Мета та завдання навчальної дисципліни
У сучасних умовах суспільно-духовного життя України знання етнічної, національної психології є потребою кожної особистості, передумовою її повноцінного самоусвідомлення і розвитку, також сприяє гармонізації міжособистісних, міжнаціональних стосунків.
Метою навчального курсу етнопсихологія є розширення знань майбутніх учителів з національно-психологічних властивостей людини, що уособлює певну етнічну культуру, спосіб життя, ментальність, прагнення розкрити соціально-психологічні механізми творення і розвитку нації та психічних ознак етносу.
Основні завдання навчального курсу:
З’ясувати цінносні пріоритети, стиль соціалізації, способи самопізнання, специфіку методів самоуправління та впливу на інших, вибір стилю життя, друзів, партнерів по спілкуванню, оцінити етнічну індивідуальність для успішної інтеграції в різнобарвну реальність сучасного світу, що являє квінтесенцію загальнолюдської культури майбутнього.
В процесі вивчення студенти повинні оволодіти знаннями:
-
категоріальний апарат етнопсихології;
-
напрями сучасних етнопсихологічних досліджень;
-
національні особливості релігійної свідомості;
-
психологію міжетнічних стосунків;
-
мовні, діалектні відмінності етносів;
В процесі вивчення студенти повинні оволодіти уміннями:
-
поєднання етнопсихологічних знань зі змістом суміжних дисциплін;
-
екстраполяцію науково-теоретичної інформації на практичний досвід студентів;
-
введення знань у практику для вирішення відповідних життєвих потреб;
-
самостійно науково досліджувати ряд етнопсихологічних явищ.
3. Програма навчальної дисципліни
Модуль І. Загальні питання етнопсихології.
Тема 1. Предмет, завдання етнопсихології
Етнопсихологія як наука. Предмет етнопсихології: особливості психіки різних народів і культур; національні особливості світосприйняття; національні особливості взаємовідносин; особливості національного характеру; закономірності формування національної самосвідомості і етнічних стереотипів; закономірності формування етносів, національних общин.
Завдання етнопсихології.
Зв’язок етнопсихології з іншими науками: етнографією, антропологією, культурологією, історією, соціологією, фольклористикою, лінгвістикою.
Категорії етнопсихології: національний темперамент, національний характер; національні почуття, національні традиції , звичаї
Методологічні принципи етнопсихології:об’єктивності, наукового підходу, системності, діалектичної взаємодії, історичний, діалектичний.
Методи етнопсихології: спостереження, експеримент, бесіда, дослідження продуктів діяльності, тести.
Функції етнопсихології: гносеологічна, описова, прогностична, культурологічна, комунікативна, етнополітична, виховна.
Основні поняття: національний темперамент, національний характер; національні почуття, національні традиції , звичаї.
Тема 2. Історія розвитку етнопсихології
До науковий етап розвитку етнопсихології: потреби людей з’ясувати специфіку поведінки і звичаїв населення країни . Вчені стародавнього свіду Геродот, Платон.
Започаткування етнопсихології як науки: Лацарус М. Штейнталь Г. Виділення психології народів як особливу галузь знань. Вільгельм Вундт.
Історія етнопсихології в Україні: етнопсихологічні ідеї в Україні у 18 ст. Перша половина 19 ст.- розквіт етнопсихологічної тематики на Слобожанщині; друга половина 19 ст. – час вивчення проблеми національного характеру та перших етнопсихологічних експериментальних досліджень; розвиток етнопсихології в Україні у 20-30 роках 20 ст.; відродження етнопсихології .
Етнопсихологія в США в першій половині 20 ст. Маргарет Мід, Рут Бенедікт. Глибинне поняття базової структури особистості, доповнене поняттям модальної особистості.
Теоретичні підходи до вивчення етнопсихологічних особливостей: екологічний ; біологічний; історичний; культурний; соціально-економічний; діяльнісний.
Основні поняття: базової структура особистості, модальна особистості.
Тема 3. Психологічні властивості етнічної спільності.
Етногенез як еволюція етнічної спільності. Суспільно-історичні чинники націєвотворення. Психологія етносу і природно-кліматичні умови як цілісність у міфології. Предметно-практичне відображення світу.
Психологічні ознаки етносу: рід, племя народ, нація.
Способи існування етносів: зародження, розширення, зниження рівня активності, перехід в гомеостаз.
Етнічні процеси: консолідація народностей із близькородових племен; консолідація націй близьких за мовою і культурою, сближення і постійне вростання між собою різних народностей і націй, асиміляція окремих племен, етногруп, народностей в процесі консолідаційних процесів.
Основні поняття: гомеостаз, консолідація, асиміляція.
Тема 4.Менталітет, ментальність
Поняття менталітет.
Поняття ментальність.Структурні компоненти: емоційний, вербальний, поведінковий.
Становлення менталітету: Філогенез( генетичне пояснення, межовість між Північчю і Півднем, Азією,Європою; історичні події і їх селекційна дія; національна меншовартість; архетипи), онтогенез
Фактори, що впливають на становлення менталітету - внутрішні: філогенетична спадковість, об’єм і глибина життєвого досвіду, рівень самоактуалізації, розвиток психічних функцій; зовнішні: традиції родини, зміст і форми взаємодії індивіда з референтною групою, зміст і форми взаємодії індивіда з первинним контактним колективом, зміст і форми взаємодії індивіда з пед колективом, зміст і форми взаємодії засобів масової інформації.
Менталітет українців: інтроверсивність вищих психічних функцій, кордоцентричність, анархічний індивідуалізм, перевага емоцій над волею і інтелектом.
Основні поняття: національна меншовартість; архетипи, референтна група, кордоцентричність, анархічний індивідуалізм.
Тема 5. Становлення і формування національної свідомості і самосвідомості
Соціально-географічні та культурні фактори етнічного самоусвідомлення. Єдність людини і природи. Космологія і національна свідомість. Усвідомлення спільності, ідентичності членів етносу, уявленя про типові риси певної спільності.
Компоненти національної самосвідомості: традиційна народна духовна і матеріальна культура, спільність походження, історичні долі, віра. Народна обрядовість.
Мова і національна ідентифікація особистості. Мовні явища як етнокультурна цілісність національного буття. О.Потебня про мову. Мова як вербалізована культура етнічної спільності. Лінгвістична уніфікація-асимільований етнос. Білінгвізм.
Культурний спадок- основа національної свідомості. Історико-культурні події. Національна символіка. Державність як закріплення і захист ознак „ми”.
Основні поняття: етнічного самоусвідомлення, етнокультурна цілісність, вербалізована культура, асимільований етнос.
Тема 6.Формування національної психології в етногенезі українців
Розкриття первісних світоглядних уявлень, що містять міфологічні джерела, легенди, перекази. Основні відомості про віру, світ у дохристиянський релігії. Стародавні загальноіндоєвропейські космічні міфи.
Етнокультурні процеси на території України. Пам’ятки трипільської , черняхівської, зарубинецької культур як джерела виявлення психологічних особливостей їх творців. Скіфський період розвитку етнокультури. Військова наука , скульптура медицина- як характерні особливості психології скіфів.
Відображення народної моралі у психологічній діяльності особистості періоду Київської держави, ціннісно-мотиваційна сфера її вчинків , поглядів, переконань, почуття патріотизму, усвідомлення суспільних і державних обов’язків( Повість минулих літ, Слово о полку Ігоревім). Розв'язання психологічної проблеми прав і обов’язків як особистісно –суспільної потреби у „Руській правді” . Морально-психологічні засади тогочасного лідера на прикладі портрету київських князів. „Повчання Володимира Мономаха” Типові психологічні риси жінки (княгиня Ольга, Боянова Ярославна).
Вплив християнської ідеї на мораль і психологію українця. Симбіоз релігійного та етнічного у становленні національної самосвідомості. Вплив освіти на психологічні властивості людини.
Основні поняття: Симбіоз , суспільні і державні обов’язки.
Тема 7. Традиційні образи-символи у психічній діяльності людини
Особливості сприймання образу довколишнього світу через систему символів. Вплив традиційної символіки на психічний стан особистості. Психологічна природа архетипів і стереотипів – символів поведінки.
Символи віри у традиційній і сучасній культурі України,їх ціннісно-психологічний статус.
Семантико-пихологічна структура астральних образів: Сварог, Дажбог, Перун, Сонце, Зоря, Місяць. Персоніфікація їх у фольклорі, тлумачення сутності. Космічні стихійні сили, знаки чоловічої і жіночої статті, що розглядаються у національному світогляді, як праматері твореня реального світу-Вода (Дана,Лель), Вогонь(Полель). Образне уособлення чоловічої(дуб, явір, клен) та жіночої (верба, калина, тополя) статі. Збірний міфологізований образ –Матері, Землі, Жінки-Берегині.
Сутність і психологічні функції оберегів. Обереги-рослини: верба, осика, папороть, часник, мак. Символіка чисел, барв, звуків, рухів, жестів, міміки, традиційної орнаментики.
Основні поняття: традиційної символіки , символів поведінки, астральних образів, персоніфікація.
Тема 8. Звичаєва культура - об’єкт відродження і втілення національної психології
Народні звичаї як психологічне явище. Поняття про звичаєвість у психологічній літературі. Уявлення про звичаї як поведінкові стереотипи , їх роль у розвитку суспільства. Психологічні основи традицій. Особливості психологічного впливу звичаїв на особистість їх роль у формуванні суспільних зв’язків, вироблення соціальних норм і вартостей. Характеристика звичаєвості.
Психологічні впливи народних звичаїв у процесі соціалізації особистості. Особливості дії звичаю у формуванні світогляду. Модель світу у святах і обрядах календарного циклу. Своєрідність змісту звичаїв, орієнтованих на становлення особистості у різні сензитивні періоди.
Основні поняття: процесі соціалізації, сензитивні періоди,
Тема 9.Шлюбно-родині стосунки в етнічних культурах
Історія етнічних культур як олюднення статевого потягу. Оформлення статевих потреб в обрядових діях у традиційній культурі. Збагачення форм інтимного спілкування: залицяння, татуювання тіла, застосування косметики, парфумів, обійми, поцілунки, флірт.Традиційне буденне і святкове вбрання українок з погляду сексуального приваблювання (підкресленя ерогенних зон, жіночих принад)
Диференціація психічного життя, пов’язаного із сексуальною сферою, переведення сексуальних стосунків у вищі почуття. Утвердження ідеї захисту цнотливості, незайманості у звичаєвості. Шлюбно-сімейні стосунки у культурних традиціях і релігійному світогляді.
Традиційні уявлення про продовження людського роду, механізм народженя і виховання людини.
Обумовленість стандартів чоловічої і жіночої поведінки, еротичних стосунків етнічними культурними традиціями та релігією.
Специфіка шлюбно-сімейної обрядовості в різних культурах світу. Регламентація поведінки жінки в етнокультурах з домінуючим статусом чоловіка . Спрямованість шлюбно-сімейної обрядовості на збереження інституту сім’ї.
Основні поняття: стандарти поведінки, еротичні стосунки, регламентація , домінуючий статус.
4. Структура навчальної дисципліни
для студентів зі спеціальності «Психологія»
Назви змістових модулів і тем
|
Кількість годин
|
денна форма
|
Заочна форма
|
усього
|
у тому числі
|
усього
|
у тому числі
|
л
|
п
|
лаб
|
інд
|
с.р.
|
л
|
п
|
лаб
|
інд
|
с.р.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
Модуль 1
|
Модуль І. Загальні питання етнопсихології.
|
Тема 1. Предмет, завдання етнопсихології
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
2
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Тема 2. Історія розвитку етнопсихології
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
1
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Разом за змістовим модулем 1
|
16
|
4
|
4
|
-
|
-
|
8
|
16
|
3
|
2
|
-
|
-
|
12
|
Модуль ІІ. Особливості розвитку етносу.
|
Тема 3. Психологічні властивості етнічної спільності
|
8
|
4
|
2
|
-
|
-
|
2
|
8
|
1
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Тема 4. Менталітет, ментальність
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
1
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Тема 5. Становлення і формування національної свідомості і самосвідомості
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
1
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Тема 6. Формування національної свідомості в етногенезі українців
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
1
|
1
|
-
|
-
|
6
|
Тема 7. Традиційні образи-символи у психічній діяльності людини
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
1
|
-
|
-
|
-
|
6
|
Тема 8. Звичаєва культура - об’єкт відродження і втілення національної психології
|
8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
4
|
8
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8
|
Тема 9. Шлюбно-родині стосунки в етнічних культурах
|
8
|
2
|
|
-
|
-
|
6
|
8
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8
|
Разом за змістовим модулем ІІ
|
56
|
16
|
12
|
-
|
-
|
28
|
56
|
5
|
4
|
-
|
-
|
46
|
Усього годин
|
72
|
20
|
16
|
-
|
-
|
36
|
72
|
8
|
6
|
-
|
-
|
58
|
5. Теми практичних занять
№
з/п
|
Назва теми
|
Кількість
годин
|
1
|
Тема 1. Предмет, завдання етнопсихології
|
2
|
2
|
Тема 2. Історія розвитку етнопсихології
|
2
|
3
|
Тема 3. Психологічні властивості етнічної спільності
|
4
|
4
|
Тема 4. Менталітет, ментальність
|
2
|
5
|
Тема 5. Становлення і формування національної свідомості і самосвідомості
|
2
|
6
|
Тема 6. Формування національної свідомості в етногенезі українців
|
2
|
7
|
Тема 7. Традиційні образи-символи у психічній діяльності людини
|
2
|
8
|
Тема 8. Звичаєва культура - об’єкт відродження і втілення національної психології
|
2
|
9
|
Тема 9. Шлюбно-родині стосунки в етнічних культурах
|
2
|
6. Самостійна робота
№
п/п
| Назва теми |
Кількість
годин
|
1.
|
Тема 1. Предмет, завдання етнопсихології
|
4
|
2.
|
Тема 2. Історія розвитку етнопсихології
|
4
|
3.
|
Тема 3. Психологічні властивості етнічної спільності
|
2
|
4.
|
Тема 4. Менталітет, ментальність
|
4
|
5.
|
Тема 5. Становлення і формування національної свідомості і самосвідомості
|
4
|
6
|
Тема 6. Формування національної свідомості в етногенезі українців
|
4
|
7
|
Тема 7. Традиційні образи-символи у психічній діяльності людини
|
4
|
8
|
Тема 8. Звичаєва культура - об’єкт відродження і втілення національної психології
|
4
|
9
|
Тема 9. Шлюбно-родині стосунки в етнічних культурах
|
6
|
|
Разом
|
36
|
9. Індивідуальні завдання
Написання реферату.
10. Методи навчання
-
виконання творчих завдань;
-
робота в Інтернет;
-
робота у дискусійних дослідницько-навчальних групових семінарах;
-
розв’язування психологічних задач;
-
індивідуальна самостійна робота студентів;
-
індивідуальні консультації викладача;
-
лекції з використанням нестандартних, творчих завдань;
-
виконання творчих завдань,
-
проведення самостійних занять.
11. Методи контролю
Виступи на семінарських чи практичних заняттях оцінюються максимальною кількістю балів. При цьому враховується:
-
повнота відповіді;
-
усвідомлення та послідовність висвітлення матеріалу;
-
вміння самостійно використовувати теорію в практичних ситуаціях;
-
логіка викладу матеріалу, включаючи висновки та узагальнення;
-
розуміння змісту понятійного апарату;
знання матеріалу, літератури, періодичних
12. Розподіл балів, які отримують студенти
факультету педагогіки і психології, спеціальність «Психологія» (д.ф.н.) П-41,42
Модуль І (практичний)
|
Модуль ІІ
(теоретичний)
|
|
Модуль ІІІ
(самостійна робота)
|
Всього за модуль самостійної роботи
|
Загальна кількість балів
|
Зм. модуль 1
Консультування в освіті
|
Тестовий
контроль
|
Робота в модульному середовищі
|
Виконання завдань самостійної роботи
|
Розробка консультативної бесіди
|
Реферати
|
Рейтинг за
практичні заняття
|
|
|
Всього за змістовий модуль 1
|
Всього за модуль рубіжного контролю
15-16 тиждень
|
Заняття 1
|
Заняття 2
|
Заняття 3
|
Заняття 4
|
Заняття 5
|
Заняття 6
|
Заняття 7
|
Заняття 8
|
|
Т1
|
Т2
|
Т3
|
Т4
|
Т5
|
Т6
|
Т7
|
Т8
|
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
6,3
|
|
50
|
30
|
6
|
6
|
6
|
2
|
20
|
100
|
Ваговий коефіцієнт 0,6, максимальна кількість балів за заняття 6,3 балів, всього занять 8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Критерії оцінювання за ваговим коефіцієнтом
90% –100% – 6,3 “відмінно” – А
75% –89% – 4,7 бали – “добре“ – ВС
50% –74% – 3,2 бали – “задовільно” – DЕ
Менше 50% - 0 балів – “незадовільно” – F
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
-
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. –М.: Наука, 1977. –380с.
-
Арутунян Ю.Н. Етнопсихологія: цілі, методи та деякі результати досліджень
-
Баронов А.О., Павленко В.Н. Этническая психология – СПб, 1994.
-
Баронин А.С. Этнопсихология: Учеб. Пособие.-К.: МАУП, 2000.- 114с.
-
Бромлей Ю.В. Очерки теории этноса.— М.: Наука, 1984.
-
Воропай О.Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис.-К.,Оберіг,1991.-398 с.
-
Вяткин Б.А., Хотинец В.Ю. Этническое самосознание как фактор развития индивидуальности // Психологический журнал.— Т.17.— №1.— 1996.— С.69-75.
-
Гнатенко П.И. Национальный характер: Монография.-Днепропетровск,1992.-154 с.
-
Гнатенко П.І.Український національний характер.- К.: Док-к.,1997.-114с.
-
Головаха Е.И., Панина Н.В. Психология человеческого взаимопонимания.- К.: Политиздат Украины, 1989.-189с.
-
Гримич М. Два виміри національного характеру // Наука і суспільство.-№8.- 1991
-
Душков Б.А. Актуальные проблемы этнической психологии / Психологический журнал.—Т.2.—№5.— 1981.— С.43-54.
-
Драгоманов М. Малороссийские народные предания и рассказы .- К.,1876.- 270 с.
-
Етнічна психологія : Навч.-метод. Посібник / За ред.. В.Д.Хруща –Івано-Франківськ,1994.- с.7-18
-
Этнопсихологические проблемы вчера и сегодня: Хрестоматия /Сост. К.В.Сельченок.-Мн.: Харвест, 2004.-496 с.
-
Ефименко Г. Сборник малорусских заклинаний. -М.,1874.- 140 с.
-
Зайчук Л., Видолоб Н. Формування національної свідомості учнів на уроках української літератури.Науково-методичний посібник.- К.: Видавництво “КММ”, 2007.-136 с.
-
Киричук О.В.Ментальність: сутність, функції, генез// Ментальність. Духовність. Саморозвиток особистості : Тези доп. та матеріали Між нар. наук .- практ.конф.- К.: Луцьк, 1994.-с.7-20
-
Королев С.И. Вопросы этнопсихологии в работах зарубежных авторов.— М.,1979.
-
Кон И.С. К проблеме национального характера // История психологии.— М.: Наука, 1971—С.122-158.
-
Кон И.С. Национальные особенности психологии людей // Социальная психология.—М.: Политиздат, 1975.—С.141-153.
-
Либин А.В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций. М.: Смісл, 1999.-532с.
-
Лук’яненко Л. Національна ідея і національна воля.- К.,2006.-288 с.
-
Лурия А.Р. Язык и сознание.-М.: Изд-во МГУ, 1979.-319с.
-
Левкович В.В., Танкова Н.Г. Социально-психологические проблеми этнического сознания // Социальная психология й общественная практика.— М., 1983.—С.138-153.
-
Льовочкіна А.М. Етнопсихологія: Навч. Посібник.-К.: МАУП, 2002.-104с.
-
Митрополит Іларіон Дохристиянські вірування українського народу.- Вінніпег,1981
-
Наливайко С. Індійський міф про Європу// Український світ.-№2.-1992
-
Нежурина-Кузничная Н.Ю. Популярная этнопсихология.-Мн.: Харвест, 2004.-384с.
-
Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу: Ескіз української міфології. – Львів , 1876.- с.20-60
-
Павленко В.Н. Фактори этнопсихогенеза: Учеб. пособие.— Харьков, 1993.
-
Павленко В.М.,Таллін С.О. Етнопсихологія.Навч. посібник.-К.:1999.-408с.
-
Пірен М.І. Основи етнопсихології: Підручник.-К., 1996.-385с.
-
Современная этнопсихология. Хрестоматия / Под общ. Ред. А.Е.Тараса.-Мн.: Харвест, 2003.-368с.
-
Старовойтова Г.В. Некоторие методологические вопросы определения предметной области этнопсихологии // Социальная психология й общественная практика.—М., 1983.—С.127-138.
-
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология.-М.: ИП РАН, Екатеринбург: Деловая книга, 2000.-320с.
-
Сухарев А.В. Этнофункциональный подход к проблеме психопрофилактики й воспитания // Вопросы психологии.— №4.— 1996.— С.81-92.
-
Шокало О. Український світ // Український світ.-№1.-1992
-
Шульга Н.А. Этническая самоидентификация личности.-К.: Ин-т социологии НАН Украины,1996.-120с.
-
Шульиндин П.П. Национальная психология: структура, сущность, социальная роль – Горький, 1986.
-
Шпет Г.Г. Введение в этническую психологию.— СПб., 1996.
-
Юнг К. Об архетипах коллективного бессознательного // Вопросы философии – № 1 – 1988.
-
Янів В.Нариси історії української етнопсихології.-К.: 2006.-341с.
Поділіться з Вашими друзьями: |