Методика роботи з художнім текстом на уроках географії у 7 класі (з досвіду роботи) 201 5 зміст



Скачати 478.36 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації24.04.2016
Розмір478.36 Kb.
  1   2   3
Молоткова Є.С., Дикуха Т.А.http://www.2guysandabible.com/dropbox/websites/odbc/globe.jpg

Скільки років землі — і мільярд, і



мільйон, а яка вона й досі http://d1cxesumcyia02.cloudfront.net/media/images/qp_30012-1__4c9551b00872a.jpg

ще гарна! 


Л. Костенко


МЕТОДИКА РОБОТИ З ХУДОЖНІМ ТЕКСТОМ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ У 7 КЛАСІ

(з досвіду роботи)http://www.wikipoemes.com/images/photo/jules-verne.jpg

http://900igr.net/datai/literatura/sholokhov-mikhail-aleksandrovich/0017-061-21-fevralja-1984-goda-mikhail-aleksandrovich-sholokhov-umiraet-u-sebja-na.jpg

http://www.billfrymire.com/gallery/webjpgs/r_l_stevenson.jpg

2015

ЗМІСТ


Пояснювальна записка………………………………………………………… 3

1.Методи та прийоми використання творів світової літератури на уроках географії у 7 класі………………………………………………………………. 4

2. Система завдань з використання уривків із творів світової літератури на уроках географії у 7 класі………………………………………………………. 7

Список використаних джерел…………………………………………………. 32

Додатки………………………………………………………………………….. 33

Пояснювальна записка

Літературна освіта забезпечує етичне та естетичне виховання учнів, їхнє прилучення до надбань вітчизняного і світового письменництва, розвиток стійкої мотивації до читання, потреби в зверненні до художньої літератури впродовж життя, збагачення духовно-емоційного досвіду, формування загальної культури.

Світова література прилучає учнів до загальнолюдських цінностей, виховує толерантне ставлення до різних народів, народностей, рас та культур.

Шкільна літературна освіта передбачає врахування міжпредметних зв’язків, формування цілісної системи знань та уявлень про літературу як вид мистецтва і скарбницю гуманістичних цінностей, розвиток особистості учня як суб’єкта активної читацької діяльності, а також формування духовного світу громадянина України.

У програмі 5-9 класів реалізовано нову структуру літературної освіти, що затверджена новим Держаним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до цієї програми курс 5-7 класів передбачає прилучення до читання.

Перелік художніх творів для вивчення в 5-7 класах укладений відповідно до вікових особливостей дітей, що дає можливість учителеві географії використовувати вивчені твори світової літератури у 7 класі. Так як учні 7 класу вже отримали загальні знання з географії у 6 класі, це дає можливість учителеві не тільки поглибити їхні знання з географії материків та океанів, а й здійснювати інтеграційні зв’язки зі світовою літературою. На уроках світової літератури учні знайомляться з такими поняттями як : науково-пригодницький роман та географічний роман.

Адже науково-пригодницькі романи поєднують у собі описи пригод героїв та наукові знання з окремих галузей (математики, географії, медицини, морської справи…), а географічні романи побудовані обов’язково на географічній помилці, через яку з героями трапляються різноманітні пригоди.

Доречність використання уривків з художніх творів, запропонованих авторами, пояснюється тим, що теми, які вивчаються у 7 класі на уроках географії учням 5-6 класів не відомі, або вони не співпадають за календарно-тематичним плануванням світової літератури та географії.




1.Методи та прийоми використання творів світової літератури на уроках географії у 7 класі.
Таблиця 1

Методи і прийоми

використання творів світової літератури на уроках географії у 7 класі

№ з/п

Тема уроку

Автор, назва твору

Стор.

Етап уроку

Географічні об’єкти, явища

Методи і прийоми

1.

Природні зони Африки

Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

204

Мотивація навчальної діяльності

Пустеля

Здивуй мене

2.

Природні зони Африки

Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

206

Мотивація навчальної діяльності

Пилова буря в пустелі

Проблемне запитання

3.

Індійський океан

Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

207,

210,


243, 245

Закріплення вивченого матеріалу

Червоне море та органічний світ

Хвилинка-цікавинка

4.

Природні зони Євразії

М. В. Гоголь «Тарас Бульба»

80

Вивчення нового матеріалу

Степова зона

Випереджаюче завдання, «Хто це? Де це? Що це?»

5.

Населення і політична карта Північної Америки

Г. Бічер-Стоу «Хижка дядечка Тома»

354

Вивчення нового матеріалу

Опис рабства

Обери позицію

6.

Атлантичний океан

Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів»

40

Закріплення вивченого матеріалу

Острів

Вірю – не вірю

7.

Природні зони Північної Америки

Дж. Лондон «Жага до життя»

440 –

448


Закріплення вивченого матеріалу

Тундра, географічні об’єкти Північної Америки

Географічний практикум

8.

Води суходолу Північної Америки

Г. Бічер-Стоу «Хижка дядечка Тома»

120

Мотивація навчальної діяльності

Річка Міссісіпі

Очевидець

9.

Природні особливості та заселення

Океанії


Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів»

86,

88


Вивчення нового матеріалу

Деградація цивілізованої людини

Проблемне запитання

10

Атлантичний океан

Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів»

129

Закріплення нового матеріалу

Морський лев

Хвилинка- цікавинка, «Хто це? Де це?»

11

Узагальнення знань з теми «Пд. Америка»

Д. Дефо «Робінзон Крузо»

66-69

Закріплення вивченого матеріалу

Шторм на морі, географічні об’єктиматерика

Картографічний тренінг

12

Клімат Південної Америки

Д. Дефо «Робінзон Крузо»

121-123

Мотивація навчальної діяльності

Сухий і вологий сезон у тропічному поясі

Проблемне запитання

13

Води суходолу Євразії

М. В. Гоголь «Тарас Бульба», Г. Гейне «Не знаю, що стало зі мною»

82, 175

Закріплення вивченого матеріалу

Дніпро, Дністер, Рейн

Хвилинка-цікавинка

14

Населення Північної Америки

О. Генрі «Останній листок», Г. Бічер-Стоу «Хижка дядечка Тома», Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

99-101,

120,


207

Закріплення вивченого матеріалу

Географічна номенклатура

Тестові завдання «Північна Америка у творах світової літератури», (Додаток 1)

15

Клімат Євразії

М. О. Шолохов «Доля людини»

705, 706

Вивчення нового матеріалу

Весна на Дону

Проблемне запитання, «Здивуй мене»

16

Тихий океан

Дж. Лондон «Морський вовк»

129

Мотивація навчальної діяльності

Шторм

Очевидець

17

Географічне положення Австралії

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

199

Закріплення вивченого матеріалу

Особливості природи Австралії

Географічний диктант «Очевидне-неймовірне»

18

Географічне положення Австралії

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

166,

179


Вивчення нового матеріалу

Мандрівники та дослідники

Хронологічна таблиця

19

Органічний світ Австралії

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

201

Вивчення нового матеріалу

Ендеміки Австралії

Географічне аудіювання

20

Природні зони Австралії

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

233

Закріплення вивченого матеріалу

Евкаліптові ліси

Есе «Парадоксальна Австралія»

21

Рельєф і корисні копалини Австралії

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

225

Закріплення вивченого матеріалу

Рельєф, корисні копалини

Картографічний тренінг

22

Рельєф і корисні копалини Австралії


Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

252

Вивчення нового матеріалу

Клімат Австралійських Альп

Відкритий мікрофон

23

Індійський океан

Дж. Свіфт «Мандри Гуллівера»

88

Закріплення вивченого матеріалу

Географічна номенклатура океану

Робота в парах

24

Географічне положення Південної Америки

Д. Дефо «Робінзон Крузо»

66

Закріплення вивченого матеріалу

Географічна номенклатура материка

Встав пропущені слова

25

Географічне положення Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

42

Вивчення нового матеріалу

Історія відкриття та дослідження Америки

Випереджаюче завдання

26

Рельєф і корисні копалини Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

58

Мотивація навчальної діяльності

Горотворчі процеси

«Здивуй мене»

27

Рельєф і корисні копалини Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

65

Вивчення нового матеріалу

Землетрус

«Очевидець»

28

Природні зони Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

78-84

Закріплення вивченого матеріалу

Пампаси

Географічний практикум

29

Клімат Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

79

Закріплення вивченого матеріалу

Вітри памперо

«Коло ідей»

30

Вступ. Що вивчає географія материків та океанів.

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

44

Актуалізація знань

Географічна карта

«Так чи ні?»

31

Географічне положення Південної Америки

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

45

Закріплення вивченого матеріалу

Магелланова протока, острови Вогняна Земля, патагонці

«Чи вірите ви?»

2. Система завдань з використання уривків із творів світової літератури на уроках географії у 7 класі.

Тема: Природні зони Африки.

Прийом «Здивуй мене»

Спонукайте учнів до вивчення нового матеріалу.

Посадочних майданчиків не було. Він садовив свою машину всюди, де треба було висадитися геологам чи гідрологам, тобто і на пісок, і на кущі, і на кам’янисте дно пересохлих струмків, і на довгі білі коси Червоного моря. Коси були найнебезпечніші: гладенька на вигляд поверхня пісків завжди була всіяна великими шматками білого корала, гострими по краях, мов бритва.[10, С. 204]



Тема: Природні зони Африки

Проблемне запитання

Запропонуйте учням визначити, яке явище описане і чому воно можливе в пустелі.

Бен сумовито поглядав на величезну мертву пустелю узбережжя Червоного моря, яка розстилалася під крилом літака, - суцільну смугу на тисячу миль, якою відокремлювалися ніжно розмиті акварельні фарби суходолу від бляклої зелені моря. Все було нерухоме і мертве. Сонце випалювало тут усе живе, а весною вітри підіймали в повітря хмари піску на тисячі квадратних миль і відносили його на той бік Індійського океану, де він і залишався навіки; пустеля зливалася з морським дном.[10, С.206]



Тема: Індійський океан.

Прийом «Хвилинка-цікавинка»

Заздалегідь запропонуйте учням, знайти у тексті твору Дж. Олдріджа «Останній дюйм» опис водного об’єкта, що належить до Індійського океану та представників органічного світу.

Двоє льотчиків повітряної лінії, які відкрили цю бухту, назвали її Акулячою – не через форму, а через її мешканців. У ній завжди водилася сила-силенна великих акул. Вони запливали сюди з Червоного моря, ганяючись за косяками оселедців і кефалі, які час від часу шукали собі тут захистку.[10, С.207]

В цих водах молот-риба не водиться. Були тут дві чи три нешкідливі акули-велетні й досить велика плямиста акула-кішка, що бродила біля самого сріблястого дна, далі від коралового берега. Підводний кораловий світ, що кишів тисячами риб був добрим фоном, а сам орляк лежав у своїй кораловій печері. [10,С. 210]

У Бена був багатий вибір: перед ним плавало п’ять чи шість акул. Деякі з них належали до породи акул-велетнів, дві були плямистими «кішками». Одна лежала на дні великої підводної скелі мертвого корала, в тому самому місці де він сподівався побачити скатів.[10, С.243]

Велика, схожа на плямисту хмару, тінь рухалась по самому дну повз скелю. Це був скат з дивовижними головними плавниками; він плив важко й незграбно: чи то був сліпий, чи поранений, а може, просто старий.

Пливучи, скат збивав із скелі невеликі шматки корала, а білий пісок на дні клубочився від кожного помаху його велетенських гострих бокових плавників.[10,С. 244]



Тема: Атлантичний океан.

Прийом «Вірю – не вірю»

Запропонуйте учням визначити, чи існує в Атлантичному океані, описаний острів.

…на стіл випала карта якогось острова з позначенням довготи, широти, глибини моря біля берегів, з назвами бухт, мисів і заток. Взагалі тут було вказано все, що треба знати для того, аби безпечно підвести корабель до берега і кинути якір.

Острів тягнувся на дев’ять миль уздовж і на п’ять вшир. Формою своєю він нагадував товстого дракона, що звівся на задні лапи. На карті було відзначено дві добре закриті гавані і гора в центрі острова, що мала назву «Підзорна Труба».

Крім того, на карті були різні додаткові позначки зроблені пізніше. Найбільше впадало в око три хрестики, зроблені червоним чорнилом, біля яких було написано: «Головна частина скарбів тут». [12,С. 40]



Тема: Природні особливості та заселення Океанії

Проблемне запитання

Чи може, описана у даному тексті людина, бути представником корінного населення Океанії?

З кам’янистого стрімкого укосу раптом шумно посипався гравій і підстрибуючи покотився між деревами. Щось темне й волохате поспішно сховалося за стовбуром сосни. Що то, ведмідь? Людина? Мавпа? Я завмер. Дивна істота знову з’явилася і побігла попереду. Цестрахіття перебігало від стовбура до стовбура з швидкістю оленя, тримаючись на двох ногах мов людина і згиналося майже вдвоє. Так то була людина.

Причаївшись за деревом, він стежив за мною. Тепер я побачив, що він був такий же білий чоловік, як я. Тільки шкіра його так засмагла від сонця, що навіть губи в нього почорніли, а світлі очі різко вимальовувались на темному обличчі. Одяг його був із шматків старого паруса та подертої матроської сорочки. Вся ця купа лахміття скріплена була цілою системою застібок, мідних ґудзиків, паличок і петель з просмоленого мотузка. Єдиною міцною річчю з усього костюма був шкіряний пояс з мідною пряжкою. [12, С.86]

Тема: Атлантичний океан

Прийом «Хто це? Де це?»

Запитайте в учнів: «Кого з представників тваринного світу побачив Джим Гокінс на узбережжі острова Скарбів?».Зачитайте відповідний уривок з роману Р. Л. Стівенсона «Острів Скарбів».

На плоских, мов столи, скелях повзали якісь незграбні слизькі потвори, що скидалися на величезних слизняків. Зрідка вони плигали у воду й пірнали. Їх було кілька десятків. Вони гавкали, й оглушлива луна повторювала цей гавкіт серед прибережних скель.

Я вже потім довідався, що то були морські леви – тварини зовсім безневинні. [12, С.129]

Тема: Природні зони Євразії.

Випереджаюче завдання

Запропонуйте учням знайти у повісті М. В. Гоголя «Тарас Бульба» опис українського степу.

Солнце выглянуло давно на расчищенном небе и живительным, теплотворным светом своим облило степь.

Степь, чем далее, тем становилась прекраснее. Тогда весь юг до самого Черного моря был зеленою, девственною пустынею. Никогда плуг не проходил по неизмеримым волнам диких растений. Одни только кони, скрывавшиеся в них, как в лесу, вытаптывали их. Ничегов природе не было лучше. Вся поверхность земли представлялась зелено-золотым океаном, по которому брызнули миллионы разных цветов. Сквозь тонкие, высокие стебли травы сквозили голубые, синие и лиловые волошки; желтый дрок выскакивал вверх своею пирамидальною верхушкою; белая кашка зонтиокообразными шапками пестрела на поверхности; занесенный бог знает откуда колос пшеницы наливался в гуще. Под тонкими их корнями шныряли куропатки, вытянув свои шеи. Воздух был наполнен тысячью разных птичьих свистов. В небе неподвижно стояли ястребы, распластав свои крылья и неподвижно устремив глаза свои в траву. Крик двигавшейся в стороне тучи диких гусей отдавался, бог весть, в каком дальнем озере. Из травы подымалась мерными взмахами чайка и роскошно купалась в синих волнах воздуха. Вот она пропала в тишине и только мелькает одною черною точкою. Вон она перевернулась крылами и блеснула перед солнцем…Черт вас возьми, степи, как вы хороши!...[3, С.80]

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка