Мета: розвивати у підлітків необхідні вміння й навички креативності; формувати навички для успішної взаємодії між людьми; стимулювати учасників тренінгу до розвитку лідерських якостей. Кількість занять



Скачати 422.18 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір422.18 Kb.
Курс тренінгових занять

з обдарованими дітьми



практичний психолог

ТСШ № 7

Чекалюк Людмила Іванівна

Мета: розвивати у підлітків необхідні вміння й навички креативності; формувати навички для успішної взаємодії між людьми; стимулювати учасників тренінгу до розвитку лідерських якостей.
Кількість занять. Від 1 до 5-ти та більше.

Вікова категорія. Підлітки.

Оптимальна кількість учнів. 10- 15 осіб.

Обладнання. Аркуші паперу А1, А3, А4; різнокольоровий клейкий папір; мяка іграшка, ручки, фломастери, маркери, скотч, папки, файли, беджі, комп’ютер, диски із записами.
Тематика тренінгових занять.

  1. Креативність – у мисленні, почуттях, спілкуванні.

  2. Художні здібності особистості.

  3. Основа внутрішнього світу людини.

  4. Самопрезентація як розвиток творчих здібностей.

  5. Розвиток лідерських якостей.


Заняття № 1. Креативність – у мисленні, почуттях, спілкуванні.
Мета. Формувати в учасників навички групової взаємодії; розвивати необхідні вміння й навички креативності.

Хід заняття.

Вступне слово психолога.

Презентація теми заняття.

Вправа «Знайомство».

Мета. Підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, зосередити учасників на спільній роботі.

Хід виконання.

Учасники тренінгу сідають у коло. На беджах пишуть своє імя. потім психолог просить учасників тренінгу по черзі назвати своє імя та рису характеру, яка починається на першу літеру імені, не повторюючи вже названої риси.

Рефлексія.

  • Що ви відчували?

  • Чи запам’ятали ви імена учасників тренінгу?

  • Скільки імен ви запам’ятали?


Вправа «Вироблення правил роботи».

Мета. Прийняти правила роботи групи.

Хід виконання.

Учасники складають та приймають правила роботи для цієї групи на час роботи у цьому тренінгу і намагаються їх дотримуватися.

Орієнтовні правила роботи групи.

  • Приходити вчасно.

  • Конфіденційність.

  • Активність.

  • Пояснення правил роботи у групі.

  • Говорити від власного імені.

  • Мобільні на «вібро».

  • Спілкування за принципом «тут і тепер».

  • Бути лаконічним у висловлюванні.

  • Оцінювати факти, а не людину.

  • Не перебивати одне одного.

  • Толерантність.

  • Чесність та щирість.

  • Відповідальність за свої слова та вчинки.

  • Поважати думку іншого.


Вправа-очікування «Зебра».

Мета. Визначити очікування учасників групи.

Хід виконання.

Психолог роздає учасникам стікери і пропонує записати, чого вони очікують від заняття, а потім наклеїти їх на плакат із зображенням спектра кольорів.



Вправа за принципом «брейнстормінгу»

«Що таке креативність?»

Мета. Актуалізувати для учасників зміст теми, надати визначення креативності.

Обладнання: фліп – чарт блокнот А3, маркер.

Психолог просить відповісти на питання: «Що таке креативність?»

Психолог записує на фліп-чарті всі думки, висловлені про те, що вони розуміють під терміном «креативність». Потім тренер зауважує різноманітність і важливість усього сказаного учасниками, і вони разом формулюють визначення поняття «креативність». Після цього тренер зачитує наукове визначення.
Креативність (від лат, creatio — творення) – творчий дух, творчий потенціал індивіда, його творчі здібності, що виявляються не тільки в оригінальних продуктах діяльності, але й у мисленні, почуттях та спілкуванні з іншими людьми.
Вправа «Незвичайна, історія»

Мета. Проявити індивідуальні творчі здібності, формувати навички для успішної взаємодії між людьми, розвивати відчуття художнього стилю.

Обладнання. Картки із завданням, папір А4, ручки/маркери.

Хід виконання

а) Спершу психолог об’єднує учасників у міні-підгрупи.

б) Далі пропонує одному учаснику міні-групи картку із завданням.


Картка 1.

Скласти розповідь чи вірш від імені каструлі.


Картка 2.

Скласти розповідь від імені стільця.


Картка 3.

Скласти розповідь чи вірш від імені окулярів.


Картка 4.

Скласти розповідь чи вірш від імені телефону.


Картка 5.

Скласти розповідь чи вірш від імені комп’ютера.


Картка 6.

Скласти розповідь чи вірш від імені кружки.


в) психолог зачитує приклад виконання завдання.

Вправа «Сніжинка».

Мета. Навчити учасників бачити різноманітність, формувати навички неполярного мислення та толерантного ставлення до індивідуальних рис особистості.

Матеріали. Аркуш паперу А4 чи серветка.

Хід виконання.

Психолог роздає кожному учаснику аркуш паперу чи серветку і просить підвестися, повернутися спиною до кола. Потім психолог пропонує виконати завдання:



  1. Розгорніть серветку чи візьміть аркуш паперу А4.

  2. Складіть папір чи серветку вдвоє і відірвіть верхній лівий кут.

  3. Відірвіть нижній правий кут.

  4. А тепер відірвіть нижній лівий кут.

  5. Відірвіть правий верхній кут серветки/аркуша.

Психолог. А тепер прошу вас повернутися обличчям до кола, розгорнути свій виріб та показати присутнім. Можете присісти.
Рефлексія

  • Чи всі впоралися із завданням?

  • Яка «сніжинка», на вашу думку, ідеальна? Чому?

  • Чи можна взагалі вважати чиюсь «сніжинку» ідеальною, правильною? Чи бувають у природі однакові «сніжинки»?

  • Чи можна сказати, оглянувши «сніжинки», що коліна людина індивідуальна? Чому? Обґрунтуйте свою думку.

  • Чи проявили ви креативність під час виготовлення «сніжинок»?


Вправа «Чарівна крамниця»

Мета. Надати можливість учасникам з'ясувати, яких якостей у них не вистачає.

Хід виконання.

Психолог пропонує учасникам подумати про те, якими особистими якостями вони володіють. Потім пропонує уявити себе у чарівній крамниці, де один з них є продавцем. Учасники в обмін на свої якості (розум, сміливість, чесність, лінь, байдужість), яких, :на їх думку, у них надмірно чи яких вони хотіли б позбутися, можуть отримати інші необхідні особисті якості. «Покупець» здає свої якості, «продавець» говорить, чи є те, що потрібно.

Рефлексія

  • Які ваші враження від вправи?

  • У якій ролі вам було комфортніше — «продавця» чи «покупця»?

  • Чи знайшли ви якості, які шукали?

  • Чи будь-яка людська якість є цінністю?

Підбиття підсумків заняття.
Вправа «Побажання»

Хід виконання

Психолог просить учасників повернутися до очікувань, які вони записали на початку тренінгу, і висловити свої враження від роботи та спілкування. Потім учасники по черзі висловлюють свої побажання групі.


ЗАНЯТТЯ № 2. Художні здібності особистості.

Мета. Розвивати емоційну сферу, творчі здібності дітей.

Хід заняття.

Вступне слово психолога. Презентація теми заняття. Очікування
Вправа-привітання «Мерехтливі вогники»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, зосередити учасників на спільній роботі.

Хід виконання

Учасники тренінгу сідають у коло. Потім по черзі називають своє ім’я і промовляють, наприклад, «Вітаю!» Сусід повинен якнайшвидше підвестися, з піднятими догори руками повторити цю фразу і сісти, опустивши руки, Наступний учасник повинен зробити те ж саме, щоб хвиля пішла по колу.


Інформаційне повідомлення. «Роль художньої обдарованості в

спектрі здібностей людини»

Художня обдарованість посідає провідне місце серед царин обдарованості. Художні здібності поділяють на обдарованість у галузі акторської майстерності, літератури, музики, мистецтва, скульптури тощо. Тому багато людей поліздібні й складно виявити головну спрямованість людини. Наприклад, М. Гоголь, В. Гете, М. Лермонтов, Т. Шевченко, П. Тичина, Ф. Шаляпін і багато інших писали поезію, прозу, малювали. мали акторські здібності тощо.

Більш детально зупинимося на обдарованості в галузі акторської майстерності та музичного мистецтва.

В основі акторської обдарованості лежать задатки до стійкої уваги, пам’ять, що забезпечує легке утворення домінанти ролі. Ядро акторської професії – це «відчуття віри» (установка на дію в уявлюваній ситуації) емоційна чуттєвість на образи уяви та потреба втілити образ (модель ролі в дії).


ОСНОВНІ РИСИ АРТИСТИЧНОГО ТАЛАНТУ


  • легко входить у роль іншої людини,, персонажа тощо;

  • цікавиться акторською грою; виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв;

  • розуміє та вміє передати конфліктні ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сцену;

  • передає почуття через міміку, жести, рухи; прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про щось розповідає із захватом;

  • дуже легко передає почуття, емоційні переживання.

Ще одним аспектом художньої обдарованості, є музична обдарованість. Провідна умова музичної обдарованості – чуття гармонії (чути раніше, ніж знати і розуміти акорди).

У структуру музичної обдарованості входять просторові й часові фактори, які проявляються досить специфічно: дитина або доросла людина, яка ніколи ке навчалася гри на будь-якому музичному інструменті, «раптом» починає грати на ньому (іноді після кількох проб та помилок, а то й без них), її руки «самі знають», який взяти звук і де він міститься. Руки, пальні рухаються плавно, упевнено. Пальці самі грають не тільки знайомі мелодії, а дитина імпровізує, або малює, або ліпить. Коли ставиш їй запитання: «Як ти робиш, як тобі це вдається?» – вона відповідає: «А я не знаю. Руки самі це роблять».
ОСНОВНІ РИСИ МУЗИЧНОЇ ОБДАРОВАНОСТІ


  • проявляє неабиякий інтерес до музики, музичних занять;

  • щиро реагує на характер та настрій музики;
    добре співає;

  • добре грає на якомусь музичному інструменті;

  • полюбляє музичні записи;
    багато енергії та почуттів вкладає у гру на музичному інструменті та під час співу або танцю;

  • любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре;
    прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику;

  • пише особисті, оригінальні мелодії;

  • у пісні та музику вкладає свої почуття та настрій.


Висновок.

Художні здібності забезпечують цілісний, синтетичний погляд на світ і тим самим розкривають властивості відтворюваного (людини, події), забезпечують уявлення про конкретно - історичну дійсність у межах певних просторово-часових діапазонів (епохи, періоди).



Вправа «Емоції і мистецтво»

Мета: розвивати навички розпізнання позитивних та негативних сторін емоції.

Хід виконання

Психолог. Науковці довели, що важливе місце в розумінні ролі художньої обдарованості посідає емоційна сфера. «У мистецтві емоції відіграють особливо важливу роль. Вони не лише спонукають суб'єкта до активності, не тільки активізують усі інші його психологічні процеси, а й пов’язують їх в єдине ціле.

Далі психолог об’єднує учасників у дві групи за принципом «щастя – радість». Усі сідають відповідно за поділом. Група «Щастя» знаходить позитивні сторони емоцій і їх вплив на художню сферу, а група «Горе» – негативні.

Перед початком виконання вправи психолог нагадує визначення поняття «емоції».
Емоції (від лат. хвилюю, збуджую) – це особливий клас психічних процесів і станів, пов'язаний з інстинктами, потребами і мотивами, що відображаються у формі безпосереднього тимчасового переживання (задоволення, радість, щирість, страх тощо) значущості явищ і ситуацій життєдіяльності, що впливають на індивіда.
Рефлексія


  • Під впливом позитивних чи негативних емоцій народжуються шедеври?

  • Яка справа викликає у вас емоцію? (Перегляд творів мистецтва, прослуховування музики, читання книги.)



Вправа «Прояви вміння»

Мета: продемонструвати одне й те саме завдання за допомогою різних художніх галузей.

Обладнання: ватман, фломастери, олівці, аркуші А 4, ручки, пластилін, дощечка, картон.

Хід виконання.

Психолог об’єднує учасників у чотири міні-групи за принципом розрахунку на 1, 2, 3, 4. Кожна міні-група отримує завдання, яке повинна виконати в такий спосіб:



  • група 1 – намалювати;

  • група 2 – поставити міні-виставу;

  • група 3 – проявити літературні здібності (написати вірш чи оповідання);

  • група 4 – продемонструвати скульпторські навички.

Зразок завдання – казочка «Колобок»
Вправа «Царівна-несміяна»

Мета: зменшити напруження, зняти втому.

Хід виконання

Психолог обирає одного учасника і просить його сісти в центрі кола, решта повинні його розсміши ти. У вправі можуть брати участь 2- 3 учні.


Тест «Наскільки я шульга»

Психолог зачитує запитання:



  1. Переплетіть пальці рук. Великий палець правої (П) чи лівої (JI) руки виявився зверху? Повторіть 2-3 рази, щоб переконатися, що саме це положення зручне. Запищіть результат.

  2. Зробіть в аркуші паперу (можна ручкою) невеликий отвір і подивіться через нього двома очима на якийсь предмет (лампу, вимикач тощо). Заплющте праве (П) око – чи змістився спостережуваний предмет? Заплющте ліве (Л) око – чи зник предмет з поля зору? Перевіривши себе, запишіть другу букву нашої формули.

  3. Схрестивши руки на грудях, приберіть «позу Наполеона». Ви почуваєте себе комфортно, коли права (П) чи коли ліва (Л) рука зверху? Ми визначили третю букву формули.

  4. Просто зобразіть «бурхливі оплески». Яка долоня зверху? Запишіть результат.


Психолог. Ми виробили певну «формулу», яка відповідає біологія ним ознакам про деякі властивості характеру. А зараз уважно слухайте характеристику кожної «формули» характеру.

ПППП – носій такої характеристики консервативний, віддає перевагу

загальноприйнятим формам поведінки.

ПППЛ – темперамент слабкий, переважає нерішучість.

ППЛП – характер сильний, енергійний, артистичний. У спілкуванні з такою людиною не зашкодить рішучість і почуття гумору.

ППЛЛ – характер близький до типу ППЛП, але м’якший, контактніший. повільніше звикає до нових обставин. Зустрічається досить рідко.

ПЛПП – аналітичний склад розуму, основна риса – м’якість, обережність. Уникає конфліктів, терплячий, терпимий й розважливий, у стосунках віддає перевагу дистанції.

ПЛПЛ – слабкий тип, зустрічається тільки серед жінок. Характерні піддатливість різним впливам, беззахисність, але разом в тим здатність іти на конфлікт.

ПЛЛП – артистизм, деяка непостійність, схильність до. нових вражень. У спілкуванні сміливий, уміє уникати конфліктів і переходити на новий тип поведінки. Серед жінок зустрічається приблизно вдвічі частіше, ніж серед чоловіків.

ПЛЛЛ – цей тип більше характерний для чоловіків. Відзначається незалежністю, непостійністю та аналітичним складом розуму.

ЛППП – один з найпоширеніших типів. Він емоційний, легко контактує практично з усіма. Але недостатньо наполегливий, легко піддасться чужому впливові.

ЛППЛ – схожий на ЛППП, але не менш наполегливий. М’який і наївний. Потребує особливо бережного ставлення до нього.

ЛПЛП – це найсильніший тип характеру. Наполегливий, енергійний, важко піддається переконанню. Трохи консервативний через те, що часто нехтує чужою думкою.

ЛПЛЛ – характер сильний, але ненав’язливий. Внутрішня агресивність прикрита зовнішньою м’якістю. Здатний до швидкої взаємодії, але взаєморозуміння при цьому відстає.

ЛЛПП – характерні дружелюбність, простота, деяка розсіяність інтересів.

ЛЛПЛ – простодушність, м’якість, довірливість – ось основні риси. Дуже рідкісний тип, серед чоловіків практично не зустрічається.

ЛЛЛП – емоційність у поєднанні з рішучістю приводить до необдуманих учинків. Енергійний.

ЛЛЛЛ – спроможний по-новому подивитися на речі. Яскраво виявлена емоційність поєднується з індивідуалізмом, наполегливістю та деякою замкненістю.

Підсумок заняття,

Вправа «Телеграма»

Обладнання: аркуш А5, ручки.

Хід виконання

Учасники складають телеграму з тих понять, які вони вивчили сьогодні. І потім по колу озвучують свою роботу.




ЗАНЯТТЯ №3. Основа внутрішнього світу людини.

Мета заняття: сформувати в учасників свідоме розуміння поняття «духовність»; навчити визначати життєві цінності; сформувати відповідальне ставлення до власних учинків, бажання дотримувати моральних принципів у житті.

Хід заняття.

Вступне слово психолога.

Презентація теми заняття.

Вправа «Поділись гарним настроєм».

Мета. Активізувати учасників до роботи в групі, налаштувати на позитив.

Хід виконання.

Учасники групи по черзі, тримаючи долоні відкритими, вітаються і говорять один з одному щось приємне (побажання, враження, почуття).



Рефлексія.

  • Чи приємно було дарувати гарний настрій?

  • Чи приємно було отримувати чудовий настрій?


Вправа «Очікування»

Мета. Визначити сподівання та очікування учасників щодо заняття.

Матеріали. Плакат із зображенням скрині або валізи, стікери, ручки.

Хід виконання

Психолог просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, сформулювати (Очікування. Вислів записують на стікерах та прикріплюють на плакаті.


Вправа «Найгірше і найкраще»

Мета. Актуалізувати життєві спогади, налаштувати на позитив, формувати вміння прощати.

Хід виконання

Психолог. На наше життя впливають різні події і люди. Пропоную розібратися, який це вплив. Випишіть п’ять найприємніших подій, що відбулися у вашому житті. Після кожного пункту зазначте, дякуючи кому або чому ці події відбулися.

Випишіть п’ять найбільш великих неприємностей, які трапилися у. вашому житті.



Рефлексія

  • Які події легше згадувати: приємні чи неприємні? Чому?

  • Чи легко було подякувати комусь за приємні миттєвості свого життя?

  • Коли розмірковували про неприємні хвилинки, що трапилися у вашому житті, які почуття у вас виникали?

  • Скільки подій відбулося, за які відповідальні особисто ви?


Інформаційне повідомлення

Основною ознакою людини є душа. Але що є душа?

Душа – це ціннісна основа внутрішнього світу людини, що направляє людську активність. Функціонально душа людини аналогічна інстинкту тварини. Якщо тварина робить те, що велить інстинкт, то людина робить те, що вона хоче. Душа і є те зведення правил, які визначають це «хотіння» і тим самим визначають поведінку людини.

Природно, душа не фокусник і не може виконати бажання людини, душа

лише зведення правил, орієнтуючись на які, людина вибирає ту або іншу дію з переліку можливих. Зовнішні обставини є межами, у рамках яких тварина за

допомогою інстинкту або людина за допомогою душі визначає лінію своєї поведінки.

Компонентами душі є смаки і ціннісні орієнтації. Останні є основним поняттям у визначенні категорії «душа».
Ціннісні орієнтири – спрямованість інтересів і потреб особи або групи на певну ієрархію узагальнених людських цінностей, що визнаються як стратегічні життєві цілі і загальні світоглядні орієнтири.
Які ж ціннісні орієнтири є основними?

Незважаючи на безліч ціннісних орієнтацій, існує всього один базовий вид ієрархії ціннісних орієнтацій: духовність – матеріальність.

Духовність і матеріальність знаходяться в обернено пропорційній залежності: чим більше духовності, тим менше матеріальності, і навпаки, тобто духовність протистоїть матеріальності.

Духовність і матеріальність – дві сторони однієї медалі, і тому за допомогою духовності можна оцінити ступінь вираження не однієї, а двох ціннісних орієнтацій – духовності та матеріальності, оскільки зони знаходяться в обернено пропорційній залежності. Духовність можна виразити через матеріальність як матеріальність зі знаком мінус.


Структура матеріальності
Поняття «матеріальність» – це складова частина словосполучень:

  • матеріальна свідомість;

  • матеріальні інтереси;

  • матеріальні потреби те інші.

Матеріальність – продовження біологічної матеріальної природи людини.

У тварини


У людини





Інстинкт самозбереження:

  • харчовий

  • оборонний

гедонізм




Інстинкт розмноження:

  • статевий

  • батьківський

карєризм




Матеріальність = гедонізм + кар’єризм


Гедонізм – насолода


Карєризм – статус


Духовність – властивість душі, що полягає в переживанні духовних, етичних та інтелектуальних інтересів над матеріальними.
Структура духовності:

  • перший компонент – аскетизм.

Аскетизм – ціннісна орієнтація, в основі якої лежить принцип «не прагни до максималізації матеріального споживання».
– другий компонент – альтруїзм.

Альтруїзм – ціннісна орієнтація, в основі якої лежить принцип «щоб допомоги оточуючим, я повинен пожертвувати власними інтересами».


Духовність = аскетизм + альтруїзм


Аскетизм – релігійність, творчість


Альтруїзм – безкорисливість

Решта всіх ціннісних орієнтацій так або інакше шикується навколо осьової ціннісної орієнтації, тобто тяжіє або до духовності, або до матеріальності . Не випадково потреби за спрямованість на об’єкт найчастіше розділяють або на матеріальні, або на духовні.


Вправа «Обстоювання особистих цінностей»

Мета: відпрацювати навички обстоювання власної думки.

Хід виконання

Учасників збирають у центрі кімнаті . Кожен куток кімнати відповідає певній позиції щодо спірного питання: «повністю погоджуюсь», «погоджуюсь», «не погоджуюсь», «абсолютно не погоджуюсь».

Психолог пропонує учасникам одне зі спірних питань і радить зайняти той куток, який відповідає думці щодо цього. Ті, хто вагаються або не мають жодної ідеї, повинні залишатися посеред кімнати. Тільки-но група визначиться стосовно позиції щодо певного спірного питання, попросіть добровольців поділитися міркуваннями на користь свого вибору. Учасники можуть переходити з кутка в куток, якщо захочуть змінити свою думку.
Питання:


  1. Краще допомагати тваринам, ніж людям.

  2. Щастя залежить тільки від людини, від того, наскільки вона сама хоче бути щасливою.

  3. Краще працювати там, де платять багато Грошей, ніж мати роботу, яка приносить задоволення.

  4. Краще висловлювати власну думку і наполягати на ній, навіть якщо це комусь не подобається.


Рефлексія

  • Кому легше вдавалося зробити вибір із запропонованих тверджень?

  • Чи були такі, які чекали, поки інші зроблять свій вибір?

  • Хто найчастіше вагався, роблячи свій вибір?

  • Хто найчастіше залишався в центрі кімнати?

  • Хто змінював свою думку під час вибору правильного рішення?

  • Як ви почували себе під час виконання цієї вправи?


Вправа на завершення «Піраміда почуттів»

Мета. Закріпити знання, набуті під час тренінгу, досягти стану душевної рівноваги.

Хід виконання

Кожен учасник виходить на середину кімнати, простягає руку вперед та промовляє: «Сьогодні я дізнався (відкрив для себе, зрозумів, відчув).... Наступний учасник кладе свою руку на долоню попереднього. Таким чином «будується» піраміда почуттів.


Заняття № 4. Само презентація як розвиток творчих здібностей.

Привітання

Психолог пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та закінчити фразу: «Якби я був твариною, то був (була) би...»



Повторення правил

Мета. Повторити правила роботи групи, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час заняття.

Хід виконання

Повторення відбувається у вигляді, синкана.

Психолог на фліп-чарті пише схему, за якою буде відбуватися повторення правил.


  1. Підберіть рису характеру.

  2. Підберіть два прикметники. ,

  3. Підберіть три дієслова (без/частки, не),

  4. Яку функцію виконує це поняття?

  5. Замініть це поняття словосполученням або синонімом.

Групу розподіляють на підгрупи, де кожна підгрупа складає синкан до двох правил. Потім кожна група зачитує свій твір.
ПРИТЧА «ЗНАННЯ ДОРОГО КОШТУЄ»

У селянина зіпсувався трактор. Усі спроби відремонтувати машину виявилися марними. Нарешті він покликав спеціаліста. Той оглянув трактор, спробував, як працює стартер, підняв капот і все прискіпливо перевірив. Потім узяв молоток, один раз вдарив по мотору і привів його в дію. Мотор запрацював.

Коли спеціаліст подав рахунок селянину, той, здивовано поглянувши на нього, обурився: «Як, ти хочеш 50 туманів тільки за один удар молотком!» «Шановний пане,сказав майстер, – за удар молотком я порахував тільки один туман, а 49 туманів я повинен взяти з тебе за мої знання, дякуючи яким я зміг зробити цей удар».
Вправа «Очікування»

Мета: визначити очікування учасників щодо заняття.

Обладнання: плакат із зображенням піскового годинника, стікери, ручки/маркери.

Хід виконання

Учасникам роздають стікери, тренер просить написати на них свої очікування, прочитати і приклеїти їх у верхню частину символічного піскового годинника, зображеного на плакаті.


Вправа «Черга»

Мета. Відпрацювати на практиці різні типи поведінки, проявити духовні задатки стосовно іншого, розвинути творчу ініціативу.

Хід виконання

Нам іноді доводиться стояти в чергах. Я погоджуюся з вами, що це не найприємніший спосіб проведення часу. Сьогодні й нам доведеться відчути на собі тиск, можливо навіть нахабність, і спробувати протидіяти цьому. Тож для початку давайте вирішимо, за чим стоятимемо в черзі. Це може бути черга до каси в супермаркеті, за квитками, навіть по воду з спекотний день.



  • Станемо всі в чергу (можна розподілити учасників ял дві підгрупи, одні, актори, решта спостерігачі; потім міняються).

  • Завдання акторів 2-ї групи: робити все для того, щоб пройти без черги. Завдання перших: прислухатися до прохань, аргументів; зважувати все й ухвалити правильне рішення: пропускати чи ні.


Рефлексія

  • Чи всі відчули себе безпосередніми учасниками ситуації?

  • Чи легко ви змогли поступитися своїми інтересами, часом стосовно зовсім незнайомої людини?

  • Роблячи безпосередній вибір, ви втрачаєте щось чи здобуваєте? Обґрунтуйте вашу думку.


Вправа «Історія з продовженням»

Мета: показати спонтанну співпрацю, терпіння в рамках усієї групи, розвивати творчі здібності, фантазію та практичну спрямованість.

Хід виконання

Психолог пропонує учасникам вигадати історію, яка відбулася з вашими ровесниками. Розпочинає історію тренер, потім підхоплюють учасники.

Необхідною умовою виконання проведення вправи є участь усіх. Важливо, щоб учасники терпляче вислуховували кожного, ніхто не перебивав і не зупиняв оповідача. По можливості дотримувати сюжетної лінії оповідання. Історію для старту можна запропонувати свою або використати якийсь випадок зі шкільного життя чи життя класу.

Орієнтовний початок історії.

«На початку липня дівчата Оксана, Марійка та Наталка вирішили з’їздити на природу, відпочити, пограти в м’яча, теніс, позагоряти. Подорож їхня почалася з того, що вони сіли в автобус і поїхали до запланованого місця відпочинку. Але, підійшовши до зупинки, вони побачили, що автобус уже збирався від’їжджати, і вони заскочили до нього і всілися на вільні місця. Зручно вмостившися почали весело теревенити, згадували кумедні випадки зі шкільного життя і не помітили, що їдуть в протилежному напрямку і вже виїхали за місто...»

Далі історію продовжують учасники. Така спільна творча робота налаштовує учасників на активне фантазування, іноді дає можливість проектувати особисті проблеми та поведінко»] реакції на героїв оповідання. Тому для психолога цей колективний «шедевр» може стати й діагностичним матеріалом.



Рефлексія

  • Чи сподобалося вам оповідання?

  • Назвіть основні епізоди історії.

  • Чи цікаво було створювати історію колективно?

  • Які б зміни ви внесли, якби розповідали історію самі?

  • Які практичні навички здобули хлопці в нашому оповіданні?


Вправа «Ситуація в потязі»

Мета. Формувати навички, необхідні для успішної взаємодії між людьми, які мають розбіжності в думках і поглядах.

Хід виконання

Тренер обирає з групи двох учасників, які будуть розігрувати ситуацію.



Ситуація

Головні герої:

  1. Провідник.

  2. Пасажир.

Прямує потяг Київ – Львів. До Вінниці потяг прибуває о 2 годині ночі, замість запланованої за графіком 1-ї. На календарі листопад. Пасажир прибув завчасно до приходу потяга і вже встиг змерзнути. Він їде на науково-практичну конференцію. Завдання пасажира – попросити зробити в нічний час гарячого чаю чи кави. Звернути увагу, що провідник дуже втомлений і йому хотілося відпочити, прилягти.

Можна програти цю ситуацію 1-2 рази.


Рефлексія

  • Чи вдалося героям відтворити запропоновану ситуацію?

  • На чиєму боці ви були?

  • Чому провідник не хотів пригостили пасажира гарячим чаєм?

  • Як у цій ситуації повів себе пасажир?

Підсумок.
ЗАНЯТТЯ 5. Розвиток лідерських якостей

Мета. Стимулювати учасників до розвитку лідерських якостей; сприяти розвитку навичок самопізнання, самовиховання, самоаналізу; налаштувати учасників на успіх, прагнення досягнення позитивних результатів у своїй діяльності.

Хід заняття.

Вправа «Привітання»

Мета. Сприяти встановленню контакту між учасниками групи та налаштуванню на роботу у групі.

Хід виконання

Вправу починає психолог, а потім підхоплює один з учасників. Психолог говорить привітання або комплімент у такій формі: «Привіт усім, у кого в цей момент хороший настрій!» Ті, кого стосуються ці слова, відповідають: «Привіт!» А якщо був сказаний комплімент, то ті з учасників, яких він стосується, відповідають: «Дякую!»


Вправа «Повторення правил роботи»

Мета. Повторити правила роботи групи, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час заняття.

Хід виконання

Психолог пропонує згадати, які правила група встановила під час першого заняття. Пропонує учасникам розподілитися на підгрупи та пригадати прислів’я чи пісню, які б могли проілюструвати те чи інше правило.



Вступне слово психолога.

Психолог . Я дуже радий сьогодні тут бачити всіх. На цьому занятті ми продовжимо нашу з вами плідну роботу і навчимося розвивати у собі ті якості, якими повинен володіти лідер, дамо відповідь на запитання: «Чи в кожній ситуації необхідний лідер?», ознайомимося з видами лідерів та дізнаємося, які лідерські ролі виконує кожна людина упродовж життя.
Вправа «Очікування від тренінгового заняття»

Мета. Визначити очікування учасників щодо заняття.

Хід виконання

Психолог просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, і сформулювати свої думки. Вислів записують на стікерах і прикріплюють на плакаті із зображенням кошика.


Мозковий штурм «Хто такий лідер?»

Психолог пропонує учасникам висловити свої думки щодо індивідуума, якого називають «лідер». Усі відповіді учасників записують на фліп-чарті. Потім тренер узагальнює їх разом з учасниками тренінгу.



Після вироблення групою визначення поняття «лідер» тренер дає академічне визначення поняття «лідер».
Лідер (від англ. Leader – ведучий, керівник) – авторитетний член групи, якому члени групи надають право ухвалювати відповідальні рішення, що стосуються їх інтересів та визначають спектр і характер діяльності усієї групи, у значимих для них ситуаціях, подіях.
Вправа «Коло знань»

Мета. Навчити учасників самостійно, швидко, ефективно засвоювати та передавати інформацію, ознайомити з різними видами лідерів.

Хід виконання:

  1. Психолог об’єднує учасників у чотири підгрупи (наприклад, за порами року). Кожна група протягом 5 хвилин вивчає інформацію «Види лідерів» зі своєї картки. Після цього один учасник з підгрупи приєднується до іншої групи й розповідає опрацьовану інформацію та вислуховує інформацію команди. І так по колу.


Картка №1.

Лідер-генератор ідей. Лідер, що вміє «фільтрувати»

  • Лідер-генератор ідей це високорозвинений інтелект, помножений на потужну активність, ініціативність, нетрадиційність, але разом із тим його не слід обтяжувати відповідальністю за втілення своїх ідей та пропозицій. Йому не можна доручати рутинної роботи.

  • Лідер, що вміє «фільтрувати», «фільтрує» всі пропозиції і рекомендації за критерієм реальності і практичної користі. Він не дуже переймається справою і не надихає інших, але вправно відмежовує порожнє від перспективного. Його не виводить із рівноваги й не лякає копітка робота з документацією та паперами.


Картка № 2.

Лідер-організатор. Лідер-стратег

  • Лідер-організатор – людина, здатна організувати виконавців і довести з ними до кінця заплановану роботу. Головне – йому потрібно добре пояснити, що слід зробити, а вже у який спосіб – він вирішить сам.

  • Лідер-стратег розподіляє обов'язки, без його відома до групи не залучають нових людей. Він формулює ідейний напрямок, мету групи і підсумкове рішення.



Картка № 3.

Лідер-інформаційний агент (комунікатор). Емоційний лідер

  • Лідер-комунікатор, або лідер-інформаційний агент, постійно знаходиться у пошуку потрібної інформації. Розробляє рекламу своєї команди. Таку роботу ефективно може виконувати людина комунікабельна, яка має завжди тримати свою лінію, уміти промовчати, коли це потрібно, і не наговорити зайвого.

  • Емоційний лідер діє як заземлювач, знімає напруження, конфліктність, агресивність, тривожність, неадекватну підозріливість. Однак від нього можна чекати ознак нерішучості, бездіяльності в критичній ситуації.


Картка № 4.

Лідер-арбітр. Режимний лідер

  • Лідер-арбітр розв'язує між членами групи сварки, конфлікти, непорозуміння тощо. У цих випадках він не завжди й не одразу біжить скаржитися керівництву, а намагається з'ясувати у своєму колі.

  • Режимний лідер відповідає за те, щоб справа була завершена вчасно і виконана якісно. Він стежить за порядком, виявляючи педантизм і вимогливість, проте може перейматися щодо дрібниць і обмежувати свободу дій решти членів групи.




  1. Психолог обговорює з дітьми учасниками тренінгу набуті знання.

Вправа «Яка ви людина?»
Тест «Самооцінка»

Подані слова розташуйте у дві колонки: в першій, які характеризуватимуть позитивні риси вашого ідеалу, а в другій, які, на вашу думку, не повинен мати ідеал.

Слова, що характеризують окремі риси людей: охайність, безпечність, сприйнятливість, гордість, грубість, життєрадісність, турботливість, сором’язливість, заздрісність, злопам’ятливість, щирість, вишуканість, вередливість, легковір’я, повільність, мрійність, наполегливість, ніжність, невимушеність, нервозність, нерішучість, нестриманість, чарівність, уразливість, обережність, чуйність, педантичність, рухливість, рішучість, самозабуття, стриманість, жалісливість, терпимість, боягузтво, захопленість, завзятість, поступливість, холодність, ентузіазм, енергійність.

Обробка результатів

Порахуйте кількість позначених рис у першому і другому стовпчиках, складіть їх і поділіть на 40.



  • 0,4 – 0,6 – адекватна самооцінка. Такі учні усвідомлюють свої здібності, не зупиняються на досягнутому. Вони цілеспрямовані й удосконалюють себе як особистість.

  • 0,6 – 0 – підвищена самооцінка. Такі учні впевнені, що в житті все буде так, як хочеться їм. Вони навіть не розуміють, що їх плани можуть колись зруйнуватися. Вони дуже високої думки про свої здібності.

  • 0 – 0,4 – занижена самооцінка. Учні дуже невпевнені в собі. їх життєві плани часто невизначені. Про свої здібності вони майже не говорять і завжди дотримують чужої думки.


Рефлексія

  • Як ви вважаєте, яка самооцінка повинна бути у лідера?

  • Як буде поводити себе лідер із завищеною самооцінкою?

  • Чи може бути людина із заниженою самооцінкою лідером?


Рухлива гра «Атоми»

Хід виконання

Психолог. Уявіть собі, що ми – атоми, які мають такий вигляд: зігнуті у ліктях руки і притиснуті до плечей зап’ястки. Атоми постійно рухаються і час від часу об'єднуються у молекули. Число атомів у молекулі може бути різним, залежно від того, яке число я зараз назву.

Учасники починають рухатися. Психолог називає число (наприклад, два). Тоді учасники об’єднуються у молекули по два атоми кожний.

Молекула, має виглядати так: учасники стоять один до одного обличчям, торкаючись передпліччям.
Вправа «Життєві ситуації»

Мета. Проаналізувати і розглянути життєві ситуації очима інших людей та виробити власний шлях виходу із запропонованих ситуацій.

Хід виконання

Учасники об’єднуються у дві підгрупи. Тренер пропонує кожній підгрупі одну картку з проблемною ситуацією. На обговорення в підгрупах відводиться 3 хв.


Ситуація №1.

На спортмайданчику хлопці й дівчата 14 – 16 грали у волейбол. В Святослава м’яч вислизнув із рук та покотився в кущі. Андрій побіг за м’ячем і несподівано його погляд зупинився на гаманці, що лежав на дорозі.



Святослав. Я знайшов гаманець. Напевно, гам гроші
Усі підбігли до нього.
Марися. Напевне. Але не ми його поклали, не нам і брати.

Святослав. Що ти верзеш за маячню! Там, певно, є гроші, і ми зможемо сходити до кав’ярні.

Петро. А й справді, треба його підняти. Не валятися ж йому на дорозі. (Підняв гаманець.) Подивилося, що в ньому?

У гаманці знаходилися купюри різного номіналу від двох гривень до ста.

Лариса. Ото, скільки грошей. Скільки можна всього придбати.

Марися. Нічого ми за них купувати не будемо, тому що це не наші гроші, ми їх не заробили і не маємо на них ніякого права.

Лариса. На нашому місці інші би зраділи грошам на халяву.

Марися. Ми не інші, а тим паче не крадії. Чи ти вважаєш, що треба взяти чужі гроші та піти в супермаркет та всі розтринькати? Чи варто знайти власника і повернути йому гаманець?

Петро. А може, ми візьмемо деяку суму для своїх цілей, а іншу повернемо власнику.

Марися. Ні!

Петро. А що я такого сказав?

Марися. А уяви, що цей гаманець загубив не хтось невідомий, а саме тил.

Лариса. Облиш свої повчання.

Святослав. Дівчатка, не сваріться через дрібниці, воно того не варто. Ми повернемо цей гаманець власнику.
Запитання до обговорення:

  1. Хто, на вашу думку, у цій підлітковій компанії є лідером?

  2. Визначте, до якого типу лідерів належить авторитетна особа в нашій ситуації?

  3. Які якості притаманні лідеру?

  4. Що б ви порадили лідеру в цій ситуації?


Ситуація № 2.

Подвір’я багатоповерхового будинку. Надворі жовтень. Дівчата та підлітки 11-13 років товаришують ще з дитячих років. Вови вже повернулися зі школи, закинули свої речі, переодягнулися і вийшли на вулицю до друзів поспілкуватися, відпочити від навчання, подихати свіжим повітрям. Зайняли свої улюблені місця на спинці лавки.


Сашко. Може сходимо кудись, прошвирнемося?

Ганна. Що ти маєш на увазі під словом «прошвирнемося»?

Сашко. Пройдемо квартал-другий, зайдемо до Макдоналдзу, з’їмо по морозиву з гамбургером.

Андрій. Ні, краще пішли купимо у магазині пива й вип’ємо собі спокійно по пляшечці. Дешево і сердито. Як вам така пропозиція?

Олег. Краще вип’ємо коли.

Андрій. Що за дитячі пропозиції – соса-соlа, морозиво. Може ще по цукерці на паличці та спатки

Олена. Я нікуди не піду. Мені ще вчити вірша та робити англійську.

Сашко. Встигнеш ти зробити домашку. Ти й так завжди все робиш. Один раз не виконаєш домашку, ніхто й не помітить.

Олена. Це звичайно так, але тоді у кого ти будеш списувати її.

Сашко. Тоді йди робити домашнє завдання.

Ганна. Чого ви все про школу й про школу. Давайте просто відпочивати.

Олег. А давайте підемо до мене й переглянемо новий фільм, який учора тато купив, а то я щось змерз.
Запитанню до обговорення:

  1. Хто, на вашу думку, у цій компанії є .лідером?

  2. Визначте, до якого виду лідерів належить авторитетна особа в нашій ситуації?

  3. Які якості притаманні лідеру?

  4. Що б ви порадили лідеру в цій ситуації?

ПОРАДИ ЛІДЕРУ




  • Вчіться співпрацювати. Пам'ятайте, що навколо вас теж люди зі своїми мріями. Цікавтеся почуттями інших, допомагайте один одному,
    піклуйтеся одне про одного.

  • Будьте терплячими. Не обов'язково бути оратором. Слід бути й терплячим слухачем. Можливо, тому в нас два вуха і тільки один рот.

  • Постійно вчіться. Поповнюйте свої знання і досвід, читайте книжки, будьте допитливими і працелюбними. Але не для показу, а заради знань.

  • Не втрачайте надії. Не все виходить одразу. Але невдача й помилки теж учать. Робіть висновки – і знов уперед. Надія вмирає останньою.

  • Отримуйте насолоду і від навчання, і від життя. Поєднуйте приємне з корисним, І тоді успіх буде завжди з вами.


Підбиття підсумків

Учасники повертаються до очікувань, які вони писали на початку тренінгу.



Література

  1. Булаківська А. Розвиваємо творчі та пізнавальні здібності дітей [гуманіт. гімназія для почат. кл.] / Булаківська А. // Обдарована дитина. – 2008. – № 5. – С.38–40.

  2. Моляко В.О. Психологія творчості та обдарованості: нові рубежі теорії і практики / В.О.Моляко // Обдарована дитина. – 2007. – № 7. – С. 2–3.

  3. Туріщева Л.В. Особливості роботи з обдарованими дітьми // Шкільному психологу. Усе для роботи. – 2009. – № 4. – С. 2–10.

  4. Харцій О.М. Формування творчого компоненту особистості у школярів / О.М.Харцій // Обдарована дитина. – 2008. – № 8. – С.41–44.

  5. Чорноголовая Н.Н. Программа работы с одаренными детьми / Н.Н.Черноголовая // Образование в современной шк. // – 2010. – № 7. – С.32–39.

  6. Чудновський В.Є. Обдарованість – це унікальність кожної особистості. / В.С.Чудновський, В.С.Юркевич // Обдарована дитина. – 2010. – № 2. – С.2–7.

  7. Шепотько В.П. Організація навчання обдарованих і талановитих школярів: (навч.-метод. посіб.) / В.П.Шепотько, І.С.Волощук // Рідна шк. – 2006. – № 1. – С.25–54. (Книжка в журналі).

  8. Яковина А.В. Комп’ютерна діагностика інтелектуальної обдарованості / А.В. Яковина // Обдарована дитина. – 2009. – № 1. – С. 32–34


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка