Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації
Васильківський районний методичний кабінет
Васильківський районний центр дитячої та юнацької творчості
О. С. Хмель
СТАНЬ ТВОРЦЕМ СВОГО ЖИТТЯ
2013
Рекомендовано Вченою радою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів до участі у Четвертій Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2013»
(протокол №____ від _____________ 2013 року)
Хмель О. С. Стань творцем свого життя : навчально-методичний посібник / О. С. Хмель. – Васильків, 2013. – 285 с.
Представлено матеріали програми «Стань творцем свого життя». Запропоновані матеріали об’єднано у модулі за тематичними блоками. Вміщено теоретичний матеріал, психологічний практикум, практичні вправи. Розроблено та описано зміст тренінгових занять.
Адресовано педагогічним працівникам загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів.
ЗМІСТ
ВСТУП . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
5
|
ПРОГРАМА «СТАНЬ ТВОРЦЕМ СВОГО ЖИТТЯ» . . . . . . . . . . . . . .
|
6
|
Методичні рекомендації щодо впровадження програми «Стань творцем свого життя» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
14
|
МОДУЛЬ І. МІЙ СВІТ І Я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
18
| -
Разом прямуємо до мети (вступна зустріч) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
18
| -
Пізнай себе. З чого почати самопізнання? Сутність моєї особистості. Моя індивідуальність, несхожість, неповторність. . . . . . . . . . . . .
|
20
| -
Характер. Фактори, що впливають на формування характеру. Риси характеру. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
25
|
1.4. Cамооцінка. Походження самооцінки. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
30
|
1.5. Образ реального «Я». Образ ідеального «Я». Моє «Я». Мої плюси і мінуси. Я – не такий, як усі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
34
|
1.6. Яким мене бачать інші. Я в колі друзів. Я в колі сім’ї. Ролі, які виконує моє «Я» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
40
|
1.7. Вчинки, якими я пишаюсь. За що мене люблять і поважають? . . . .
|
47
|
1.8. Мої здібності, інтереси. Мої потреби, мої мрії. . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
48
|
1.9. Мої духовні цінності. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
56
|
1.10. Знання у твоєму житті. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
59
|
1.11. Діалог різноманітностей (гендерна рівність). Хто я в цьому світі. Чим ми відрізняємось – дівчата і хлопці? Жіночі та чоловічі ролі
|
67
|
1.12. Дружба та кохання в моєму житті. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
70
|
1.13. Думаю про майбутнє. Ким я бажаю стати? На кого хочу бути схожим? Роздуми про бажані життєві досягнення. Лист у майбутнє. .
|
74
|
1.14. Мистецтво управління часом. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
84
|
1.15. Виховую себе сам. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
93
|
1.16. Моя програма самовиховання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
97
|
1.17. Як досягти успіху в самовихованні. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
100
|
МОДУЛЬ ІІ. ТВІЙ ШЛЯХ ДО УСПІШНОГО СПІЛКУВАННЯ. . . . .
|
105
|
2.1. Роль спілкування у житті людини. Від чого залежить успішність
спілкування людей. Чого треба навчитися, щоб спілкуватися продуктивно? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
105
|
2.2. Різні форми спілкування людей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
108
|
2.3. Мова cучасної людини. Форми спілкування без слів. Правила активного слухання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
112
|
2.4. Вміння висловлюватись і переконувати. Що означає бути переконливим? Як навчитися говорити «ні» й відповідати на критику? . . .
|
118
|
МОДУЛЬ ІІІ. КОНФЛІКТ І СПІЛКУВАННЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
122
|
3.1. Що таке конфлікт? Підходи до розв’язання проблем конфліктів. . . .
|
122
|
3 .2. Вивчаємо конфлікт. Джерела конфлікту. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
124
|
3.3. Як поводитися в конфліктній ситуації. Ефективне спілкування в
конфлікті: «Я – висловлювання». Врегулювання конфлікту . . . . .
|
127
|
3.4. Використовуємо знання про конфлікт на практиці. . . . . . . . . . . . . . .
|
130
|
МОДУЛЬ ІV. ЗРОБИ КРОК У СВІТ СВОЇХ ПРАВ. . . . . . . . . . . . . . . .
|
132
|
4.1. Права дитини: від витоків до сьогодення. Основні положення декларації прав дитини. Конвенція ООН про права дитини, її зміст. . . . . . .
|
132
|
4.2. Знаємо та реалізуємо свої права. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
137
|
4.3. Від навчання – до дії. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
140
|
МОДУЛЬ V. ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – ТВІЙ ВИБІР. . . . . . . . .
|
143
|
5.1. Людина та її здоров’я. Складові здоров’я. Фізична складова здоров’я. Соціальна складова здоров’я. Психічна складова здоров’я. Духовна складова здоров’я . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
143
|
5.2. Нікотин, алкоголь та наркотики. Причини та наслідки вживання підлітками наркотичних речовин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
147
|
5.3. Визнач свою позицію: завжди можна сказати «ні» . . . . . . . . . . . . . . . .
|
159
|
5.4. Як діяти в ситуації ризику? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
167
|
5.5. Ранні статеві стосунки і їх наслідки . Шанування тіла і охорона власної інтимності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
167
|
5.6. Індивідуальний здоровий спосіб життя – складова реалізації твоєї особистості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
178
|
Підсумкове заняття. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
180
|
МОДУЛЬ VІ. ЛІДЕР ХХІ СТОЛІТТЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
185
|
6.1. Лідер та лідерство. Стилі лідерства. Особистісні якості лідера. . . . .
|
185
|
6.2. Стратегічне мислення лідера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
182
|
6.3. Лідер у групі. Створення команди. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
192
|
6.4. Правила поведінки успішного лідера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
194
|
6.5. Я – в ролі лідера. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
199
|
МОДУЛЬ VІІ. ТВОЯ ПРОФЕСІЙНА КАР’ЄРА. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
203
|
7.1. Зроби крок у світ професій. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
203
|
7.2. Мотивації вибору професії. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
208
|
Модуль VІІІ. Сім’я ХХІ століття. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
211
|
8.1. Сім’я в твоєму житті. Функції сім’ї. Законодавство про шлюб і сім’ю
|
211
|
8.2. Сім’я і діти. Вчимося розуміти та поважати один одного в сім’ї . . .
|
218
|
8.3. Сім’я та шлюб очима підлітків. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
225
|
8.4. Характеристика міцної і щасливої сім’ї. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
229
|
8.5. Моя майбутня сім’я. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
232
|
8.6. Відповідальне батьківство. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
234
|
МОДУЛЬ ІХ. КРОК ЗА КРОКОМ ДО ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ .
|
244
|
9.1. Цілі, сенс, цінності, пріоритети життя особистості. . . . . . . . . . . . . . .
|
244
|
9.2. Життєвий вибір особистості. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
248
|
9.3. Мій життєвий проект. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
252
|
9.4. Мій алгоритм життєвого успіху. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
257
|
Підсумкове заняття. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
259
|
ДОДАТКИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
262
|
В СТУП
Виховання та розвиток гармонійної зрілої особистості вимагають великих зусиль, безнастанної праці. Це безперервний процес, який розпочинається вже у момент народження дитини і триває ціле життя.
Виховання – це значно більше, ніж подання інформації про різні функції людини. Це формування зрілих людських відносин та способу життя молодої особи, від якого залежатиме стиль її поведінки, прийняття цінностей і пріоритетів у всьому подальшому житті.
Про що і як розмовляти, коли виникають питання та проблеми, пов’язані із вихованням підлітків. Слід врахувати складну ситуацію сучасної молоді, занепад і кризу родин та сімей, а зокрема, наявність різних деструктивних програм, які пропагують вседозволеність, і аморальність, внаслідок чого великий відсоток підлітків і молоді спрямовано до морально злих вчинків та безвідповідального життя. Як наслідок, зростає кількість негативних явищ у суспільстві.
Батьки часто усвідомлюють, що вони недостатньо підготовлені до того, щоб виховати всебічно-розвинену людину. Подібно школа не завжди спроможна запропонувати науку щодо висвітлення важливих життєвих тем.
Посібник – це допомога вчителеві у формуванні в підлітку зрілої й відповідальної особистості, у відкритті його справжньої сутності, а також сутності дружби, любові, батьківства й материнства, у вихованні розуміння ролі статевості в сім’ї й необхідності зберігання дошлюбної чистоти.
Даючи підліткам потрібну інформацію, застерігаємо їх від багатьох небезпечних ситуацій й готуємо до повноцінного дорослого життя.
Посібник призначений для вчителів загальноосвітніх шкіл, працівників позашкільних закладів, керівників гуртків, клубів, молодіжних організацій, центрів та може використовуватися на уроках етики у класах відповідної вікової категорії, проведенні виховних, класних годин, факультативів.
ПРОГРАМА
ГУРТКА «СТАНЬ ТВОРЦЕМ СВОГО ЖИТТЯ»
(рекомендована Міністерством освіти і науки України
(лист МОН України № 1/11-3839 від 12.07.2005)
Укладач: Л. М. Павлова
Науковий консультант: Л. І. Ковбасенко.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Майбутнє України – за поколінням, що нині в школі опановує уроки життя, якість якого залежить від рівня розвитку життєвої компетентності. Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, сучасний учень повинен володіти певними якостями і уміннями: мати досвід пізнання самого себе, розуміння інших людей, механізмів і законів, що впливають і на людські відносини, вміти ідентифікувати себе як члена суспільства, громади, групи, творчо використовувати набуті знання і вміння в оточуючій його дійсності, бути здатним генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення, творчо мислити, уміти здобувати, переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення, бути комунікабельним, володіти навичками конструктивного спілкування, правильного розуміння бажань, очікувань і вимог інших людей, урахування їх прав, вміти конструктивно розв’язувати конфлікти, вміти долати труднощі та відстоювати свої права, бути готовим до вибору майбутньої професійної діяльності, бережливо ставитись до свого здоров’я і здоров’я інших як найвищої цінності, вміти розробляти власний життєвий проект тощо.
У формуванні визначених якостей, становлення особистості як творця і проектувальника власного життя важливе місце займає процес вироблення в учнівської молоді різноманітних життєвих навичок, необхідних для розвитку життєвої компетентності особистості та для успішної адаптації її в суспільстві.
Мета програми: сприяти формуванню життєвої компетентності особистості, становленню її як творця і проектувальника власного життя.
Завдання програми:
-
сприяти активізації самопізнання, диференціації підлітком власного «Я», розвитку самоусвідомлюючого «Я» як основи самовиховання, самовизначення, самовдосконалення;
-
сприяти формуванню у підлітків смислових конструкцій як ціннісних орієнтирів життєвої програми та саморозвитку особистості;
-
сприяти формуванню у підлітків стратегії самореалізації, мобілізації внутрішніх ресурсів самоконструювання позитивної «Я – концепції»;
-
допомогти підліткам в оволодінні технологією життєтворчості, прийомАми та техніками розробки, коригування та здійснення життєвих проектів, програм та планів.
Зміст програми складають модулі:
«Мій світ і я», «Твій шлях до успішного спілкування», «Конфлікт і спілкування», «Здоровий спосіб життя – твій вибір», «Зроби крок у світ своїх прав», «Лідер ХХІ століття», «Твоя професійна кар’єра», «Сім’я ХХІ століття», « Крок за кроком до життєвої компетентності».
Методика реалізації програми полягає в тому, що теми модулів згруповані за принципом поступового наростання та наступності змісту, концентричної його побудови. У процесі занять здійснюється поступовий перехід від аналізу позитивних аспектів індивідуальних учнівських диспозицій до аналізу аспектів негативних, застосування здобутих знань та досвіду в процесі безпосередньої взаємодії та спілкування з однолітками в майбутньому.
Програма сприяє розвитку:
-
бази знань у сфері життєтворчості особистості;
-
навичок соціального спілкування, взаємодії, співробітництва;
-
вміння аналізувати соціальні ситуації і виробляти оптимальні програми поведінки в них;
-
досвіду і поведінки в конфліктних ситуаціях;
-
здатності до соціальної творчості, готовності до зміни самого себе;
-
міжособистісних стосунків вихованців;
-
прагнення до самостійного самовизначення та самореалізації;
-
адекватної самооцінки результатів своєї життєдіяльності;
-
бажання й здатності брати участь у суспільному житті;
-
здатності до емпатії, персоніфікованих взаємин з іншими людьми;
-
прагнення до пошуку та реалізації особистого життєвого смислу;
-
здатності адаптуватися до мінливої реальності;
-
здатності до інноваційного мислення та творчості, до вироблення нових стратегій і моделей діяльності та поведінки;
-
готовності виконувати різноманітні соціальні ролі, стверджуючи і зберігаючи самоцінність і самототожність свого індивідуального «Я».
Що робить ефективною програму «Стань творцем свого життя»?
-
Збалансованість цілей, змісту, методів та результатів навчання.
-
Методики навчання, що сприяють: набуттю підлітками знань та навичок, необхідних для соціальної взаємодії та соціальних контактів, реконструкції соціальних контактів, реконструкції соціально-культурних та соціально-педагогічних функцій конкретного підлітка.
-
Залучення до роботи в групі значної кількості запрошених фахівців: психологів, державних службовців, працівників служби працевлаштування, правоохоронців, юристів, медичних працівників та ін.
Дидактико-методичними засадами організації є: ідея особистісно зорієнтованого навчання, розвивально-діяльний, діалогічний характер роботи з навчальним матеріалом, різні форми співпраці учнів; діагностика навчальних результатів і мотивація учнів до їх удосконалення.
Програма розрахована на 2 роки навчання учнів 7–11 класів.
Групи формуються за віком 13–14 років, 15–16 років.
Перший рік навчання – 144 години/2 рази на тиждень по 2 години.
Другий рік навчання – 144 години/2 рази на тиждень по 2 години.
При проведенні занять широко використовуються такі методи й прийоми, як робота в малих групах, робота в парах, мозковий штурм, рольові ігри, ділові ігри, дискусії, анкетування, коло ідей, рухливі ігри, розв’язування проблемних і пізнавальних завдань, тренінгові вправи, дебати, інтерв’ю, аналіз літератури, аналіз документ них джерел, аналіз ситуації, аналіз аргументів «за» і «проти».
Для створення доброзичливої, комфортної атмосфери в групі педагог має володіти активними формами навчання навичками активного слухання, вміння організовувати дискусії, роботу в малих групах, застосувати елементи психологічного тренінгу. Демократичний стиль відносин підлітками, який є умовою продуктивного спілкування на занятті, виключає моралізування, критичні оцінки думок та висловлювань дітей.
Ефективному засвоєнню матеріалу сприятиме індивідуальна робота зацікавлених підлітків з літературою.
Структура занять
На кожному занятті передбачається поступове формування комунікативних навичок (робота в групі, в діаді, в тріаді, участь у дискусії тощо) та навичок демократичної, толерантної, доцільної поведінки; навичок аналітичного і критичного мислення (аналіз ситуації, розв’язання навчальних проблем, рефлексія); формування власної позиції, самостійного і відповідального вибору. Заняття за темами модулів розраховані на 2 години і побудовані за орієнтовно однаковою структурою.
-
Привітання.
-
Мотивація. Мета цього етапу – сфокусувати увагу підлітків на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми.
-
Представлення теми та очікуваних навчальних результатів. Мета – забезпечити розуміння підлітками змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті заняття і чого від них очікує педагог.
-
Надання необхідної інформації. Мета – дати підліткам достатньо інформації з проблеми.
-
Інтерактивна вправа або кілька таких вправ – центральна частина заняття. Мета – практичне засвоєння матеріалу, досягнення поставлених цілей заняття.
-
Підбиття підсумків, оцінювання результатів заняття. Мета – рефлексія, усвідомлення того, що було зроблено на занятті, чи досягнуто поставлених цілей, як можна застосувати отримані знання й навички в май бутньому.
-
Прощання. Це своєрідна ритуальна дія і може мати різні форми проведення.
Позиція дорослого на заняттях має бути виключно партнерською. Слід наголосити на необхідності творчого підходу до проведення занять з підлітками, що означає:
-
орієнтуватися на індивідуальні відмінності дітей;
-
тонко відчувати зміну їх мотивації;
-
вдаватися до імпровізації, не боячись відійти від плану, якщо цього вимагає ситуація.
Навчально-тематичний план
Перший рік навчання
№
|
Модулі
|
Кількість годин
|
Теорія
|
Практика
|
Разом
|
1.
|
Вступ. Мета і завдання програми. Вироблення правил спілкування.
|
1
|
1
|
2
|
2.
|
Модуль «Мій світ і я».
|
24
|
24
|
48
|
3.
|
Модуль «Твій шлях до успішного спілкування».
|
12
|
6
|
18
|
4.
|
Модуль «Конфлікт і спілкування».
|
10
|
8
|
18
|
5.
|
Модуль «Зроби крок у світ своїх прав».
|
10
|
10
|
20
|
6.
|
Модуль «Здоровий спосіб життя – твій вибір».
|
16
|
20
|
36
|
7.
|
Підсумкове заняття.
|
–
|
2
|
2
|
Усього:
|
73
|
71
|
144
|
Програма
Вступ (2 год.)
Програма «Стань творцем свого життя» за змістом торкається широкого кола питань життєдіяльності підлітків. Оволодіння знаннями, вміннями та навичками у найголовніших сферах людського життя сприятиме освоєнню базових алгоритмів соціальної взаємодії та поведінки, життєво-рольовій підготовці підлітків, збагаченню досвіду, самовизначенню.
Узагальненим наслідком цього процесу стане усвідомлення і прийняття власних життєвих перспектив і можливого місця в суспільному житті, визначення свого покликання, оволодіння рушійною силою пристрастей і поривань, формування життєвого проекту.
Підлітковий вік – це період активного становлення особистості, активного, «пошуку себе», експериментування й апробації себе у різних ролях з метою формування образу «Я», життєвого самовизначення відносно двох головних питань: яким бути і ким бути? Перед особистістю постає проблема правильного визначення напрямів саморозвитку. Таке визначення потребує безпомилкової самооцінки, а значить знання власної сутності.
У модулі «Мій світ і я» (48 год.) велика увага приділяється формуванню і коригуванню базисних уявлень про власну особистість та навколишню дійсність. Підлітки опановують прийоми та методи самопізнання, самовдосконалення. Прийоми і методи, які використовуються на заняттях, спрямовуються передусім на максимальне залучення динамічної емоційної сфери підлітків з поступовим формуванням аналітичних та вольових здібностей у здобутті знань та суспільно прийнятих форм поведінки. На життєвих прикладах подаються уявлення про такі важливі складові особистості, як мотивація, потреби, цінності та цілі. Підлітки пізнають, що таке самооцінка, як вона формується, чим відрізняється адекватна самооцінка від завищеної та заниженої і як це відбивається на самопочутті людини, її ставленні до оточуючих. Вводиться поняття про самоповагу і власну гідність як важливі регулятори поведінки людини. Теми модуля мають головним чином практичне спрямування – формування у підліток навичок самопізнання, самооцінки, самоконтролю власної поведінки, самостійності у прийнятті рішень, прагнення до самовиховання, самовизначення, самовдосконалення.
МОДУЛЬ «МІЙ СВІТ І Я»
Тема 1. Пізнай себе. З чого почати самопізнання? Сутність моєї особистості. Моя індивідуальність, несхожість, неповторність.
Тема 2. Характер. Фактори, що впливають на формування характеру. Риси характеру.
Тема 3. Самооцінка. Образ реального «Я». Образ ідеального «Я».
Тема 4. Моє «Я». Мої плюси і мінуси. Я – не такий, як усі.
Тема 5. Яким мене бачать інші. Я в колі друзів. Я в колі сім’ї. Ролі, які виконує моє «Я».
Тема 6. Вчинки, якими я пишаюсь. За що мене люблять і поважають?
Тема 7. Мої здібності, інтереси. Мої потреби, мої мрії.
Тема 8. Мої духовні цінності.
Тема 9. Знання у твоєму житті.
Тема 10. Діалог різноманітностей (гендерна рівність). Хто я в цьому світі? Чим ми відрізняємось – дівчата і хлопці? Жіночі та чоловічі ролі.
Тема 11. Дружба та кохання в моєму житті.
Тема 12. Думаю про майбутнє. Ким я бажаю стати? На кого хочу бути схожим? Роздуми про бажані життєві досягнення. Лист у майбутнє.
Тема 13. Мистецтво управління часом.
Тема 14. Виховую себе сам.
Тема 15. Моя програма самовиховання.
Тема 16. Як досягти успіху в самовихованні.
У модулі «Твій шлях до успішного спілкування» (18 годин) аналізуються структура, функції та засоби спілкування, розглядаються різні стилі спілкування, аналізується їх ефективність.
Підліткам пропонується цікавий практичний матеріал щодо невербальних засобів спілкування, вони навчаються розуміти стан людини та складати враження про її особистість, спостерігаючи за поведінкою.
Теоретичний і практичний матеріал модуля націлений на вироблення у підлітків навичок ефективної комунікації, конструктивного розв’язання проблем спілкування за умов інтеграційних процесів у полікультурному середовищі.
МОДУЛЬ «ТВІЙ ШЛЯХ ДО УСПІШНОГО СПІЛКУВАННЯ»
Тема 1. Роль спілкування у житті людини. Від чого залежить успішність спілкування людей. Чого треба навчитись, щоб спілкуватися продуктивно?
Тема 2. Різні форми спілкування людей.
Тема 3. Мова cучасної людини. Форми спілкування без слів. Правила активного слухання.
Тема 4. Вміння висловлюватись і переконувати. Що означає бути переконливим? Як навчитися говорити «ні» й відповідати на критику?
Навчання підлітків за модулем «Конфлікт і спілкування» (18 год.) передбачає вирішення завдань:
-
ознайомлення учасників з основами конфліктології;
-
набуття власного досвіду і поведінки в конфліктних ситуаціях;
-
формування у підлітків демократичних цінностей, які базуються на принципах толерантності та ненасильства.
При розгляді тем модуля підлітки вчаться аналізувати інтереси, потреби та почуття інших людей, які втягнуті в конфлікт, опановують навички конструктивного розв’язання конфліктів.
МОДУЛЬ «КОНФЛІКТ І СПІЛКУВАННЯ»
Тема 1. Що таке конфлікт? Позитивні і негативні функції конфлікту. Підходи до розв’язання проблем конфліктів.
Тема 2. Вивчаємо конфлікт. Джерела конфлікту.
Тема 3. Як поводитися в конфліктній ситуації. Ефективне спілкування в конфлікті: «Я – висловлювання». Врегулювання конфлікту.
Тема 4. Використовуємо знання про конфлікт на практиці.
МОДУЛЬ « ЗРОБИ КРОК У СВІТ СВОЇХ ПРАВ»
Тема 1. Права дитини: від витоків до сьогодення. Основні положення декларації прав дитини. Конвенція ООН про права дитини, її зміст.
Тема 2. Знаємо та реалізуємо свої права.
Тема 3. Від навчання – до дії.
Метою модуля «Здоровий спосіб життя – твій вибір» (36 год.) є прищеплення підліткам почуття відповідальності за підтримання оптимально доброго для кожної особистості стану здоров’я. Значна увага в модулі приділяється питанням профілактики тютюнопаління, алкоголізму та наркоманії в рамках превентивної освіти, спрямованої на формування в підлітків орієнтації на здоровий спосіб життя. Особлива увага приділяється вправам на формування відповідальної особистої позиції підлітків щодо вживання наркотичних речовин, оволодіння навичками обирання правильного виходу, протистояння тиску соціального оточення. За таких умов профілактика – це не просто підготовка підлітків до життя, а й вирішальна умова його збереження та щасливого продовження.
МОДУЛЬ «ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – ТВІЙ ВИБІР»
Тема 1. Людина та її здоров’я. Складові здоров’я. Фізична складова здоров’я. Соціальна складова здоров’я. Психічна складова здоров’я. Духовна складова здоров’я.
Тема 2. Нікотин, алкоголь та наркотики. Причини та наслідки вживання підлітками наркотичних речовин.
Тема 3. Визнач свою позицію: завжди можна сказати «ні».
Тема 4. Як діяти в ситуації ризику?
Тема 5. Ранні статеві стосунки і їх наслідки . Шанування тіла і охорона власної інтимності.
Тема 6. Індивідуальний здоровий спосіб життя – складова реалізації твоєї особистості.
Підсумкове заняття (2 год).
Навчально-тематичний план
Другий рік навчання
№
|
Модулі
|
Кількість годин
|
Теорія
|
Практика
|
Разом
|
1.
|
Вступ. Мета і завдання програми. Особливості програми. Вироблення правил спілкування.
|
1
|
1
|
2
|
2.
|
Модуль «Лідер ХХІ століття».
|
20
|
18
|
38
|
3.
|
Модуль «Твоя професійна кар’єра».
|
14
|
10
|
24
|
4.
|
Модуль «Сім’я ХХІ століття».
|
28
|
20
|
48
|
5.
|
Модуль «Крок за кроком до життєвої компетентності».
|
16
|
14
|
30
|
6.
|
Підсумкове заняття.
|
–
|
2
|
2
|
Усього:
|
79
|
65
|
144
|
Вступ (2 год.). Мета і завдання програми.
У модулі «Лідер ХХІ століття» (38год.). Підлітки знайомляться з визначенням понять «лідерство», «лідер», найпоширенішими концепціями лідерства. Вихованці дізнаються про те, які якості притаманні лідеру і які стилі керівництва колективом є найпоширенішими. Під час занять підлітки виконують низку практичних вправ, що стосуються їхнього залучення до процесу прийняття рішень.
Модуль «Лідер ХХІ століття»
Тема 1. Лідер та лідерство. Стилі лідерства. Особистісні якості лідера.
Тема 2. Стратегічне мислення лідера.
Тема 3. Лідер у групі. Створення команди.
Тема 4. Правила поведінки успішного лідера.
Тема 5. Я – в ролі лідера.
Модуль «Твоя професійна кар’єра» (24 год.)
Соціально-економічна ситуація, яка склалася на даний час в нашій країні, певним чином змінила особливості підготовки підлітків до вибору майбутньої трудової діяльності. На сучасному етапі така підготовка повинна розглядатися як засіб підготовки підлітків до вибору майбутньої професії як компонент системи профорієнтації, в основі якої лежить прогнозування та розвиток кожного окремого вихованця, його потенційних можливостей і здібностей.
Модуль «Твоя професійна кар’єра»
Тема 1. Зроби крок у світ професій.
Тема 2. Мотивації вибору професії.
Модуль «Сім’я ХХІ століття» (48 год.) є важливою складовою програми, враховуючи велику питому вагу психологічних факторів утруднень, які виникають в сучасній сім’ї. Виховання поваги до протилежної статі, вміння порозумітися з представниками протилежної статі у повсякденному спілкуванні, здатність протистояти сексуальним домаганням – ось далеко не повний перелік завдань, пов’язаних з керуванням соціалізацією учнівської молоді у сфері міжстатевих стосунків та освоєння гендерних ролей. Окрема увага приділяється темам, які пов’язані з підготовкою юнаків та дівчат до виконання сімейних ролей і до майбутнього батьківства.
Ознайомлення з цими питаннями дозволить майбутнім батькам уникнути помилок у вихованні своїх дітей.
Модуль «Сім’я ХХІ століття»
Тема 1. Сім’я в твоєму житті. Функції сім’ї. Законодавство про шлюб і сім’ю.
Тема 2. Сім’я і діти. Вчимося розуміти та поважати один одного в сім’ї.
Тема 3. Сім’я та шлюб очима підлітків.
Тема 4. Характеристика міцної і щасливої сім’ї.
Тема 5. Моя майбутня сім’я.
Тема 6. Відповідальне батьківство.
Природженим мотиваційним потягом, який є головною рушійною силою поведінки та розвитку особистості, відомий психолог В. Франкл вважає прагнення до пошуку та реалізації людиною особистого життєвого смислу. Тому метою модуля «Крок за кроком до життєвої компетентності» (30 год.) є формування в підлітків смислових конструктів як ціннісних орієнтирів життєвої програми та саморозвитку. Робота на заняттях спрямовується на ознайомлення підлітків з технікою самопрограмування розвитку «Я» та практичне оволодіння нею.
Узагальненим наслідком цього модулю є:
-
формування та усвідомлення підлітками особистісного конструкту, який інтегрує раціоналізовану інформацію про те, якими б вони хотіли бути, до чого прагнуть у майбутньому, який напрям самовдосконалення і розвитку обирають;
-
побудова чіткої картини життєвої перспективи;
-
з’ясування причин, які гальмують або перешкоджають досягненню мети та можливостей їх усунення;
-
формування навичок реконструювання картини майбутнього.
Реалізація програми дозволить крок за кроком протягом певного часу активізувати власні ресурси підлітків, забезпечити своєрідний ріст юної особистості як основи подальшого самовизначення і життєтворчості, ввести підлітків у коло вічних питань мети і сенсу життя людини.
Модуль «Крок за кроком до життєвої компетентності»
Тема 1. Цілі, сенс, цінності, пріоритети життя особистості.
Тема 2. Життєвий вибір особистості.
Тема 3. Мій життєвий проект.
Тема 4. Мій алгоритм життєвого успіху.
Підсумкове заняття (2 год.).
Оцінювання знань і умінь учнів
Оцінювання знань і умінь учнів має ґрунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня досягнень учня. Визначення рівня навчальних досягнень учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна не просто дати дитині суму знань, умінь і навичок, а сформувати її компетентність як самоздатність до оптимальних дій. Передбачається, що оцінювання проводитиметься у формі схвалювання будь-яких, щонайменших успіхів та зусиль учнів.
Як приклад прийомів оцінювання можна назвати такі: тест, експрес-опитування, написання творів-есе, написання доповіді, реферату, упорядкування портфоліо, захист проектів, участь у конкурсах, презентаціях, конференціях, дослідженнях.
Прогнозований результат
Реалізація програми сприятиме:
-
оволодінню вихованцями знаннями, вміннями, навичками, технологіями формування та розвитку життєвої компетенції у найголовніших сферах життя «Я – людина», «Я і здоров’я», «Я і природа», «Я і родина», «Я і суспільство», «Я і професія»;
-
створенню сприятливих умов для повноцінної соціалізації та активного залучення вихованців до соціально-економічного, політичного та культурного життя суспільства, подолання її соціально-політичної апатії;
-
розвитку в учнівської молоді навичок рефлексії, планування, чіткої постановки мети;
-
становленню особистості як активного творця власної життєвої долі;
-
залученню вихованців до безпосередньої участі у створенні та реалізації програм для ровесників.
Методичні рекомендації щодо впровадження програми
«Стань творцем свого життя»
Особливості розвитку підлітків. Підлітковий вік – це перехід від дитинства до юності, період, коли особистість виходить з дитячого світу і прагне зайняти своє місце у світі дорослих. Це вік є часом дозрівання і пошуків підлітком власного «я» та місця у суспільстві. Для нього характерні як позитивні, так і негативні моменти. У підлітків виникають нові інтереси поза школою, загострюється почуття справедливості, посилюється прагнення самостійності та схвалення однолітками їх учинків. Головні мотиваційні лінії цього періоду пов’язані з активним прагненням до особистісного вдосконалення – це самопізнання, самовираження і самоствердження. Підлітки можуть відкидати багато зі своїх дитячих уявлень про життя, а тому потребують нових пояснень. Необхідно допомогти молодій людині, щоб вона не загубилася на життєвому шляху, а віднайшла і реалізувала себе. Для повноцінної допомоги у цьому потрібно врахувати особливості розвитку підлітків.
Підлітки є відвертими, активними, готовими брати участь у різних видах діяльності, тому потрібно залучати їх до різноманітної активної праці (рух, співи, ігри, дискусії, інсценізації, слайди, відеофільми, конкурси, кросворди тощо).
Соціальний аспект. Характерною ознакою особистості підлітків є формування власних поглядів, переконань, світогляду. Багато підлітків починає вже думати про своє майбутнє, навіть обирають професію. Вихід зі школи (після 9-го класу) та навчання в інших навчальних закладах спричинює швидке дорослішання, але водночас є зустріччю підлітка з багатьма негативними явищами. Тут уже самому доводиться приймати рішення, вибирати.
Через необхідність самовизначення підлітки намагаються збагнути оточення і самих себе, тому шукають сенс життя. Вони прагнуть, щоб їх не тільки вважали дорослими, але щоб із ними рахувалися, прислухалися до їх тверджень, визнавали їхню оригінальність і переконання. Бажання самостійності, однак, не виключає потреби спілкування з дорослими. Ця потреба у підлітків навіть більша, ніж в іншому віці. Це зумовлено виникненням проблем зі сприйняттям себе і самоусвідомлення. Вирішити ці проблеми самотужки важко, хоч вони жваво обговорюються в колі однолітків, але через брак життєвого досвіду потребують допомоги дорослих.
Разом з тим залишається потреба спілкування з однолітками. З ними підлітки проводять свій вільний час, діляться своїми думками і таємницями, спільно займаються улюбленими заняттями.
Центр фізичного і духовного розвитку підлітка переміщується із сім’ї в зовнішній світ – в середовище дорослих і ровесників. Коло ровесників відіграє основну роль у розвитку соціальних навиків підлітка. У цьому підліток може порівняти себе з іншими, оцінити свої успіхи і поразки, досягти відповідного статусу тощо. Підлітки прагнуть до розвитку якостей, що домінують у певній групі ровесників. Вони шукають підтримки одні в одних, щоб дати відповідь на фізіологічні, психологічні, емоційні і соціальні зміни, і не дивно, що більшість часу проводять з однолітками.
На заняттях «Стань творцем свого життя» підлітки зможуть переглянути у своїх друзів певні моделі поведінки, а також навики і вміння. Притаманні для них стосунки рівності допоможуть позитивно реагувати на різноманітні проблеми і кризові ситуації, в які вони потрапляють.
Саме в такому середовищі підліток прагне визнання та має можливість взаємозбагачення, яке перемагає особисту обмеженість. Заняття в групі мають бути місцем виховання та сприятливої атмосфери для спілкування вияву людської творчості й індивідуальної самобутності. Вони стимулюють розвиток уяви, відчуттів і почуттів, вкрай необхідних для пізнання індивідуальної неповторності, сприяють розвитку спостережливості, аналізу подій і фактів щоденного життя. Саме у групі спілкування з однолітками переростає у дружбу, а коли вона набирає інтимнішого характеру, звертаються за порадами одні до одних.
Отож, ровесники для підлітка є тим мікросередовищем, без якого він не може обійтися. У середовищі рівних за соціальним статусом підлітки знаходять справжній емоційний контакт і розуміння, тому що їх хвилюють одні й ті ж або близькі питання. Спілкуючись, вони задовольняють свої потреби щодо інформації, яка цікава їм, тому так важливо учителю створити атмосферу любові та взаєморозуміння.
Моральний аспект. Підлітковий вік – це час, коли особистість намагається встановити рівновагу між внутрішніми і зовнішніми цінностями; час переходу від залежності до самостійності. Це період конфлікту між підлітком, з одного боку, та батьками, однолітками, собою і власними почуттями – з другого. Основними причинами конфліктів є актуалізація проблеми незалежності дитини від дорослих і переконання підлітка у несправедливості дорослих щодо нього. Так починає формуватися ідентичність та аналіз своєї ролі в сім’ї, серед друзів та у школі. Встановлюється протиріччя між «я» і суспільством; невідповідність між тим, якими себе вважають підлітки, і тим, якими, на їх думку, хочуть бачити оточуючі, тому вони часто демонструють як серйозність, так і дитячість та схильні триматися на дистанції як від дітей (молодших від себе хоча б на рік), так і від дорослих, хоч прагнуть мати старших за себе друзів.
Моральне виховання підлітків є найгострішою проблемою, що випливає з розвитку і особливостей їх внутрішнього стану. Підлітки зустрічаються із різного роду поведінкою своїх однолітків, які поводяться абсолютно інакше ніж вони, а це призводить до внутрішнього конфлікту цінностей, а навіть до відкинення моралі, оскільки часто вона вважається саме тим, що стоїть на перешкоді їхнього зросту і незалежності. Подібне відбувається, коли учитель подає навчання, відірване від життя, а це розчаровує підлітка і спонукає шукати ідеалу. Як наслідок, система цінностей, яка формується, набирає негативних відтінків. Так, підлітки відкидають «старі» цінності і приймають «нові», сприймають світ вже своїми очима і будують власну систему цінностей.
Рекомендації для педагога
Педагогу необхідно створити атмосферу діалогу, відвертості, довіри, щирості, де б кожен почувався вільно, розкуто, не думаючи, що може поставити неправильне запитання. Під час проведення занять потрібно враховувати закономірності формування психостатевої культури особистості, яка відбувається за законом «три факторної єдності»:
-
базування на минулих знаннях і досвіді особи;
-
критичне і усвідомлене сприймання знань і досвіду сьогодення;
-
позитивна орієнтація на майбутнє.
Педагогічний вплив на виховання здійснюється через:
-
моральні знання;
-
моральне емоційне підкріплення;
-
моральні вчинки;
-
життєтворчі плани особистого життя.
Такий підхід допоможе особистості: усвідомити важливість і неповторність власного життя; відчути вдячність за особистий дар життя; виявити повагу до життя; побачити внутрішню, духовну красу кожної людини; прийняти особливість власного покликання як особи певної статі; відчути важливість і перевагу любові над споживацьким ставленням до життя; збудити відповідальність за власне майбутнє та майбутнє інших.
При розгляді різних тем у підлітків можуть виникати запитання, які вони не захочуть ставити при всіх, тому необхідно виготовити скриньку для запитань та часто нагадувати про неї та її анонімність.
На превеликий жаль, дорослі не завжди подають найкращий приклад життя у сім’ї, а частина підлітків може виховуватися у неповних або конфліктних сім’ях. Підлітки бачать все і часто можуть вважати, що інакше бути не може. Тому все сказане, що відрізнятиметься від цієї сформованої з дитинства норми, може сприйнятися як неможливе або надміру ідеалізоване. Дуже важливо саме наголосити та показати, що може бути по-іншому, що життя має сенс, а любов є довготривалою, що подружжя – це єдність одного чоловіка і жінки, а його існування – це щоденна праця та старання обох.
План зустрічі з батьками
-
Знайомство.
-
Презентація програми «Стань творцем свого життя» та основних матеріалів, які будуть використані на заняттях.
-
Мотивація до співпраці.
-
Отримання згоди батьків на участь їхніх дітей у програмі.
МОДУЛЬ «МІЙ СВІТ І Я»
Поділіться з Вашими друзьями: |