МЕТОДИЧНЕ КЕРІВНИЦТВО РОБОТОЮ З ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕЦІЇ ДОШКІЛЬНИКА
для спеціальності 7.010101 «Дошкільне виховання»
(освітньо-кваліфікаційний рівень «спеціаліст»)
Викладач: Пасічник Алла Володимирівна
Навчально-методична карта дисципліни «Методичне керівництво роботою з формування мовленнєвої компетенції дошкільника»
Разом: 90 год.: лекції - 14 год., практ. зан. - 10 год., лабор. зан. – 10 год., індивід. роб. – 10 год.самост. роб. - 40 год., підс. контр. – 6 год.
Семестр
|
І
|
Модулі
|
Змістовий модуль 1
|
Змістовий модуль 2
|
Змістовий модуль 3
|
Назва
модуля
|
Теоретичні основи формуваня мовленнєвої компетенції дошк.
|
Організація методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника в ДНЗ
|
Організація метод. роб. з формування мовленнєвої компетенції дошк. на рівні району, міста, держ.
|
Лекції
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
7
|
Теми
лекцій
|
Основні поняття дисципліни. (1 б.)
|
Формування мовленнєвої компетенції дошкільника в ДНЗ (1 б.)
|
Роль завідувача та вихователя-методиста в оргнанізації роботи з формуван. мовлен. компетенції дошкільника (1 б.)
|
Метод. оснащення освітньо-виховного прцесу, спрямованого на мовлен. розв. дошкільника (1 б.)
|
Форми роботи з педагогічним колективом (1 б.)
|
Проблема аналізу та контролю за якістю мовної освіти в ДНЗ
(1б.)
|
|
Організація методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника на різних рівнях системи дошкільної освіти (1б.)
|
Теми практичних занять
|
Проблема розв. мо лен. компетенц. в суч. прогр. (10+1)
|
Календарне планування роботи з формування мовл. комп.за Базовою прог. ( 10+1)
|
|
|
Розробка програми семінару-практикуму з проб. розв. мовл. комп. дошк.. . ( 10+1)
|
Аналіз стану роботи одного з аспектів мовл. роз. дітей дош. віку ( 10+1)
|
|
|
Теми лабораторних
занять
|
|
|
|
|
Презентація семінарів-практикумів
( 10+1)
|
Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку ( 10+1)
|
Розробка змісту педради з проб. мовл. розв. дітей ( 10+1)
|
Ділова гра «Моделювання педагогічної ради» (10+1)
|
Планування методичної роботи з організації мовл. розв. дош. в річному плані
(10+1)
|
Організація методичної роботи з проблем мовленнєвого розвитку дошкільника на районному рівні
(1б.)
|
Самостійна робота
|
10 балів
|
15 балів
|
5 балів
|
5 балів
|
15 балів
|
20 балів
|
5 балів
|
5 балів
|
ІНДЗ
|
30 балів
|
Види поточн. контролю
|
МКР – 1 (25 балів)
|
МКР – 2 (25 балів)
|
МКР – 3 (25 балів)
|
|
Максимальна кількість балів – 262; коефіціент – 4,36 б.
|
Підсумковий контроль
|
Екзамен ( 40 балів)
|
Лекція 1
Основні поняття дисципліни «Методичне керівництво роботою з формування мовленнєвої компетенції дошкільника»
(2 год.)
Методична робота. Мета, завдання, зміст розвитку мовлення дошкільника. Мовна, мовленнєва компетенція, її види. Проблема формування мовленнєвої компетенції в основних державних документах. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні як державний стандарт мовленнєвого розвитку дошкільника.
Основні поняття теми: методична робота, мовленнєва особистість, триєдина мета мовленнєвого розвитку дошкільника: навчання, розвиток мовлення, мовленнєве виховання; комунікативна, мовна, мовленнєва компетенція дошкільника, види мовленнєвої компетенції: лексична, фонетична, граматична, діамонологічна.
Основна література
-
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2009. – 430 с.
-
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. / О.Л. Кононко, Л.Ю.Корміліцина – К.: Ред. журн. «Дошкільне виховання», 1999. – № 1. – C.6 – 19.
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
-
Гончаренко А.М. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників: Навчально-методичний посібник до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / А.М. Гончаренко – К.: Світич, 2009. – 160 с.
Додаткова література
-
Пасічник А. Мовленнєві заняття в системі сучасної дошкільної освіти / Алла Пасічник // Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 2. – С. 53 – 59.
Лекція 2
Формування мовленнєвої компетенції дошкільника в ДНЗ
(2 год.)
Мовлення, сторони мовлення. Мовленнєва діяльність. Навчально-мовленнєва діяльність. Принципи навчання мови. Методи і прийоми роботи з розвитку різних сторін мовлення. Мовленнєві заняття в контексті Базової програми «Я у Світі».
Основні поняття теми: мовлення, навчально-мовленнєва діяльність, діалог, монолог, граматика, лексика, фонетика; принципи навчання мови.
Основна література
-
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. - К.: Дошкільне виховання. 1999. - № 1. – 6-19 с.
-
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. ред. та упоряд. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" / А.М. Гончаренко, О.Л. Кононко, З.П. Плохій та ін. – К. : Світич, 2009. – 208 с.
Додаткова література
-
Курочкіна Н. Плануємо роботу за Базовою програмою //Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 8. – С. 6 – 11.
Самостійна робота
-
Розкрити часткові методичні принципи навчання мови, розвитку мовлення (Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.)
-
Законспектувати особливості організації мовленнєвої діяльності дітей в контексті Базової програми (Методичні аспекти реалізації Базової програми)
Змістовий модуль 2
Організація методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника в ДНЗ
Лекція 3
Роль завідувача та вихователя-методиста в організації методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника
(2 год.)
Методична робота, її завдання, зміст. Нормативно-правове регулювання методичного керівництва роботою з формування мовленнєвої компетенції дошкільників в ДНЗ. Принципи організації методичної роботи. Роль вихователя-методиста в організації роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника. Ділова документація вихователя-методиста, відображення в ній методичної роботи з питань мовленнєвого розвитку дітей в ДНЗ.
Основні поняття теми: методична робота, вихователь-методист, посадові обов’язки.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
-
Методична робота в ДНЗ : навчально-методичний посіник / Упоряд. : Л.А. Швайка – Х.: Основа, 2008. – 287 с.
-
Методична робота в дошкільному закладі : посібник // Дитячий садок, 2002. – Червень, 22– 23 (166 - 167). – 47 с.
-
Методичний кабінет у дитячому садку / [упоряд. Т. Вороніна] – К.: Шкільний світ, 2008. – 128 с.
Додаткова література
-
Омельяненко Н. Вихователь-методист: вимоги до посади /Ніна Омельяненко // Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 1. – С. 20 – 25.
Самостійна
-
Виписати перелік ділової документації вихователя-методиста, вимоги до її ведення (Інструкція «Про ділову документацію»; Методична робота в дошкільному закладі. Навчальний процес та контроль // Дитячий садок, 2002, червень – вересень.)
Лекція 4
Методичне оснащення освітньо-виховного процесу, спрямованого на мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку
(2 год.)
Мета діяльності методичного кабінету в ДНЗ. Оснащення методичного кабінету для забезпечення освітньо-виховного процесу мовленнєвого розвитку дошкільника. Методичне оснащення в групі. Створення розвивального мовленнєвого середовища, його складові.
Основні поняття теми: методичний кабінет, розвивальне мовленнєве середовище, складові мовленнєвого розвивального середовища
Основна література
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
-
Гончаренко А.М. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників: Навчально-методичний посібник до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / А.М. Гончаренко – К.: Світич, 2009. – 160 с.
-
Збірник законодавчих і нормативних актів про дошкільну освіту / упоряд. К. Крутій, Н. Погребняк – [4-те вид., доп.] – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005. – 336 с.
Додаткова література
1. Дитячий садок: управління / упоряд. Т.Вороніна. – [2-ге вид.]. – К.: Вид. дім «Шкіл. світ»: Вид. Л.Галіцина, 2006. – 128 с.
Самостійна робота
Проаналізувати та законспектувати матеріал про роль сайту в інформаційному полі методичного кабінету, звернути увагу на поняття інформаційного поля, напрями створення єдиного інформаційного простору ДНЗ, сайт ДНЗ, його роль в методичній роботі [Методичний кабінет у дитячому садку / [упоряд. Т. Вороніна] – К.: Шкільний світ, 2008. – С.121 - 127].
Лекція 5
Форми роботи з педагогічним колективом
(2 год.)
Класифікація форм організації методичної роботи з проблеми мовленнєвого розвитку дошкільника в ДНЗ. Масові форми роботи. Планування і проведення педагогічної ради в ДНЗ. Групові форми роботи. Індивідуальні форми роботи. Активні форми роботи.
Основні поняття теми: педагогічна рада, семінар, семінар-практикум, консультація, конкурс, взаємовідвідування, бесіди, ділові педагогічні ігри, огляд і обговорення педагогічних видань.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
Додаткова література
-
Рекомендації щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти // Освіта України, 2002. - 9 липня. - № 54
-
Дичківська І. Соціально-педагогічна компетентність: інноваційні підходи / Ілона Дичківська // Дошкільне виховання, 2009. - № 7. – С. 10 – 14.
-
Савінова Н. Алгоритм підготовки до педагогічної ради / Н. Савінова // Вихователь-методист дошкільного закладу, 2008. – № 2. – С. 28 - 31
Лекція 6
Проблема аналізу та контролю за якістю мовленнєвого розвитку в дошкільному навчальному закладі
(2 год.)
Контроль, його мета та завдання внутрішньосадового контролю. Види контролю: попередній, поточний, наступний, тематичний, фронтальний. Загальні правила контролю. Форми контролю роботи з мовленнєвого розвитку дошкільника. Оформлення результатів контролю. Роль вихователя-методиста у внутрішньосадовому контролі. Аналіз мовленнєвого розвитку дітей. Типи аналізу. Орієнтовні чинники мовленнєвого розвитку дітей.
Основні поняття теми: діагностика, моніторинг, аналіз, контроль; попередній, поточний, наступний, тематичний, фронтальний контроль.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Бурова А. Педагогічна рада // Дошкільне виховання, 2001. - № 11. – С. 20 – 21.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
-
Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 262888-Ш – К.: Ред. ж-лу «Дошкільне виховання», 2001. – 56 с.
-
Копейкіна О. Вивчення діяльності дошкільного навчального закладу / О. Копейкіна, А. Бурова //Дошкільне виховання, 2004. – № 7. – С. 4 – 9.
-
Крутій К.Л. Управління дошкільним закладом: організація контролю та керівництва / К.Л.Крутій, Н.В. Маковецька – [2-е вид.] – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2003. – 88 с.
-
Методична робота в дошкільному закладі . Навчальний процес та контроль // Дитячий садок, 2002, червень – вересень.
-
Наказ МОН України «Про інструкцію про ділову документацію в дошкільних закладах» від 30.011998 № 32 // Дошкільне виховання. – 1998. - № 11 – 12. – С. 4 – 6.
Додаткова література
-
Крутій К. Концепція постійного контролю за якістю дошкільної освіти / Катерина Крутій// Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 4. – С. 35 – 41.
Самостійна робота
Опрацювати діагностичні методики особливостей мовленнєвого розвитку дітей, зробити добірку: діагностика лексичного розвитку, діагностика граматичної правильності мовлення, діагостика особливостей ЗКМ, діагностика зв’язного мовлення. Кожну діагностику розписати за схемою: назва, мета, матеріал, хід. Підготуватися до презентації на практичному занятті .
Лабораторне заняття 5
Планування методичної роботи з організації мовленнєвого розвитку дошкільника в річному плані
(2 год.)
Лекція 7
Організація методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника на різних рівнях системи дошкільної освіти
(2 год.)
Методична робота з формування мовленнєвої компетенції дошкільника на рівні держави та міста (Інститут інноваційних технологій та змісту освіти МОН України, Інститут післядипломної педагогічної освіти).
РНМЦ – центр методичної роботи з формування мовленнєвої компетенції дошкільника на рівні району. Функції районного методиста. Форми підвищення кваліфікації: методичні об’єднання, семінари, ШППД. Обладнання і організація роботи РНМЦ.
Основні поняття теми: РНМЦ, вимоги до методистів на різних рівнях системи дошкільної освіти, форми підвищення кваліфікації педагогів.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
-
Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 262888-Ш – К.: Ред. ж-лу «Дошкільне виховання», 2001. – 56 с.
-
Калмыкова В.А. Руководство общественным дошкольным воспитанием в районе: книга для инспектора и методиста районо / В.А. Калмыкова – М.: «Просвещение», 1988 – 192 с.
-
Наказ МОН України «Про затвердження Примірного положення про відділ (управління) освіти виконавчого комітету місьької ради».
-
Наказ МОН України «Про затвердження Положення про районний (міський) методичний кабінет» // Інф. зб. МОН України. – 1997. – № 10. – С. 14 – 18.
-
Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін і доповнень до Типового положення про управління освіти Київської та Севастопольської міської державної адміністрації і затвердження Типового положення про відділ освіти районної, районної у м. Києві та Севастополі державної адміністрації» від 11.03.1999 № 347.
Додаткова література
-
Рекомендації щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти // Освіта України, 2002. - 9 липня. - № 54
-
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ І ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТЬ
Практичне заняття 1
Проблема розвитку монологічної компетенції дошкільника в сучасних програмах
(2 год.)
1. Активізація знань студентів (міжпредметні зв’язки):
-
чинні державні програми, їх статус?
-
на яких концептуальних засадах побудована Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»?
-
в чому принципова відмінність Базової програми від попередніх державних програм?
-
Виконання практичної роботи:
-
ознайомлення із структуруванням програми;
-
визначення підрозділу, в якому представлено завдання і зміст мовленнєвої роботи з дітьми;
-
аналіз підрозділу «Основні лінії розвитку» (п. «Мовленнєвий розвиток»).
3. Обговорення результатів виконання завдання.
Основна література
1 Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. ред. та упоряд. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
Практичне заняття 2
Календарне планування роботи з формування мовленнєвої компетенції за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»
(2 год.)
1. Активізація студентів
2. Аналіз календарного планування
3. Самостійне складання календарного плану роботи з формування мовленнєвої компетенції за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»
4. Обговорення результатів виконання завдання.
Основна література
-
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. ред. та упоряд. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
Практичне заняття 3
Розробка програми семінару-практикуму з проблеми розвитку мовленнєвої компетенції дошкільника
(2 год.)
1. Активізація знань студентів:
- Як ви розумієте поняття «семінар-практикум»?
- З яких обов’язкових частин має складатися дана форма методичної роботи?
- Яка частина має домінувати?
2. Ознайомлення та обговорення програми семінару-практикуму «Проблеми формування правильного мовлення дітей раннього та дошкільного віку», запропонованого вихователем-методистом ДНЗ № 53 м. Запоріжжя Пашковською Г.Б.:
- З якої проблеми складено програму семінару-практикуму?
- Скільки тем включає в себе запропонована програма?
- Які складові кожної теми?
- Що не враховано при складанні програми запропонованого семінару-практикуму?
3. Визначення проблеми з якої кожен студент складатиме власну програму семінару-практикуму. Аналіз підготовки студента до цієї роботи (перевірка самостійної роботи: складання списку літератури).
-
Самостійна робота студентів.
-
Аналіз результатів.
-
Повідомлення завдань самостійної роботи.
Основна література
1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. ред. та упоряд. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
2. Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
3. Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
4. Гончаренко А.М. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників: Навчально-методичний посібник до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / А.М. Гончаренко – К.: Світич, 2009. – 160 с.
Додаткова літеатура
-
Аматьєва О. Використання методу моделювання у розвитку мовлення дошкільників / О. Аматьєва // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск – 2. – Глухів, 2003 – С. 103 – 107.
-
Дудова Т. Дидактична гра - господиня навчального процесу / Т. Дудова // Дошкільне виховання. – 2004. - № 7. – С. 24 – 25.
-
Калмикова Л. Розвиток описового мовлення / Калмикова Л., Порядченко Л. // Дошкільне виховання, 2003. - № 4. – с. 19 – 21.
-
Крайнова Л. Український фольклор як засіб лексичної роботи з діьми старшого дошкільного віку / Крайнова Л. // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск – 2. – Глухів, 2003 – С. 51 – 56.
-
Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей / Т.Піроженко // Дошкільне виховання, 2001. - № 1. – С. 10 – 12.
Лабораторне заняття 1
Презентація семінарів-практикумів з проблеми розвитку мовленнєвої компетенції дошкільника
(2 год.)
-
Активізація знань студентів
-
Презентація програми та теми семінару-практикуму. Обговорення.
-
Самооцінка та взаємооцінка. Підведення підсумків заняття.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Васильева А.И. Старший воспитатель детского сада: Пособие для работников дошк. учрежд./ А. И. Васильева, Л.А. Бахтурина, И.И. Кобитина. – [3-е изд., дораб.] – М.: Просвещение, 1990. – 143 с.
Додаткова літеатура
-
Аматьєва О. Використання методу моделювання у розвитку мовлення дошкільників / О. Аматьєва // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск – 2. – Глухів, 2003 – С. 103 – 107.
-
Дудова Т. Дидактична гра - господиня навчального процесу / Т. Дудова // Дошкільне виховання. – 2004. - № 7. – С. 24 – 25.
-
Калмикова Л. Розвиток описового мовлення / Калмикова Л., Порядченко Л. // Дошкільне виховання, 2003. - № 4. – с. 19 – 21.
-
Крайнова Л. Український фольклор як засіб лексичної роботи з діьми старшого дошкільного віку / Крайнова Л. // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск – 2. – Глухів, 2003 – С. 51 – 56.
-
Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей / Т.Піроженко // Дошкільне виховання, 2001. - № 1. – С. 10 – 12.
Лабораторне заняття 2
Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку
(2 год.)
1. Презентація діагностичних методик вивчення особливостей мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку.
2. Аналіз мовленнєвого розвитку дошкільника в аудіозаписі.
3. Обговорення результатів.
4. Самооцінка студентів.
5. Повідомлення завдань самостійної роботи.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Керівництво дошкільним навчальним закладом: Інформативно-методичні матеріали на допомогу керівникові дошкільного навчального закладу / Упор. : Н. Майор, Ю. Манилюк, М. Марусинець, О. Тимофєєва – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 168 с.
Додаткова література
-
Практикум по возрастной психологии : Учеб. пособие / Под ред. Л.А. Головей, Е.Ф. Рыбалко– СПб. : Речь, 2008. – С. 237 – 248.
Практичне заняття 4
Аналіз стану роботи одного з аспектів мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку
(2 год.)
1. Активізація знань студентів:
- як ви розумієте поняття «аналіз»?
- хто здійснює аналіз освітнього процесу в ДНЗ?
- де відображається аналіз?
- що складається за результатами аналізу?
- пригадайте складові довідки.
2. Ознайомлення із зразком довідки, її аналіз.
3. Самостійне складання студентами довідок.
4. Аналіз довідок. Підведення підсумків заняття.
5. Повідомлення завдань самостійної роботи.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Крутій К.Планування роботи дошкільного закладу освіти: проблеми, досвід, пропозиції / Катерина Леонідівна Крутій –С. 38
-
Крутій К.Л. Управління дошкільним закладом освіти / К.Л. Крутій, Н.В. Маковецька –Запоріжжя: ЛИПС ЛТД, 1999. – С. 5 – 33.
Додаткова література
-
Крутій К. Концепція постійного контролю за якістю дошкільної освіти / Катерина Крутій// Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 4. – С. 35 – 41.
Лабораторне заняття 3
Розробка змісту педагогічної ради з проблеми мовленнєвого розвитку дітей
-
Активізація знань студентів
-
Аналіз запропонованого змісту педагогічної ради
-
Самостійна розробка змісту педагогічної ради з проблеми мовленнєвого розвитку дошкільників
-
Презентація та аналіз, розроблених студентами педагогічних рад.
-
Поділ на мікрогрупи з визначенням голови, секретаря педагогічної ради, виступаючих.
-
Повідомлення завдань самостійної роботи.
Основна література
-
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
-
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Лист МОН України № 1/9 – 455 від 03.07.2009 «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах»
-
Методична робота в дошкільному закладі . Навчальний процес та контроль // Дитячий садок, 2002, червень – вересень.
-
Педагогічна рада у дошкільному навчальному закладі: технологія розробки, підготовки та проведення / упоряд. : І.А Романюк – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 128 с.
Додаткова література
1. Крутій К. Концепція постійного контролю за якістю дошкільної освіти / Катерина Крутій// Вихователь-методист дошкільного закладу, 2009. - № 4. – С. 35 – 41.
Лабораторне заняття 4
Ділова гра «Моделювання педагогічної ради
(2 год.)
-
Активізація знань студентів:
-
Ділова гра «Моделювання педагогічної ради»
-
Аналіз результатів гри. Само- та взаємооцінка.
-
Повідомлення завдань самостійної роботи.
Основна література
1. Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
2. Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
Лабораторне заняття 5
Планування методичної роботи з організації мовленнєвого розвитку дошкільника в річному плані
(2 год.)
1. Активізація знань студентів орієнтовної структури річного плану роботи ДНЗ, змістового наповнення кожного компоненту
2. Самостійне планування методичної роботи з організації мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку в річному плані ДНЗ
3. Аналіз виконаної роботи.
4. Повідомлення завдання: підготуватися до МКР – 2.
Основна література
1. Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А.М. Богуш, Н.В. Гавриш – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
2. Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / Алла Богуш – К.: Видавничий Дім «Слово», 2004. – 376 с.
-
Крутій К.Планування роботи дошкільного закладу освіти: проблеми, досвід, пропозиції / Катерина Леонідівна Крутій –С. 38
-
Крутій К.Л. Управління дошкільним закладом освіти / К.Л. Крутій, Н.В. Маковецька –Запоріжжя: ЛИПС ЛТД, 1999. – С. 5 – 33.
Практичне заняття 5
(2 год.)
Організація методичної роботи з проблем мовленнєвого розвитку дошкільника на районному рівні
-
Активізація знань студентів
-
Опрацювання нормативно-правової бази з проблеми організації методичної роботи на рівні району.
-
Обговорення результатів.
-
Повідомлення завдань для самостійної роботи.
Основна література
1. Закон України Про дошкільну освіту. / Законодавство України про освіту: зб. законів. – К.: Парламентське видавництво, 2002. – 91 – 110 с.
2. Наказ МОН України «Про затвердження Примірного положення про відділ (управління) освіти виконавчого комітету місьької ради».
3. Наказ МОН України «Про затвердження Положення про районний (міський) методичний кабінет» // Інф. зб. МОН України. – 1997. – № 10. – С. 14 – 18.
4. Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін і доповнень до Типового положення про управління освіти Київської та Севастопольської міської державної адміністрації і затвердженгня Типового положення про відділ освіти районної, районної у м. Києві та Севастополі державної адміністрації» від 11.03.1999 № 347.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПТЕНЦІЇ ДОШКІЛЬНИКА
Поділіться з Вашими друзьями: |