Підготувала психолог
ТДНЗ№ 34
Свіргун Л.І.
Мета: сформувати у педагогів уміння, які є базовими в реалізації комунікативної компетенції, мотивувати їх на розвиток і вдосконалення своїх комунікативних умінь.
Хід тренінгу
I.Знайомство
Ми працюємо разом вже багато років,але один про одного знаємо не так багато. Кожен з нас є неповторним, творчим і талановитим.
Учасники сидять у колі, по черзі називаютю своє ім’я і добавляютю фразу « А ви не знали, що я...!»
II. Теоретична частина.
Щоб процес спілкування був ефективним, потрібно володіти вміннями , які визначають комунікативну компетентність.Комунікативна компетентніть- це професійно значима особистісна риса, яка формується в процесі саморозвитку. У нашій роботі потрібно завжди контролювати свою поведінку, справляти враження на інших, відмічати ,як реагують інші на ваше повідомлення. Тому я виділила 5 факторів,які визначають комунікативну компетентність педагога.
1.Перше враження.
2.Самопрезентація.
3.Вміння слухати.
4.Вміння вести дискусію.
5.Вербальна і невербальна комунікація.
III. Перше враження.
Воно є важливим для встановлення контакту. Перше враження може як сприяти так і перешкоджати процесу спілкування. Воно визначає подальші наші взаємини з людиною.
Вправа « Фотографія»
Учасникам роздаються фотографії незнайомих їм людей.
Ведучий: подивіться на ці обличчя, на погляд, одяг людини. Попробуйте визначити риси характеру, настрій цієї людини протягом 2 хв. Розкажіть про це.
Правильне, адекватне сприйняття людьми один одного є важливою умовоюефективного спілкування.
Рефлексія. Що було корисним для вас, новим?
IV.Самопрезентація.
Це вміння формувати у інших позитивне враження про себе. Ми завжди граємо перед аудиторією,якщо хочемо справити хороше враження або показатися безпомічним.
Вправа « Шукаю друга»
Згадайте будь ласка мультфільм про крокодила Гену і Чебурашку, як крокодил шукав друзів. Він написав: « Молодий, вихований крокодил шукає друзів». Візьміть будь ласка аркуш паперуі напишіть оголошення. Тут ви можете викласти весь список вимог до кандидата в друзі, або намалювати його портрет, а саме основне-вказати інформацію про себе. Лише пам’ятайте, що оголошень про пошук буде багато і потрібно потурбуватися, щоб саме ваше привернуло увагу. Про свої і свого друга матеріальні і фізичні дані не писати. Повідомлення містиь 3-5 речень.
Рефлексія. Що було важко...?
VI. Вміння слухати.
Для людини важливо щоб її почули, слухали і зрозуміли. Якщо ми навчимось бути хорошим слухачем, успіх в спілкуванні нам гарантований. В розмові важливо давати співбесіднику зворотній зв’язок. Він буває двох видів: відображення інформації і відображення почуттів співрозмовника. Єтакі техніки зворотнього зв’язку: активне і пасивне слухання.
Активне слухання.
Ситуація. «На ранковому прийомі мама А. Зробила мені зауваження пр батьках . Ніби то я працюю перший рік на роботі і мені потрібно пояснити як працювати з дітьми. Надоїло мні це все, потрібно закінчувати з цією нервотрьопкою».
Дане висловлювання зачитується 3 рази.
Після 1 читання ви пишете зустрічне висловлювання з використанням уточнення.
Після 2-використовуєте переказ висловлювання.
Після 3-розвиваєте думку співбесідника.
Після написання ви об’єднуєтесь в групи по3 чоловіки і вибираєте найбільш вдалі варіанти відповіді.
Пасивне слухання.
Зараз ми прогуляємось берегом моря. Сядьте будь-ласка зручно і повільно закривайте очі. Зверніть увагу на дихання, відчуйте його: повітря проходить через ніс, горло, попадає в груди, наповнює ваші легені. Відчуйте, як з кожним вдихом в ваше тіло потрапляє енергія і з кожним видохом виходять непотрібні турботи, переживання... Зверніть увагу на ваше тіло, відчуйте його від ступнів і до голови. Ви сидите на стільці, чуєте якісь звуки, відчуваєте повіювання вітру на лиці. Може вам хочеться змінити позу, зробіть це. А тепер уявіть, що ви на березі моря. Ви повільно йдете берегом. Роздивляєтесь навколо і відчуваєте які вас оточують кольори, звуки, запахи... Подивіться на небо, на море. Зверніть увагу на ваш стан: які емоції, почуття у вас виникають, як змінюються під час прогулянки. Ви нікуди не спішите, можете спокійно йти дальше.Можливо вам захочеться зайти у воду і скупатися, або посидіти на березі.Зробіть це...
Ведучий. Зараз ви об’днаєтесь у 3 групи, кожен по черзі розкаже свої враження, переживання, які виникали під час прогулянки, а інші будутьуважно слухати, не задаваючи питань, не коментуючи і не інтерпретуючи сказане. Постарайтесь запам’ятати цей момент, коли ви перестаєте слухати. На кожну розповідь дається близько 2 хв.
Рефлексія. Після закінчення роботи повертаєтесь в коло і ділитесь враженнями від роботи в малих групах по колу.
VII. ДИСКУСІЯ.
Дискусія і полеміка дуже актуальні в наш час. Дискусія-це публічна суперечка, метою якої є виявлення і співставлення різних точок зору, пошук істини, знаходження вірного вирішення питання. Дискусія-це ефективний спосіб переконання, так як учасники самі приходять до того чи іншого висновку. Навчитися вести дискусію можна тільки тоді , коли брати безпосередньо в ній участь.
Ігрова дискусія « Повітряна куля».
Ведучий. Уявіть, що ви екіпаж наукової експедиції , яка повертається на землю на повітряній кулі після наукових досліджень. Ви здійснили аерофотозйомку безлюдниих безлюдних островів.Роботу виконано на відмінно. Ви готуєтесь до зустрічі з рідними, летите над океано, до землі залишилось 500км. Ту непередбачена ситуація-в оболонці повітряної кулі утворилась дірка, через яку виходить газ, який заповнює кулю. Куля швидко знижується. Ви викинули вже мішки з піском, які приберегли для такої ситуації. Падіння уповільнилось, але не зупинилось, Через 5хв куля знову почала швидко знижуватись. Весь екіпаж в центрі, щоб обговорити ситуацію. У вас є речі:
-
Канат- 50м
-
Аптечка- 5кг
-
Компас- 6кг
-
Консерви- 20кг
-
Секстан для визначення місцезнаходження по зірках- 5кг
-
Гвинтівка з оптичним прицілом- 25кг
-
Цукерки- 20кг
-
Спальні мішки на кожного чоловіка
-
Ракетниця з сигнальними ракетами
-
Палатка 10-місна- 20кг
-
Балон з киснем—50кг
-
Комплект географічних карт-25кг
-
Каністра з питтєвою водою- 20л
-
Транзистор – 3кг
-
Лодка надувна гумова- 25 кг
Ваше завдання-вирішити, що і якій послідовності викидати. Спочатку прийміть рішення самостійно.Біля кожної назви поставте цифру, яка відповідаєзначимості предмета, тобто що за чим будете викидати. Вивикинути потрібно все, а не частину.
Групове рішення. Правила:
-
Висловлює свою думку кожен член екіпажу.
-
Кількість висловлювань кожного учасника не обмежується.
-
Рішення приймається, коли проголосують всі «за» або всі « проти»-більшість не приймається.
-
Рішеня має бути прийнятим до всього списку предметів
Час на обговорення невідомий. Скільки буде тривати падіння залежить від того, як за швидко ви приймете правильне рішення. Головне-залишитись живим. Якщо екіпаж домовився що викинути, ви викидаєте і це уповільнює темп падіння. Якщо не зможете домовитись-розіб’єтесь. Пам’ятайте про це! Бажаю успіху. Самостійна робота-3хв,дискусія- 10-12хв.
Висновок. Змодельовані у цій грі обставини зіштовхують життєві інтереси учасників, а правила роботи вимагають шукати цивілізовані шляхи шляхи виходу з критичних ситуацій. Боротьба за життя приводить до втрати контролю над собою, люди забувають, що потрібно слухати і прислухатися. Переважають емоції. Це виражається в розмові на підвищених тонах. Дехто не витримує такої напруженої розмови і відключаєтья, байдуже спостерігаючи за тим, що відбувається.
Рефлексія. Обговорення по колу.
VIII.ВЕРБАЛЬНА І НЕВЕРБАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ.
Ведучий. Відомо, що в спілкуванні 7% інформації передається за допомогою вербальних засобів(слів), 38%-звукові засоби- тембр, інтонація голосу,сила звуку, а невербальні засоби несуть 55% інформації. Вміння « вслухатися» в співбесідника, зрозуміти його емоційний стан- важлива умова ефективного спілкування. Тут нам допомагає «мова тіла».
Вправа « Передай почуття»
Всі учасники стають в коло,але дивляться один одному в потилицю.Перший за допомогою міміки, жестів, пози показує задумане почуття і по принципу гри « Зіпсований телефон» передають його один одному не підглядаюми іншим. Заключний говорить яке почуття отримав і порівнює його з першим.
Ведучий. Які невербальні сигнали допомагали розпізнати емоцію, як ви інтерпретували почуття яке отримували.
IX. ПІДСУМКОВА РЕФЛЕКСІЯ
Процес спілкування дуже складний. Ми кожен день взаємодіємо один з одним, обмінюємося інформацією і не задумуємось, де і як застосувати прийоми, щоби підвищити ефективність цих процесів. Це означає,що формування комунікативної компетентності залишається актуальним на всіх етапах життя.
Гра «Сонце»
На чистому листку паперу учасники малюють сонце з такою кількістю промінців , скільки є учасників. В центрі пишуть своє ім’я. Потім по колу передають листок і кожен учасник на промінці пише побажання, комплімент. Ця гра викликає позитивні емоції, залишає приємні спогади про зустріч.
X. ПРОЩАННЯ. |