Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Кафедра соціальної і прикладної психології
РОБОЧА ПРОГРАМА ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
ДО КУРСУ
ПСИХОЛОГІЯ СІМ’Ї
Інституту математики, економіки та механіки
Кредитно-модульна система
організації навчального процесу
2011 – 2012
Робоча програма та методичні вказівки до курсу «Психологія сім’ї»
Автор: Бефані А.А.., кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної і прикладної психології
Рецензенти:
Подшивалкіна В.І., доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної і прикладної психології Одеського національного університету імені І.І.Мечникова
Кириченко О.М.., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри кафедри соціальної і прикладної психології Одеського національного університету імені І.І.Мечникова
Рекомендовано до друку Вченою радою ІМЕМ .
Протокол № 1 від. "11" жовтня 2011 р.
Форма № Н - 3.04
Затверджено Вченою Радою ОНУ
імені І.І. Мечникова
від "_"_20_р. №_
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Кафедра соціальної і прикладної психології
"ЗАТВЕРДЖУЮ"
Проректор
______________________ «___»_________20___р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ПСИХОЛОГІЯ СІМ’Ї
напряму підготовки 6.030102 Психологія
Інституту математики, економіки та механіки
Кредитно-модульна система
організації навчального процесу
2011 - 2012
Психологія сім’ї_Робоча програма навчальної дисципліни для студентів
за напрямом підготовки 6.030102 Психологія
«___»_________ , 2011- 2012
Розробник: Бефані А.А.,кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної і прикладної психології
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри соціальної і прикладної психології
Протокол №___від. "___"____________20___ р.
Завідувач кафедри соціальної і прикладної психології
______________________ (_________________________)
(підпис) (прізвище та ініціали)
"____"__________20__ р.
Схвалено методичною комісією за напрямом підготовки
(спеціальністю) ________________________________________________________________________
(шифр, назва)
Протокол №___від. "___"__________20___ р.
«___»_______________20___ р. Голова ________________(_________________)
(підпис) (прізвище та ініціали)
___________20___ р.
___________20___ р.
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників
|
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень
|
Характеристика
навчальної дисципліни
|
денна форма навчання
|
заочна форма навчання
|
Кількість кредитів - 1,5
|
Галузь знань: 03.01 Соціально-політичні науки
|
Нормативна
|
Напрям підготовки
6.030102 Психологія
|
Модулів - 1
|
Освітньо-кваліфікаційний рівень:
бакалавр
|
Рік підготовки:
|
3-й
|
4-й
|
Змістових модулів - 1
|
Семестр
|
Загальна кількість годин - 81
|
6-й
|
8-й
|
Лекції
|
Тижневих годин для денної форми навчання:
аудиторних - 2
самостійної роботи
студента – 2,8
|
24 год.
|
8 год.
|
Практичні, семінарські
|
12 год.
|
4 год.
|
Самостійна робота
|
45 год.
|
63 год.
|
Вид контролю: екзамен
|
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять та самостійною й індивідуальної роботи становить:
для денної форми навчання – 0,8
для заочної форми навчання 0,19
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Навчальний курс психології сім’ї відноситься до циклу соціально-психологічних дисциплін і є одним із обов’язкових курсів освітньо-кваліфікаційної програми підготовки бакалаврів психології.
Програма курсу психології сім’ї побудована за вимогами кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих навчальних закладах та узгоджена з примірною структурою змісту навчального курсу, рекомендованого Європейською Кредитно-Трансферною Системою (ECTS).
Мета.курсу
Основна мета курсу полягає у створенні умов для засвоєння студентами знань щодо психологічних закономірностей сімейних відносин, для вироблення вмінь застосування знань у професійній діяльності, для пізнання інших людей і себе.
Завдання курсу
-
Студенти повинні орієнтуватись в складних проблемах сімейних відносин, теоретично реконструювати закономірності життєдіяльності сім’ї.
-
Студенти повинні навчитись професійно допомагати членам подружжя розуміти один одного, будувати конструктивні відносини, вирішувати закономірні проблеми сім’ї.
-
На засаді успішного вивчення курсу студенти досягнуть не лише когнітивних змін, але й особистісно-емоційних зрушень, формування готовності успішно будувати свою сім’ю.
У результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати й вміти:
-
оволодіти поняттями сім’ї як цілісної системи, успішності (благополуччя) шлюбу, «сімейного міфу», рольової адекватності у подружжі, сімейної влади, психологічної сумісності у подружжі, прощення тощо;
-
оволодіти знаннями закономірностей розвитку емоційних відносин;
-
оволодіти знаннями теоретичної моделі «якості шлюбу» Р. Левіса та Дж. Спанієра, біхевіористських теорій «фільтрів» і вибору шлюбного партнера, романтичного кохання (Е. Уолстер), концепцій кохання Е. Фромма, Кемпера, Хаттісса, Л. Каслера, А. Маслоу, когнітивістської (Ньюком, Хайдер) та психоаналітичної (Р. Скіннер) концепцій психологічного сумісництва у діаді;
-
оволодіти умінням рефлексувати свої почуття, аналізувати і будувати взаємовідносини у своїй сім’ї, професійно допомагати членам подружжя розуміти один одного, конструктивно вирішувати проблеми сімейних взаємовідносин.
3. Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль. Психологія сім’ї
Тема 1. Предмет і значення курсу.
Поняття «родина» і «шлюб». Психологічні закономірності сімейних відносин як предмет курсу. Структура сімейних відносин. Характеристика основних теоретичних підходів до дослідження психологічних проблем сімейних відносин. Завдання й значення курсу. Актуальність розв’язуваних психологією сім’ї завдань.
Тема 2. Еволюція шлюбу і сім’ї. Характеристика сучасної сім’ї.
Еволюція брачно-сімейних відносин й тенденції розвитку сім’ї в сучасному світі; сучасна модель сім’ї, її основні особливості; нетрадиційні (особливі) сім’ї; тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин; типологія сучасної сім’ї; класифікація типів родини за різними підставами; визначення успішності шлюбу й факторів, що на неї впливають; поняття «якості» шлюбу (Левіс, Спанієр); особливості сімейного спілкування як показники «якості» шлюбу; психологічне здоров’я сучасної сім’ї; основні психологічні відмінності між зрілою й проблемною родиною.
Тема 3. Сім’я як цілісна саморегулююча система. Функціонально-рольовий характер сімейних відносин.
Поняття сім’ї як цілісної саморегулюючої системи; голосні й неголосні правила в родині; феномен «сімейного міфу»; сімейні відносини у світлі «соціальної драматургії» Гофмана; різноманіття сімейних функцій; традиційні й сучасні функції родини; сімейні ролі й сімейна рольова структура; поняття рольової адекватності чоловіка і жінки; сімейні роли и лідерство; контроль и влада в сімейних відносинах; аналіз деформацій сімейного функціонування.
Тема 4. Психологічні закономірності розвитку емоційних відносин і вибору шлюбного партнера.
Теорія принципу вибору партнера Мурстейна; розвиток емоційних відносин від симпатії до зрілого, стабільного кохання (теорія «фільтрів»); сучасний психоаналіз про психологічні причини взаємної привабливості у майбутньому подружжі; типові помилки у виборі шлюбного партнера; опосередкованість емоційного відношення до партнера попереднім досвідом спілкування з ним.
Тема 5. Психологічний аналіз кохання.
Зміст феномена кохання; кохання як вищій рівень атракції; типологія кохання; характеристика структури кохання; ідеалізація партнера та її роль у емоційних відносинах; закономірний характер деякого негативізму (ворожнечості) у відносинах кохання; теорія романтичного (пристрасного) кохання Е. Уолстер; значення «рівневих» характеристик особистості в стабілізації відносин кохання; інтенсивність романтичної поведінки особистості та її емоційна зрілість; відмінності стабільного кохання від романтичного; значення біхевіористського «фактора справедливості» в стабілізації відносин кохання; можливості й основні фактори стабілізації емоційних відносин кохання на тривалий час; поняття «кохання-дружба»; дві наукові моделі кохання – песимістична та оптимістична; закономірності розпаду емоційних відносин кохання.
Тема 6. Психологічне обґрунтування закономірних труднощів формування відносин у подружжі.
Суперечливий характер потреб членів подружжя у близькості (єдності) та віддаленості (відокремлення); статева та індивідуальна специфіка у дотримуванні психологічної дистанції між членами подружжя; базова мотивація Переслідувачів та Тих, хто відсторонюється; засоби усунення неминучих протирічь у подружжі на стадії стабілізації; типові помилки членів подружжя; значення особистісної «диференційованості» й «орієнтованості на цілі» у відносинах у подружжі; сутність справжнього схвалення іншої людини; класифікація та характеристика поведінкових реакцій партнера на намагання іншого змінити його.
Тема 7. Феномени психологічної сумісності та конфлікту у подружжі.
Поняття психологічного сумісництва в діаді; класифікація та характеристика рівнів сумісництва у подружжі; сумісництво у подружжі як передумова та результат успішності шлюбу; когнітивістська трактовка психологічного сумісництва в діаді; гіпотеза Вінча щодо обов’язковості компліментарності потреб та якостей шлюбних партнерів; значення подібності та відмінності індивідуально-психологічних особливостей шлюбних партнерів для стабілізації відносин у подружжі; характеристика психологічних факторів, які руйнують психологічне сумісництво шлюбних партнерів і сім’ю; психоаналітичне трактування сумісництва у подружжі: характеристика сумісництва у найщасливих, найнещасливих та середніх сім’ях; періодичні кризи розвитку сім’ї як об’єктивні причини подружньої дисгармонії; конфлікти у подружжі як суб’єктивне несумісництво поглядів, потреб, дій шлюбних партнерів; типологія та причини конфліктів у подружжі; особливості конфліктів у благополучних й неблагополучних сім’ях; феномен прощення та його роль в оптимізації відносин у подружжі.
Тема 8. Вплив відносин у подружжі та особливостей відношення батьків до дитини на її особистісний розвиток
Класифікація та характеристика типів сімейного виховання і відношення батьків до дитини; вплив особливостей взаємовідносин батьків і типу виховання дитини в сім’ї на формування її індивідуальності, Я-концепції та відношення до світу; особливості уявлень підлітків про ідеальну, типову та конфліктну сім’ю; сучасний психоаналіз про виховання дитини у сім’ї.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем
|
Кількість годин
|
Денна форма
|
Заочна форма
|
Усього
|
у тому числі
|
Усього
|
у тому числі
|
|
л
|
п
|
ср
|
|
л
|
п
|
ср
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Модуль 1
|
Змістовий модуль: Психологія сім’ї
|
Тема 1. Предмет і значення курсу.
|
5
|
2
|
-
|
3
|
6
|
1
|
-
|
5
|
Тема 2. Еволюція шлюбу і сім’ї. Характеристика сучасної сім’ї.
|
8
|
2
|
4
|
2
|
9
|
-
|
2
|
7
|
Тема 3. Сім’я як цілісна саморегулююча система. Функціонально- рольовий характер сімейних відносин.
|
10
|
2
|
2
|
6
|
10
|
1
|
-
|
9
|
Тема 4. Психологічні закономірності розвитку емоційних відносин і вибору шлюбного партнера.
|
12
|
4
|
-
|
8
|
12
|
2
|
-
|
10
|
Тема.5 Психологічний аналіз кохання.
|
12
|
4
|
-
|
8
|
11
|
1
|
-
|
10
|
Тема.6 Психологічне обґрунтування закономірних труднощів формування відносин у подружжі.
|
12
|
6
|
-
|
6
|
8
|
2
|
-
|
6
|
Тема.7 Феномени психологічної сумісності та конфлікту у подружжі.
|
14
|
4
|
4
|
6
|
9
|
1
|
-
|
8
|
Тема.8 Вплив відносин у подружжі та особливостей відношення батьків до дитини на її особистісний розвиток
|
8
|
-
|
2
|
6
|
10
|
-
|
2
|
8
|
Разом
|
81
|
24
|
12
|
45
|
75
|
8
|
4
|
63
|
5. Теми семінарських занять
№ з/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
1
|
2
|
3
|
1
|
Порівняльний аналіз зрілої та проблемної сім’ї.
|
2
|
2
|
Психологічне здоров’я сім’ї.
|
2
|
1
|
2
|
3
|
3
|
Міфологія щоденної свідомості як перешкода для установлення благополучних сімейних відносин.
|
2
|
4
|
Особливості конфліктів у подружжі.
|
2
|
5
|
Феномен прощення та його роль в оптимізації відносин у подружжі.
|
2
|
6
|
Вплив особливостей взаємовідносин батьків та типу виховання в сім’ї на формування особистості дитини.
|
2
|
6. Самостійна робота
№ з/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
1
|
Теоретичні підходи до психологічного дослідження сімейних відносин.
|
3
|
2
|
Тенденції розвитку альтернативних форм сімейних відносин.
|
6
|
3
|
Феномен «сімейного міфу». Значення «соціальної драматургії» Гофмана для розуміння сімейних відносин. Аналіз деформацій сімейного функціонування.
|
2
|
4
|
Теорія вибору шлюбного партнера Мурстейна. Психоаналітичне трактування вибору партнера.
|
8
|
5
|
Значення рівневих характеристик особистості в стабілізації відносин у подружжі. Аналіз наукових моделей кохання. Закономірності розпаду емоційних відносин кохання.
|
8
|
6
|
Класифікація й характеристика поведінкових реакцій партнера на намагання іншого змінити його.
|
6
|
7
|
Когнітивістське та психоаналітичне трактування проблеми сумісництва у подружжі.
|
6
|
8
|
Роль батька і бабусі у сімейному вихованні. Проблеми мачухи та вітчима у сімейних відносинах.
|
6
|
9
|
Разом
|
45
|
7. Методи навчання
Проведення лекційних та семінарських занять, індивідуально-консультативна робота, самостійна робота з літературою і в інформаційних мережах, виконання самостійних завдань – учбових чи наукових. Індивідуально-консультативна робота передбачає взаємодію студентів з викладачем, по-перше, для відробки пропущених занять, співбесід по матеріалах, які не засвоєні студентами чи викликають певні труднощі; по-друге, для контакту зі студентами, які виконують творчі завдання, проявляють інтерес і здібності до наукової роботи.
8. Методи контролю
Використовується три види контролю: поточний, модульний і підсумковий.
Поточний контроль здійснюється у формі оцінок за різні види аудиторної та самостійної роботи – активність на семінарах (участь у обговоренні питань, у дискусіях тощо), результати виконання творчих завдань, підготовки і презентації рефератів та ін.
Модульний контроль (тематичне оцінювання з модулю) здійснюється на засаді письмової залікової контрольної роботи, яка складається з двох частин: по-перше, тестові питання за змістом аудиторної роботи, по-друге, виконання завдання із самостійного опрацювання певних питань курсу, більша частина яких потребує творчого підходу до змісту. Крім того, загальне оцінювання модулю включає в себе також результати поточного контролю.
9. Розподіл балів, які отримують студенти
Поточне тестування та самостійна робота (в балах)
|
Сума
|
Змістовий модуль № 1
|
Змістовий модуль № 2
|
ТІ
|
Т2
|
ТЗ
|
Т4
|
Т5
|
Т6
|
Т7
|
Т8
|
100
|
12
|
12
|
12
|
13
|
13
|
13
|
13
|
12
|
Шкала оцінювання: національна та ЕСТS
Сума балів за всі види навчальної діяльності
|
Оцінка ЕСТS
|
Оцінка за національною шкалою
|
для екзамену
|
для заліку
|
1
|
2
|
3
|
4
|
90 - 100
|
A
|
Відмінно
|
зараховано
|
82-89
|
B
|
Дуже добре
|
74-81
|
С
|
Добре
|
64-73
|
D
|
Задовільно
|
60-63
|
Е
|
Допустимо
|
35-59
|
FХ
|
незадовільно з можливістю повторного складання
|
не зараховано з можливістю повторного складання
|
0-34
|
F
|
незадовільно з обов'язковим повторним вивченням дисципліни
|
не зараховано з обов'язковим повторним вивченням дисципліни
|
10. Інформаційний ресурс
Бефені А.А. Методичні вказівки для вивчення курсу психології сім’ї.
http: info.ONU.edu.ua
11. Рекомендована література
Базова
1.Алешина Ю.Б., Гозман Л.Я., Дубовская Е.Н. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений. – М., 1987.
2. Андреева Т.В. Семейная психология. – Спб., 2004.
3. Гозман Л.Я. Психология эмоциональных отношений. – М., 1987.
4. Гозман Л.Я. Социально-психологические исследования семьи: проблемы и перспективы// Психологический журнал., - 1991. - № 4.
5. Кроник А.А., Кроник Е.А. В главных ролях: Вы, Мы, Он, Ты, Я: психология значимых отношений. – М., 1989.
6. Кроник А.А., Кроник Е.А. Психология человеческих отношений. – Дубна, 1998.
7. Майерс Д. Социальная психология. – Спб., 1997.
8. Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. – Киев, 1990.
9. Роджерс К. Психология супружеских отношений. – М., 2002.
10. Сатир В. Вы и ваша семья. Руководство по личностному росту. – М., 2000.
11. Сатир В. Как строить себя и свою семью. – М., 1992.
12. Скиннер Р., Клинз Дж. Семья и как в ней уцелеть. – М., 1996.
13. Сысенко В.А. Супружеские конфликты. – М., 1993.
14. Фромм Э. Искусство любви. – Спб., 2001.
15. Шнейдер Л.Б. Семейная психология. – М., 2008.
Допоміжна
-
Адлер А. Наука жить. - Киев, 1997.
-
Аронс К. Развод: крах или новая жизнь? – М., 1995.
-
Берн Э. Игры, в которые играют люди. – М., 1988.
-
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. – М., 1986.
-
Бубер М. Я и Ты. – М., 1993.
-
Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи. – М., 1988.
-
Варга А.Я. Системная семейная психотерапия. – Спб., 2001.
-
Винникот Д.В. Маленькие дети и их матери. – М., 1998.
-
Гасин Э.А. Психология прощения// Вопросы психологии. – 1999. - № 4.
-
Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребенком. Как? – М., 2006.
-
Дементьева И.Ф. Первые годы брака. – М., 1991.
-
Дружинин В.Н. Психология семьи. - Екатеринбург, 2000.
-
Кент М. Стратегия развода: о чём вам не расскажет ваш адвокат. – Спб., 1993.
-
Ковалёв С.В. Психология современной семьи. - М., 1988.
-
Лофас Ж., Сова Д. Повторный брак: дети и родители. – Спб., 1996.
-
Маслоу А. Психология бытия. – М., 1996.
-
Мэй Р. Любовь и воля. – М., 1997.
-
Мень А. Прощеное воскресенье. – М., 1991.
-
Навайтис Г. Муж, жена и … психология. – М., 1995.
-
Навайтис Г. Тайны семейного (не)счастья. – М., 1998.
-
Обозов Н.Н. Совместимость и срабатываемость людей. – Спб., 2000.
-
Отец в современной семье. - Вильнюс, 1988.
-
Пинт А. Люблю – ненавижу. – М., 2000.
-
Психология семейных отношений с основами семейного консультирования. – М., 2002.
-
Психология семьи. – Самара, 2002.
-
Психология человеческих проблем: Хрестоматия. – Минск, 1998.
-
Рипинская М. Психология измены. – Спб., 2002.
-
Ричардсон Р.У. Силы семейных уз. – Спб., 1994.
-
Самоукина Н.В. Парадоксы любви и брака. – М., 1998.
-
Сатир В. Психотерапия семьи. – Спб., 1999.
-
Семья в психологической консультации/ Под ред. Бодалева А.А. и Столина В.В. – М., 1989.
-
Харли Уиллард. Законы семейной жизни. – М., 1992.
-
Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В.В. Психология и психотерапия семьи. – Спб., 2000.
ДОДАТОК 1
Семінарське заняття 1.
Порівняльний аналіз зрілої та проблемної сім’ї.
Питання для самостійної роботи та обговорення.
-
Поняття й показники зрілої та проблемної сім’ї (за В. Сатір).
-
Особливості подружнього спілкування у зрілій та проблемній сім’ї.
-
Особливості взаємовідносин батьків із дітьми у зрілій та проблемній сім’ї.
Література
-
Сатир В. Как строить себя и свою семью. – М., 1992.
-
Роджерс К. Психология супружеских отношений. Возможные альтернативы. – М., 2002.
-
Алешина Ю.Б., Гозман Л.Я., Дубовская Е.Н. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений. – М., 1987.
-
Шнейдер Л.Б. Семейная психология. – М., 2008.
-
Андреева Т.В. Семейная психология. – Спб., 2003.
Семінарське заняття 2.
Психологічне здоров’я сім’ї.
Питання для обговорення:
1. Психологічне здоров’я як інтегральна характеристика функціонування сім’ї.
2. Структура психологічного здоров’я сім’ї та аналіз його показників та критеріїв.
Література
1. Торохтий В.С. Психология социальной работы с семьей. – М., 1996.
2. Андреева Т.В. Семейная психология. – Спб., 2003.
3. Шнейдер Л.Б. Семейная психология. – М., 2008. – С. 97 – 104.
Семінарське заняття 3.
Міфологія щоденної свідомості як перешкода для установлення благополучних сімейних відносин.
Література
-
Шнейдер Л.Б. Семейная психология. – М., 2008. – С. 96; 202 – 204.
-
Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В.В. Семейная психология и терапия. – Спб., 1999.
-
Семья в психологической консультации/ Под ред. Бодалева А.А. и Столина В.В. – М., 1989.
Семінарське заняття 4.
Особливості конфліктів у подружжі.
Питання для самостійної роботи та обговорення.
-
Поняття конфлікту у подружжі.
-
Типологія, причини и функції конфліктів у подружжі.
-
Порівняльна характеристика конфліктів у благополучних та неблагополучних сім’ях.
Література
-
Алешина Ю.Б., Гозман Л.Я., Дубовская Е.Н. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений. – М., 1987, с. 61 – 64.
-
Андреева Т.В. Семейная психология. – СПб., 2003.
-
Сысенко В.А. Супружеские конфликты. – М., 1989.
-
Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений. Курс лекций. – М.: Апрель – Пресс, Изд-во ЭКСМО – Пресс, 2000.
-
Шуман С.Г., Шуман В.П. Семейные конфликты: причины, пути устранения. – Брест, 1994.
Семінарське заняття 5.
Феномен прощення та його роль в оптимізації відносин у подружжі.
Питання для самостійної роботи та обговорення.
1. Поняття міжособистісного прощення.
2. Психологічна характеристика та труднощі дарування прощення.
3. Психологічна характеристика та труднощі прийняття прощення.
Обов’язкова література
1. Прощение: концепция развития// Психологическая газета, № 2, 1997.
2. Гасин Э.А. Психология прощения// Вопросы психологии. – 1999. - № 4.
Додаткова література
1. Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений. Курс лекций. – М.: Апрель – Пресс, Изд-во ЭКСМО – Пресс, 2000.
2. Энрайт Р. Духовное развитие прощения. – М., 1991.
Семінарське заняття 6.
Вплив особливостей взаємовідносин батьків та типу виховання в сім’ї на формування особистості дитини.
Питання для самостійної роботи та обговорення.
1. Відносини у подружжі та формування індивідуальності дитини, її Я-концепція та відношення до світу.
2. Відношення батьків до дитини та формування її особистості.
Література
1. Кован. Влияние родительских отношений на развитие личности ребенка// Вопросы психологии, 1988, № 1.
2. Развитие личности ребенка. – Пер. с англ. – М., 1987.
3. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. – М., 1986.
4. Семья в психологической консультации/ Под ред. Бодалева А.А. и Столина В.В. – М., 1989.
5. Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. – Киев, 1990.
ДОДАТОК 2
Теми рефератів та творчих завдань.
-
Психологічні закономірності повторного шлюбу.
-
Розвиток емоційних відносин від знайомства до шлюбу.
-
Роль батька в сімейному вихованні.
-
Психологічні особливості ситуації після розлучення подружжя.
-
Психологічні труднощі на зрілій і пізній стадії шлюбу.
-
Проблема мачухи та вітчима в сімейних відносинах.
-
Роль бабусі в сімейних відносинах.
-
Психологічний феномен прощення.
-
Особливості подружнього спілкування як показник благополуччя сім’ї.
-
Кризові періоди в шлюбі.
-
Тенденції розвитку сім’ї в сучасному світі: соціально-психологічний аспект.
-
Психологічні проблеми сімейних відносин у повторному шлюбі.
-
Проблема подружньої невірності.
-
Кохання як вищий рівень атракції.
-
Ревнощі як соціально-психологічний феномен.
-
Методи діагностики подружніх і дитячо-батьківських відносин.
-
Характеристика деформацій сімейного функціонування.
-
Феномен влади у сімейних відносинах.
Поділіться з Вашими друзьями: |