УДК 330.111.4:001.895
Марченко Т.В., 2006
Кафедра міжнародної економіки
економічного факультету
Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича
ПРІОРИТЕТНІ ШЛЯХИ РОЗВИТКУ ВІТЧИЗНЯНОГО ІННОВАЦІЙНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИБОРУ УКРАЇНИ
Дискусії щодо розвитку інноваційного поля в Україні сьогодні не тільки мають теоретичне значення, а й отримують програмно-законодавче вираження. Стратегічним фактором розвитку й євроінтеграції України, як це переконливо викладено в Посланні Президента України “Європейський вибір”, в умовах вичерпання ресурсів екстенсивного росту стає інноваційна модернізація виробництва і трансфер високих технологій.
Якщо сьогодні в Україні не буде закладено фундамент для інноваційного розвитку економіки так, щоб перші результати були реально відчутними через п’ять-сім років, то доведеться напевне не тільки забути про національні амбіції та переваги в глобальній конкуренції, але й імовірно припустити, що економіка України просто не витримає конкурентних викликів.
В цьому зв’язку державі необхідно виробити власну модель інноваційного розвитку, оптимізуючи взаємини між країною і бізнесом, ринком і суспільством, галузевими, регіональними і загальнонаціональними пріоритетами розвитку. Якщо це буде здійснено, то можна сподіватися, що державна інноваційна політика, стане діючим фактором реалізації “Європейського вибору” України та його інноваційних пріоритетів [184, с.2,4].
Інтеграція з європейськими та трансатлантичними структурами виступає як стратегічний вибір для сучасної України. Реалізація визначеної мети потребує виконання ряду умов: адаптації українського виробництва до Європейських стандартів; створення національної законодавчої бази, що відповідає рівню законодавства ЄС; здійснення структурної переорієнтації економіки України відповідно до вимог міжнародного поділу праці.
Трансформаційні процеси перехідного періоду постсоціалістичних країн, у тому числі і в Україні кінцевою метою розглядають входження країни в світове господарство. Сценарій глобальних структурних змін національної економіки передбачає вибір одного із загальноприйнятих варіантів розвитку: експортоорієнтованої моделі господарства або моделі, що віддає перевагу розвитку імпортозаміщаючого виробництва та здійсненню державою відповідних протекціоністських заходів із захисту національного товаровиробника. Позитивними аспектами експортоорієнтованої моделі вважають рішення проблеми неплатежів; зростання конкурентоспроможності національної продукції; посилення коопераційних зв’язків; здійснення таких структурних змін, що відповідають потребам світового ринку. У той же час, така модель розвитку спрямовує економіку країни на гіпертрофований експорт окремих товарів і послуг. Економічне зростання у цьому випадку супроводжується постійними пошуками вільних ринкових сегментів у господарстві розвинутих країн, що є досить складним. Постійно існує загроза поразки в ціновій конкуренції, і в кінцевому результаті банкрутства національного товаровиробника. Додатково проблема ускладнюється відсутністю відпрацьованих механізмів повернення валютних коштів у країну.
У сучасних умовах більшість українських вчених стають прихильниками структурної політики розвитку імпортозаміщаючого виробництва. Згідно з таким підходом головні потоки інвестицій слід спрямовувати в галузі, що мають пріоритетну цінність для внутрішнього ринку України: машинобудування; інформаційну структуру; зв’язок; біотехнологію; харчову та легку промисловість. Тільки розвиток національного виробництва створює умови як для комплексного відродження економіки України, її виходу з кризи за рахунок власних ресурсів, так і для органічного входження українського господарства в процес міжнародного поділу праці та виробничої кооперації, у тому числі і з країнами Європейського Співтовариства.
Особливого значення у сучасній Україні набуває пошук конкретних заходів виходу з кризи. Відповідно до проекту Програми “Україна 2010” в країні передбачається формування інвестиційного типу розвитку економіки, що визначає такі тенденції: забезпечення випереджаючого збільшення обсягів інвестування у реальний сектор економіки порівняно з темпами зростання обсягів ВВП; активізацію інвестиційної діяльності всіх суб’єктів господарювання; посилення процесів нагромадження капіталів населенням і їх інвестиційного використання у реальному секторі економіки; узгодження грошово-кредитної і бюджетно-податкової політики країни із завданнями інвестиційної стратегії; сприяння широкому залученню іноземних інвестицій для проведення структурної перебудови економіки України [29, с.17].
Сьогодні особливого значення набувають перспективи використання у секторах вітчизняної економіки таких науково-технологічних пріоритетів як інформаційні, біо- та ресурсозберігаючі технології, а також – космічні, що мають стати основою побудови нової економіки – економіки знань.
Доцільно в цьому зв’язку активізувати позитивний вплив пріоритетних технологічних розробок на економіку країни на засадах розширення масштабів досліджень і впровадження результатів їх завершення за узагальненими напрямами.
Всі пріоритетні розробки у певній модифікації відображають концепції довгострокових пріоритетних напрямів у науковій та інноваційній сферах діяльності, передбачених державним законодавством на період 2002-2012 pp., а також відповідають змістові зарубіжних, зокрема європейських рамкових програм.
Так, до 6-ї рамкової програми ЄС (2002-2006 pp.) включено такі напрями:
-
науки про життя, геноміка та біотехнології для здоров’я;
-
інформаційні технології в суспільстві;
-
нанонауки та нанотехнології, багатофункціональні матеріали, нові пристрої з їх використання;
-
аеронавтика та космос;
-
безпека та якість харчування;
-
сталий розвиток економіки, глобальні зміни довкілля та екосистеми;
-
громадяни та влада в суспільстві, що базується на знаннях [104].
Реалізація довгострокових науково-технологічних пріоритетів у державі – важлива передумова активної участі України в європейських програмах.
Варіанти реалізації пріоритетних напрямів науково-технологічного розвитку на довгостроковий період залежатимуть від таких факторів:
-
змін у структурі виробництва і потреб у відповідних технологічних розробках;
-
розвитку відповідного науково-технічного потенціалу;
-
можливостей використання вітчизняних та зарубіжних науково-технічних доробок
Позитивний їх вплив на темпи ефективності науково-технічної та інноваційної діяльності в цей період може бути стриманим такими причинами:
-
дефіцит бюджетних коштів, необхідних для підтримки пріоритетів;
-
недостатність зменшення податкового навантаження на об’єкти господарської діяльності та економічна їх незацікавленість у використанні інновацій;
-
недосконалість державного законодавства у сфері залучення до інвестування інноваційної діяльності іноземних інвесторів та малих і середніх підприємств;
-
повільні темпи створення організаційно-економічних умов для трансферу технологій та комерціалізації науково-технічних досягнень.
Усунення цих негативних факторів та прискорення темпів реалізації науково-технологічних пріоритетів має бути важливою передумовою зростання вітчизняної економіки та входження України до європейського дослідницького простору [15, с.11].
На регіональному рівні критеріями забезпечення стабільного зростання промислового виробництва і реалізації якісної конкурентоспроможної продукції, створення нової імпортозамінюючої та експортоорієнтованої, наукомісткої і високотехнологічної продукції, що сприятиме підвищенню зайнятості населення, його соціальній захищеності, збільшенню надходжень до бюджету тощо, а також зростанню ефективності використання виробничих потужностей та територій, є:
-
збільшення питомої ваги підприємств та організацій усіх видів економічної діяльності, які використовують інноваційний продукт;
-
щорічне зростання обсягів реалізованої інноваційної продукції в загальному обсязі реалізованої продукції;
-
значне скорочення періодів між науковими розробками та впровадженням їх у виробництво;
-
щорічне збільшення відношення кількості впроваджених науково-інноваційних розробок до кількості виконаних на 3-5%, а також відношення
кількості проданих ліцензій на об’єкти інтелектуальної власності до кількості
придбаних;
-
розробка і втілення в практику регіонального механізму надходжень до
місцевого бюджету від інноваційної діяльності;
-
збільшення виробництва та використання інноваційного продукту в
організаціях, на підприємствах регіону, зокрема за видами економічної діяльності (промисловість, виробництво електроенергії, газу, води);
-
розвиток таких сфер, як будівництво, транспорт, дослідження та розробки, освіта, охорона здоров’я і соціальна допомога, а також інші види діяльності;
-
збільшення прибутку від використання винаходів, моделей, промислових зразків у регіоні.
Посилення інноваційної орієнтації промислового розвитку, ліквідація значних розходжень між існуючим потенціалом активізації інноваційної діяльності (рівень кваліфікації спеціалістів з вищою освітою, мережа науково-дослідних інститутів, кількість і кваліфікація учених та інженерів) та низькою ефективністю використання цього потенціалу – стають найважливішими пріоритетами сучасної економічної політики в Україні. Інноваційна переорієнтація передбачає наявність тісного зв’язку науки та виробництва, розвиток інформаційної сфери, підтримку наукомісткого ризикового (“венчурного”) бізнесу. Насамперед мова йде про інвестиції в найбільш капіталомісткі напрямки НТП: випуск наукомісткої продукції високого технічного рівня; створення принципово нових конкурентоспроможних зразків техніки та ін. З цією метою, перш за все, передбачається прискорити структурну переорієнтацію машинобудівного комплексу з нарощуванням обсягів виробництва у літакобудуванні, суднобудуванні, ракетно-космічній, інформаційних телекомунікаційних системах, приладобудуванні тощо.
Особливе місце в українській промисловості займає літакобудування. Україна входить до складу восьми країн світу, де конструюється і виробляється конкурентоспроможна авіаційна техніка. Науково-технічний потенціал України, цільові державні замовлення орієнтують на створення до 2010 р. серійного виробництва нових зразків авіаційної техніки: АН-70, АН-70Т, АН-140, ТУ-334. У найближчому майбутньому передбачається завершити переговори з Німеччиною та іншими країнами Західної Європи з питань спільного виробництва цих літаків. Також Україна планує провести технічне переобладнання і реконструкцію суднобудівних підприємств із застосуванням новітніх технологій, освоїти випуск конкурентоспроможних на світовому ринку сучасних транспортних суден: танкерів, балкерів, рефрижераторів, суден риболовецького, спеціального флоту, збудованих на вітчизняній машинобудівній і приладобудівній базі. В електротехнічній промисловості та приладобудуванні передбачено створення виробництв повного ряду оптично-волоконних кабелів для систем телезв’язку, приладів контролю, систем автоматизації для атомної енергетики та ін.
Залучення прямих інвестицій у вищезазначені пріоритетні галузі української економіки, і в першу чергу з країн Західної Європи, сприятимуть взаємовигідному співробітництву, зростанню конкурентоспроможності вироблюваної спільно продукції. Ці процеси, безумовно, посилюватимуть інтеграційні зв’язки України та країн ЄС, що в кінцевому результаті підвищує авторитет Європейського регіону в світовому економічному просторі [29, с.19].
Україна зможе посісти належне місце в Європі і світі лише за умови становлення інноваційного шляху розвитку, фундамент якого має бути закладений у процесі структурної перебудови економіки. Тільки таким чином можна забезпечити істотне підвищення конкурентоспроможності економіки, змінити сировинний напрям розвитку усіх економічних процесів, що нині формуються стихійно.
Розроблення й становлення інноваційної моделі розвитку – це насамперед завдання стратегічної економічної політики держави. Водночас важливим тут є природне поєднання політичних, гуманітарних, соціально-психологічних, макро- і мікроекономічних чинників та інституційних передумов, які лише в комплексі можуть зарадити трансформаційним процесам розвитку суспільства в цілому. Сьогодні треба ставити питання про принципово нові дієздатні системи на ринкових засадах, на принципах самовідтворення, з певною мірою державного регулювання. Така система повинна своєю структурою враховувати особливості соціально-політичного та економічного процесу, надавати йому відповідних стимулів інноваційного розвитку [143, с.45-46].
Основою стратегічного курсу, його базовим принципом повинна стати реалізація державної політики, спрямованої на запровадження інноваційної моделі структурної перебудови з метою зростання економіки, що приведе до утвердження України як конкурентоспроможної високотехнологічної держави. Наявний інтелектуальний та науково-технічний потенціал дає підстави на це сподіватися, а у поєднанні з завданнями європейської інтеграції така мета може бути основою не лише економічної стратегії держави, а й основою політичної консолідації нації.
Об’єктивні умови розвитку світової співдружності, бажання України увійти в ЄС і СОТ, її внутрішні й зовнішні чинники потребують чіткого визначення свого місця і ролі на світовій арені. Розроблення й реалізація інноваційної стратегії розвитку економіки до 2015 року повинна стати визначальною складовою державної політики ринкових трансформацій економіки, так як інноваційна орієнтація економіки є основою європейського вибору країни.
Список використаної літератури:
-
Семиноженко В.П. Регіональні акценти й інноваційні перспективи європейського вибору України// Проблеми науки. – 2003. - №1. – С. 2-5.
-
Біла С. Інноваційні пріоритети структурної політики України в контексті європейської інтеграції// Вісник ТАНГ. – 2000. – Вип. 8. – С. 17-19.
-
Інформаційний бюлетень. – 2003. - №1. – С. 1.
-
Александров В.П. Довгострокові перспективи формування пріоритетних напрямів науково-технічної діяльності та інноваційного їх забезпечення// Проблеми науки. – 2003. - №12. – С. 8-11.
-
Марцин В.С. Економічне регулювання інноваційної діяльності// Фінанси України. – 2005. - №5. – С. 44-53.
Анотація
Еволюція людської цивілізації у XX-XXI столітті переконливо підтверджує той факт, що головним чинником стійкого економічного розвитку країни є науково-технічні інновації, або комерційне застосування нових, більш продуктивних технологій, які істотно змінюють обсяги та якість виробництва і споживання.
Дана наукова стаття присвячена питанням національної інноваційної політики в контексті європейської інтеграції України та глобалізаційних процесів.
Прагнення України вступити до Європейського Союзу, Світової організації торгівлі (СОТ), інтеграційні процеси, розвиток економічних відносин з іншими країнами вимагає підвищення конкурентоспроможності національної економіки, її більшої відкритості, що досягається шляхом інноваційних перетворень. Тому Україна зможе претендувати на належне їй за потенціалом місце у Європі та світі лише за умови, що вона виявиться спроможною опанувати інноваційний шлях розвитку.
Tetiana Marchenko
Prioritate development ways of domestic innovation business
in the context of European choice of Ukraine
Annotation
The evolution of mankind in XX-XXI centuries convincingly confirms the fact, that the main factor of constant economic development are scientific and technical innovations or commercial applyment of new, more efficient technologies, which essentially change quantity and quality of production and consumption.
This scientific article is dedicated to the problems of national innovation policy in the context of European integration of Ukraine and global processes.
Strivement for Ukraine to enter EU, World Trade Organization (WTO) and integrational processes, also with the development of economic relations with other countries demand national economics to become more competitive and open, which achieves through the innovational convertions. That’s why Ukraine can claim to it’s proper place in Europe and world, only if our country would overcome the innovational way of development.
Tetjana Martschenko
Die Prioritätwege der Entwicklung von der einheimischen Innovationsunternehmung im Kontext der europäischen Integration der Ukraine
Annotation
Die Evolution der menschlichen Entwicklung in den XX.-XXI. Jahrhunderten bestätigt überzeugend die Tatsache, daß der Hauptfaktor der festen wirtschaftlichen Entwicklung des Landes wissenschaftlich-technische Innovationen oder neue, mehr produktive Technologien sind, die Volumen und Qualität der Produktion und des Konsums wesentlich verändern.
Der gegebene wissenschaftliche Artikel ist den Fragen der nationalen Innovationspolitik im Kontext der europäischen Integration der Ukraine und von Globalisationsprozessen gewidmet.
Das Streben der Ukraine in die Europäische Union und Welthandelsorganisation einzutreten, Integrationsvorgänge, die Entwicklung der ökonomischen Beziehungen mit anderen Ländern fördern die Steigerung der Konkurenzfähigkeit von nationaler Wirtschaft, ihre größere Öffentlichkeit, was durch die Innovationsumwandlungen erreicht wird. Darum kann die Ukraine einen ihr entsprechenden Platz in Europa und in der Welt nur unter der Bedingung bewerben, daß von ihr einen Entwicklungsinnovationsweg ausgewählt werden kann.
Поділіться з Вашими друзьями: |