376.1(075.8) 74.35я73 164
Рекомендовано до друку ухва тою вченої ради Кам'янець Подільського національного університету імені Івана Опенка, протокол № 5 від 6 05 2010 р
Рецензенти:
В. М. Синьов — дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор,
І. В. Дмітрієва — доктор педагогічних наук, доцент, А. І. Шинкарюк - доктор психологічних наук, професор
Миронова СП.
Основи корекційної педагогіки навчальний посібник С П Миронова, О В Гаврилов, М П Матвеева , за заг ред С П Миронової — Кам'янець-Подільський Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Опенка, 2010 - 264 с
ISBN 978 663-063-5
У навчальному посібнику подано загальні знання про корекщину педагогіку як науку, дітей із порушеннями психофізичного розвитку як суб'єкт корекційної освіти, загальну характеристику сучасної системи освггньо-корекщйних послуг, зміст і процедуру відбору дітей у спеціальні заклади, методичні рекомендації щодо індивідуального навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку та особливостей індивідуального підходу до них в умовах загальноосвітніх шкіл
Навчальний посібник може бути використаний як студентами при вивченні основ корекційної педагогіки, так і вчителями психологами v процесі психолого-педагогічного супроводу дітей з вадами психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх закладів
Матеріал посібника орієнтує психолого-педагопчний персонал загальноосвітніх закіадш на тісну співпрацю з фахівцями-дефектологами
УДК 376 1(075 8) ББК 74 35я73
978-663-063-5
© С. П. Миронова, О. В. Гаврилов, М. П. Матвеева, 2010
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА 6
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ
КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ» 9
Модуль І. ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ
ТА СПЕЦІАЛЬНОЇ ПСИХОЛОПЇ 13
Теча 1 1 ДІТИ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО
РОЗВИТКУ ЯК СУБ'ЄКТ КОРЕКЦІЙНОЇ ОСВІТИ 13
-
Сутність та класифікація порушень психофізичного розвитку 14
-
Причини порушень психофізичного розвитку 19
-
Особливості процесу аномального розвитку 21
Тема 1 2 КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА ЯК НАУКА 23
-
Предмет, завдання та понятшно-категоріальний апарат
корекщйноі педагогіки 24
-
Галузі корекцшноі педагогіки 27
-
Перспективи розвитку корекцшноі педагогіки в Україні 29
Тема 1 З ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОЇ СИСТЕМИ
ОСВІТНЬО-КОРЕКЦІЙНИХ ПОСЛУГ ЗО
-
Диференціація системи закладів для дітей, що потребують
корекції психофізичного розвитку 31
-
Можливості інтегрованої та інклюзивної освіти дітей,
що потребують корекції психофізичного розвитку 34
-
Індивідуальне навчання дітей з порушеннями психофізичного
розвитку як форма організації корекцшно-педагопчного процесу 40
-
Корекщйна спрямованість як основний принцип організації
навчання дітей з вадами психофізичного розвитку 50
Тема 1 4 ВІДБІР ДІТЕЙ У СПЕЦІАЛЬНІ ЗАКЛАДИ 53
-
Принципи відбору дітей у спеціальні заклади 54
-
Організація роботи психолого медико-педагогічних консультацій 55
-
Участь педагогів загальноосвітніх закладів у розв'язанні
проблеми відбору дітей 57
Модуль II. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА
ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО
РОЗВИТКУ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ
З НИМИ В УМОВАХ КОРЕКЦІЙНОЇ
ТА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ 60
Тема 2 1 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
60
1 Психо того педагогічна характеристика дітей з порушеннями мовпення
61
-
Навчання і виховання дітей з порушеннями мовлення 65
-
Особливості роботи вчителя з дітьми, що потребують
логопедичної допомоги, в умовах загальноосвітніх закладів 69
Теча 2 2 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ
ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ
ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ 72
-
Сутність, етіологія та класифікація затримки психічного
розвитку 73
-
Психолого-педагопчна характеристика дітей із затримкою
психічного розвитку 78
-
Навчання і виховання дітей із ЗПР у школах та класах
інтенсивної педагогічної корекції 81
-
Корекційш прийоми реалізації індивідуального підходу до дітей із
затримкою психічного розвитку в умовах інтегрованого навчання 82
Тема 2 З ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ ТА
ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ
ОПОРНО-РУХОВОЇ СИСТЕМИ. 84
-
Сутність, етіологія та патогенез порушень опорно-рухової системи 85
-
Психолого-педагопчна характеристика дітей з порушеннями
опорно-рухової системи 91
-
Навчання і виховання дітей з порушеннями опорно-рухової
системи у спеціальних закладах 96
-
Корекційш прийоми реалізації індивідуального підходу до дітей
з порушеннями опорно-рухового апарату в умовах інтегрованого
навчання 97
Тема 2.4 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ
ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ
СЛУХОВОЇ ФУНКЦІЇ 99
-
Роль слуху в розвитку людини 100
-
Причини виникнення та класифікація порушень слухової
функції 102
-
Навчання і виховання дітей з порушеннями слухової функції
у спеціальних закладах 110
4 Організація допомоги учням з порушеннями слуху в умовах
загальноосвітньої школи 113
Тема 2 5. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ
ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ
ЗОРОВОЇ ФУНКЦІЇ 116
-
Порушення зору як психолого-педагопчна проблема 117
-
Класифікація порушень зорової функції та причини їхнього
виникнення 120
-
Навчання і виховання дітей з порушеннями зорової функції
у спеціальних закладах 126
4 Організація допомоги учням з порушеннями зору в умовах
загальноосвітньої школи 127
Теча 2 b ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ
ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ
ІНТЕЛЕКТУ 130
-
Психоіого педаїопчна характеристика дітей з порушеннями
інтелекту 131
-
Навчання і виховання дітей з порушеннями інтелекту
у спеціальних закладах 139
3 Індивідуальний підхід до дітей з порушеннями інтелекту
в умовах індивідуального навчання 144
Тема 2 7 ПСИХОЛОГО ПЕДАГОГІЧНА ДОПОМОГА ДІТЯМ
З ПОРУШЕННЯМИ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ
СФЕРИ . . 145
-
Психолого-педагогічна характеристика дітей з порушеннями
емоцшно-вольовоі сфери 146
-
Організація корекційної роботи з дітьми, що мають порушення
емоційно вольової сфери 162
Модуль III. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОПЧНА КОРЕКЦІЯ
ВІДХИЛЕНЬ У ПОВЕДІНЦІ ДІТЕЙ 180
-
Поняття про девіантну поведінку 182
-
Соціально-психологічна характеристика видів девіантноі
поведінки 185
2 1 Характеристика делшквентної поведінки 185
2 2 Характеристика адиктивної (залежної) поведінки 190
2 3 Характеристика суїцидної поведінки 197
3 Біологічні, соціальні та психологічні детермінанти відхилень
у поведінці 201
-
Психологічна характеристика важковиховуваності як основи
формування девіацій 211
-
Психолого-педагогічна корекція девіантноі поведінки школярів
у навчально-виховному процесі 219
5 1 Превенція девіантноі поведінки 220
5 2 Психолого-педагогічна інтервенція девіантноі поведінки 229
БІБЛІОГРАФІЧНИЙ СПИСОК 242
ОСНОВНА ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА 242
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА 245
ДОДАТКИ 249
Додаток і Типологія вад психофізичного розвитку за
Н Я Семаго, М М Семаго 249
Додаток 2 Опитувальник ПЕРЕВАГИ ТА ТРУДНОЩІ 250
ПРЕДМЕТНИЙ ПОКАЖЧИК 261
ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК 263
ПЕРЕДМОВА
На сучасному етапі відкрилися нові перспективи у системі корекційної освіти, пов'язані з переосмисленням ставлення до організації навчання і виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку. Влада, педагогіка, пересічні громадяни прагнуть наблизитись до розуміння труднощів, з якими зустрічаються ці особи; активно дискутують з приводу переваг спеціальної чи інтегрованої освіти; намагаються створити певні умови для їхнього життя (пандуси, сурдопереклад тощо); впроваджують зарубіжний досвід. Практика європейських країн, США, Канади свідчить, що діти з особливостями психофізичного розвитку можуть одержувати освіту не лише у спеціальних, відокремлених від загальної освіти закладах, а й у загальноосвітніх школах за моделлю інтегрованої чи інклюзивної освіти, яка передбачає надання якісних освітніх послуг дітям незалежно від рівня їхнього розвитку.
Запровадження сучасних моделей організації навчання, виховання і реабілітації дітей з особливостями психофізичного розвитку потребує не лише спеціальної організації матеріального середовища, а й підготовки психолого-педагогічного персоналу загальноосвітніх закладів, оскільки ефективність інтегрованого та інклюзивного навчання залежить від правильного психолого-педагогічного супроводу цих дітей, який забезпечують як вчителі-дефектологи, так і педагоги та психологи загальноосвітніх закладів.
З часів зародження теорію навчання і виховання дітей з вадами психофізичного розвитку називали дефектологією. В останні роки внаслідок активізації міжнародних зв'язків, гуманізації освіти все частіше використовуються терміни «корекційна педагогіка», «спеціальна педагогіка», «спеціальна психологія». Розв'язання проблем корекційної педагогіки можливе на разі у тісному взаємозв'язку із загальною педагогікою та психологією. Зокрема, такими проблемами є раннє виявлення та діагностика відхилень у розвитку дітей, правильне тлумачення труднощів у навчанні, адекватна психолого-педагогічна допомога.
Наказом МОН України за Х° 691 від 02 12.2005 р «Про створення умов щодо забезпечення права на освіту осіб з інва-
6
Передмова
л ідністю» передбачено включення у навчальні плани дисципліни «Основи корекційної педагогіки» у вищих навчальних закладах III-IV рівня акредитації, які готують фахівців за напрямом «Педагогічна освіта». Окрім того, навчальними планами спеціалізацій «Початкова освіта», «Дошкільна освіта», «Практична психологія» передбачено навчальну дисципліну «Основи дефектології», зміст якої по суті є тотожним. На забезпечення цих дисциплін і спрямовано цей навчальний посібник. Його метою с ознайомлення майбутніх педагогів і психологів із корекційною педагогікою як наукою; дітьми із порушеннями психофізичного розвитку як суб'єктом корекційної освіти; загальною характеристикою сучасної системи освітньо-корекційних послуг; із змістом і процедурою відбору дітей у спеціальні заклади, прийомами психолого-педагогічної допомоги дітям, що потребують корекції психофізичного розвитку.
Навчальний посібник відповідає навчальній програмі дисципліни «Основи корекційної педагогіки», укладеній доктором педагогічних наук, професором, дійсним членом НАПН України В. М. Синьовим (Київ, 2006 p.).
У навчальному посібнику розкрито питання корекційної освіти дітей з різними порушеннями у психофізичному розвитку, психолого-педагогічної допомоги дітям з вадами емоційно-вольової сфери. Окремий розділ присвячено психолого-педа-гогічній корекції відхилень у поведінці дітей.
У посібнику подано розроблені авторами методичні рекомендації щодо індивідуального навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку як форми організації корекційно-педа-гогічного процесу та особливостей індивідуального підходу до дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інтегрованої та інклюзивної освіти. До кожної теми подаються запитання для контролю знань студентів.
Методологічною основою посібника стали наукові дослідження багатьох відомих вчених, зокрема, таких як: В. І. Бондар Л. С Виготський, С. Д. Забрамна, І. Г. Єременко, Н. М. Назарова, М. С. Певзнер, Б. П. Пузанов, В. М. Синьов, Н. М. Стадненко, Л. М. Шипіцина та ін. Навчальний посібник є результатом опрацювання великої кількості літературних джерел, наведених у списку використаної та рекомендованої літератури, та власного досвіду авторів. Сподіваємось, що саме таке поєднання теоретичного та практичного матеріалу сприятиме не лише засвоєнню теоретичних основ корекційної педагогіки, а й формуванню певних практичних вмінь.
Навчальний посібник може бугп використаний не лише гг\ дентамп при вивченні основ корекційноі педагогіки, а іі вчителями, психологами у процесі психолого-педагопчного сунроводч дітей з вадами психофізичного розвитку в умовах загальноосвітніх закладів.
Наголосимо, що матеріал цього посібника забезпечує лише основами корекційноі педагогіки, орієнтує исихолого-педаго гічний персонал загальноосвітніх закладів на тісну співпрацю з фахівцями-дефектологами.
Навчальний посібник підготовлено колективом авторів, кожен з яких є досвідченим викладачем ВНЗ та практичним дослідником у певній галузі корекційноі педагогіки та спеціальної психології.
Автори: С. П. Миронова: передмова; модуль І; 2.1, 2 3 3; 2.4.4, 2.5.4, 2.6; О. В. Гаврилов- 2.2; 2.3; 2 4; 2.5 1, 2.5 2, 2 5 3; М. П. Матвеева: 2.7; модуль III.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ
«ОСНОВИ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ»
Структурно-логічна схема навчальної дисципліни
Роль і значення навчальної дисципліни у підготовці фахівців. Курс «Основи корекційної педагогіки» є однією з наукових дисциплін, які впливають на компетентність майбутнього педагога і психолога. Він має сформувати адекватне ставлення майбутніх спеціалістів до осіб з вадами психофізичного розвитку; забезпечити їхню готовність професійно здійснювати правильний психолого-педагогічний супровід дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку, з метою їх інтеграції в сучасну систему соціальних стосунків. Зміст та структура курсу базуються на анатомо-фізіологічних дисциплінах, загальній та віковій психології, реалізують зв'язки з дисциплінами загального педагогічного циклу.
Мета курсу - ознайомити студентів із підходами держави і суспільства до організації освіти дітей, які мають суттєві недоліки психофізичного розвитку, основними поняттями корекційної педагогіки і спеціальної психології, особливостями і закономірностями розвитку різних категорій осіб з психофізичними вадами, комплексним діагностичним обстеженням дітей та комплектуванням освітніх установ для них, а також диференційованими та індивідуальними механізмами і прийомами корекційного навчання і виховання кожної із категорій дітей.
Основні завдання дисципліни:
-
сформувати позитивне професійне та загальнолюдське став
лення до осіб з вадами психофізичного розвитку; готовність
фахово здійснювати моніторинг їхнього розвитку, своєчасно
виявляти відхилення та здійснювати правильний психолого-
педагогічний супровід дітей, що потребують корекції психо
фізичного розвитку;
-
висвітлити науково-теоретичні основи побудови процесу на
вчання, виховання та корекції порушень дітей з психофізич
ними вадами в Україні;
Навчальна програма дисципліни «Основи корекцшноі педагогіки '<
-
с формувати у студентів навички та вміння творчо застосову
вати професійні знання на практиці;
-
організувати самостійну роботу студентів щодо закріплення
та розширення наукових знань з дисципліни за підручника
ми, навчальними і методичними посібниками, періодичними
виданнями з фаху, іншими літературними джерелами.
Результати навчання
Студенти мають знати:
-
загальні основи дисципліни, зокрема: предмет і завдання ко-
рекційної педагогіки і спеціальної психології; види порушень
психофізичного розвитку та їх причини; комплексна диферен
ціальна діагностика відхилень у психофізичному розвитку;
освітні установи для осіб з вадами психофізичного розвитку
та їх комплектування
-
психолого-педагогічна характеристику дітей з різними пору
шеннями психофізичного розвитку та особливості роботи з
ними в умовах корекційної та інклюзивної освіти;
-
зміст і форми роботи з родинами, які виховують дітей з вада
ми психофізичного розвитку.
Студенти мають вміти:
-
здійснювати моніторинг розвитку дітей, що мають труднощі
у навчанні, та адекватно оцінювати причини, які ці труднощі
спричиняють;
-
своєчасно виявляти відхилення у розвитку учнів та здійсню
вати правильний психолого-педагогічний супровід дітей, що
потребують корекції психофізичного розвитку;
-
здійснювати індивідуальний та диференційований підхід до
учнів з вадами психофізичного розвитку в умовах інтегрова
ної та інклюзивної освіти;
-
формувати готовність здорових учнів до позитивної спільної
взаємодії з однолітками, що потребують корекції психофізич
ного розвитку;
-
проводити роботу з батьками щодо надання їм правильної
інформації про осіб з порушеннями психофізичного роз
витку.
Методи викладання дисципліни. Вивчення курсу грунтується па засадах особистісно-орієнтованого навчання, побудові суб'ект-суб'єктних стосунків із студентами. Використовуються: традиційна та активна лекція, пояснення, бесіда, дискусії, мо-
10
Навчальна програма дисципліни «Основи корекційноі педагогіки»
д елювання, ділові ігри, розв'язання педагогічних ситуацій, програмовані та практичні завдання, проведення занять у спеціальних закладах, перегляд відеозаписів.
Методи оцінювання: поточне усне та письмове опитування, тестування; написання рефератів, індивідуальні практичні завдання; підсумковий тестовий контроль.
Форми підсумкового контролю: залік, екзамен.
Тематичний план
(відповідно до навчальної програми дисципліни
■«Основи корекційної педагогіки >, автор — доктор
педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН
України В. М. Синьов. — К., 2006)
№
з/п
|
Назви модулів і тем
|
Кількість годин
|
Всього
|
Сам. роб.
|
Аудиторні заняття
|
Лекц.
|
Сем.
|
Практ. і лаб.
|
Інд. роб.
|
1.
|
Модуль і. Загальні питання корекційної педагогіки та спеціальної психології
|
36
|
16
|
|
|
|
|
1.1.
|
Предмет і завдання корекційної педагогіки та спеціальної психології. Особи з вадами психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання
|
|
|
2
|
|
|
2
|
1.2.
|
Види порушень психофізичного розвитку та їх причини (загальна характеристика). Загальні та специфічні закономірності розвитку, навчання і виховання дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку
|
|
|
2
|
2
|
|
2
|
1.3.
|
Комплексна диференціальна діагностика відхилень у психофізичному розвитку. Освітні установи для осіб з вадами психофізичного розвитку та їх комплектування. Психолого-педагогічний моніторинг розвитку дитини
|
|
|
2
|
|
4
|
4
|
|
Всього по модулю 1
|
36
|
16
|
6
|
2
|
4
|
8
|
11
Навчальна програма дисципліни «Основи корекціиног педагогіки >
2
|
Модуль 2. Психолого-педа-гогічна характеристика дітей з різними вадами психофізичного розвитку та особливості роботи з ними в умовах інклюзивного навчання (Диференціальна корекційна педагогіка)
|
36
|
16
|
|
|
|
|
2 1
|
Особливості розвитку, навчай ня та виховання особистості при глибоких порушеннях слуху (питання сурдопедагогіки)
|
|
|
2
|
|
|
|
2 2
|
Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при глибоких порушеннях зору (питання тифлопедаго-пки)
|
|
|
2
|
|
2
|
2
|
2 3
|
Особливості розвитку, навчан ня та виховання особистості при порушеннях інтелекту, затримках психічного розвитку, відхиленнях емоційно-вольової сфери та соціальної поведінки (питання корекцшноі психопе-дагопки)
|
|
|
4
|
|
2
|
2
|
24
|
Особливості розвитку, навчання та виховання особистості при тяжких порушеннях мовлення (питання логопеда-гопки)
|
|
|
1
|
|
|
|
25
|
Особливості розвитку, навчання та виховання особис гості при порушеннях рухової сфери (питання ортопедагопки)
|
|
|
1
|
|
|
2
|
3
|
Всього по модулю 2
|
36
|
16
|
10
|
-
|
4
|
6
|
4
|
Разом по дисципліні
|
72
|
32
|
16
|
2
|
8
|
14
|
12
Модуль I
ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ
КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ
ТА СПЕЦІАЛЬНОЇ
ПСИХОЛОГІЇ
Поділіться з Вашими друзьями: |