Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі
|
Методичні рекомендації щодо реалізації обласної науково – методичної проблеми
|
|
Шляхи та напрямки реалізації
науково-методичної проблеми
|
|
Методичний кабінет при управлінні освіти Херсонської міської ради
|
29.04.2013
|
|
Методичні рекомендації щодо реалізації обласної науково – методичної проблеми
«Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі»
Рецензенти :
Ільїна В.М. завідувач методичного кабінету при управлінні освіти;
Волкова Т.Г. заступник завідувача методичного кабінету при управлінні освіти.
Укладачі :
Заїка Л.М. методист з навчальних дисциплін та виховної роботи методичного кабінету при управлінні освіти;
Гуренок Г.М. практичний психолог методичного кабінету при управлінні освіти;
Сергєєва С. В. методист з навчальних дисциплін та виховної роботи методичного кабінету при управлінні освіти.
В збірці представлені методичні матеріали стосовно організації діяльності навчального закладу при реалізації навчально-методичної проблеми
ЗМІСТ
-
Соціалізація та виховання. Форми соціалізації.
-
Методичні рекомендації щодо організації діяльності учасників освітнього процесу під час реалізації науково-методичної проблеми.
-
Рекомендовані методичні заходи щодо реалізації проблеми.
-
Діяльність заступника директора з виховної роботи при опрацюванні методичної проблеми.
-
Теми для самоосвіти класних керівників.
-
Теми методичних заходів для педагогів - організаторів виховного процесу
-
Діяльність працівників соціально-психологічної служби при опрацюванні методичної проблеми
-
Тематика годин спілкування з учнями
Методичні рекомендації щодо організації діяльності учасників освітнього процесу під час реалізації науково-методичної проблеми
Методичні рекоменд:
-
Забезпечення ефективного обліку дітей дошкільного та шкільного віку з метою визначення особливостей соціалізації кожної дитини (виявлення дітей з родин трудових мігрантів, функціонально неспроможних родин, родин, що потрапили в складні життєві обставини, інші чинники порушення соціалізації дитини)
-
Налагодження дієвого контакту класних керівників з родинами учнів з метою визначення соціального замовлення на надання освітніх послуг, аналізу сприятливості сімейної ситуації, виявлення та оперативного реагування на порушення нормальних життєвих обставин.
-
Створення для кожної дитини відповідних освітніх умов, з урахуванням її ментального та фізичного статусу, можливостей та використанням різноманітних форм організації навчання дітей з особливими освітніми потребами.
-
Активізація взаємодії навчального закладу з міською ПМПК, використання консультативних послуг для організації адаптивного навчання учнів.
-
Здійснення аналізу освітнього середовища навчального закладу з метою виявлення актуальних можливостей та перешкод для забезпечення соціалізації учнів.
-
Вивчення та аналіз учнівського, батьківського та педагогічного контингенту закладу.
-
Проведення SWOT-аналізу діяльності навчального закладу з метою визначення стартових позицій соціального проектування.
-
Планування роботи школи відповідно до реалізації обласної проблеми.(актуальне та перспективне планування)
-
Приведення у відповідність до нормативних документів ставок психолога та соціального педагога, кабінети соціально-психологічної служби навчального закладу.
-
Активізація роботи психолого-педагогічних консиліумів як основної форми реалізації особистісно-орієнтованої освіти.
-
Використання варіативної частини для проведення факультативів, курсів за вибором, що забезпечують набуття учнями життєвих навичок - з психології, підготовки молоді до сімейного життя, тощо.
-
Активізація роботи з учнями, що мають ознаки обдарованості, використовуючи 7 етапну програму пошуку та підтримки обдарованих дітей.
-
Планування та проведення просвітницької роботу з батьками в межах батьківського лекторію, клубу, всеобучу, тренінгового центру із залученням сумісних спеціалістів - медиків, юристів, Центру соціальних служб для дітей та молоді, тощо.
-
Активізація роботи з учнями, що мають ознаки дезадаптованості, в межах шкільної ради профілактики, основним завданням якої є саме превентивна діяльність, а не робота з правопорушниками.
-
Дезадаптація учнів – це основний показник порушення соціалізації, що потребує розробки адекватної системи супроводження та моніторингу працівниками соціально-психологічної служби.
-
Врахування соціалізуючого компоненту змісту освіти при вивченні навчальних дисциплін. Розробка та впровадження методичних рекомендацій щодо виховного аспекту навчального матеріалу.
-
Забезпечення створення сприятливого психоемоційного клімату в класних колективах.
-
Аналіз причин зміни контингенту учнів з метою визначення слабких сторін організації діяльності навчального закладу.
-
Облік та відстеження проходження адаптації новоприбулих учнів з метою профілактики дезадаптації.
-
Впровадження профільності навчання старшокласників на основі аналізу запитів, психологічної діагностики, обґрунтування вибору.
-
Дієвий моніторинг організації змістовного дозвілля учнів.
Педагогічні ради:
-
Виховний аспект змісту освіти
Рекомендовані методичні заходи щодо реалізації проблеми:
Створення соціалізую чого освітнього середовища навчального заходу
Психолого-педагогічні семінари:
-
Соціалізація особистості учня в освітньому середовищі
-
Створення сприятливого освітнього середовища в класному колективі
Практичні семінари, практикуми, тренінги:
-
Система роботи школи з батьками
-
Соціальне проектування в навчальному закладі
МО класних керівників:
-
Планування виховної роботи на основі психологічної та педагогічної діагностики
-
Особлива дитина в класному колективі (виховання дитини з особливими освітніми потребами)
МО учителів-предметників:
-
Виховний аспект змісту освіти на уроках….
-
Система роботи з обдарованими учнями
Психолого-педагогічні консиліуми:
-
Аналіз та проектування освітнього процесу в перших класах з урахуванням результатів скринінгу готовності учнів до школи
-
Аналіз успішності процесу адаптації першокласників до школи
-
Аналіз та проектування освітнього процесу за результатами проходження адаптаційного процесу в учнів 5-х класів
-
Аналіз та проектування освітнього процесу за результатами адаптації десятикласників
-
Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учнів «групи ризику», проектування виховного впливу.
-
Вивчення індивідуально-психологічних особливостей учнів з ознаками обдарованості, визначення індивідуальних освітніх траєкторій та особливостей супроводження.
-
Визначення профільності навчання старшокласників на основі вивчення запитів батьків та учнів, результатів психодіагностичних досліджень.
Питання для обговорення на нарадах при директорі:
-
Адаптація новоприбулих учнів
-
Робота Ради профілактики
-
Результати соціологічних досліджень, проведених в закладі
Особливі категорії учнів, що потребують посиленої уваги
Діяльність заступника директора з виховної роботи при опрацюванні методичної проблеми
-
-
Здійснює аналіз наявних ресурсів (позашкільні заклади, спортивні майданчики, спортивні школи, громадські організації, кінотеатри, бібліотеки, музеї, лікарні тощо, які знаходяться поруч з навчальним закладом), визначає напрями введення інноваційних змін;
-
обговорює питання участі навчального закладу в дослідженні науково-методичної обласної проблеми (додаються) на засіданнях органів самоврядування;
-
організує роботу творчої групи організаторів виховного процесу та інших спеціалістів за темою дослідження з проблеми;
-
активізує роботу Ради навчального закладу, Опікунської ради, органів учнівського самоврядування;
-
вивчає особливості та потенційні можливості виробничих, наукових, інформаційних установ, закладів соціокультурної сфери, сім’ї щодо створення належних соціально-педагогічних умов соціалізації особистості;
-
налагоджує діяльність шкільних профілактичних рад;
-
організує базу гурткової, секційної, клубної роботи в навчальному закладі;
-
залучає дітей, організаторів виховного процесу до проведення вхідної діагностики за методиками, визначеними міським методичним кабінетом (додаються), узагальнює її результати на рівні закладу, забезпечує зберігання діагностичних матеріалів до завершення реалізації науково-методичної проблеми;
-
забезпечує участь педагогічних працівників у міських і обласних методичних заходах та тематикою дослідження;
-
проводить для організаторів виховного процесу методичні заходи з метою оволодіння технологіями, методиками, спрямованими на забезпечення соціалізації особистості;
-
здійснює аналіз експериментальної діяльності в школі на предмет впливу її результатів на рівень соціалізації дітей та школярів
Теми для самоосвіти класних керівників
«Впровадження інноваційних технологій виховання, оптимальних форм і методів організації виховної роботи з учнями»;
-
«Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я»;
-
«Формування в учнів культури поведінки та спілкування, навчання їх способів розв'язання конфліктів»;
-
«Психолого-педагогічні проблеми морального розвитку учнів»;
-
«Соціально-педагогічні проблеми гуманізації виховання учнів у сучасних умовах»;
-
«Міжособистісні стосунки між учасниками навчально-виховного процесу»;
-
«Підготовка старшокласників до сімейного життя»;
-
«Формування соціального досвіду учнів у процесі правового та морального виховання»;
-
«Система роботи класного керівника у сучасній школі»;
-
«Робота вчителя щодо виховання учнів на загальнолюдських цінностях»;
-
«Розвиток особистості: досвід, проблеми, пошуки»;
-
«Методики вивчення особистості вихованця з метою сприяння її саморозвитку й самовихованню»;
-
«Виховання свідомого ставлення до свого здоров'я як найвищої соціальної цінності»;
-
«Актуальні проблеми розвитку та модернізації виховної системи в школі»;
-
«Формування навичок самоврядування, соціальної активності у процесі практичної громадської діяльності школярів»;
-
«Гуманізація виховного процесу як засіб запобігання правопорушень серед школярів»;
-
«Психолого-педагогічні проблеми морального розвитку учнів»;
-
«Виховання духовної культури особистості та створення умов для вільного формування в учнів власної світоглядної позиції»;
-
«Формування господарської відповідальності, підприємливості та ініціативи, підготовка школярів до життя в ринкових умовах»;
-
«Створення умов для вільного розвитку особистості школяра шляхом залучення його до різноманітних видів творчості»;
-
«Організація виховного процесу на основі вивчення й розвитку індивідуальних здібностей учнів»;
-
«Формування правової культури учнів»;
-
«Гуманізація психолого-педагогічного впливу в умовах соціалізації особистості дитини»;
-
«Особистісно - орієнтований підхід у виховному процесі»;
-
«Використання новітніх технологій у виховній роботі класу»;
-
«Безпечність інформаційного середовища»;
-
«Творче впровадження в практику роботи досягнень психолого-педагогічної науки, педагогічного досвіду»;
-
«Діагностика — психолого-педагогічний ключ до розуміння особистості учня»;
-
«Педагогіка співпраці і проблеми демократизації шкільного життя»;
-
«Рівень готовності батьків до створення умов соціалізації дитини»;
-
«Взаємодія школи, сім’ї, місцевої громади у вихованні особистості учня»;
-
«Забезпечення умов для самореалізації особистості учня щодо вибору професії відповідно до її здібностей та інтересів»;
-
«Гармонізація родинного та шкільного виховання»;
-
«Робота класного керівника щодо виховання учнів на загальнолюдських цінностях»;
-
«Створення педагогічних умов для розвитку особистості»;
-
«Національне та громадянське виховання»;
-
«Виховна робота в школі: актуальні проблеми розвитку».
Теми методичних заходів для педагогів-організаторів виховного процесу
«Соціалізація підростаючого покоління як соціально-педагогічна проблема»;
-
«Взаємозв’язок виховання та соціалізації особистості учня в сучасному закладі освіти»;
-
«Основні етапи і фактори соціалізації особистості»;
-
«Сутність та особливості сучасного освітнього простору, спрямованого на успішну соціалізацію дитини в шкільні роки»;
-
«Забезпечення соціально-педагогічних умов формування у школярів відповідного рівня дорослості»;
-
«Діяльність педагогічного колективу над системою створення умов для творчої самореалізації дитини в позаурочний час та залучення її до форм змістовного дозвілля»;
-
«Досвід взаємодії особистості учня з соціумом та його суспільне значення»;
-
«Інноваційні підходи до процесу соціалізації дитини та учнівської молоді з огляду на проблеми»;
-
«Подолання негативних явищ в освітньому просторі й пошук більш ефективних шляхів, форм і методів соціалізації особистості»;
-
«Професійна підготовка педагогічних працівників до здійснення процесу соціалізації учнів в нових соціально-педагогічних умовах»;
-
«Інноваційні засоби соціалізації особистості в сфері загальноосвітньої освіти»;
-
«Ефективність формування соціальних компетентностей, необхідних для входження в соціум»;
-
«Форми і методи підготовки педагогічного працівника до здійснення соціалізації особистості в системі післядипломного навчання»;
-
«Методи і напрями дослідження відносно сфер соціалізації особистості»;
-
«Процес входження учня у соціальне середовище та його пристосування до культурних, психологічних і соціологічних факторів»;
-
«Формування готовності учня до взаємодії із соціумом»;
-
«Вибір педагогічним колективом підходів до процесу соціалізації особистості»;
-
«Самоосвіта педагогічних працівників у між курсовий період з метою оволодіння технологій, методик, спрямованих на здійснення соціалізації особистості»;
-
«Здійснення освітнього моніторингу за темою науково-методичного дослідження».
Діяльність працівників
соціально-психологічної служби
при опрацюванні методичної проблеми
Визначення соціально-педагогічних потреб учнів та соціально-виховного середовища навчального закладу
Мета: забезпечення умов для всебічного розвитку учнів, визначення конкретних видів послуг чи допомоги в процесі організації соціально-педагогічного супроводу суб'єктів навчально-виховного процесу.
Завдання:
-
оптимізація умов розвитку соціальної компетентності учнів;
-
сприяння взаємодії з різними соціальними інституціями (державними, громадськими, комерційними тощо) для оптимізації процесу соціалізації дітей і підлітків;
-
попередження впливу негативних факторів соціального середовища;
-
організація соціально-педагогічного патронажу учнів соціально вразливих категорій;
-
формування соціальної компетентності;
-
організація соціально-правового захисту процесу соціалізації, формування валеологічної культури учасників навчально-виховного процесу.
Основні аспекти життя, що діагностуються:
-
структура сім'ї (найближчого оточення);
-
основні події (позитивні й негативні) в історії сім'ї;
-
біопсихосоціальні чинники розвитку;
-
визначення рівня сформованості життєвих навичок, соціальної компетентності, адаптаційного потенціалу учнів;
-
особливості навчання та освітнього середовища;
-
проблеми, пов'язані зі станом здоров'я;
-
інтенсивність соціальних контактів, взаємодії з різними соціальними інституціями;
-
ресурси соціально-виховного середовища.
Етапи:
-
Загальна всебічна діагностика (або діагностика проблемної ситуації)
-
Створення соціальної історії дитини
-
Розробка рекомендацій щодо індивідуального плану розвитку дитини, стратегії оптимізації її соціально-виховного середовища
Особливості соціально-виховного середовища, які впливають на особистісний і соціальний розвиток учнів:
-
Біопсихосоціальні особливості учнів;
-
Соціально-психологічні особливості сімей: освітній рівень батьків; забезпеченість умов для гармонійного розвитку дитини; педагогічно-психологічна компетентність батьків і відношення до взаємодії зі школою;
-
Особливості соціальної поведінки учнів (наявність гармонічних стосунків з дорослими та однолітками, тенденції до лідерства/відторгнення, неадекватної або агресивної поведінки).
-
Особливості позанавчальної діяльності учнів.
-
Стан здоров'я.
-
Приналежність до категорії соціально вразливих:
-
Учні, які мають інвалідність;
-
Чорнобильці;
-
Сироти і позбавлені батьківського піклування;
-
Напівсироти;
-
З неповних сімей;
-
З багатодітних сімей;
-
Батьки мають стійкі розлади здоров'я.
-
Особливості взаємодії в системі спілкування учень-вчитель, ефективності педагогічних комунікацій, «індексу групової згуртованості», наявності певних проблемних зон та можливих шляхів і засобів їх подолання.
-
Особливості професійного та особистісного самовизначення.
Результати
визначення соціально-педагогічних потреб учнів та соціально-виховного середовища є базою налагодження взаємодії з усіма суб'єктами соціально-виховного простору (батьками, педагогами, соціальними інституціями - партнерами) в умовах інноваційної моделі школи).
Умови реалізації:
-
Професійна взаємодія з фахівцями різних соціальних інституцій.
-
Гармонізація міжособистісної взаємодії педколективу в процесі спільної діяльності,
-
Здійснення освітніх, оздоровчих, соціально - психологічних, профорієнтаційних тощо програм, спрямованих на соціалізацію учнів, набуття ними соціальної компетентності, готовності до інтеграції в різні сфери життєдіяльності суспільства.
Виявлення потреб дитини та її соціально-виховного середовища засновано на розумінні людини та її потреб у контексті її соціальних зв'язків і життя у громаді
Тематика годин спілкування
Тематика годин спілкування планується за допомогою Програми МОН «Основні орієнтири виховання для учнів 1-11 класів». Крім того рекомендуємо години спілкування пов’язані з новою науково-методичною проблемою області та міста:
-
«Я – успішний учень, у дорослому житті – успішний працівник»;
-
«Я – система громадянських компетентностей, у дорослому житті – свідомий громадянин»;
-
«Я – система ціннісних ставлень, у дорослому житті – успішний сім’янин»;
-
«Причини народження фізично ослаблених, з психофізичними вадами розвитку дітей»;
-
«Несвідомий професійний вибір, трудова незайнятість: причини, шляхи подолання»;
-
з метою громадянського виховання 17 годин спілкування за посібником для 1-8 класів «Херсон – мій рідний дім»;
-
7 годин спілкування у кожному класі для учнів 9-11 класів за програмою «Підготовка старшокласників до сімейного життя».
|