Мета: вивчити емоційно-психологічні відносини в дитячому колективі



Скачати 435.27 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації12.04.2016
Розмір435.27 Kb.
  1   2   3   4


Соціометрія

Мета: вивчити емоційно-психологічні відносини в дитячому колективі

Соціометрична методика дозволяє визначити кількісну оцінку міжособистісних відношень групи. Основоположником соціометрії є відомий американський психіатр і соціальний психолог Дж. Морено. Соціометрична методика дозволяє діагностувати емоційні зв’язки, тобто взаємні симпатії та антипатії між членами групи. Соціометрична процедура може використовуватися з метою:

виміру ступеня згуртованості;

визначення “соціометричних позицій”, тобто співвідносного авторитету членів групи за ознаками симпатії – антипатії;

виявлення внутрішньо групових утворень, які очолюють неформальні лідери.

Соціометрія може проводитися за двома критеріями: діловим і емоційним. Діловий критерій – дозволяє виявити міжособистісні стосунки учнів на рівні сумісної групової діяльності. Даний тип стосунків визначається за допомогою запитань, які вимагають зробити вибір учнів для сумісного виконання навчальних завдань. Особистісний критерій – дозволяє виявити міжособистісні взаємовідносини у класному колективі. У якості такого критерію визначається ситуація, яка не має зв’язку з навчальною діяльністю. Вона фіксується у вигляді питання, яке вимагає від учнів зробити вибір учнів класу для проведення спільного відпочинку.

Вимоги до соціометричного опитування:

Групи, які досліджуються за допомогою соціометрії повинні мати досвід сумісної діяльності.
Питання соціометричного опитування формулюються таким чином, щоб вони були зрозумілі всім членам групи.

Дотримання гарантії таємниці відповідей.

Вибір здійснюється у межах групи.

Усі вибори здійснюються членами групи самостійно.


Процедура соціометричного опитування.

Підготовчий етап. Завдання етапу: визначити проблему, обрати групу для дослідження, познайомитися з особливостями колективу.

Перший етап. Завдання етапу: провести інструктаж щодо опитування.

Другий етап. Завдання етапу: провести опитування, роздати соціометричні картки для заповнення та зібрати їх.

Етап обробки. Завдання етапу: зробити обробку отриманих результатів.

Заключний етап. Завдання етапу: зробити висновки та рекомендації.

Соціометрична картка

Дорогий друже!

В цілях вивчення міжособистісних стосунків у вашій групі (класі) просимо тебе дати відповіді на наступні запитання:

Кого із своїх однокласників ти обрав би для підготовки складного навчального завдання, якщо його треба було б виконати разом (запиши прізвище учня, якого ти обрав би в першу чергу, в другу чергу та в третю чергу)?

1. _________________________________________.

2. _________________________________________.

3. _________________________________________.

Кого із своїх однокласників ти хотів би запросити на свій день народження (в першу, другу, третю чергу)?

1. _________________________________________.

2. _________________________________________.

3. _________________________________________.

Дякуємо за роботу!


Обробка результатів соціометричного опитування.

Обробку даних в соціометрії вчитель здійснює індивідуально, а її наслідки не підлягають розголосу. Обробка отриманої інформації включає складання соціоматриці, соціограми (соціомішень), розрахунку соціометричної згуртованості.

Соціоматриця – це таблиця, куди записується список учнів класу, а в верхній рядок – номера під якими знаходяться прізвища учнів класу. В кожному рядку напроти номерів учнів, яких вибрав школяр, ставляться номера виборів ( 1, 2 або 3 ).

Наприклад, Леонт’єв вибрав в 1-шу чергу Васильєва, в 2-гу – Іванова і в 3-тю – Козлова, то ставляться відповідні вибори на перетині сьомого рядка з колонками 3, 5 і 6.

Якщо учні обрали один одного (наприклад, Антіпова обрала Дем’янову, а Дем’янова Антіпову), то ці два вибори (з координатами(1, 4) і (4, 1)) обводяться кружечками – взаємні вибори. Більша кількість кружечків на таблиці свідчить про вищу згуртованість групи.

Визначається не формальний лідер у діяльності групи за заданим критерієм. Він визначається за максимальною кількістю виборів, які він отримав від інших членів групи. Якщо кілька осіб при цьому мають однакову кількість виборів, то безумовним серед них вважається той лідер у виборах якого більше у першу чергу.




Зразок соціоматриці.

Результати соціометричного вибору у формі соціоматриці.




№ п/п

Кого обирають




Хто обирає

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1

Антіпова

х




3




























1

2




2

Булатова




х

2




























1

3




3

Васильєв







х

2

3



















1










4

Дем’янова

3







х

























1

2




5

Іванов







1




х




3













2










6

Козлов







1




3

х

2

























7

Леонтьєв







1




2

3

х

























8

Новікова










2







3

х













1







9

Орлов







2




1










х







3










10

Овсієнко







1




3




2







х
















11

Петров







2

1







3










х













12

Родіонов







1










2










3

х










13

Семенов

3







2

























х

1




14

Трофімова

2







3

























1

х




15

Уварова













1




2
















3




х

Кількість отриманих виборів

3

0

7

6

6

1

8

0

0

0

1

3

6

4

0

Кількість взаємних виборів

3

0

3

3

2

1

3

0

0

0

0

1

3

3

0

На основі соціоматриці складається портрет групи, який має назву соціограма (соціомішень), яка складається з кількох концентричних кіл. У центральному колі відзначаються особи, що отримали 6 і більше виборів (“зірки”), в другому колі – 3-5 виборів (“прийняті”), у третьму колі – 1 і 2 вибори (“неприйняті”), у четвертому, зовнішньому колі – позначаються особи, які не отримали жодного вибору (“ізольовані”).


Номера хлопчиків позначаються трикутниками, а дівчаток – кружечками. Взаємний вибір позначається суцільною лінією з двома стрілочками між двома відповідними номерами (мал. 1), однобічний, невзаємний – суцільною лінією з однією стрілочкою (мал. 2).




Мал. 1



Мал. 2

Соціограма

Визначаємо індекс групової згуртованості:

Cума nbg

J =


0,5 n (n-1)

Сума nbg – сума взаємних виборів,

0,5 n (n-1) – число можливих взаємних виборів (кількість членів групи, що приймала участь у дослідженні).

Оцінка згуртованості розташовується від 1 до 0 . Чим ближче до 1, тим вище рівень згуртованості групи. Показник доброї згуртованості групи 0,6 – 0,7.

Соціометрія дозволяє виявити мікроутворення у групі на основі аналізу характеру виборів (взаємні чи однобічні).

Зробити висновок.


Тест „Два будиночки”

Мета: визначити міжособистісні відносини в дитячому колективі.

Для проведення тесту потрібний лист паперу, на якому малюють два будиночки. Один з них більше – червоного кольору, інший трохи менше – чорного кольору. Як правило, цей малюнок не заготовлюють заздалегідь, а роблять на очах у дитини чорним і червоним олівцями.

Інструкція: «Подивися на ці будиночки. Уяви собі, що червоний будиночок належить тобі, в нім багато красивих іграшок, і ти можеш запросити до себе всіх, кого захочеш. А в чорному будиночку іграшок зовсім немає. Подумай і скажи, кого з дітей хлоп'ят свого класу ти запросив би до себе, а кого поселив би в чорному будиночку».

Дорослий записує, хто, де поселиться, потім питає, чи не хоче дитина поміняти кого-небудь місцями, чи не забув кого-небудь.
Хід проведення

Для проведення тесту потрібний лист паперу, на якому малюють два будиночки. Один з них більше – червоного кольору, інший трохи менше – чорного кольору. Як правило, цей малюнок не заготовлюють заздалегідь, а роблять на очах у дитини чорним і червоним олівцями.

Аналіз результатів:

Інтерпретуючи результати тесту, слід звернути увагу на те, скільки дітей дитина помістила в червоному і чорному будиночках, відносно кого з дітей групи зроблений позитивний, а відносно кого негативний вибір. Для кожної дитини рахують число позитивних (кількість балів із знаком «+») і негативних виборів (кількість балів із знаком «мінус») з боку інших дітей групи, потім з більшого віднімають менше і ставлять знак більшого числа.

+4 і більш за бали – «соціометричні зірки», це зовні привабливі, достатньо упевнені в собі діти, які мають авторитет в групі однолітків, вони лідирують в іграх, з ними охоче дружать інші діти.

від +1 до +3 балів (виборів із знаком «мінус» немає) – ці діти віддають перевагу іграм і спілкуванню з постійним обмеженим довкола друзів (або одним постійним іншому), при цьому з іншими дітьми вони майже не конфліктують, в своїй маленькій групі можуть бути лідерами.

від –2 до +2 балів (сума складається з «+» і «мінусів») – активні, рухомі, достатньо товариські, але нерідко, конфліктні діти, вони легко вступають в гру, але також легко сваряться і відмовляються грати, часто ображаються і кривдять інших, але легко забувають образи.

0 балів (вибори із знаком «+» і «мінус» відсутні) – цих дітей просто не помічають, їх як би немає в групі, як правило, це тихі, малоактивні діти, які грають наодинці і не прагнуть до контактів з однолітками; найчастіше такі результати отримують діти, які часто хворіють і ті, хто недавно прибув в групу.

–1 і менш балів – це діти, яких відкидають однолітки, нерідко вони зовні мало привабливі або мають явно виражені фізичні дефекти; знервовані, надмірно конфліктні, негативно настроєні по відношенню до інших дітей.

Особливу увагу слід звернути на тих дітей, які основну масу однолітків відправляють в чорний будиночок, залишаючись наодинці або оточують себе дорослими. Як правило, це або дуже закриті, нетовариські діти або конфліктні, такі, що встигли посваритися майже зі всіма.


Методика незакінчених речень

Бланк анкети

Мій класс - це...

Мені подобається, коли в класі...

Мені не подобається, коли в класі...

Найбільше мені запам'яталося в класі, коли трапилась...

Я б хотів навчатися в класі, в якому...

Найбільш незвичайним уроком був...

У мене завжди зникає настрій, коли в класі...

При аналізі відповідей можна виділити радощі й прикрощі, пов'язані з власним життям, з життям колективу (групи, класу, гуртка тощо). Отримані результати дадуть уявлення про стрижневих інтегральних властивостях особистості дитини, які виражаються в єдності знань, відносин, домінуючих мотивах поведінки і дій.



Методика Дереклеєвої Н.І. «Фотографія»

Мета: визначення ступеня самооцінки кожного учня і рівень його залучення в життя класу.

Інструкція. Учням класу пропонується виступити в ролі «фотографів» і зробити знімок свого класу. Для цього кожний учень класу отримує аркуш паперу, на якому він повинен розмістити всіх учнів і класного керівника як на груповій фотографії. Кожне «фото» - ім'я однокласника. Серед однокласників він повинен розташувати своє фото і фото класного керівника.

Обробка результатів. Аналізуючи отримані фотографії, керівник повинен звернути увагу на те, в якому місці фотографії учень поставив себе, своїх друзів, однокласників, з яким настроєм він виконує цю роботу.


Методика «Урок фізкультури»

Мета: визначення ступеня самооцінки кожного учня і рівень його залучення в життя класу.

Інструкція. Учням пропонується вишикувати клас на урок фізкультури. Головна вимога – учні не мають права шикувати учнів за зростом. На аркушах паперу діти можуть на свій розсуд вишикувати весь клас. Від них залежить, чи будуть діти стояти один за одним чи в парах.

Обробка результатів. Керівнику слід звернути увагу на те, як школярі розташували однокласників, де стоїть сам учень і його друзі.




Методика «Будинок, в якому я живу»

Мета: виявити рівень залежності учнів один від одного, до рідних, друзів і т.д.

Інструкція. Учням класу пропонується на аркушах паперу побудувати багатоповерховий будинок і заселити його людьми, які відіграють в його житті важливу роль. Це можуть бути однокласники, друзі, батьки, родичі.

Обробка результатів. Аналізуючи отримані результати, керівнику слід звернути увагу на те, де «живе» сам учень, його близькі, родичі, друзі, однокласники.



  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка