Лекція «Стилі поведінки батьків»



Скачати 67.25 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір67.25 Kb.

УРОК 15

ТЕМА: Типи сімей


Мета: визначити основні стилі поведінки батьків стосовно дитини; проаналізувати окремі типи сімей. Дати визначення «гармонійна сім’я».

Обладнання: 3 (6) аркушів ватману, маркери.

Перебіг заняття


І.Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання. (5 хв)

ІІ. Основна частина



2.1. Міні - лекція «Стилі поведінки батьків» (15 хв)

Діти - прекрасний вінець шлюбу, радість і щастя подружжя, яке важко чимось замінити. Ви стоїте на порозі самостійного життя, пройде зовсім небагато часу, і ви створите сім*ї, матимете дітей. Яким буде їхнє дитинство: радісним чи сумним, світлим чи похмурим, - залежатиме від двох найдорожчих їм людей: батька і матері, які дали їм життя.

Дуже багато буде залежати від того, як ви будете виховувати своїх дітей.

Батьки часто використовують багато прийомів виховання, в залежності від ситуації, від самої дитини, від її поведінки в даний момент і від культурного середовища, в якому вони виховувались самі.

Оптимально, якщо батьки обмежують автономію дитини і поступово прищеплюють їй певні життєві цінності, виробляють «внутрішні гальма», намагаючись при цьому не підірвати дитячу допитливість, ініціативу і почуття впевненості в собі. Щоб оволодіти цим мистецтвом, батьки повинні збалансувати

ступінь контролю та душевної теплоти.

Батьківський контроль та теплота впливають у кінцевому рахунеу на прояви агресії та асоціальної поведінки дитини, формування Я – концепції, розвиток моральних цінностей і соціальних навичок.

Діане Бомрінд (Baumrind, 1975, 1980) виділила 3 типи батьківського контролю, які лежать в основі стилів батьківської поведінки: авторитетний, авторитарний, ліберальний. Маккобі і Мартін (Maccoby Martin, 1983) вииділили четвертий, індиферентний, стиль батьківської поведінки.Розглянемо їх детальніше:



Стиль

батьківської

поведінки

Рівень контролю

й теплоти

Характеристика


Авторитетний – образ дій батьків, який відрізняється твердим контролем за дітьми, і в той же час заохочують спілкування та обговорення в

сімейному колі правил поведінки, встановлених для дитини.



Високий рівень

контролю


Теплі стосунки

Визнають і заохочують автономію своїх дітей. Відкриті для спілкування та обговорення з дітьми встановлених правил поведінки; допускають зміни своїх вимог у розумних межах; діти чудово адаптовані: впевнені в собі, у них розвинуті самоконтроль і соціальні навички, вони добре вчаться у школі й наділені високою самооцінкою.

Авторитарний – образ дій батьків, який відрізняється підкоренням власної поведінки жорстким правилам і нав’язуванням цих правил своїм дітям, а також виключенням дітей з процесу прийняття рішень.

Високий рівень контролю

Холодні стосунки



Віддають накази і чекають, що вони будуть виконані. Закриті для постійного спілкування з дітьми; встановлюють жорсткі вимоги і правила, не допускають їх обговорення; дозволяють дітям лише в незначній мірі бути незалежними від них; їхні діти, як правило, замкнуті, боязливі, дратівливі: дівчатка переважно залишаються пасивними і залежними протягом підліткового і юнацького віку; хлопчики можуть стати агресивними.

Ліберальний стиль – образ дій батьків, який відрізняється майже повною відсутністю контролю за дітьми при добрих, теплих стосунках з ними


Низький рівень контролю

Теплі стосунки



Слабко чи зовсім не регламентується поведінка дітей; безумовна батьківська любов.

Відкриті для спілкування з дітьми, однак комунікація домінуюче спрямована – від дитини до батьків; дітям надана можливість необмеженої свободи при незначному керівництві батьків; батьки не встановлюють якихось обмежень; діти схильні до непокори та агресивності, при сторонніх ведуть себе неадекватно та імпульсивно, не вимогливі до себе; в окремих випадках діти стають активними, рішучими, творчими людьми.


Індиферентний-


образ дій батьків, який характеризується відсутністю інтересу до виконання батьківських обов’язків

Низький рівень контролю

Холодні стосунки



Не встановлюють для дітей жодних обмежень; байдужі до власних дітей. Закриті для спілкування; через власні проблеми не залишається часу для виховання дітей; якщо байдужість батьків поєднується з ворожістю, дитина дає волю своїм самим руйнівним імпульсам і схильна до девіантної поведінки.

2.2. Вправа «Типи сімей» (25 хв.)

1 етап. Вчитель знайомить учнів із основними типами сімей (за матеріалами Гейл Мак Дугал (Канада), яка була тренером одного з семінарів, що відбувся у рамках проекту «Соціальна освіта в Україні».

Існують різні підходи до класифікації типів сімей. Автор запропонованого матеріалу опирається на дослідження сім’ї у Канаді і використовує дані Барбари Колорозо. Усі сім’ї умовно можна об’єднати у наступні групи: «Кістяк», «Цегляна стіна», «Медуза» (див. додаток).



2 етап. Після інформаційного повідомлення учні об’єднуються у 3, або 6 мікрогруп (залежить від кількості учнів в класі), розрахувавшись таким чином: цегляна стіна, медуза, кістяк. Упродовж 5 хвилин учням необхідно визначити і занотувати на ватмані сильні та слабкі сторони того типу сім’ї, який об’єднав їх у мікрогрупу.

3 етап. Після групових презентацій проводиться загальне обговорення.

Запитання для обговорення.

  1. Чи впізнаєте ви елементи вашої сім’ї у представлених характеристиках?

  2. Чи вплинув на вас тип сімейних стосунків вашої родини?

  3. У якому типі, на вашу думку, більше позитивного для створення гармонійної сім’ї?

ІІІ. Підсумок заняття.

ІV. Домашнє завдання.

Письмово проаналізувати, які стилі поведінки батьків яким типам сімей відповідають.



ДОДАТОК ДО УРОКУ «ТИПИ СІМЕЙ»

____________________________________________________________________

Для сім’ї «ЦЕГЛЯНА СТІНА» характерні стосунки, коли за допомогою погроз, страху та сорому робляться спроби зламати поведінку дитини, яка, на думку батьків (або одного з них), є недопустимою. В такій сім’ї на перший план виходять статеві стереотипи: дівчинка мусить гратись лише ляльками. А хлопчик ні в якому разі не повинен плакати. Стосунки між дітьми та батьками нагадують скоріше торги: якщо ти …, то тебе…. Майже завжди в таких сім'ях присутній компонент змагання: Ірина розумніша, тому вона отримає… Діти в таких сім'ях якщо і вчаться відмінно, то лише зі страху, через побоювання чергового покарання. Батьківська любов видозмінена і трансформована у так зване «якщо»: якщо ти будеш хорошим та слухняним, то тебе будуть любити.

______________________________________________________________________

Сім'я «МЕДУЗА» не має чіткої структури. Діти , для таких батьків, є необов’язковим, але важливим компонентом стереотипного уявлення про склад сім'ї, де вони повинні бути присутніми. Батьки в таких сім'ях, як правило, мають різного роду залежності: алкогольну, наркотичну, різного роду психічні розлади: неврози, психози, істерії. Тому не дивно, що діти, які виховуються в таких сім'ях, самі по собі. Покарання носять несистематичний характер: сьогодні все добре, а завтра можна отримати тумака за будь-що. Час від часу батьки влаштовують повчальні лекції на тему, що можна, а чого не можна робити. Емоційна нестабільність батьків надзвичайно висока, що призводить до періодичних скандалів та вияснення стосунків, як між подружжям, так і дітьми. Діти з такої сім'ї надзвичайно швидко потрапляють під негативний вплив вулиці й ними легко можна управляти.

______________________________________________________________________

Для сім'ї «КІСТЯК» характерний демократичний підхід у стосунках. Як в стосунках між подружжям, так і в стосунках між батьками і дітьми присутні взаємоповага та взаємопідтримка. Чітко визначені сімейні правила, яких дотримуються усі без винятку - і дорослі і діти. Умовно можна виділити 6 правил, яких дотримуються батьки в стосунках між дітьми і один з одним:



  1. Я вірю в тебе.

  2. Я довіряю тобі.

  3. Я вірю в те, що ти подолаєш будь-які труднощі.

  4. Я тебе слухаю і чую.

  5. Ти для мене є важливою людиною.

  6. Я виявляю свою любов до тебе, не соромлячись цього почуття.

Таким чином, своїм прикладом батьки формують почуття відповідальності за свої дії та вчинки.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка