Міністерство освіти і науки України
Полтавський державний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
Психолого-педагогічний факультет
Кафедра психології
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ДО НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
З КУРСУ «ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ,
ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ»
Для студентів психолого-педагогічного факультету
(заочне відділення)
Розробник: канд. псих. наук, ст. викл. Гончарова Н.О.
Полтава - 2008
Підготовка контрольної роботи – важлива форма самостійної навчальної та наукової роботи студентів, мета якої:
-
поглиблення психологічних знань з вивченої дисципліни;
-
навчання застосуванню цих знань для вирішення прикладних завдань;
-
формування умінь і навичок консультативної взаємодії;
-
отримання умінь і навичок практичної консультативної роботи.
Методичні рекомендації допоможуть студентові обрати тему, необхідну літературу та скористатися вимогами для виконання контрольної роботи.
Основні вимоги до виконання контрольних робіт:
-
правильне визначення теми та розділу з якого вона обрана;
-
обов’язкове складання плану та дотримання його під час написання роботи;
-
складання списку використаних джерел з правильним вказуванням прізвища автора (авторів), назви роботи та дати видання;
-
вибір теми обмежується тематикою, включеною в дані методичні рекомендації (в інших випадках необхідно отримати консультацію у викладача);
-
об’єм контрольної роботи складає 10-15 сторінок друкованого тексту.
Рекомендовано два розділи, з яких студент може обрати тему контрольної роботи:
І. Реферування наукової літератури.
ІІ. Читання лекцій з психологічних проблем.
І. РЕФЕРУВАННЯ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ
До цього розділу включені важливі питання курсу «Основи психологічного консультування, профілактика та корекція». Студент повинен не просто представити конспект літературного джерела, а опанувати способи відбору, групування та узагальнення інформації, навчитись знаходити дискусійні питання та підходи до окремих проблем, визначити ступінь достовірності інформації, яка міститься в літературі, її обґрунтованість.
ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО НАПИСАННЯ РОБОТИ:
-
Обґрунтування актуальності дослідження.
-
Формулювання мети та завдань дослідження.
-
Визначити методи дослідження та коротко викласти матеріал роботи.
-
Відібрати існуючу інформацію, необхідну для висвітлення досліджуваної проблеми (якщо для реферату береться декілька джерел з однієї теми, необхідно дати порівняльний аналіз проблеми).
-
Аналіз проблеми повинен носити критичний характер, необхідно показати своє ставлення до проблеми.
-
Грамотна побудова наукового реферативного тексту.
ТЕМАТИКА РЕФЕРАТІВ:
-
Історія розвитку та становлення консультативної практики.
-
Різноманітність підходів до проблеми визначення цілей та завдань психологічного консультування.
-
Консультативна модель психологічної допомоги та її особливості.
-
Принципи психологічного консультування.
-
Проблеми комплексного аналізу проблем клієнта.
-
Психологічні особливості консультативної бесіди.
-
Вимоги до психолога-консультанта та його діяльності.
-
Професійні аспекти організації процесу консультативної взаємодії.
-
Підготовка та проведення психологічного консультування, його етапи та процедури.
-
Психологічна характеристика комплексу психолого-педагогічних проблем дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
-
Психологічна характеристика комплексу психолого-педагогічних проблем в підлітковому та юнацькому віці.
-
Проблема психологічної освіти населення.
ІІ. ЧИТАННЯ ЛЕКЦІЙ З ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ
В даному розділі представлена тематика лекцій, в яких має бути вирішене конкретне завдання, пов’язане з досліджуваною проблемою. Студент повинен не просто опанувати способи відбору, групування та узагальнення інформації, а навчитись знаходити невирішені проблеми досліджуваної теми.
ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО НАПИСАННЯ РОБОТИ:
-
В теоретичній частині необхідно в доступній формі розкрити ту чи іншу психологічну проблему (для цього необхідно підібрати та опрацювати літературу до обраної теми).
-
Теорія має бути розкрита на конкретних фактах (можливо і з особистого досвіду).
-
Можливе використання невеликих експериментів, коротких анкет, тестів і т.д.
-
Текст лекцій повинен бути написаний повністю, з усіма фактами та доповненнями.
-
Повний, стилістично правильний та грамотний опис процесу та результатів дослідження, переконливість аргументації.
-
Формулювання висновків, отриманих в результаті теоретичного дослідження, рекомендацій щодо їх використання.
ТЕМАТИКА ЛЕКЦІЙ:
-
Психологічне консультування, його можливості та обмеження.
-
Актуальні проблеми консультування в дитячому віці.
-
Школа і психічне здоров’я дітей в сучасних умовах.
-
Психологічні особливості дітей з труднощами у спілкуванні.
-
Проблема мотивації навчання молодших школярів.
-
Психологічні особливості підготовки дитини до навчання в школі.
-
Дитяча агресія: причини і шляхи корекції.
-
Психологічна криза «Я сам» та особливості її прояву.
-
Проблема адаптації дітей до навчання в школі.
-
Шкільна неуспішність: її причини та шляхи корекції.
-
Шкільна дезадаптація, її причини та наслідки.
-
Проблема «важких» дітей у психологічному консультуванні.
-
Психологічна допомога дитині у професійному самовизначенні.
-
Шкідливі звички та шляхи їх подолання.
-
Різні типи сімейного виховання та їх особливості.
ЛІТЕРАТУРА:
-
Абрамова Г.С. Практикум по психологическому консультированию. – Екатеринбург: Деловая книга, 1995.
-
Алёшина Ю. Е. Индивидуальное и семейное психологическое консультирование.- Изд. 2-е.- М.: Независимая фирма «Класс», 1999.
-
Бондаренко А.Ф. Психологическая помощь: теория и практика. Учебн. Пособие для ст. курсов фак. и отделений университетов.- К.: 1997.
-
Бурменская Г. В., Карабанова О. А., Лидерс А. Г. Возрастно-психологическое консультирование. Проблемы психического развития детей.-М.: Изд-во МГУ, 1990.
-
Горностай П.П., Васьковская С.В. Теория и практика психологического консультирования: Проблемный подход. – Киев: Наук. думка, 1995.
-
Джордж Р., Кристиани Т. Консультирование: теория и практика / Пер. с англ. А. Шадура. – М.: Изд-во Эксмо, 2002.
-
Козін О.П. Психічна культура і здоров’я. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1990.
-
Колесникова Г.И. Основы психопрофилактики и психокорекции. – Ростов на Дону: Феникс, 2005.
-
Кочюнас Р. Основы психологического консультирования. Пер. с лит. – М., 1999.
-
Кочюнас Р. Психологическое консультирование. Групповая психотерапия. – М.: Академический Проект, 2002.
-
Мэй Р. Искусство психологического консультирования. Пер. с англ. М., 1994.
-
Немов Р.С. Психологическое консультирование. – М.: Изд. центр ВЛАДОС, 2001.
-
Обозов Н.Н. Психологическое консультирование: Метод. Пособие. – СПб., 1993.
-
Роджерс К. Консультирование и психотерапия. Новейшие подходы в области практической работы: Пер. с англ. М., 1999.
-
Цимбалюк І.М. Психологічне консультування та корекція. – К.: ВД «Професіонал», 2007.
-
Шнейдер Л.Б. Пособие по психологическому консультированию: Учебное пособие. – М.: Ось – 89, 2003.
Поділіться з Вашими друзьями: |