МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХАРКІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ МІСЬКОГО
ГОСПОДАРСТВА
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
ДО ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО СЕМЕСТРОВОГО
ЗАВДАННЯ З КУРСУ "ЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ"
(для студентів денної форми навчання спеціальностей
6.050100 - економіка будівельних підприємств,
- економіка підприємств міського господарства,
- облік і аудит,
6.092100 - промислове та цивільне будівництво,
- міське будівництво і господарство,
- охорона праці в будівництві,
- технічне обслуговування, ремонт
і реконструкція будівель,
6.070900 – геоінформаційні системи і технології)
Харків – ХНАМГ – 2007
Методичні вказівки до виконання індивідуального семестрового завдання з курсу "Цивільний захист" (для студентів денної форми навчання спеціальностей 6.050100 – економіка будівельних підприємств, економіка підприємств міського господарства, облік і аудит; 6.092100 – промислове та цивільне будівництво, міське будівництво і господарство, охорона праці в будівництві, технічне обслуговування, ремонт і реконструкція будівель; 6.070900 – геоінформаційні системи і технології). Укл.: Обухов С.О., Пивненко Ю.М. – Харків: ХНАМГ, 2007 -31 с.
Укладачі: С.О.Обухов, Ю.М.Пивненко
Рецензент: Ю.І.Жигло
Рекомендовано кафедрою "Безпека життєдіяльності"
протокол № 7 від 5.01.07р.
ЗМІСТ
Стор.
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ……………………………………………………………4
1.1. МЕТА І ЗНАЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
"ЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ" ………………………………………………………………..4
1.2. МЕТА ІНДИВІДУАЛЬНОГО СЕМЕСТРОВОГО ЗАВДАННЯ…………………...5
2. ОЦІНКА ІНЖЕНЕРНОЇ ОБСТАНОВКИ ……………………………………………..6
2.1. ДОДАТОК 1 …………………………………………………………………………11
3. ОЦІНКА ХІМІЧНОЇ ОБСТАНОВКИ………………………………………………...17
3.1. ДОДАТОК 2 …………………………………………………………………………27
4. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ………………………………………………………………28
1.ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Техногенне екологічне та природне становище України рік від року стає складнішим. Тому, з набуттям Україною незалежності, враховуючи досвід економічно розвинених країн, було розпочато законодавче оформлення цивільного захисту, як державної системи органів управління та сил для організації і здійснення заходів щодо захисту населення від впливу наслідків надзвичайних ситуацій. [ 1 ]
Однією із складових частин цієї системи є керівництво підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності і підпорядкування. А одним із основних завдань цивільного захисту є – запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного походження і запровадження заходів щодо зменшення збитків та втрат у разі аварій, катастроф, вибухів, великих пожеж та стихійного лиха.
Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій (Н.С.) техногенного походження передбачає завчасну розробку і проведення інженерно-технічних заходів для зменшення ризику виникнення Н.С. і захисту населення від впливу їхніх наслідків.
Тому, випускники академії повинні (як майбутні керівники підприємств, установ і організацій) оволодіти методикою довгострокового і оперативного прогнозування можливої техногенної обстановки.
1.1. Мета і значення навчальної дисципліни
"Цивільний захист"
"Цивільний захист" є обов'язковим предметом навчання студентів денних відділень вищих навчальних закладів і включається в навчальні плани як спеціальна і самостійна дисципліна.
У процесі навчання на усіх заняттях необхідно виховувати у студентів розуміння важливості заходів цивільного захисту.
На жаль далеко не усі студенти і керівники з належним розумінням ставляться до цього питання.
Кожен громадянин України має право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, пожеж, стихійного лиха і на вимогу гарантій забезпечення цього права від Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, керівництва підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і підпорядкування.
Держава як гарант цього права створює систему цивільного захисту , яка має на меті захист населення від небезпечних наслідків аварій і катастроф техногенного, екологічного, природного і військового характеру. [ 2 ]
Тобто, держава не тільки проголошує це право, створюючи загальні системи захисту населення, систему: "Цивільний захист".
1.2. Мета індивідуального семестрового завдання
У переліку завдань цивільного захисту привертає увагу завдання із створення системи аналізу та прогнозування.
Це завдання поставлено вперше і воно правомірне, оскільки попереджувальне прогнозування забезпечує своєчасне попередження виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру, проведення заходів профілактики та зменшення збитків як кожній людині, що опинилася у надзвичайній ситуації, так і державі в цілому.
Мета індивідуального завдання навчити студентів виконувати довгострокове та оперативне прогнозування можливих надзвичайних ситуацій, з метою визначення можливих наслідків та упередження Н.С.
Завдання для виконання індивідуального семестрового завдання студент отримує від викладача, який розподіляє завдання, пояснює порядок виконання і час представлення звіту про виконання роботи. Робота складається з двох частин:
-
Оцінка інженерної обстановки (шляхом рішення задач)
-
Оцінка хімічної обстановки (також шляхом рішення задач)
I. Оцінка інженерної обстановки.
Обсяги і терміни проведення аварійно – рятувальних та інших невідкладних робіт залежать від ступенів руйнування будинків, споруд, а також об’єктів.
При визначенні ступені руйнування враховують де кілька чинників , зокрема - характер руйнування, збитки та можливість подальшого використання конкретного будинку чи споруди.
Ступені руйнування поділяють на вид: повні, сильні, середні та слабкі. Кожному ступеню руйнування відповідає своє значення збитку, обсяг рятувальних та аварійних робіт, а також обсяги і термін проведення відновлювальних робіт.
Повне руйнування – руйнування всіх елементів будинків, включаючи підвальні приміщення, ураження людей, що знаходяться в них. Збитки складають більше 70 % вартості основних виробничих фондів (більше 70% балансової вартості будинків, споруд, комунікацій), подальше їх використання неможливе.
Відновлення можливе тільки за умови нового будівництва.
Сильне руйнування – руйнування частини стін і перекриття верхніх поверхів, виникнення тріщин в стінах, деформація перекриття нижніх поверхів, ураження значної частини людей, що знаходилися в них. Збитки складають від 30% до 70 % вартості основних виробничих фондів (Балансової вартості будинків, споруд і комунікацій), можливе обмежене використання потужностей, що збереглися. Відновлення можливе в порядку капітального ремонту.
Середнє руйнування – руйнування, головним чином, другорядних елементів будинків та споруд (покрівлі, перегородок, віконних і дверних заповнень), виникнення тріщин в стінах. Перекриття, як правило не повалені, підвальні приміщення збереглися, ураження людей – здебільшого уламками конструкцій, збитки складають від 10 до 30 % вартості основних виробничих фондів (балансової вартості будинків, споруд і комунікацій). Промислове обладнання, техніка, засоби транспорту відновлюються в порядку середнього ремонту, а будинки і споруди після капітального ремонту.
Слабке руйнування – руйнування віконних і дверних заповнень та перегородок. Можливе ураження людей уламками конструкцій. Підвали і нижні поверхи повністю збереглися для тимчасового використання після поточного ремонту будинків, споруд, обладнання і комунікацій. Збитки складають до 10 % вартості виробничих фондів (будинків і споруд). Відновлення можливе в порядку середнього поточного ремонту.
Поділіться з Вашими друзьями: |