спостереження за синтаксичною будовою та інтонаційним оформленням речень.
-
Формування уявлень про одиниці синтаксису: словосполучення, речення, текст.
-
Засвоєння структури речення і найв ажливіших синтаксичних понять; зв'язок між словами у реченні, граматична основа, головні і другорядні члени, однорідні члени речення.
-
Формування пунктуаційних навичок.
-
Формування в учнів уміння використовувати у власному мовленні речення за метою висловлювання та за інтонацією.
-
Застосовування набутих знань і умінь синтаксису у практиці зв'язного мовлення.
21.
Вправи з реченням
залежно від ступеня самостійності і пізнавальної активності учнів, діляться на групи:
-
Вправи за зразком (спостереження - аналіз - відтворення - складання власного).
-
Конструктивні (на побудову і перебудову речень).
-
Творчі вправи.
-
Синтаксичний розбір.
Робота над вивченням лексики має своїм завданням:
-
збагачення словника:
-
уточнення словника;
-
активізація словника;
-
усунення нелітературних слів.
22
Основні напрямки у роботі над уточненням і розширенням словника учнів
1. Лексичний аналіз мови тексту.
-
З'ясування значення слів,
-
Виконання завдань на добір слів з певним значенням.
4. Введення поданих слів у речення чи тексти.
Для пояснення семантики незрозумілих слів
учителі найчастіше вдаються до таких способів:
-
демонстрація предмета чи малюнка;
-
використання контексту;
-
найпростіший словотворчий аналіз;
-
тлумачення слова.
23
Прийоми тлумачення слів:
-
розчленування загального поняття на часткові;
-
підведення часткових понять під загальні;
-
розгорнутий опис:
-
добір слів-синонімів;
-
добір слів-антоншів;
-
пояснення шляхом перекладу з російської мови;
-
на основі довідкових джерел.
Лексичні відомості, що засвоюються в початкових класах практично, без вживання термінів:
- пряме і переносне значення;
- багатозначність і омонімія;
24
Види вправ з лексики
1. За дидактичною метою:
-
вправи на пояснення значень слів;
-
вправи на формування навичок вживання слів у власному мовленні;
2. За характером розумових операцій:
- аналітичні;
- синтетичні;
- вправи на порівняння текстів чи речень;
3. За ступенем самостійності у виконанні:
- спостереження та мовним матеріалом;
- конструктивні;
- творчі;
4. За формою виконання;
25*
Вивчення теми: "Будова слова"* в початкових класах складається з таких основних етанів:
-
Підготовча робота до ознайомлення із смисловими частинами слова, яка полягає у спостереженні за спорідненими словами, доборі споріднених слів і побудові речень (2 клас).
-
Ознайомлення зі специфікою і роллю морфем (корінь, префікс, суфікс) у слові та з однокореневими (спорідненими) словами (З клас).
-
Закріплення і поглиблення знань про морфему будову слова, які пов'язуються із формуванням правописних і мовленнєвих навичок (3-4 клас).
Вивчення будови слова сприяє практичному засвоєнню процесу словотворення.
26
Типи вправ з^Будови слова"
1. На спостереження за роллю морфем у слові:
-
як утворилось друге слово (вчитель вчителька);
-
яка частина слова змінила його значення (літати - перелітати):
-
від якої частини мови утворилось дане слово і якою частиною мови воно є (ліс - лісовий).
-
На заміну морфем у слові з метою утворення зовсім іншого слова, або протилежного за значенням, або з іншим відтінком.
-
На добір слів за схемами слів з однаковими морфемами, але різними лексичними- значеннями.
-
На утворення слів (від однієї частини мови -іншу, додаванням вказаної морфеми).
27
Вивчення теми "Будова слова" викликає в учнів певні труднощі
Ці труднощі пов'язані з тим, що діти:
- аналізуючи слова, враховують лише їх зовнішнє оформлення і не замислюються над значенням їх;
-
враховуючи семантику, забувають про зовнышнэ оформлення:
-
не враховують можливість чергування звуків в коренях:
~ не розрізняють однокорсневих слів і форм одного і того самого слова;
-
"склеюють'" корінь із префіксом:
-
"склеюють" корінь із суфіксом:
-
"склеюють" між собою суфікси;
-
"склеюють" суфікс і закінчення.
28
Вивчення частини мови в початкових класах має на
меті;
-
ознайомлення учнів з такими самостійними частинами мови, як іменник, прикметник, дієслово, числівник, особові займенники, прислівник і з службовою частиною мови, прийменником (без уживання термінів "самостійні"', "службові" частини мови);
-
усвідомлення того, що кожне слово є назвою предмета ознаки чи дії і відповідає на певні питання:
-
засвоєння форм словозміни передбачених програмою частин мови:
-
засвоєння орфографічних правил, таких, як правопис відмінкових закінчень іменників і прикметників, особових закінчень дієслів тощо,
-
розвиток усного і писемного мовлення учнів шляхом збагачення їх словника новими словами, розвитку уміння добирати слова для передачі своїх думок;
-
з'ясування синтаксичної функції того чи іншого слова,
29
Вимоги загальнодидактичного і конкретно-
методичного характеру до сучасного уроку мови;
-
Єдність навчальної. розвиваючої та виховної мети.
-
Цілеспрямованість, чіткість і внутрішня логіка уроку.
-
Єдність розвитку мислення і мовлення учнів.
Готуючись до уроку вчитель повинен дотри му ватись правил його організації:
-
визначити триєдину мету уроку;
-
підготувати зміст' навчального матеріалу;
-
визначити послідовність виконання завдань уроку;
-
вибрати найбільш ефективні методи і прийоми навчання залежно від мети уроку і змісту матеріалу:
-
передбачити єдину логіку розгортання діяльності учителя і учнів;
-
врахувати тип і структуру уроку.
30
Типи уроків граматики
-
Урок вивчення нової теми.
-
Урок тренувальних вправ.
-
Урок повторення.
-
Урок узагальнення і систематизації знань.
-
Комбінований урок.
-
Урок перевірки і контролю знань.
Основні етапи комбінованого уроку граматики
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Мотивація навчальної діяльності школярів.
-
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
Сприймання й первісне усвідомлення матеріалу.
-
Осмислення нових знань.
-
Узагальнення і систематизація знань..
-
Підсумок уроку.
ЗІ
Домашні завдання - форма самостійної робота учнів Вимоги до домашніх завдань:
-
активність і самостійність навчальної праці:
-
доступність і посильність виконання;
-
диференційований підхід до учнів;
-
різноманітність способів перевірки.
Ігрова діяльність у навчальному процесі має форму дидактичної гри, ігрової ситуації, ігрового прийому, ігрової вправи.
Структурні складові дидактичної гри - дидактичне завдання, ігровий задум, провий початок, ігрові дії, правила гри, підбиття підсумків.
32
МЕТОДИКА Навчання орфографії
Орфографічні уміння - це орфографічні дії, засновані на чіткому усвідомленні орфограм і правил, а також операцій по застосуванню цих правил.
Орфографічна навичка - це автоматизована дія,
яка формується на основі умінь, пов'язаних із засвоєнням комплексу :шань і їх застосуванням на письмі.
Загальноприйнята послідовність вправ на засвоєння правила:
-
Підготовчі вправи, які готують повідомлення правила.
-
Вправи розпізнавального етапу.
-
Вправи на часткове застосування правила.
-
Вправи на повне застосування правила.
33
Умови успішного формування орфографічних
навичок
-
Розвиток усного мовлення.
-
Свідомість.
-
Розвиток уваги. Наочність.
-
Активність у засвоєнні знань.
-
Самостійність.
-
Уміння розпізнавати орфограму.
-
Система вправ.
-
Повторення вивченого.
-
Контроль і перевірка рівня сформованості орфографічної навички.
10.Робота над помилками.
Систематичність вправ забезпечується:
-
диференційованим підходом до орфограм;
-
використанням такого дидактичного матеріалу, який найповніше відображає виучувану орфограму;
-
строгою послідовністю розумових операцій;
-
поступовим наростанням самостійності;
-
зв'язком роботи над орфографією і розвитком мовлення.
34
В методиці навчання орфографії визначають такі
види вправ:
- Списування - Диктанти - Перекази
Списування - не механічне, а свідоме,
спрямоване на формування умінь запам'ятовувати графічні образи слів.
Основні вимоги до списування - грамотність, каліграфічна правильність і швидкість.
Види списування
1 .З підкресленням букв, написання яких пояснюється вивченими правилами.
-
Вибіркове.
-
Із зміною форм слова.
-
З фонетико- або граматико-орфографічним завданням.
-
З дописуванням пропущених букв.
-
З різного роду логічними завданнями на класифікацію слів групування за граматичними, орфографічними чи лексичними ознаками, будовою тощо.
35
У методиці орфографії за участю аналізаторів розрізняють такі види диктантів: слухові та зорово-слухові, за метою застосування -- навчальні та контрольні.
Серед слухових розрізняють
словникові і текстуальні
попереджувальні коментоване письмо
пояснювальні пояснювальний
вибіркові вибіркови й
розподільні розподільний
самодиктант
малюнковий
вільний
творчий
Орфографічний розбір як вид орфографічних вправ і як методичний прийом, допомагає: співвідносити правописне правило з конкретним написанням. Має такі види: фонетико-орфографічийй і граматико-орфографічний.
36
МЕТОДИКА ЧИТАНня
Завдання предмета "Читання" у початкових
класах: формувати, закріплювати, удосконалювати
навички свідомого, правильного. швидкого, виразного читання, розвивати потяг до самостійного читання.
Два типи уроків читання - класне і позакласне.
Наукові засади методики читання в початкових класах.
-
Побудова на основі наукових принципів педагогіки, що визначають структуру уроків з врахуванням жанру твору та мети: уроку, методи і прийоми читання.
-
Опора на наукові основи психології, яка рекомендує цілісне прочитання художніх творів, гру як" ефективний прийом, врахування вікових особливостей молодших школярів та 6-літок.
-
Л ітературоз навство.
37
В оцінці набутих учнями навичок читання беруться до уваги чинники:
Два види читання: вголос (або голосне) і мовчазне (або читання про себе).
Різноманітні форми читання: індивідуальне. хорове, вибіркове, в особах "ланцюжкове", ігрові форми.
Якості читання, що передбачені програмою і підлягають перевірці: свідомість, правильність, виразність, швидкість.
У системі класного читання виділяється два типи уроків:
-
уроки ознайомлення з новим твором:
-
уроки узагальнення вивченого.
38
Структура уроку ознайомлення з новим твором.
-
Повідомлення теми, мети і завдання уроку,
-
Підготовка до сприймання твору:
-
вступна бесіда, розповідь, вільне висловлювання учнів;
-
відомості про автора;
-
словникова робота;
-
запитання для перевірки сприйняття.
-
Перше читання твору вчителем.
-
Перевірка сприймання прочитаного за запитанням, поставленим перед читанням.
-
Повторне прочитування тексту дітьми.
-
Бесіда за твором на відтворення змісту.
-
Перечитування частинами (вибіркове читання).
-
Аналіз зображуваних засобів.
-
Робота з ілюстрацією до твору,
10.Узагальнююча бесіда (встановлення ідейного
змісту твору).
11.Інші види робото (складання плану, види переказування - дослівне, стисле, творче).
12.Підсумок уроку. Домашнє завдання.
39
Мета позакласного читання - сформувати в учнів стійку потребу самостійно й осмислено вибирати і систематично читати книги, спираючись на знання й навички, здобуті на уроках навчання грамоти й класного читання.
Етапи навчання самостійному читанню:
-
підготовчий (оволодіння грамотою):
-
початковий (2 клас);
-
основний етап (3 клас).
Основний метод уроків позакласного читання -
читання-розгляд.
На підготовчому етапі (на уроці навчання грамоти - 15-20 хв., щотижня):
-
бесіда (2-3 хв.);
-
виразне читання (3-7 хв.):
-
обговорення прослуханого (4-6 хв.);
-
розгляд дитячої книжки (3-4 хв.);
-
рекомендації щодо читання вдома (і хв.).
На початковому етапі (відводяться окремі уроки; структура така ж, як і на підготовчому етапі).
Особливість ось у чому:
-
вводиться самостійне мовчазне читання:
-
робота з кількома творами:
-
твори для читання підбирао вчитель.
40
На основному етапі навчання застосовують два типи уроків: основний та урок звіт.
Структурні елементи основного типу уроку:
-
робота з виставкою книг, прочитаною до уроку:
-
бесіда про героїв прочитаних книг та їх авторів:
-
доповнення, розширення. уточнення читацького досвіду дітей;
-
завдання до дому.
Другий тип - урок-звіт, це форма ігрового
літературного звіту, який готують колективно, учнівськими гуртками.
Найбільш ефективні і результативні форми роботи на уроках позакласного читання визначаються фронтальна бесіда, індивідуальні відповіді, групові виступи.
41
Методика не визначає стабільності у послідовному розміщенні структурних компонентів уроку класного чи позакласною читання. Незмінними залишаються лише дві дидактичні
вимоги:
-
осмислення нового повинно йти від цілісного сприймання тексту через осмислення його до формування свого ставлення до описаного:
-
застосовувати різноманітні види робіт, найбільш результативні для досягнення мсіи уроку (вибір їх диктується темою, жанром твору, ступенем підготовки діеей).
Три етапи оволодіння способом мовленнєвої діяльності;
-
початкове ознайомлення із способами побудови зв'язних висловлювань у процесі опрацювання розділу "Текст";
-
розвиток комунікативних умінь їх взаємозв'язку в процесі вивчення граматико-орфографічного матеріалу;
-
взаємозв'язане навчання. розповідям, описам, міркуванням на уроках розвитку мовлення.
42
Поділіться з Вашими друзьями: |